co-ouderschap en nieuwe relatie

zondag 22 augustus 2021 om 17:37
Ben op zoek naar wat ervaringen hoe dit bij anderen ging.
Mijn vriend en ik zijn nu zo'n 2,5 jaar bij elkaar. Toen wij elkaar leerden kennen was hij 1,5 jaar gescheiden. Hij heeft 2 dochtertjes in de basisschoolleeftijd en samen met zijn ex heeft hij co-ouderschap. In hun geval is de afspraak dat co-ouderschap ook echt gezamenlijk ouderschap is. In de praktijk komt het er vooral op neer dat mijn vriend op de "co-dagen" van de ex nog eens die kant op gaat om ofwel iets als gezin te doen (samen eten, dagje pretpark) of dat hij bijspringt als ex iets heeft/zich ziek voelt/etc. Andersom komt dat minder vaak voor omdat mijn schoonouders en schoonzus vaak opvangen als mijn vriend iets heeft.
In het begin hebben wij heel bewust de kinderen overal een beetje buiten gelaten en we hebben daarmee gewacht tot we ruim anderhalf jaar samen waren en we wel wisten dat we met elkaar verder wilden. Pas na de eerste corona-lockdown zijn wij dus ook dingen met z'n vieren gaan doen en intussen raken we steeds beter aan elkaar gewend. Ik heb zelf geen kinderen dus ik moest er ook een beetje in groeien.
Ondertussen ben ik wel een beetje toe aan wat meer verdieping in onze relatie. Maar ik merk aan mijn vriend dat hij het heel moeilijk vind om die werelden aan elkaar te koppelen. Ik merk ook aan hem dat de omgang met zijn ex veel energie van hem vraagt. (dat is ook logisch, ze is niet zonder reden zijn ex). Dus ik zit vaak met een man die uitgeput is en moet bijkomen van alle verplichtingen, en zich dan onder druk gezet voelt om eens iets met mijn vrienden of familie te ondernemen. Hij vind het ook moeilijk om de kinderen daar bij te betrekken.
Ik raak daar weer wat van in de war. We hebben in het begin juist bewust veel tijd genomen om elkaar te leren kennen en zeker te zijn dat we samen verder wilden voordat we de kinderen betrokken. Dus ik snap niet goed wat nu dan het probleem is. Hij vind het moeilijk om daar een antwoord op te geven, maar geeft wel aan dat hij het moeilijk vind om een goede balans te vinden. Ik stel me misschien ook wel afwachtend op omdat ik weinig ervaring met kinderen heb. Ik gun de kinderen ook om iets gezamenlijks met hun ouders te doen, daar hoef ik niet bovenop te zitten. Tegelijkertijd denk ik vaak dat ex wat harder zou moeten investeren in een support netwerkje in plaats van nog steeds op mijn vriend (en zijn familie) te leunen. En daarnaast ik vind het ook belangrijk om de kinderen bij óns leven te betrekken en om ze beter te leren kennen. Mijn vriend erkent die behoefte, maar weet vervolgens niet hoe hij daar in de praktijk dan mee om moet gaan.
We hebben binnenkort een weekend weg gepland om echt met rust en aandacht tijd voor elkaar te maken. En ik ga er vanuit dat dit dan ook een van de onderwerpen word.
Hoe pak ik dit gesprek nou op een goede manier aan?
Mijn vriend en ik zijn nu zo'n 2,5 jaar bij elkaar. Toen wij elkaar leerden kennen was hij 1,5 jaar gescheiden. Hij heeft 2 dochtertjes in de basisschoolleeftijd en samen met zijn ex heeft hij co-ouderschap. In hun geval is de afspraak dat co-ouderschap ook echt gezamenlijk ouderschap is. In de praktijk komt het er vooral op neer dat mijn vriend op de "co-dagen" van de ex nog eens die kant op gaat om ofwel iets als gezin te doen (samen eten, dagje pretpark) of dat hij bijspringt als ex iets heeft/zich ziek voelt/etc. Andersom komt dat minder vaak voor omdat mijn schoonouders en schoonzus vaak opvangen als mijn vriend iets heeft.
In het begin hebben wij heel bewust de kinderen overal een beetje buiten gelaten en we hebben daarmee gewacht tot we ruim anderhalf jaar samen waren en we wel wisten dat we met elkaar verder wilden. Pas na de eerste corona-lockdown zijn wij dus ook dingen met z'n vieren gaan doen en intussen raken we steeds beter aan elkaar gewend. Ik heb zelf geen kinderen dus ik moest er ook een beetje in groeien.
Ondertussen ben ik wel een beetje toe aan wat meer verdieping in onze relatie. Maar ik merk aan mijn vriend dat hij het heel moeilijk vind om die werelden aan elkaar te koppelen. Ik merk ook aan hem dat de omgang met zijn ex veel energie van hem vraagt. (dat is ook logisch, ze is niet zonder reden zijn ex). Dus ik zit vaak met een man die uitgeput is en moet bijkomen van alle verplichtingen, en zich dan onder druk gezet voelt om eens iets met mijn vrienden of familie te ondernemen. Hij vind het ook moeilijk om de kinderen daar bij te betrekken.
Ik raak daar weer wat van in de war. We hebben in het begin juist bewust veel tijd genomen om elkaar te leren kennen en zeker te zijn dat we samen verder wilden voordat we de kinderen betrokken. Dus ik snap niet goed wat nu dan het probleem is. Hij vind het moeilijk om daar een antwoord op te geven, maar geeft wel aan dat hij het moeilijk vind om een goede balans te vinden. Ik stel me misschien ook wel afwachtend op omdat ik weinig ervaring met kinderen heb. Ik gun de kinderen ook om iets gezamenlijks met hun ouders te doen, daar hoef ik niet bovenop te zitten. Tegelijkertijd denk ik vaak dat ex wat harder zou moeten investeren in een support netwerkje in plaats van nog steeds op mijn vriend (en zijn familie) te leunen. En daarnaast ik vind het ook belangrijk om de kinderen bij óns leven te betrekken en om ze beter te leren kennen. Mijn vriend erkent die behoefte, maar weet vervolgens niet hoe hij daar in de praktijk dan mee om moet gaan.
We hebben binnenkort een weekend weg gepland om echt met rust en aandacht tijd voor elkaar te maken. En ik ga er vanuit dat dit dan ook een van de onderwerpen word.
Hoe pak ik dit gesprek nou op een goede manier aan?

zondag 22 augustus 2021 om 17:52
Het lijkt erop dat je verwacht dat je een rol krijgt als stiefmoeder en dat jij en je vriend samen met de kinderen van hem een gezin gaan vormen. Maar er is al een gezin en jij hoort daar niet bij. Je hebt ook verwachtingen van wat de ex wel of niet zou moeten doen.
Iedere dag is gehaktdag
zondag 22 augustus 2021 om 17:52
Hun gezin? Ze zijn gescheiden, ze zijn al 4 jaar geen gezin meer. Mijn ex en ik zijn 7 jaar geleden uit elkaar gegaan. Geen van ons zal het in zijn hoofd halen om nog te spreken van 'ons gezin'.

zondag 22 augustus 2021 om 17:54
Na 2,5 jaar samen, mag zij dat best verwachten. Die man is al 4 jaar bezig zijn draai te vinden.

zondag 22 augustus 2021 om 17:55
Dat deel vind ik dus ingewikkeld in het gesprek tussen ons. Ik heb na zo'n weekend waarna hij op zondagavond halfdood op de bank ligt, wel eens aangegeven dat zij misschien wat meer zou kunnen investeren in een eigen netwerk waardoor ze minder vaak op hem een beroep hoeft te doen. (voor mij voelt het op zo'n moment inderdaad wel of de ex voor gaat). Maar hij ziet dat helemaal niet als "de ex belangrijker vinden dan de vriendin" maar als "zijn dochters op de eerste plaats zetten". Tegelijkertijd blijft hij dan zitten met een gevoel dat hij iedereen (incl. mij) tekort doet.

zondag 22 augustus 2021 om 18:00
Ik krijg de indruk als ik jouw verhaal lees dat hij zich nog te verantwoordelijk voelt voor zijn ex.
Als zij problemen heeft met kinderopvang omdat ze ziek is, kunnen de kinderen naar jullie komen terwijl ze eigenlijk bij haar moesten/mochten zijn. Maar bij zijn ex 'gezinnetje' gaan spelen 'omdat er iets is', ik zou zoiets niet lang trekken. Denk ik.
Als zij problemen heeft met kinderopvang omdat ze ziek is, kunnen de kinderen naar jullie komen terwijl ze eigenlijk bij haar moesten/mochten zijn. Maar bij zijn ex 'gezinnetje' gaan spelen 'omdat er iets is', ik zou zoiets niet lang trekken. Denk ik.
zondag 22 augustus 2021 om 18:01
Sorry klinkt een beetje lullig dit maar waarom ben je begonnen aan iemand die nog kort gescheiden was en kinderen heeft? Je verwacht een bepaald soort aandacht en je vriend kan je dat gewoon niet geven.Dautz38 schreef: ↑22-08-2021 17:55Dat deel vind ik dus ingewikkeld in het gesprek tussen ons. Ik heb na zo'n weekend waarna hij op zondagavond halfdood op de bank ligt, wel eens aangegeven dat zij misschien wat meer zou kunnen investeren in een eigen netwerk waardoor ze minder vaak op hem een beroep hoeft te doen. (voor mij voelt het op zo'n moment inderdaad wel of de ex voor gaat). Maar hij ziet dat helemaal niet als "de ex belangrijker vinden dan de vriendin" maar als "zijn dochters op de eerste plaats zetten". Tegelijkertijd blijft hij dan zitten met een gevoel dat hij iedereen (incl. mij) tekort doet.
En het siert hem dat hij zijn dochters op de eerste plek zet, helaas ga jij die plek nooit innemen.

zondag 22 augustus 2021 om 18:01
In de praktijk draagt hij nu 80% van de zorg. Zij lijkt het soms wel te vermijden om alleen te zijn met de kinderen.Sjaantje37 schreef: ↑22-08-2021 17:59Maar om te willen dat ex een 'support netwerkje' gaat vinden zodat ze minder een beroep doet op de vader en schoonfamilie van de kinderen vind ik ook wat ver gaan.
Het zijn hun gezamenlijke kinderen.
Dat raakt mij weer, want van 30% dat hij haar achtervang is moet hij weer bijkomen. En zo blijft er wat weinig over om onze relatie vorm te geven.
zondag 22 augustus 2021 om 18:03
Is toch niet zo gek als je al een paar jaar samen bent en een leven samen op wilt bouwen?DeSlager schreef: ↑22-08-2021 17:52Het lijkt erop dat je verwacht dat je een rol krijgt als stiefmoeder en dat jij en je vriend samen met de kinderen van hem een gezin gaan vormen. Maar er is al een gezin en jij hoort daar niet bij. Je hebt ook verwachtingen van wat de ex wel of niet zou moeten doen.
En over welk gezin heb je het? Er is een gebroken gezin, meer niet.

zondag 22 augustus 2021 om 18:04
Tja, zo werkt dat met kinderen. Je bent altijd 100% ouder, of je leuk vindt of niet en als de ander een niet zo goede ouder is( om welke reden dan ook) dan neemt de ander de boel over. Tenminste goede ouders doen dat.
Ik vraag me ook af welke verdieping in je relatie jij dan zo aan toe bent? Wat bedoel je precies dan?
zondag 22 augustus 2021 om 18:06
Ik zou dat gesprek nooit voeren tijdens een weekendje weg waarin je tijd en aandacht voor elkaar wilt hebben. Dan ga je er tussenuit en neem je je “problemen” mee. Maar dat is mijn mening. Ik zou dat weekend gewoon heerlijk gaan genieten van jullie tijd samen en leuke en gezellige dingen doen!
Ik zou dit gewoon thuis aan tafel of op de bank bespreken. Vertel hoe jij je voelt en zeg dat je begrip hebt voor bepaalde dingen maar dat als ie echt met je verder wilt hij zijn leven ook met die van jou moet mengen.
Ik zou dit gewoon thuis aan tafel of op de bank bespreken. Vertel hoe jij je voelt en zeg dat je begrip hebt voor bepaalde dingen maar dat als ie echt met je verder wilt hij zijn leven ook met die van jou moet mengen.

zondag 22 augustus 2021 om 18:07
Maar dan is het toch ook niet raar om de nieuwe partner daarbij te betrekken?
Stel dat ze een weekendregeling zouden hebben, waarbij de kinderen grotendeels bij hem zouden wonen en dan voor een weekend naar hun moeder zouden gaan, dan zouden ze mij er toch ook bij krijgen? Omgekeerd die moeders die een nieuwe partner krijgen betrekken die mannen er toch ook vaak bij? Het is toch logisch dat je die levens op enig moment een beetje in elkaar schuift? Hoe doen andere mensen dat dan?
Stel dat ze een weekendregeling zouden hebben, waarbij de kinderen grotendeels bij hem zouden wonen en dan voor een weekend naar hun moeder zouden gaan, dan zouden ze mij er toch ook bij krijgen? Omgekeerd die moeders die een nieuwe partner krijgen betrekken die mannen er toch ook vaak bij? Het is toch logisch dat je die levens op enig moment een beetje in elkaar schuift? Hoe doen andere mensen dat dan?
anoniem_407041 wijzigde dit bericht op 22-08-2021 18:08
0.73% gewijzigd
zondag 22 augustus 2021 om 18:08
Ze gaat toch ook de helft van de week met haar vriend een gezin vormen? Die halve week is ze dus ook stiefmoeder en hoort ze er zeker bij. De kinderen wonen namelijk ook bij haar.DeSlager schreef: ↑22-08-2021 17:52Het lijkt erop dat je verwacht dat je een rol krijgt als stiefmoeder en dat jij en je vriend samen met de kinderen van hem een gezin gaan vormen. Maar er is al een gezin en jij hoort daar niet bij. Je hebt ook verwachtingen van wat de ex wel of niet zou moeten doen.

zondag 22 augustus 2021 om 18:08
De ex is niet belangrijker. De kinderen zijn dat. En als ze een basisschoolleeftijd hebben, heeft een ex veel invloed op de dagelijkse operatie en daarmee ook op de nieuwe huishoudens.
Wij zeggen hier weleens gekscherend dat we even bij de directie moeten vragen of we een weekje weg kunnen. Doelend op de ex van mijn vriend. Dat is wat het is. Accepteren of niet aan beginnen.
Wij zeggen hier weleens gekscherend dat we even bij de directie moeten vragen of we een weekje weg kunnen. Doelend op de ex van mijn vriend. Dat is wat het is. Accepteren of niet aan beginnen.