Werk & Studie alle pijlers

Wat is de gekste reden waarom jij ooit bent afgewezen?

26-07-2021 22:00 390 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden werd ik na een sollicitatiegesprek voor een stageplaats afgewezen vanwege gebrek aan ervaring. Dat vond ik toch vrij apart, omdat een stage meestal bedoeld is om ervaring op te doen.

Tijdens een ander sollicitatiegesprek liet de tweede interviewer een glas water vallen over de laptop van de eerste interviewer. En dat had misschien niet de beste gevolgen voor mijzelf want het gesprek verliep daarna totaal chaotisch. Ik ben toen ook nooit meer teruggebeld.

Wat is jullie vreemdste ervaring met afwijzingen?
Kaascracker schreef:
04-08-2021 14:09
Ik vergeet nog een paar hele mooie.

Een vacature voor manusje van alles. Voor meer info kon je bellen. Ik had nog wat serieuze vragen dus ik belde … en werd nog voordat ik iets kón vragen afgewezen om het feit dat ik belde. Ik had uit de vacature af moeten leiden hoe druk ze waren en dat ze voor telefoon geen tijd hadden. Dat ik dat totaal niet had aangevoeld, zei genoeg over mij.

En ik heb een keer samen met een kennis een brief geschreven om haar collega te worden. Kei leuk! Zij adviseerde me om de brief heel informeel te houden, want de sfeer was zeer gemoedelijk daar.

Vervolgens werd ik gebeld door haar leidinggevende: hoe ik het in mijn hoofd haalde om een brief te beginnen met ‘beste’ ipv hoogachtend en zo nog wat formaliteiten, dat ik mijn diploma niet waard was. Ik werd compleet afgekafferd, bedreigd en ze heeft me op een zwarte lijst gezet – ze was iets belangrijks bij een vereniging voor ondernemers in de regio. Ik ben er nooit achter gekomen of dat ook daadwerkelijk gebeurd is, maar ik kreeg door diverse nare gebeurtenissen de indruk van wel. Ze heeft sowieso haar beklag gedaan bij mijn opleiding.

Met praktisch dezelfde brief werd ik uitgenodigd op drie andere plekken (‘zo’n fijn leesbare brief, complimenten’).

(Die leidinggevende is heel jong gestorven en werd toen in regionale kranten bejubeld omdat ze zo’n fijn mens was en veel deed voor de maatschappij. En die kennis die me geholpen had, is daar nog dezelfde dag ontslagen. Ik heb het idee dat ik daar onbedoeld in een soort ruzie beland ben. )

Jeeeeeeezus wat erg :O :O :O

Uiteindelijk ook wel positief dat het op voorhand al duidelijk is....je wil ws niet eens bij dergelijke bedrijven werken.

Bij mij was het ooit andersom (sorry ff off topic maar zo kan het dus ook gaan he)
Leuk gesprek gehad bij klein ICT bedrijf (die bedrijfstak stond in 1995 nog in de kinderschoenen) met een hele leuke vrouw, ik zou assistent officemanager worden (jaja, de bomen groeide tot in de hemel)

Ik blij, was 21 en wist effe niet wat ik met mijn leven aan moest qua verder opleidingen doen of gaan werken.
Het florerende bedrijf betaalde goed, goede secundaire arbeidsvoorzieningen in de vorm van luxe lunches, borrels in de kroeg die betaald werden en super-de-luxe kerstpakketten plus eindejaar bonus waarbij geen onderscheid werd gemaakt qua bedrag tussen mij het gepeupel en de Armani pakken dragende accountmanager.

