Werk & Studie alle pijlers

Werk & (geen!) kinderopvang

16-08-2021 14:56 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van me afschrijven hoor... Was best een beetje van slag en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden 😉

Vanochtend zou ik een vroege dienst moeten werken, maar toen ik opstond had ik een appje van mijn gastouder dat haar moeder op sterven ligt en dat ze er heen waren om te waken en dat ze m'n kind van een jaar dus niet zou kunnen opvangen. Heel begrijpelijk! Dus ik vanochtend om 06:30u naar m'n werk gebeld om uit te leggen hoe en wat en dat ik ging proberen om iets te regelen en dan zelf wel weer even zou bellen zodra ik wist hoe en wat.

Om 07:45u werd ik door de leidinggevende alweer (twee keer achter elkaar) terug gebeld of ik al iets had geregeld en 'dat dit écht niet kon' en dat het ook niet de eerste keer was dat ik zat met opvang (tweede keer denk ik) en 'dat we dan misschien maar moesten kijken naar andere/grootschaligere opvang, want zo kunnen we niet op je bouwen!' En zo ging het nog wel even door, ik was echt een beetje van slag ervan. Alsof ik er voor kies en niet m'n best doe om iets te regelen. Nog afgezien van het tijdstip (vakantie, corona...) waarop ze belde of ik al iets geregeld had. Het is vakantie en 07:45u!

En het is niet bepaald dat ik de kantjes eraf loop of me afmeld zodra ik een smoesje heb ofzo (integendeel: blijf 9 van de 10 keer langer, doe extra taken die officieel helemaal niet bij me horen enzo. Geeft allemaal niks, 't geeft me ook een voldaan gevoel en ik word er blij van). Maar ik had in deze situatie dan iets meer meedenken/empathie misschien toch wel fijn gevonden ☺ En het zijn ook gewoon mijn eigen uren waar het af gaat, dus behalve de overlast die ze hebben dat ik er niet ben (en wat ik ook echt snap, heb ik een paar keer duidelijk gezegd) is het verder vooral nadelig voor mezelf. Het kan aan mij liggen hoor, dus ben benieuwd hoe jullie dat zien 😉
Sun.lover schreef:
16-08-2021 15:25
Het kind is een jaar toch? Dus dan is het 2 x in 8 maanden. Ik vind dat veel. Alis dit bij al mijn collega’s die van kinderopvang gebruik maken zou gebeuren moeten we structureel de beddencapaciteit behoorlijk verlagen.
Nu met Corona kun je in 8 maanden zo de helft van je dagen al kwijt zijn aan snotneus bij een KDV.
Dus 2 keer in 8 maanden vind ik best schappelijk
Een zebra is geen paard met strepen
Jamaarhoe schreef:
16-08-2021 19:32
Nu met Corona kun je in 8 maanden zo de helft van je dagen al kwijt zijn aan snotneus bij een KDV.
Dus 2 keer in 8 maanden vind ik best schappelijk
Met neusverkoudheid mogen ze gewoon komen volgens de beslisboom van 0-4 jaar.
koelbox schreef:
16-08-2021 19:28
Een kind van een jaar mag snotterig wel naar de opvang. Wbt corona regels is je kindje niet welkom bij flink en regelmatig hoesten en/of koorts (boven de 38)
Klopt, maar niet verkouden én verhoging. En de temp stond in de beslisboom op 37,5°C 😉 Die kleintjes zitten daar zó aan!
Heppiedepeppie14 schreef:
16-08-2021 19:34
Klopt, maar niet verkouden én verhoging. En de temp stond in de beslisboom op 37,5°C 😉 Die kleintjes zitten daar zó aan!
Maar dan hebben ze er ook echt last van lijkt me? Want anders heb je toch geen reden om te temperaturen?
Mijn dochter krijgt nu ook tandjes, maar ik heb geen idee of ze verhoging heeft of niet.
Ze is vrolijk, eet goed, drinkt goed en voelt niet warmer als anders, dan ga ik haar niet temperaturen.
Kan dus best zijn dat ze al tig keer met een beetje verhoging naar de opvang gegaan is, maar daar heeft niemand wat van gemerkt.
Tip: Niet meer uitleggen.
Je denkt dat je begrip kweekt.

In werkelijkheid hoort de andere kant allemaal dingen die je in hun ogen anders kunt aanpakken.

