Hoe werk en privé vriendelijk gescheiden houden?
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:03
Ik geef workshops en meerdere keren daarna heb ik een mail gekregen met de vraag of we nog een keer zullen afspreken(prive) omdat ze het interessant vinden wat ik doe of hoe ik het ben gaan doen. Hartstikke lief en leuk natuurlijk, maar ik heb niet echt tijd om met iedereen daarna privé af te spreken en ik heb het ook best wel druk. Maar ik voel me wel erg bezwaard om dan nee terug te mailen. Hoe breng je vriendelijk dat je werk en privé graag gescheiden houdt? Ik merk dat ik me er nogal schuldig over voel.
Ook krijg ik soms na de de workshop nog meerdere appjes op mijn werktelefoon. Ik ben altijd bereid wat aanvullende vragen te beantwoorden en om tips te geven, maar waar en hoe trek je de grens?
Ook krijg ik soms na de de workshop nog meerdere appjes op mijn werktelefoon. Ik ben altijd bereid wat aanvullende vragen te beantwoorden en om tips te geven, maar waar en hoe trek je de grens?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:44
Je eigen grenzen aangeven kan (en mag!) prima op een rustige en vriendelijke, maar duidelijke manier. Het is voor jou werk en dus zakelijk, je hoeft echt niet met iedereen vrienden te worden.
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:45
Zeker een goed idee om te gaan uitbreiden en nog wat dieper gaande vervolg workshops te gaan geven, ik combineer het alleen met een andere baan dus dan zou ik eens moeten kijken hoe ik dat qua uren kan realiseren. Natuurlijk alleen maar fijn als het me lukt om er nog meer mee te doen want ik vind het ook hartstikke leuk. Ik ga daar wel serieus naar kijken inderdaad.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:46
Breid je aanbod uit.
- Maak een 'faq' waar je naar kunt verwijzen of die je kunt mailen. Zo blijft het zakelijk én kost het je weinig tijd.
- Geef bij de workshop aan dat je nog 2 weken gemailed kunt worden met vragen en dat men daarna toe is aan een vervolgworkshop. Dan zijn vragen gewoon zakelijk.
- maak een vervolgworkshop waar je naar kunt verwijzen.
- één op één afspraken afwimpelen en suggereren dat men misschien over een paar maanden toe is aan de vervolgworkshop -> wederom houd je het dan zakelijk.
- Maak een 'faq' waar je naar kunt verwijzen of die je kunt mailen. Zo blijft het zakelijk én kost het je weinig tijd.
- Geef bij de workshop aan dat je nog 2 weken gemailed kunt worden met vragen en dat men daarna toe is aan een vervolgworkshop. Dan zijn vragen gewoon zakelijk.
- maak een vervolgworkshop waar je naar kunt verwijzen.
- één op één afspraken afwimpelen en suggereren dat men misschien over een paar maanden toe is aan de vervolgworkshop -> wederom houd je het dan zakelijk.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 24-08-2021 12:49
25.45% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:47
Ja daar zocht ik dus een goed antwoord voor, maar jou eerdere suggestie ga ik zeker opslaan met dat ik meerdere verzoeken daartoe krijg en daarom heb besloten niet privé af te spreken.
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:48
of breng mensen met elkaar in contactKooktMetKnoflook schreef: ↑24-08-2021 12:46Breid je aanbod uit.
- Maak een 'faq' waar je naar kunt verwijzen of die je kunt mailen.
- Geef bij de workshop aan dat je nog 2 weken gemailed kunt worden met vragen en dat men daarna toe is aan een vervolgworkshop
- maak een vervolgworkshop waar je naar kunt verwijzen
- één op één afspraken afwimpelen
Als Julia en Lisa je allebei appen, vraag hen beiden of ze het leuk vinden om met elkaar verder te praten
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:50
Ja dat kun je gewoon aangeven: dat het anders te druk voor je wordt en dat je daarom 1 beleid hanteert.
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:52
Leuk idee!
Mogelijkheid: Aan het eind van de workshop ligt een formulier. Wie het wil vult zijn/haar 06 in. Die gaan in een appgroep ("Workshop 24 augustus"). Je vertelt dat jij 2 weken in die groep blijft en daar vragen in beantwoordt; daarna stap jij eruit (met een hint naar een vervolg-workshop).
Zo zijn de deelnemers in contact én krijgen ze alle vragen mee. Dat is meerwaarde. En je hebt al aangekondigd dat dit 2 weken duurt dus het is niet onbeleefd om eruit te stappen.
(niet alle mensen hebben whatsapp. Fijn, dat is een keuze).
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 24-08-2021 12:52
4.15% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Ja, eens. Hoe sneller je reageert op een appje of mailtje, hoe meer dat aanmoedigt voor de ander om ook weer terug te reageren. Er is niets mis met daar een paar uur, of een dag overheen te laten gaan voor je reageert.
Ik zit er misschien ook over te denken om een boek in eigen beheer te schrijven want ik krijg ook vaak de vraag of ik boeken aan kan raden. Schrijven vind ik ook erg leuk dus dat zou een mooie aanvulling zijn.
Super bedankt voor het meedenken allemaal! Meer tips zijn natuurlijk welkom.
Super bedankt voor het meedenken allemaal! Meer tips zijn natuurlijk welkom.

dinsdag 24 augustus 2021 om 12:54
Ik zou gewoon zeggen dat je agenda dat niet toelaat.
Dat vind ik dat neutraler dan te zeggen dat je die vraag vaak krijgt.
Anders krijg je als vraagsteller een beetje het gevoel dat je de zoveelste in de rij bent.
VelvetVolvo schreef: ↑24-08-2021 12:52Ben je toevallig een zeer aantrekkelijke vrouw, en zijn het mannen die je graag willen ontmoeten?

dinsdag 24 augustus 2021 om 12:55
Goed idee dit.KooktMetKnoflook schreef: ↑24-08-2021 12:52Leuk idee!
Mogelijkheid: Aan het eind van de workshop ligt een formulier. Wie het wil vult zijn/haar 06 in. Die gaan in een appgroep ("Workshop 24 augustus"). Je vertelt dat jij 2 weken in die groep blijft en daar vragen in beantwoordt; daarna stap jij eruit (met een hint naar een vervolg-workshop).
Zo zijn de deelnemers in contact én krijgen ze alle vragen mee. Dat is meerwaarde. En je hebt al aangekondigd dat dit 2 weken duurt dus het is niet onbeleefd om eruit te stappen.
(niet alle mensen hebben whatsapp. Fijn, dat is een keuze).
dinsdag 24 augustus 2021 om 13:00
Ik snap je punt maar ik heb dan het idee dat ze misschien terug zullen sturen oke wil je laten weten wanneer je dan tijd hebt?
Misschien snappen ze het juist goed als ze weten dat je vaker het verzoek krijgt dat je niet overal op in kunt gaan
kihei wijzigde dit bericht op 24-08-2021 13:02
12.38% gewijzigd
dinsdag 24 augustus 2021 om 13:01
´lieve mensen, ik ben enorm blij/fier met wat ik hier gezien heb vandaag. En ik hoop dat jullie dat ook zijn. Ik merk dat mensen vaak heel enthousiast verder hoelahoepen thuis want ik krijg vaak mailtjes en appjes van cursisten. Helaas ontbreekt me de tijd om hierop in te gaan maar als graag jullie hoelahoep ervaringen delen: hier is een blad waarop je je nr kan zetten en dan kan een van jullie mss een wa groepje maken. Succes!´

dinsdag 24 augustus 2021 om 13:04
Gewoon niet meer reageren dan. Of op dat moment verduidelijken dat je vaker de vraag krijgt.
Hoewel ik niet meteen denk dat dat zal gebeuren, dat men blijft aandringen, of wel?
dinsdag 24 augustus 2021 om 13:10
@doreia ik ga er zeker over nadenken het moet qua kosten en tijd dan natuurlijk wel uitkomen ook met mijn andere baan maar ik ga het zeker serieus overwegen.
Ik vind het ook een goed idee om aan het einde van de workshop aan te geven dat vragen via de mail welkom zijn (dan sturen mensen misschien toch minder snel dan via de app) en dat het misschien gek klinkt maar dat ik regelmatig het verzoek krijg om privé af te spreken en dat ik helaas niet op dat verzoek in kan gaan.
Ik vind het ook een goed idee om aan het einde van de workshop aan te geven dat vragen via de mail welkom zijn (dan sturen mensen misschien toch minder snel dan via de app) en dat het misschien gek klinkt maar dat ik regelmatig het verzoek krijg om privé af te spreken en dat ik helaas niet op dat verzoek in kan gaan.
dinsdag 24 augustus 2021 om 13:15
Of een teams/ skype/... uurtje vastleggen voor vragen/ervaringen.
Ben je er op 1 a 2 uurtjes vanaf en kan je nog eens reclame maken voor je boek/vervolg workshop/ groepstarief / last minute korting...
Die 2 uurtjes verrekenen in de prijs van je workshop.
Wel vooraf vastleggen: van dan tot dan en ook effectief stoppen na die 2 uurtjes.
Ben je er op 1 a 2 uurtjes vanaf en kan je nog eens reclame maken voor je boek/vervolg workshop/ groepstarief / last minute korting...
Die 2 uurtjes verrekenen in de prijs van je workshop.
Wel vooraf vastleggen: van dan tot dan en ook effectief stoppen na die 2 uurtjes.

dinsdag 24 augustus 2021 om 13:19
Dat zou ik niet melden en ook niet als negatief beschouwen.Kihei schreef: ↑24-08-2021 13:10@doreia ik ga er zeker over nadenken het moet qua kosten en tijd dan natuurlijk wel uitkomen ook met mijn andere baan maar ik ga het zeker serieus overwegen.
Mensen willen na de workshop met je in contact blijven.
Dus maak daar gebruik van! Ik denk echt dat je iets waardevols laat liggen als je die potentie niet gaat benutten. Je biedt iets wat naar méér smaakt. En wellicht kun je iets met de prijs doen, zodat je daardoor een dag minder per week in je loondienst werk kunt gaan werken.
En maak werk van je boek. Wees niet onzeker over jezelf, als je zoveel betrokken mensen aantrekt. Die zien het echt niet verkeerd hoor

dinsdag 24 augustus 2021 om 13:22
Niet reageren lijkt mij juist bij iets wat je ook als een zakelijke relatie ziet niet goed voor je business en netwerk. Dat maakt het juist minder professioneel.
dinsdag 24 augustus 2021 om 13:26
Dat is een raar antwoord en niet duidelijk, daarmee zou je zeggen dat je er soms wel op in gaat.
Het is belangrijk om een professionele grens te trekken en dat doe je niet op die manier.
Aangeven: beste .., ik wil het contact graag uitsluitend professioneel houden en niet afspreken. De betreffende workshop is een eenmalige activiteit, zonder follow-up. Mocht je nog eens mee willen doen, dan kun je je inschrijven voor groep..., met vriendelijke groet, ...maar dan in je eigen woorden.
Ik zou echt geen enkele twijfel laten bestaan over je grenzen en geen berichten opstellen die doen vermoeden dat leuke mensen uit de workshop wel privé met je kunnen afspreken. Ook niets schrijven over je relatiestatus of andere prive info geven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 24 augustus 2021 om 13:27
Ja, maak het nog raarder.Kihei schreef: ↑24-08-2021 13:10
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.