Maar man, man, man, had ik maar een sollicitatiegesprek gehad als menig forummer in dit topic.. :facepalm:
De officemanager waar ik assistente van was, de in het gesprek leuke vrouw, gebruikte mij vanaf dag één als praatpaal, emotionele boksbal en vertrouwenspersoon naar gelang hoe haar pet stond.
Mevrouw zat midden in een vechtscheiding en voogdijgebeuren over de kinderen, had een verhouding met één van de directeuren van het bedrijf en mankeerde lichamelijk ook het nodige (maar daar hadden artsen geen verstand van, mevrouw was zelf halverwege haar medicijnstudie afgehaakt en vond zichzelf arts genoeg en deed dus aan zelfmedicatie (lees: drank en morfine van een "vrindje" die arts was in het ziekenhuis)

Niets was goed genoeg, mijn kleding niet (representatieve kleding van HM en Esprit, investering van mijn ouders toen ik de baan kreeg) want ja ZIJ had een shawl van Hermes en een dure handtas en kleding van Claudia Strater.
Ook belde(stalkte) ze mij s avonds en soms ook in het weekend als de getrouwde directeur haar weer eens had laten zitten (gierend janken en zich aan de telefoon suïcidaal uiten). Ik was 21 en nog niet zo assertief.

Ik heb het net een jaar volgehouden, toen ben ik weer een opleiding gaan doen.
Ik ruik types als haar nog steeds op kilometers afstand...veel van geleerd uiteindelijk, met name hoe het niet moet.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Gaetana schreef:
03-08-2021 16:20
[...] Ik werd afgewezen omdat ik ‘vrouw ben’. Hij zei: “We zijn bang dat je de mannen het hoofd op hol brengt en er niet meer gewerkt wordt. We nemen het risico niet.” Oké dan….gelukkig nam een ander constructiebedrijf me wel aan.
Ik kom om te werken, niet om mannen het hoofd op hol te brengen-
Lady*Voldemort schreef:
03-08-2021 17:13
Dat ze dan die mannen eruit gooien die blijkbaar zo'n willoze prooi zijn van hun testosteron dat ze meteen niks meer kunnen uitrichten als er een vrouw langskomt. Wat vreselijk sneu zeg.
Ik werk ook in een mannen-omgeving. Tegenwoordig zit ik regelmatig aan de andere kant van de tafel.

Ooit solliciteerde er een mooie jonge dame met een open sollicitatie, maar haar CV paste totaal niet bij de openstaande functies.
Ik tegen mijn leidinggevende: "Ach, we kunnen haar toch gewoon on the job compleet omscholen? Kan Mark van 45 jaar niet met vervroegd pensioen... ? Wat maakt mij het uit of ze 'past', al komt ze de hele dag breien... ? Kom op, zoiets MOET je gewoon aannemen?!" <== is een grap, dames. Een grap. We hebben haar uiteindelijk niet aangenomen. :-)
Kaascracker schreef:
04-08-2021 14:09
Ik vergeet nog een paar hele mooie.

Een vacature voor manusje van alles. Voor meer info kon je bellen. Ik had nog wat serieuze vragen dus ik belde … en werd nog voordat ik iets kón vragen afgewezen om het feit dat ik belde. Ik had uit de vacature af moeten leiden hoe druk ze waren en dat ze voor telefoon geen tijd hadden. Dat ik dat totaal niet had aangevoeld, zei genoeg over mij.

En ik heb een keer samen met een kennis een brief geschreven om haar collega te worden. Kei leuk! Zij adviseerde me om de brief heel informeel te houden, want de sfeer was zeer gemoedelijk daar.

Vervolgens werd ik gebeld door haar leidinggevende: hoe ik het in mijn hoofd haalde om een brief te beginnen met ‘beste’ ipv hoogachtend en zo nog wat formaliteiten, dat ik mijn diploma niet waard was. Ik werd compleet afgekafferd, bedreigd en ze heeft me op een zwarte lijst gezet – ze was iets belangrijks bij een vereniging voor ondernemers in de regio. Ik ben er nooit achter gekomen of dat ook daadwerkelijk gebeurd is, maar ik kreeg door diverse nare gebeurtenissen de indruk van wel. Ze heeft sowieso haar beklag gedaan bij mijn opleiding.

Met praktisch dezelfde brief werd ik uitgenodigd op drie andere plekken (‘zo’n fijn leesbare brief, complimenten’).