Calamiteitenverlof. Is een recht. Verder kort zakelijk meedelen.
Je moet niet uitleggen dat je kleinschalige kinderopvang hebt gekozen zonder (zakelijke) achtervang want dat voelt voor de LG alsof je werk de consequenties van jouw keuzes mag dragen; en het wekt dus gewoon geen begrip. Niet uitleggen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
_melon schreef:
16-08-2021 19:40
Maar dan hebben ze er ook echt last van lijkt me? Want anders heb je toch geen reden om te temperaturen?
Mijn dochter krijgt nu ook tandjes, maar ik heb geen idee of ze verhoging heeft of niet.
Ze is vrolijk, eet goed, drinkt goed en voelt niet warmer als anders, dan ga ik haar niet temperaturen.
Kan dus best zijn dat ze al tig keer met een beetje verhoging naar de opvang gegaan is, maar daar heeft niemand wat van gemerkt.
Nou bij ons kdv temperaturen ze de kleintjes als ze ook maar iets twijfelen over de temperatuur, en vanaf 38 graden kun je ze meteen komen ophalen. Voor corona hoefde dat alleen als ze ook echt duidelijk niet lekker waren.
KooktMetKnoflook schreef:
16-08-2021 19:56
Tip: Niet meer uitleggen.
Je denkt dat je begrip kweekt.

In werkelijkheid hoort de andere kant allemaal dingen die je in hun ogen anders kunt aanpakken.

Calamiteitenverlof. Is een recht. Verder kort zakelijk meedelen.
Je moet niet uitleggen dat je kleinschalige kinderopvang hebt gekozen zonder (zakelijke) achtervang want dat voelt voor de LG alsof je werk de consequenties van jouw keuzes mag dragen; en het wekt dus gewoon geen begrip. Niet uitleggen.
😅 Bedankt voor de tip, je hebt gelijk! M'n eigen onzekerheid denk ik 😉
16-08-2021 19:25
Ja klopt, maar dat hebben we tot nu toe kunnen regelen zonder tussenkomst van de werkgever. Als je kind ook maar iets verkouden is/en of verhoging heeft mag 'ie door de aangescherpte maatregelen al niet meer komen, dus dat is met die kleintjes met o.a. doorkomende tandjes enzo best regelmatig 😉
Echt niet. 38+ en/of flink hoesten. Mijne zijn altijd snotterig maar daarmee zijn ze gewoon welkom hoor. Mijn oudste zelfs met flinke hoest, maar die heeft een longprobleem. Daar moest wel een doktersverklaring voor komen.

Maar goed. Vervelend dat je wg zo reageerde, daar niet van. Vlg keer zou ik zeggen op zo’n moment: ik neem wel calamiteitenverlof op voor vandaag, dan is het voor ons beiden duidelijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
happyapple schreef:
16-08-2021 20:00
Nou bij ons kdv temperaturen ze de kleintjes als ze ook maar iets twijfelen over de temperatuur, en vanaf 38 graden kun je ze meteen komen ophalen. Voor corona hoefde dat alleen als ze ook echt duidelijk niet lekker waren.
Nou dit, en met baby en peuter zit ik dus bij wijze van spreken de helft van m'n werkdagen met samengeknepen billen of bij 1 van de 2 het gesnotter niet doorzet tot flink hoesten of lichte koorts, omdat dan man of ik de werkdag af moeten breken..
happyapple schreef:
Dat is bij ons KDV gelukkig nog steeds zo. Als lichte verhoging duidelijk door tandjes komt en ze verder vrolijk zijn worden we niet gebeld. Jammer dat het op andere plekken zo panisch is allemaal, snap wel dat je dan ook niet lekker 'zit' op je werk.
_melon wijzigde dit bericht op 16-08-2021 20:35
9.63% gewijzigd
Sharing* schreef:
16-08-2021 17:11
Even een vraag: is het echt zo dat je overal, in alle regio's de keuze hebt tussen GO en KDV? In nieuwe wijken met relatief veel jonge gezinnen is de capaciteit van KDV (nog) minimaal, evenals BSO. Of in biblebelt gemeentes waar geen KDV is, echt die bestaan ook, hoor. In beide gevallen ben je al blij met een GO.

Sorry, TO een beetje off topic, ik heb in zo'n situatie, dus kind niet ziek, maar geen oppas, kind meegenomen naar werk. Maakte de situatie gelijk duidelijk :)
Hier overal wachtrijen. Bij een positieve zwangerschapstest meteen op meerdere plekken aanmelden op de wachtlijst en dan maar heel hard hopen dat je ergens een plekje hebt tegen de tijd dat je zwangerschapsverlof voorbij is en je weer aan het werk moet. :jump:
happyapple schreef:
Hier ook. Een leidster noem ik in gedachten altijd juf Thermometer, die loopt de hele dag met dat ding te zwaaien is mijn indruk.
Zonnestraal89 schreef:
16-08-2021 20:33
Hier ook. Een leidster noem ik in gedachten altijd juf Thermometer, die loopt de hele dag met dat ding te zwaaien is mijn indruk.
:HA: Ik zie het helemaal voor me.
Zonnestraal89 schreef:
16-08-2021 20:33
:HA:
Oh dus het kan nog erger dan bij ons? ;-D
Wij zeiden hier al tegen de buren dat de thermometer van kdv vast kapot is ofzo, want we hadden onze peuters op dezelfde dag op moeten halen ivm koorts en een half uur later had onze peuter 36.5 thuis en met de peuter van de buren was thuis ook niks meer aan de hand.
happyapple schreef:
16-08-2021 20:41
Wij zeiden hier al tegen de buren dat de thermometer van kdv vast kapot is ofzo, want we hadden onze peuters op dezelfde dag op moeten halen ivm koorts en een half uur later had onze peuter 36.5 thuis en met de peuter van de buren was thuis ook niks meer aan de hand.
Had de stagiair de temp opgemeten toen ze net uit bed kwamen ofzo? :bonk:
happyapple schreef:
16-08-2021 20:41
Ja echt, zoon destijds ook meermaals “ziek” opgehaald en zat vervolgens thuis supervrolijk te spelen, niks aan het handje. Dat was vóór Corona dus kun je nagaan hoe het nu gaat.
16-08-2021 19:34
Hmm, als je kindje verder fit is, niet hoest en niet boven de 38 heeft mag je hem/haar gewoon brengen. Ook de beslisboom geeft 38 of hoger aan..
Zonnestraal89 schreef:
16-08-2021 20:44
Ja echt, zoon destijds ook meermaals “ziek” opgehaald en zat vervolgens thuis supervrolijk te spelen, niks aan het handje. Dat was vóór Corona dus kun je nagaan hoe het nu gaat.
Even ter verdediging; dit hadden wij ook vaak hoor, op het KDV; hangerig kind, 38nogwat graden, ouders bellen (want een huilend en hangerig kind moet gewoon lekker bij papa en mama zijn) en dan hoorden we de dag er na dat kind thuis nergens meer last van had..... Super rot voor die ouders natuurlijk, maar goed; we belden natuurlijk niet omdat we "er vanaf" wilden ;) (waarmee ik niet impliceer dat jij zo denkt hoor!)
Als het vlak voor een slaapje was, keken we het ook soms nog wel eens aan (lag ook aan het "soort" kind; je had vrij snel door welke al snel weer zouden opknappen en welke eigenlijk nooit ergens last van hadden, en dus echt ziek aan het worden waren).
Irish_Wasser_Woman schreef:
16-08-2021 21:17
Even ter verdediging; dit hadden wij ook vaak hoor, op het KDV; hangerig kind, 38nogwat graden, ouders bellen (want een huilend en hangerig kind moet gewoon lekker bij papa en mama zijn) en dan hoorden we de dag er na dat kind thuis nergens meer last van had..... Super rot voor die ouders natuurlijk, maar goed; we belden natuurlijk niet omdat we "er vanaf" wilden ;) (waarmee ik niet impliceer dat jij zo denkt hoor!)
Als het vlak voor een slaapje was, keken we het ook soms nog wel eens aan (lag ook aan het "soort" kind; je had vrij snel door welke al snel weer zouden opknappen en welke eigenlijk nooit ergens last van hadden, en dus echt ziek aan het worden waren).
Dat geloof ik zeker hoor, dat het soms zo gaat. Van de rust thuis knappen ze ook vaak op. Echter een paar keer gehad dat ze echt puur op die temperatuur af gingen, zonder dat er verder iets aan de hand was. Bij neefje belde de opvang eens: Pietje heeft 39,5 maar is zo lekker aan het spelen, wil je hem liever ophalen of mag hij blijven? Dat vind ik wel een groot verschil.
Zwartgroen schreef:
16-08-2021 20:30
Nou dit, en met baby en peuter zit ik dus bij wijze van spreken de helft van m'n werkdagen met samengeknepen billen of bij 1 van de 2 het gesnotter niet doorzet tot flink hoesten of lichte koorts, omdat dan man of ik de werkdag af moeten breken..
Maar zit de andere ouder dat ook?

Want ook hier lees ik weer veel werkende dames ( dus niet alleen jij hoor) met opvangproblemen al dan niet helemaal erg door corona soms, maar altijd in de ikvorm. Ik zie het ook om me heen, heel veel komt nog steeds neer op de moeder. Zeker de eerste opvang.

Partner heeft ook calimiteitenverlof en zorgverlofrechten. En anders vrije dagen.
En dan gaat je kind vervolgens naar school, is de juf ziek en is er geen invaller en is op school blijven ook geen optie omdat de school principieel geen opvang wil zijn. Tja werkende ouders hebben nou eenmaal soms een opvangprobleem.
Irish_Wasser_Woman schreef:
16-08-2021 15:16
Zijn jouw kinderen nooit ziek/zwak/misselijk? Veel kinderen op de kinderopvang zijn om de haverklap ziek/koortsig. Dan heb je toch ook een vervelende verrassing?
Nee, ik kan hier gelukkig op antwoorden dat ik kinderen heb die vrijwel nooit ziek zijn. En als ze wel ziek zouden zijn, dan heb ik gelukkig (schoon)ouders achter de hand.
Zowel vriend als ik hebben werk waarbij we niet weg kunnen blijven vanwege oppas die ‘niet geregeld’ is…
Zwartgroen schreef:
16-08-2021 15:28
En wat is de oplossing dan volgens jou?
Zorgen dat je mensen hebt in je omgeving die in geval van nood (geen opvang, ziek kind) gebeld kunnen worden om bijvoorbeeld 6.30 uur, om alsnog opvang rond te krijgen. Is dat absoluut onmogelijk, dan kijken of er collega’s zijn die je in dit geval kunt benaderen om eventueel jouw dienst te draaien.

Misschien klink ik heel hard, maar ik vind dat opvang voor mijn kinderen onder werktijd de verantwoordelijkheid is van mij en mijn vriend, en niet die van mijn werkgever.
FeeLucifer01 schreef:
16-08-2021 21:58
Maar zit de andere ouder dat ook?

Want ook hier lees ik weer veel werkende dames ( dus niet alleen jij hoor) met opvangproblemen al dan niet helemaal erg door corona soms, maar altijd in de ikvorm. Ik zie het ook om me heen, heel veel komt nog steeds neer op de moeder. Zeker de eerste opvang.

Partner heeft ook calimiteitenverlof en zorgverlofrechten. En anders vrije dagen.
Ja zeker, dan zitten we samen met samengeknepen billen ;) En in geval van ziek kind ophalen kijken we per geval wie op dat moment z'n agenda het makkelijkst per direct leeg kan vegen. Ik denk dat m'n man vaker de pineut zelfs. Maar voor het gemak schrijf ik op dit forum even vanuit mezelf. Neemt niet weg dat in veel gevallen moeders automatisch de pisang is ja.
Pien252 schreef:
17-08-2021 00:16
Zorgen dat je mensen hebt in je omgeving die in geval van nood (geen opvang, ziek kind) gebeld kunnen worden om bijvoorbeeld 6.30 uur, om alsnog opvang rond te krijgen. Is dat absoluut onmogelijk, dan kijken of er collega’s zijn die je in dit geval kunt benaderen om eventueel jouw dienst te draaien.

Misschien klink ik heel hard, maar ik vind dat opvang voor mijn kinderen onder werktijd de verantwoordelijkheid is van mij en mijn vriend, en niet die van mijn werkgever.
Maar je snapt wel dat je niet alles 100% dicht kan timmeren hoop ik? Ik lees dat TO 8 mensen heeft gebeld gisteren.. Werkgevers mogen hun personeel best als mensen beschouwen ipv als robots.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven