co-ouderschap en nieuwe relatie

zondag 22 augustus 2021 om 17:37
Ben op zoek naar wat ervaringen hoe dit bij anderen ging.
Mijn vriend en ik zijn nu zo'n 2,5 jaar bij elkaar. Toen wij elkaar leerden kennen was hij 1,5 jaar gescheiden. Hij heeft 2 dochtertjes in de basisschoolleeftijd en samen met zijn ex heeft hij co-ouderschap. In hun geval is de afspraak dat co-ouderschap ook echt gezamenlijk ouderschap is. In de praktijk komt het er vooral op neer dat mijn vriend op de "co-dagen" van de ex nog eens die kant op gaat om ofwel iets als gezin te doen (samen eten, dagje pretpark) of dat hij bijspringt als ex iets heeft/zich ziek voelt/etc. Andersom komt dat minder vaak voor omdat mijn schoonouders en schoonzus vaak opvangen als mijn vriend iets heeft.
In het begin hebben wij heel bewust de kinderen overal een beetje buiten gelaten en we hebben daarmee gewacht tot we ruim anderhalf jaar samen waren en we wel wisten dat we met elkaar verder wilden. Pas na de eerste corona-lockdown zijn wij dus ook dingen met z'n vieren gaan doen en intussen raken we steeds beter aan elkaar gewend. Ik heb zelf geen kinderen dus ik moest er ook een beetje in groeien.
Ondertussen ben ik wel een beetje toe aan wat meer verdieping in onze relatie. Maar ik merk aan mijn vriend dat hij het heel moeilijk vind om die werelden aan elkaar te koppelen. Ik merk ook aan hem dat de omgang met zijn ex veel energie van hem vraagt. (dat is ook logisch, ze is niet zonder reden zijn ex). Dus ik zit vaak met een man die uitgeput is en moet bijkomen van alle verplichtingen, en zich dan onder druk gezet voelt om eens iets met mijn vrienden of familie te ondernemen. Hij vind het ook moeilijk om de kinderen daar bij te betrekken.
Ik raak daar weer wat van in de war. We hebben in het begin juist bewust veel tijd genomen om elkaar te leren kennen en zeker te zijn dat we samen verder wilden voordat we de kinderen betrokken. Dus ik snap niet goed wat nu dan het probleem is. Hij vind het moeilijk om daar een antwoord op te geven, maar geeft wel aan dat hij het moeilijk vind om een goede balans te vinden. Ik stel me misschien ook wel afwachtend op omdat ik weinig ervaring met kinderen heb. Ik gun de kinderen ook om iets gezamenlijks met hun ouders te doen, daar hoef ik niet bovenop te zitten. Tegelijkertijd denk ik vaak dat ex wat harder zou moeten investeren in een support netwerkje in plaats van nog steeds op mijn vriend (en zijn familie) te leunen. En daarnaast ik vind het ook belangrijk om de kinderen bij óns leven te betrekken en om ze beter te leren kennen. Mijn vriend erkent die behoefte, maar weet vervolgens niet hoe hij daar in de praktijk dan mee om moet gaan.
We hebben binnenkort een weekend weg gepland om echt met rust en aandacht tijd voor elkaar te maken. En ik ga er vanuit dat dit dan ook een van de onderwerpen word.
Hoe pak ik dit gesprek nou op een goede manier aan?
Mijn vriend en ik zijn nu zo'n 2,5 jaar bij elkaar. Toen wij elkaar leerden kennen was hij 1,5 jaar gescheiden. Hij heeft 2 dochtertjes in de basisschoolleeftijd en samen met zijn ex heeft hij co-ouderschap. In hun geval is de afspraak dat co-ouderschap ook echt gezamenlijk ouderschap is. In de praktijk komt het er vooral op neer dat mijn vriend op de "co-dagen" van de ex nog eens die kant op gaat om ofwel iets als gezin te doen (samen eten, dagje pretpark) of dat hij bijspringt als ex iets heeft/zich ziek voelt/etc. Andersom komt dat minder vaak voor omdat mijn schoonouders en schoonzus vaak opvangen als mijn vriend iets heeft.
In het begin hebben wij heel bewust de kinderen overal een beetje buiten gelaten en we hebben daarmee gewacht tot we ruim anderhalf jaar samen waren en we wel wisten dat we met elkaar verder wilden. Pas na de eerste corona-lockdown zijn wij dus ook dingen met z'n vieren gaan doen en intussen raken we steeds beter aan elkaar gewend. Ik heb zelf geen kinderen dus ik moest er ook een beetje in groeien.
Ondertussen ben ik wel een beetje toe aan wat meer verdieping in onze relatie. Maar ik merk aan mijn vriend dat hij het heel moeilijk vind om die werelden aan elkaar te koppelen. Ik merk ook aan hem dat de omgang met zijn ex veel energie van hem vraagt. (dat is ook logisch, ze is niet zonder reden zijn ex). Dus ik zit vaak met een man die uitgeput is en moet bijkomen van alle verplichtingen, en zich dan onder druk gezet voelt om eens iets met mijn vrienden of familie te ondernemen. Hij vind het ook moeilijk om de kinderen daar bij te betrekken.
Ik raak daar weer wat van in de war. We hebben in het begin juist bewust veel tijd genomen om elkaar te leren kennen en zeker te zijn dat we samen verder wilden voordat we de kinderen betrokken. Dus ik snap niet goed wat nu dan het probleem is. Hij vind het moeilijk om daar een antwoord op te geven, maar geeft wel aan dat hij het moeilijk vind om een goede balans te vinden. Ik stel me misschien ook wel afwachtend op omdat ik weinig ervaring met kinderen heb. Ik gun de kinderen ook om iets gezamenlijks met hun ouders te doen, daar hoef ik niet bovenop te zitten. Tegelijkertijd denk ik vaak dat ex wat harder zou moeten investeren in een support netwerkje in plaats van nog steeds op mijn vriend (en zijn familie) te leunen. En daarnaast ik vind het ook belangrijk om de kinderen bij óns leven te betrekken en om ze beter te leren kennen. Mijn vriend erkent die behoefte, maar weet vervolgens niet hoe hij daar in de praktijk dan mee om moet gaan.
We hebben binnenkort een weekend weg gepland om echt met rust en aandacht tijd voor elkaar te maken. En ik ga er vanuit dat dit dan ook een van de onderwerpen word.
Hoe pak ik dit gesprek nou op een goede manier aan?

zondag 22 augustus 2021 om 18:36
Ow, je kent deze man?Newbee2021 schreef: ↑22-08-2021 18:25Ja, daar lijkt het op! Maar, de praktijk is natuurlijk net iets anders! Deze topvader zal zich naast de 50/50 zorgtaak die hij heeft ook 3 slagen in de rondte werken om de kinderalimentatie en als het even tegen zit bakken aan partneralimentatie te betalen, maar heeft net als zijn ex partner toch ook recht op een stukje nieuw leven op te bouwen?
Echt hou op hoor met je rare aannames.

En een nieuw leven opbouwen? Hij heeft al een leven met kinderen, waarom moet daar een nieuw leven voor in de plaats komen?
TO wil gewoon meer aandacht en zo werkt dat helaas niet met deze meneer.

zondag 22 augustus 2021 om 18:36

zondag 22 augustus 2021 om 18:37
je weet wel, iets met een scheidingFeeLucifer01 schreef: ↑22-08-2021 18:36
En een nieuw leven opbouwen? Hij heeft al een leven met kinderen, waarom moet daar een nieuw leven voor in de plaats komen?
.

zondag 22 augustus 2021 om 18:39
Dat is dus precies wat ik bedoel, maar hoe het nu in de praktijk niet gaat.FeeLucifer01 schreef: ↑22-08-2021 18:38Waarom moet er een nieuw leven opgebouwd worden? Hij heeft al een leven en TO kan daar best bij.

zondag 22 augustus 2021 om 18:39
Waarom heeft zij geen enkele andere achtervang dan haar ex?
Heel fijn dat hij steeds maar springt, maar als jullie morgen een week in pakweg Barcelona zitten met zijn 2 staat hij ook niet op 2 uur terug bij haar "voor de kinderen".
Tijd dat ze op zoek gaat naar meer dan alleen hij als achtervang.
Oma's, opa's, broers, zussen, vriendinnen, ...
Heel fijn dat hij steeds maar springt, maar als jullie morgen een week in pakweg Barcelona zitten met zijn 2 staat hij ook niet op 2 uur terug bij haar "voor de kinderen".
Tijd dat ze op zoek gaat naar meer dan alleen hij als achtervang.
Oma's, opa's, broers, zussen, vriendinnen, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zondag 22 augustus 2021 om 18:41
Hij heeft al een leven. Hij heeft al een gezin. Hij kan natuurlijk nooit een volledig nieuw leven opbouwen. Dat zou niet eerlijk zijn voor zijn kinderen. Jij moet je voegen en dat betekent dat je echt geen mening moet hebben over hoe hij het geregeld heeft met zijn ex. Dat zijn zijn zaken en die van zijn ex.
Iedere dag is gehaktdag

zondag 22 augustus 2021 om 18:43
Wat is jouw eigen ervaring dan, hoe heb jij dit aangepakt?FeeLucifer01 schreef: ↑22-08-2021 18:40Nee, je wil gewoon dat het gaat zoals jij wil in een tempo zoals jij dat wil. En dat is niet de manier.
zondag 22 augustus 2021 om 18:43
Ik zou er trouwens wel op afhaken dat hij zelf werkelijk nooit tegen haar zegt - als ze voor de 7de keer die maand aan de lijn hangt - "bel nu maar eerst je moeder / zus / vriendin / ... en als die écht niet kunnen zal ik wel komen".
Niet alleen omwille van haar afhankelijke gedrag, maar vooral omwille van zijn vaste reactie daarop.
Niet alleen omwille van haar afhankelijke gedrag, maar vooral omwille van zijn vaste reactie daarop.
Is dit nu later?
zondag 22 augustus 2021 om 18:44
Onder het tapijt moffelen? Na een scheiding nog steeds gezinnetje spelen, dat vind ik ongezond.
Hij vroeg jou om hulp? Dit is helemaal niet uit je OP te halen en dat is wel heel erg een plottwist. Lichtelijk ongeloofwaardig ook. Het is allemaal heel erg vanuit jezelf geschreven. Hij is vaak moe, waar jij je aan ergert. Zijn familieleven doet volgens jou afbreuk aan jullie tijd samen.Dautz38 schreef: ↑22-08-2021 18:34Hij vraagt mijn hulp omdat hij er qua energie op leegloopt. Dus ik moet er dan toch als partner iets mee?
De kinderen hoeven echt niet mee naar mijn ouders bij wijze van extra setje opa en oma. Maar als ik een familieweekend heb staan en zij belt huilend op dat ze gevloerd van de migraine in bed ligt en niks meer kan en dat hij nu de kinderen moet komen halen, wat moet je dan? Tot nu toe hebben we het dan steeds zo gedaan dat hij dan maar thuisblijft met de kinderen. Maar ik heb niet meer zoveel zin om haar gezondheid alles te laten bepalen.
Afijn, over je familieweekend gesproken.. dan moeten de kinderen toch wel mee? Dat is het hele punt. Dit soort dingen komen er nu eenmaal tussen. Ik heb ook een beetje het gevoel dat doordat jij teveel wensen hebt die afwijkend zijn van wat hij je kan geven, hij het gevoel heeft overal tussenin te staan. Het komt op mij ook erg over alsof je wilt dat de kinderen minder vaak aanwezig zijn of meer passen in het plaatje van ''jullie gezin'', maar jij hoort alleen niet bij dat gezin. Dat is heel lastig, maar wel de realiteit.
misschien ging het altijd zo, of hij voelt zich schuldig.Wissewis schreef: ↑22-08-2021 18:43Ik zou er trouwens wel op afhaken dat hij zelf werkelijk nooit tegen haar zegt - als ze voor de 7de keer die maand aan de lijn hangt - "bel nu maar eerst je moeder / zus / vriendin / ... en als die écht niet kunnen zal ik wel komen".
ik zou trouwens zelf met de relatie stoppen, mij teveel gedoe.
wij slapen nooit.
zondag 22 augustus 2021 om 18:46
Zo kan ze nooit de verdieping in!DeSlager schreef: ↑22-08-2021 18:41Hij heeft al een leven. Hij heeft al een gezin. Hij kan natuurlijk nooit een volledig nieuw leven opbouwen. Dat zou niet eerlijk zijn voor zijn kinderen. Jij moet je voegen en dat betekent dat je echt geen mening moet hebben over hoe hij het geregeld heeft met zijn ex. Dat zijn zijn zaken en die van zijn ex.

zondag 22 augustus 2021 om 18:46
Perkele schreef: ↑22-08-2021 18:44Hij vroeg jou om hulp? Dit is helemaal niet uit je OP te halen en dat is wel heel erg een plottwist. Lichtelijk ongeloofwaardig ook. Het is allemaal heel erg vanuit jezelf geschreven. Hij is vaak moe, waar jij je aan ergert. Zijn familieleven doet volgens jou afbreuk aan jullie tijd samen.
Afijn, over je familieweekend gesproken.. dan moeten de kinderen toch wel mee? Dat is het hele punt. Dit soort dingen komen er nu eenmaal tussen. Ik heb ook een beetje het gevoel dat doordat jij teveel wensen hebt die afwijkend zijn van wat hij je kan geven, hij het gevoel heeft overal tussenin te staan. Het komt op mij ook erg over alsof je wilt dat de kinderen minder vaak aanwezig zijn of meer passen in het plaatje van ''jullie gezin'', maar jij hoort alleen niet bij dat gezin. Dat is heel lastig, maar wel de realiteit.
Yup.
zondag 22 augustus 2021 om 18:47
zondag 22 augustus 2021 om 18:48
Ik zou het als kind nochtans ook slecht trekken.
Mam en pap zijn uit elkaar, maar tegelijk ook weer niet, want de helft van de tijd komt pap hollend aanlopen als mam maar "spring" roept.
Mam is mam, pap is pap en dat zijn na de scheiding 2 aparte werelden.
Op de duur ga ik als kind van 8 toch denken dat ze eigenlijk toch nog een koppel zijn.
En ondertussen loopt er nog een nieuwe vriendin van pap rond die ik niet kan plaatsen want mam en pap zijn toch opnieuw een koppel?
Is dit nu later?
zondag 22 augustus 2021 om 18:49
Ik snap best dat TO ook belangrijk wil zijn in het leven van haar vriend. Dat ze ook wel eens op de eerste plaats wil staan. Dat ze ook deel uitmaakt van het gezin. Maar dat is gewoon niet realistisch in een relatie met een gescheiden man met (kleine) kinderen. Als TO niet van deze wensen kan of wil afzien dan heeft deze relatie geen toekomst.valentinamaria schreef: ↑22-08-2021 18:44misschien ging het altijd zo, of hij voelt zich schuldig.
ik zou trouwens zelf met de relatie stoppen, mij teveel gedoe.
Iedere dag is gehaktdag
zondag 22 augustus 2021 om 18:50
Wat een platgeslagen redenering.Wissewis schreef: ↑22-08-2021 18:48Ik zou het als kind nochtans ook slecht trekken.
Mam en pap zijn uit elkaar, maar tegelijk ook weer niet, want de helft van de tijd komt pap hollend aanlopen als mam maar "spring" roept.
Mam is mam, pap is pap en dat zijn na de scheiding 2 aparte werelden.
Op de duur ga ik als kind van 8 toch denken dat ze eigenlijk toch nog een koppel zijn.
En ondertussen loopt er nog een nieuwe vriendin van pap rond die ik niet kan plaatsen want mam en pap zijn toch opnieuw een koppel?
Iedere dag is gehaktdag
zondag 22 augustus 2021 om 18:50
Dautz, ik heb je een pb gestuurd!
Deslager en freelucifer dit is echt over de top en totaal onrealistisch!
Deze man neemt zijn verantwoordelijkheid in de zorg voor zijn kinderen. Zijn ex komt de afspraken niet na. Hij blijft proberen om het voor zijn ex op te lossen maar gaat over zn eigen grenzen heen. Door dat algemene geroep kinderen staan op 1 heeft hij het gevoel dat hij altijd het moet oplossen!
Dat TO deze gesprekken aangaat geeft alleen maar aan dat zij een volwaardige relatie wil. De partner van TO is aan zet. Hij moet grenzen gaan stellen, zonder dat hij zn kinderen benadeelt!
Deslager en freelucifer dit is echt over de top en totaal onrealistisch!
Deze man neemt zijn verantwoordelijkheid in de zorg voor zijn kinderen. Zijn ex komt de afspraken niet na. Hij blijft proberen om het voor zijn ex op te lossen maar gaat over zn eigen grenzen heen. Door dat algemene geroep kinderen staan op 1 heeft hij het gevoel dat hij altijd het moet oplossen!
Dat TO deze gesprekken aangaat geeft alleen maar aan dat zij een volwaardige relatie wil. De partner van TO is aan zet. Hij moet grenzen gaan stellen, zonder dat hij zn kinderen benadeelt!

zondag 22 augustus 2021 om 18:51
Maar vertel jouw eigen ervaring dan eens? Hoe heb jij na jouw scheiding een nieuwe relatie opgebouwd?DeSlager schreef: ↑22-08-2021 18:49Ik snap best dat TO ook belangrijk wil zijn in het leven van haar vriend. Dat ze ook wel eens op de eerste plaats wil staan. Dat ze ook deel uitmaakt van het gezin. Maar dat is gewoon niet realistisch in een relatie met een gescheiden man met (kleine) kinderen. Als TO niet van deze wensen kan of wil afzien dan heeft deze relatie geen toekomst.

zondag 22 augustus 2021 om 18:51
Dankjewel, hoe kan ik die lezen?