(Die leidinggevende is heel jong gestorven en werd toen in regionale kranten bejubeld omdat ze zo’n fijn mens was en veel deed voor de maatschappij. En die kennis die me geholpen had, is daar nog dezelfde dag ontslagen. Ik heb het idee dat ik daar onbedoeld in een soort ruzie beland ben. )
:woa:
Echt heel bizar dit.
Dus je werd op een zwarte lijst gezet omdat je brief volgens hen te informeel was? Wat zei je kennis ervan?
En wat voor gebeurtenissen heb je daarna meegemaakt (als je het wil vertellen hoor)? Ik vind dit echt zo bizar klinken.

Ook jouw eerste verhaal 'voor meer info bellen' en als je belt wordt je afgewezen omdat je het aan had moeten voelen dat je niet mag bellen @(
Heb je die niet even met d'r eigen vacature om d'r oren geslagen?
Nou, ik ben benieuwd of een rechter het helpen van een vriendin bij een sollicitatie een legitieme reden voor ontslag had gevonden.
'En als je jezelf zou moeten vergelijken met een dier uit de dierentuin, welk dier zou dat dan zijn en waarom?' Ik keek vast heel verbaasd, ik vond het zo'n ontzettend rare vraag bij een sollicitatie als computerprogrammeur. Ik werd het trouwens wel, en de gesprekspartner vond zichzelf vooral een poema (denk type ribbroek en overhemd korte mouwen).
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
04-08-2021 21:45
'En als je jezelf zou moeten vergelijken met een dier uit de dierentuin, welk dier zou dat dan zijn en waarom?' Ik keek vast heel verbaasd, ik vond het zo'n ontzettend rare vraag bij een sollicitatie als computerprogrammeur. Ik werd het trouwens wel, en de gesprekspartner vond zichzelf vooral een poema (denk type ribbroek en overhemd korte mouwen).
:HA:
emmalou schreef:
04-08-2021 21:40
Nou, ik ben benieuwd of een rechter het helpen van een vriendin bij een sollicitatie een legitieme reden voor ontslag had gevonden.
Nee, natuurlijk niet. Het klinkt een beetje onwaarschijnlijk allemaal.
Ysje schreef:
04-08-2021 21:54
Nee, natuurlijk niet. Het klinkt een beetje onwaarschijnlijk allemaal.
Ik denk dat daar veel meer speelde dan wat ik geweten heb. Het contact met die kennis is ook vrijwel meteen doodgebloed. Ik kan ook niet geloven dat dat ontslag aan mij lag – ik denk hooguit dat ik de druppel ben geweest. Maar zij dacht daar anders over …
minnimouse schreef:
04-08-2021 17:27
:woa:
Echt heel bizar dit.
Dus je werd op een zwarte lijst gezet omdat je brief volgens hen te informeel was? Wat zei je kennis ervan?
En wat voor gebeurtenissen heb je daarna meegemaakt (als je het wil vertellen hoor)? Ik vind dit echt zo bizar klinken.

Ook jouw eerste verhaal 'voor meer info bellen' en als je belt wordt je afgewezen omdat je het aan had moeten voelen dat je niet mag bellen @(
Heb je die niet even met d'r eigen vacature om d'r oren geslagen?
Zeker is dus dat mijn opleiding gebeld is. Daar zijn ze geschrokken van de felheid van die dame, dusdanig dat ze direct contact met me hebben opgenomen om te vragen of het wel ging want zo kenden ze mij helemaal niet. En ik ben in diezelfde regio/branche kort daarna om wazige redenen afgewezen, of beter gezegd zónder opgaaf van redenen, terwijl ik al héél ver in procedures zat en ik er echt een goed gevoel bij had. Bewijzen kan ik niks.

Bij dat andere bedrijf wilde ik meteen al niet meer aan de slag.
makreel schreef:
Een luis in de pels van de aap?
of een vlooi bij de beer?
wat is het geworden?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben een keer afgewezen omdat ik er erg jong uitzag en ze bang waren dat klanten en collega’s van andere afdelingen me daarom niet serieus zouden nemen. :wtf:
Was een baan die ik héél graag wilde, waar mijn hele cv perfect op aansloot en waarbij het sollicitatiegesprek ook geweldig ging. Ben daar toen nog een paar weken flink ziek van geweest.
"We hebben op dit moment geen vacatures" hoewel ik op een vacature gesolliciteerd had en er achter de recruiter een gigantische poster "wij zoeken laboranten!!!!" hing. Dat zei ze dan nadat ik een hele hoop testen had gedaan :wtf:

Omgekeerd: ik stootte tijdens een sollicitatie een waterkan om over 2 managers (laatste gesprek) waardoor ik zeker was dat ik het niet ging worden... drie keer raden wie de baan had!
makreel schreef:
Oh ja, ik zat eens bij een sollicitatiegesprek, ook in de IT, ze hadden mij erbij gevraagd omdat ik misschien een betere kijk op mensen had (heb ik niet, en ik heb een hekel aan sollicitatiegesprekken voeren, maar goed het was zo besloten).

Dus we zitten met een kandidaat, prima inhoudelijk gesprek, we willen bijna afronden, vraagt collega opeens uit het niets ter afsluiting met welk dier kandidaat zichzelf zou vergelijken en waarom. Kandidaat keek er ook even van op, en kwam maar aanzetten met hond en loyaliteit etc. Ik schaamde me dood, ik vind zulke vragen echt flauwekul. Gelukkig werd kandidaat aangenomen, dus ik heb met hem later nog regelmatig kunnen lachen om die vraag van onze collega.
Ik ben ooit afgewezen bij de Douane omdat ik niet kan klaverjassen. Na een week kon ik om deze reden vertrekken.
Sjaantje37 schreef:
05-08-2021 10:39
Ik ben ooit afgewezen bij de Douane omdat ik niet kan klaverjassen. Na een week kon ik om deze reden vertrekken.
:D
Was daar bij het sollicitatiegesprek naar gevraagd? En zei je toen?: "Ik kan het niet, maar ik wil het wel leren."
Ik moest ooit op gesprek voor datatypist via een uitzendbureau, maar ik had helemaal geen typediploma (dat wist het uitzendbureau ook). Ik moest daar toen laten zien hoe ik kon typen. Ik typte zo snel als ik kon, maar niet blind en niet met tien vingers. Afgewezen natuurlijk. Het uitzendbureau koppelde heel verwijtend aan mij terug: "Je hebt gezegd dat je geen typediploma hebt, hè?"
Alsof ze dat anders niet gemerkt zouden hebben. :facepalm:
Altea schreef:
05-08-2021 11:01
:D
Was daar bij het sollicitatiegesprek naar gevraagd? En zei je toen?: "Ik kan het niet, maar ik wil het wel leren."
hahahaha ja precies dit maar op een of ander manier begrijp ik geen reet van Klaverjassen. Ben meer van de poker...
Dat ze iemand zochten zonder ervaring en vervolgens afgewezen worden want te weinig ervaring. :bonk:
Daley71 schreef:
05-08-2021 11:09
Dat ze iemand zochten zonder ervaring en vervolgens afgewezen worden want te weinig ervaring. :bonk:
:HA:

Edit: Alhoewel....Misschien toch niet zo grappig. Hier zal wel achter zitten dat het management iemand zonder ervaring wil, want goedkoop en dat de collega's hier echt geen zin in hebben, want die zitten dan met iemand die ze helemaal in moeten werken.
anoniem_64d8b3a64b8a0 wijzigde dit bericht op 05-08-2021 11:12
41.23% gewijzigd
Ik heb ooit gesolliciteerd bij Monuta als uitvaartbegeleider. Ik werd afgewezen omdat ik te mensgericht was O_O Nu dacht ik dat dit juist belangrijk is in dit vak. Jawel, maar daar hadden ze uitvaartconsulenten voor en dit waren vrijwilligers. Je begrijpt dat ik geen zin had om Monuta te spekken met gratis diensten.
Ik ooit omdat ik te vooruitstrevend leek voor het team. Directeur had juist aangegeven een vooruitstrevend iemand te zoeken (toen hij me belde voor de sollicitatie) maar bij de afwijzing zei hij dat het team er toch nog niet klaar voor was en dat hij dat erg jammer vond. Half jaar later vertrok de directeur daar. Klikte denk ik niet erg tussen het team en directeur of hij kreeg het team niet mee in wat hij wilde bereiken.
Ooit tweede ronde bij een advocatenkantoor op de Zuidas. De vragen van de senior associate en recruiter waren denigrerend en aanvallend. Ik had bijvoorbeeld jaren op
zaterdag in het ziekenhuis gewerkt als voedingsassistente op de oncologie afdeling en vertelde dat ik daardoor wel veel ervaring had opgedaan en andere belangrijke (maar niet juridische dingen) had geleerd. Dit werd compleet weggehoond… Ik had natuurlijk kunnen vertellen over mijn bijbaan als student assistent of stages binnen de advocatuur, maar de vraag was van welke baan ik als mens het meeste had geleerd… :facepalm:

Toen de recruiter na een week belde en zei dat hij slecht nieuws had zei ik, dat het slecht nieuws zou zijn als ik door zou zijn naar een volgende ronde, omdat ik gesprek niet prettig vond en ik niet bij het kantoor wilde werken. De recruiter was heel verbaasd (yeah right) want: “ze hadden maar een uur en wilde meteen de diepte in.” Pittige vragen mogen best, maar iemand afbranden heeft niets te maken met de diepte in gaan. :puh:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
makreel schreef:
Een ezel :-D
Mijn hemel, wat een verhalen!

Hier ook wel wat rare dingen.

Eerste gesprek ergens gehad en daarna uitgenodigd voor het ardbeidsvoorwaardengesprek. Helemaal blij natuurlijk. Kom ik daar, bleek aan de hand van de vragen dat dit een tweede sollicitatiegesprek was. Maar daar had ik niet op gerekend! Dus voorzichtig opgenoemd dat dit niet was wat ik verwacht had.. Helaas voor mij; ik had me niet goed voorbereid en werd afgewezen. SERIEUS??

Interne sollicitatie, zat tegenover de manager en een mevrouw. Ik ben (al jaren) gediplomeerd en werkte daar al een paar jaar. De mevrouw vertelde trots dat ze net haar diploma had gehaald en het werk dus mocht uitvoeren. Leuk voor je, gefeliciteerd. Gesprek gehad en daarna telefoontje: afgewezen, ik had te weinig ervaring. Echt, HOE DAN?!

Tijdens een sollicitatiegesprek zag ik mijn cv op tafel liggen met m’n opleiding omcirkeld met een vraagteken ernaast. Ja, ik heb langer over mijn opleiding gedaan door ziekte, maar nog nooit heeft iemand daar naar gevraagd of moeilijk over gedaan. Dit keer wel; ik was niet goed genoeg. Heel fijn, als mensen meteen hun conclusie trekken..

Deze drie voorvallen komen als eerst naar boven, maar heb zoveel gesprekken gevoerd, zijn vast meer rare gesprekken geweest.
Ik ben een keer afgewezen omdat ik volgens hen “te jong” getrouwd was en daardoor vast een kinderwens had. Er waren twee collega’s met zwangerschapsverlof en dat konden ze er écht niet bij hebben. Ik had nog nooit zoiets bizars gehoord.
Twee keer omdat ik een vrouw ben, de ene keer omdat er op die afdeling al een man werkte en de andere keer omdat je af en toe een zwaar pakket zou moeten tillen. Staat toch echt op mijn cv dat ik een vrouw ben, dus vraag me dan niet om te komen.
Een keer omdat ik geen goed antwoord had op vragen die volgens hem in ieder sollicitatiegesprek gesteld worden, terwijl ik die bij alle andere gesprekken elders nooit gekregen heb.
Een keer contract niet verlengd 'omdat ik niet in het team paste'. Dat ik een week daarvoor gewond was geraakt en nog maanden op halve kracht zou kunnen werken had er uiteraard niets mee te maken. Dat hij bij mijn sollicitatie al twijfels had... Bij dat gesprek zei hij juist dat als het aan hem lag, hij me direct aan zou nemen maar moest overleggen met andere eigenaar. Hoe dan ook een liegbeest dus.
Ik had tijdens dat gesprek eigenlijk willen vragen aan mijn nieuwe directe leidinggevende of hij dan ook opstapte, want als er iemand niet goed in die groep lag, dan was hij het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven