Turkije

23-07-2021 09:29 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die toch op vakantie zijn gegaan naar Turkije?
Vanwege het weer? Het regime? COVID?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja. Vanwege familie.
if we all light up, we can scare away the dark...
Nou ja, we moeten nog gaan.
Wij zijn er momenteel (i.v.m. familie).
Nee. Als ik met vakantie ga dan ergens waar ik met de auto kan komen. Aangezien we nog altijd te maken hebben met COVID en kleurcodes die nog dagelijks kunnen veranderen geen zin om ergens vast te komen zitten.
Vanwege familie kan ik me goed voorstellen .
cappi schreef:
23-07-2021 10:24
Nee. Als ik met vakantie ga dan ergens waar ik met de auto kan komen. Aangezien we nog altijd te maken hebben met COVID en kleurcodes die nog dagelijks kunnen veranderen geen zin om ergens vast te komen zitten.
Genoeg mensen die met de auto naar Turkije gaan.
tatlitatli schreef:
23-07-2021 09:46
Ja. Vanwege familie.
Maar ben je veel toeristen tegen gekomen die daar gewoon op vakantiw gaan. Coronson vliegt er gewoon heen.
himalaya schreef:
23-07-2021 09:41
Vanwege het weer? Het regime? COVID?
Gewoon op vakantie
Spanje is rood en iedereen gaat er als nog heen. Maar ik snap niet waarom turkije wordt afgeraden
In Turkije is de vaccinatiegraad een flink stuk lager dan in Spanje. Je digitale coronabewijs is er ook niet geldig, want geen EU. Verder spelen de aanwezige gezondheidszorg, de geldende maatregelen en de betrouwbaarheid van de informatie wellicht ook een rol, plus (en dat lijken veel Nederlanders te vergeten) hoe graag het land in kwestie toeristen uit donkerrood Nederland ontvangt.

Talloze redenen dus waarom reizen naar het ene land wordt afgeraden en naar het andere niet.
De vaccinatiegraad is in de kustgebieden prima. Familie en vrienden van gelijke leeftijd waren daar eerder gevaccineerd dan wij. Gezondheidszorg is ook geen probleem. Turkije heeft enorm veel (ic) bedden, juist ook in de steden en kustgebieden.
De informatie lijkt wel onbetrouwbaar; blijkbaar hebben ze in eerste instantie alleen besmettingen gemeld van personen die werden opgenomen. Inmiddels lijkt dat wel recht getrokken, maar zijn ze natuurlijk wel “af” wat dat betreft.
Ik ga over een paar dagen naar Turkije toe om mijn partner na een jaar eindelijk weer te zien. Dat is niet echt vakantie eigenlijk, maar goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die kleurcodes een beetje overdreven vind soms, ik zou me er niet te veel van aantrekken als ik jou was. Natuurlijk zijn er risico's, maar dat heb je met alles en in principe vallen die risico's best wel mee.
tatlitatli schreef:
23-07-2021 12:06
De vaccinatiegraad is in de kustgebieden prima. Familie en vrienden van gelijke leeftijd waren daar eerder gevaccineerd dan wij. Gezondheidszorg is ook geen probleem. Turkije heeft enorm veel (ic) bedden, juist ook in de steden en kustgebieden.
De informatie lijkt wel onbetrouwbaar; blijkbaar hebben ze in eerste instantie alleen besmettingen gemeld van personen die werden opgenomen. Inmiddels lijkt dat wel recht getrokken, maar zijn ze natuurlijk wel “af” wat dat betreft.
Ik heb sowieso sterk het idee dat ze in Europa geen zicht hebben op hoe het er allemaal echt voor staat in niet Westerse landen, als het om corona, de cijfers, vaccinatiegraad en de zorg gaat. En daarom wordt zo’n land dan al snel als onveilig gemarkeerd.
Mijn partner is ook al zo ontzettend lang niet bij zijn familie in het buitenland geweest om deze reden.
Wij zitten er 😇

Betere situatie dan in NL inmiddels. Vaccinatiegraad is hoog in de provincie waar we zitten. Die info is makkelijk te vinden(ik kan geen plaatjes plakken) en ook de besmettingen per 100.000 inwoners zijn op veel gebieden inmiddels lager dan in NL.

Het is er wel DRUK! Met Turken die uit eigen land op vakantie zijn , het is Nationale holiday ook nog eens.

Ik heb nog nooit zoveel land rovers bmw’s porches en Mercedessen gezien hier.

Trouwens ook nog nooit zoveel kenteken uit Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en zelf Engelse kentekens. Het kan dus wel met de auto Europa doorcrossen.

Overal mondkapje op bij winkels. Social distancing kennen ze niet, zit niet in hun volksaard.
Uit eten is/kan overal buiten met voldoende afstand.

Bij winkelcentrum willen ze nog wel eens vragen om negatieve test uitslag.

Daarnaast... het is er heerlijk😇 prachtig heet weer, voldoende wind, en als je niet in een hotel hoeft zeg ik, doen!
Saivash schreef:
23-07-2021 12:28
Ik heb sowieso sterk het idee dat ze in Europa geen zicht hebben op hoe het er allemaal echt voor staat in niet Westerse landen, als het om corona, de cijfers, vaccinatiegraad en de zorg gaat. En daarom wordt zo’n land dan al snel als onveilig gemarkeerd.
Mijn partner is ook al zo ontzettend lang niet bij zijn familie in het buitenland geweest om deze reden.
+1
Saivash schreef:
23-07-2021 12:28
Misschien toch gewoon doen dan? Vorig jaar hebben we het aangekeken maar dit jaar gaan we echt weer.
Mijn schoonvader piepte er zomaar tussenuit. Schoonmoeder is ook de gezondste niet helaas.
Wat mij betreft moet je helemaal zelf weten of je gaat. Leuk al die reisadviezen, maar die zijn ook vrij willekeurig.

Voor mij is nu het belangrijkste:
- Kan ik met de auto (ik ga niet in vliegtuigen zitten nog voorlopig)
- is het op de bestemming rustig en kan ik mensen redelijk vermijden?

Maargoed, ik weet niet wat jouw overwegingen zijn om wel of niet te gaan. Als jij het heel erg belangrijk vind om familie te zien en bovenstaande jou niet zoveel uit maakt, zou ik gewoon gaan.
Ik heb collega’s die er al twee maanden zitten en daar thuiswerken. Prima te doen.
Op onze vlucht vorige week zaten een paar “reguliere” toeristen. Het grootste gedeelte waren Nederlanders van Turkse afkomst.
Ik moet wel zeggen dat het een Turkse vlucht was en geen charter.

We zitten in een toeristisch gebied waar de vaccinatie graad op 85 % ligt. Grootste gedeelte daarvan is Sinovac. Momenteel wordt er geprikt met Pfizer en veel mensen hebben een derde prik gehad (2xSinovac + 1xPfizer).

Buitenlandse toeristen zijn in deze regio niet te vinden. Het gebied is overstroomd met Turkse toeristen uit de grote steden. Hopelijk wordt het na zondag weer rustiger want de straten zijn nu volledig verstopt.
Lokale middenstand verdient er helaas ook bijna niks aan, aangezien het grootste gedeelte inkopen bij de supermarkt doet en aan de kant van de weg gaat picknicken.
Hou je er rekening mee dat de meeste (reis)verzekering niet dekken buiten europa en naar gebieden met een code oranje of rood.
Turkije is een enorm land. Nederlandse toeristen gaan voornamelijk naar de westkust van Turkije en naar de bekende gebieden zoals Dalaman e.o. , Bodrum etc.. Vaccinatiegraad is daar heel hoog. Tot dusver geen problemen met toeristen en COVID.

Men neemt COVID heel serieus. Er zijn allerlei voorzorgsmaatregelen maar niet zodanig dat je daarom geen fijne vakantie kunt vieren.

Voor wie wil kan een aparte Turkse verzekering voor een klein bedrag afsluiten waarin de kosten als gevolg van COVID volledig zijn gedekt.

Sinds maart 2020 heeft heel Turkije code oranje net als de rest van de wereld. De reden daarvan is dat Turkije niet tot de EU behoort. Het ministerie van Buitenlandse Zaken richt zich alleen op de EU en zet alle andere landen standaard zonder nader onderzoek op oranje.

Had Turkije wel tot de EU behoort dan zou waarschijnlijk in elk geval de westkust code geel hebben gehad. Corendon heeft hier ook een artikel over op haar website staan.
En jij gelooft een artikel van Corendon dat zoveel mogelijk toeristen wil lokken? 😉

Ik zou absoluut niet op vakantie gaan daar (niet alleen door corona trouwens). De besmettingscijfers zijn niet te vertrouwen, want ze willen zoveel mogelijk toeristen binnen halen. Geen afstand of niets. Nope.
Life is short. Eat dessert first.
Ik ga niet af op Corendon, maar op mijn schoonfamilie en vrienden. Waarvan velen in de gezondheidszorg werkzaam zijn (als arts dan wel in de farmaceutische sector). Ik geloof echt wel dat zij er kijk op hebben. Toen de cijfers veel te rooskleurig werden voorgesteld hoorden wij dat de cijfers niet konden kloppen gezien de overvolle ziekenhuizen. Nu valt het rond Izmir/ Cesme (waar wij verblijven) mee, horen we.

Los daarvan, familiebezoek heeft na twee jaar wel een bepaalde noodzaak. Plus we hebben daar een eigen (huur)auto en een zomerhuis aan zee met eigen zwembad. We gaan altijd naar betaalde beachclubs waar je makkelijk afstand kan houden. In het weekend gingen we al vaak niet naar het strand ivm de drukte vanuit de stad. Zal dit jaar niet anders zijn. Ik heb er vertrouwen in dat het zo veilig kan. Althans niet onveiliger dan op de camping in Frankrijk met gedeeld sanitair.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven