Hoe werk en privé vriendelijk gescheiden houden?
dinsdag 24 augustus 2021 om 12:03
Ik geef workshops en meerdere keren daarna heb ik een mail gekregen met de vraag of we nog een keer zullen afspreken(prive) omdat ze het interessant vinden wat ik doe of hoe ik het ben gaan doen. Hartstikke lief en leuk natuurlijk, maar ik heb niet echt tijd om met iedereen daarna privé af te spreken en ik heb het ook best wel druk. Maar ik voel me wel erg bezwaard om dan nee terug te mailen. Hoe breng je vriendelijk dat je werk en privé graag gescheiden houdt? Ik merk dat ik me er nogal schuldig over voel.
Ook krijg ik soms na de de workshop nog meerdere appjes op mijn werktelefoon. Ik ben altijd bereid wat aanvullende vragen te beantwoorden en om tips te geven, maar waar en hoe trek je de grens?
Ook krijg ik soms na de de workshop nog meerdere appjes op mijn werktelefoon. Ik ben altijd bereid wat aanvullende vragen te beantwoorden en om tips te geven, maar waar en hoe trek je de grens?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:19
Hele goede tip! Neem jezelf serieus (serieuzer?) en wees niet bang dat mensen je niet aardig vinden ofzo.Doreia* schreef: ↑24-08-2021 13:38Dat komt denk ik omdat je geen aanbod hebt voor als mensen nog eens wat bij je willen komen doen. En ik denk dat je het ook misschien teveel laat doorschemeren dat je dit voor 'ernaast' doet.
Dus tackel dat! Zeg niet dat je deze workshop maar eens per zoveel tijd een beetje doet, als voor de leuk. Nee, neem het echt serieus en zet het professioneel op alsof het je core business is. Dan halen mensen zich niet in het hoofd dat het kan worden verwart met vrienden kunnen maken. Maak je bedrijf ook professioneel in je eigen gedrag en taalgebruik!
En maak dus een aanbod voor als mensen nog eens terug willen komen.
En nog even een vraag die ook in me opkomt: geef je in je workshops mensen het gevoel dat je wel vrienden met ze zou willen worden?
Ik heb jaren als reisleidster gewerkt en de tip die wij in de opleiding kregen was: praat met gasten nooit over politie, seks en religie. Dit voorkomt pijnlijke stiltes en mogelijk vervelende discussies, maar ook diepgaande gesprekken waardoor mensen helemaal hun hart bij je uit storten (en denken dat je hun nieuwe beste vriendin bent). Misschien dat zoiets ook voor jou geldt?

dinsdag 24 augustus 2021 om 14:21
Het is echt geen hogere wiskunde ofzo, staat al pagina 1
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:37
maar dat kunnen toch prima vrouwen zijn, die denken een nieuwe bestie gevonden te hebben?viva-amber schreef: ↑24-08-2021 14:20Omdat zij 6x schrijft dat ze privé willen afspreken (dus niet professioneel).

dinsdag 24 augustus 2021 om 14:39
Dat zullen er meestal ook meer zijn dan mannen die allemaal willen met TO daten. En vrouwen die vriendschap zoeken zijn ook moeilijker aardig af te wimpelen dan mannen die je uit vragen.
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:40
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:41
Kan ook, maar die wil je toch ook niet persoonlijk gaan begeleiden of een vriendschap opbouwen voor een uitwisseling in geld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

dinsdag 24 augustus 2021 om 14:43
Het is heel raar om dan het advies te geven om er nog meer persoonlijke begeleiding aan te geven in ruil voor een tarief.
Je gaat je professionele dienstverlening toch niet aanpassen aan mensen die je beste vriendin willen worden? Ja, het zou kunnen als sociale media persoonlijkheid, maar toch niet in het echt? Dat is toch heel raar, vriendschap voor geld.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-08-2021 14:43
6.63% gewijzigd
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:43
mijn antwoorden zijn dan ook geheel ontdaan van m/v-beeldenviva-amber schreef: ↑24-08-2021 14:41Kan ook, maar die wil je toch ook niet persoonlijk gaan begeleiden of een vriendschap opbouwen voor een uitwisseling in geld.
In alle situaties toepasbaar
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:45
Nou vind ik niet, ik vind geld vragen voor vriendschappelijk contact onder het mom van persoonlijk begeleiding; helemaal niet toepasbaar als advies, niet voor mannen en niet voor vrouwen.
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:48
Ik zou ook opties gaan uitwerken voor het geven van persoonlijke begeleiding. In de vorm van privéles, of een skypegesprek, of juist wekelijks mailen (pakket van 6 weken oid). En zeker niet uitgebreid gaan reageren op de huidige mails, hou het kort en netjes. Maar ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je hier echt verder mee kunt en dan zou ik dus inzetten op meer persoonlijke begeleiding aanbieden (dan kun je daar ook heel eenvoudig naar wijzen bij mails die eigenlijk een wat uitgebreider antwoord vragen).
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:52
TO, heb je een eigen website? Daar zou je FAQ (frequently asked Questions) kunnen opnemen met de meest gestelde vragen.
Op je website per onderdeel, duidelijk vermelden bij vragen eerst FAQ te checken. Staat de vraag er niet tussen dan pas mogen ze contact opnemen. Je kunt hiervoor zeg maar een soort tel. spreekuurtje per week / maand inrichten.
Als je werkt met algemene voorwaarden zou je het zelfs daarin op kunnen nemen maar ook dat het cursisten niet is toegestaan de cursusleider privé te benaderen.
Je kunt op een aardige maar toch zakelijke manier aangeven dat jij buiten werktijden niet bereikbaar bent en dat je gestelt bent op je privacy, zowel bij aanvang als bij het einde van de workshop. Voor vragen verwijs je hen naar de website.
Op je website per onderdeel, duidelijk vermelden bij vragen eerst FAQ te checken. Staat de vraag er niet tussen dan pas mogen ze contact opnemen. Je kunt hiervoor zeg maar een soort tel. spreekuurtje per week / maand inrichten.
Als je werkt met algemene voorwaarden zou je het zelfs daarin op kunnen nemen maar ook dat het cursisten niet is toegestaan de cursusleider privé te benaderen.
Je kunt op een aardige maar toch zakelijke manier aangeven dat jij buiten werktijden niet bereikbaar bent en dat je gestelt bent op je privacy, zowel bij aanvang als bij het einde van de workshop. Voor vragen verwijs je hen naar de website.
dinsdag 24 augustus 2021 om 14:55
dat waren dan ook niet mijn tipsviva-amber schreef: ↑24-08-2021 14:45Nou vind ik niet, ik vind geld vragen voor vriendschappelijk contact onder het mom van persoonlijk begeleiding; helemaal niet toepasbaar als advies, niet voor mannen en niet voor vrouwen.
Mijn idee was, terugmailen:
Beste Lisa,
Mooi om te lezen dat je voortgang boekt.
Mocht je weer in zijn voor een volgende abracadabra-sessie, dan plan ik die graag met je in
groeten

dinsdag 24 augustus 2021 om 14:58
Het gaat er dan ook juist om dat je een vriendschapsverzoek uitdrukkelijk als een zakelijk verzoek interpreteert. Waardoor die ander zich kan realiseren dat de verhouding wat jou betreft zakelijk blijft.viva-amber schreef: ↑24-08-2021 14:45Nou vind ik niet, ik vind geld vragen voor vriendschappelijk contact onder het mom van persoonlijk begeleiding; helemaal niet toepasbaar als advies, niet voor mannen en niet voor vrouwen.
dinsdag 24 augustus 2021 om 18:17
dinsdag 24 augustus 2021 om 21:35
dinsdag 24 augustus 2021 om 21:40
Dat lijkt mij ook. In dat aanbod tegen tarief x zet je dat tarief natuurlijk tegenover een zakelijke activiteit, niet bedrag x voor lekker bijkletsen, theedrinken en je hart uitstorten.
donderdag 26 augustus 2021 om 15:15
Of zit je vol met hormonen en kun je niet goed meer nadenken

Ik had ook een hele fijne klik met één van m'n verloskundigen, en zou zó vriendinnen willen worden (toen). Niks mee gedaan, maar snap het gevoel wel

donderdag 26 augustus 2021 om 15:22
To; misschien, zoals meerdere opperen, inderdaad aangeven (bij FAQ of ergens anders op je website/bij aanvang van de workshop) je binnen x aantal weken open staat (en dat heb je dan ook ingecalculeerd in de prijs....) voor het beantwoorden van mails, en mocht er meer behoefte zijn aan contact/inspiratie/advies, vervolgworkshop Y geboekt kan worden. En misschien kun je de vervolgworkshop met minder mensen doen dan de eerste, om het iets persoonlijker/exclusiever over te laten komen. Of misschien kun je inderdaad prive-sessies doen. Ik weet niet wat de outdoor-activiteit exact inhoudt (ik bedoel; klimmen, wandelen, yoga?)
Misschien kun je bij je loondienstbaan een paar maanden verlof opnemen om het eens uit te testen als je weer eens meerdere verzoeken krijgt? Zo kun je, in de veiligheid van je contract, eens polsen hoe het aanbieden van vervolg loopt.
Misschien kun je bij je loondienstbaan een paar maanden verlof opnemen om het eens uit te testen als je weer eens meerdere verzoeken krijgt? Zo kun je, in de veiligheid van je contract, eens polsen hoe het aanbieden van vervolg loopt.
vrijdag 27 augustus 2021 om 05:26
Ik vind het idee van een app groep waar jij na de workshop nog 1-2 weken in blijft wel een goeie. Die kun je dan verlaten met de mededeling dat er op datum x een vervolgworkshop is en klaar. Als je uit de groep bent lijkt mij de drempel tamelijk hoog om jou dan alsnog apart te gaan appen en wanneer mensen dat toch doen hoef je je ook niet meer verplicht te voelen om antwoord te geven, want de “spelregels” waren van tevoren duidelijk..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
vrijdag 27 augustus 2021 om 06:01
Je schrijft in je OP dat je het lief en leuk vindt van klanten dat ze je werk interessant vinden. Ik denk dat je van dat idee af moet.
Het is ook vaak niet lief bedoelt van die mensen, ze willen gewoon meer zakelijke info van je. Zie het niet als een persoonlijk compliment
Ik heb ook werk waarvan mensen het wel handig vinden om mij in hun kennissen- of vriendenkring te hebben. In het begin voel je je vereerd, maar na een tijd wordt het irritatiepunt no. 1.
Zie het contact dan ook puur zakelijk en zorg, zoals al eerder gezegd, voor een terugkomdag of (nog beter, want afstandelijker) online meeting en verreken die extra tijd in de prijs van je workshop.
Je kunt Whatsapp Business installeren en appjes automatisch laten beantwoorden met een standaard bericht. Ik heb zoiets als: ‘dit is een automatisch antwoord. Voor vragen ben ik bereikbaar via email huppeldepup.’
Die appjes beantwoord ik verder ook niet, maar gooi ik direct weg.
In een autoreply op je mail (als die optie technisch mogelijk is) kun je aangeven dat je mail binnen x dagen zult beantwoorden. Zo creeer je wat afstand en maak je het contact automatisch zakelijker.
Zelf zou ik nooit in (tijdelijke) appgroepen gaan, want dan ben je straks uren per dag aan het appen. Ik zou daar totaal geen zin in hebben. Als ik dan toch moet werken dan word ik er liever voor betaald.
Het is ook vaak niet lief bedoelt van die mensen, ze willen gewoon meer zakelijke info van je. Zie het niet als een persoonlijk compliment
Ik heb ook werk waarvan mensen het wel handig vinden om mij in hun kennissen- of vriendenkring te hebben. In het begin voel je je vereerd, maar na een tijd wordt het irritatiepunt no. 1.
Zie het contact dan ook puur zakelijk en zorg, zoals al eerder gezegd, voor een terugkomdag of (nog beter, want afstandelijker) online meeting en verreken die extra tijd in de prijs van je workshop.
Je kunt Whatsapp Business installeren en appjes automatisch laten beantwoorden met een standaard bericht. Ik heb zoiets als: ‘dit is een automatisch antwoord. Voor vragen ben ik bereikbaar via email huppeldepup.’
Die appjes beantwoord ik verder ook niet, maar gooi ik direct weg.
In een autoreply op je mail (als die optie technisch mogelijk is) kun je aangeven dat je mail binnen x dagen zult beantwoorden. Zo creeer je wat afstand en maak je het contact automatisch zakelijker.
Zelf zou ik nooit in (tijdelijke) appgroepen gaan, want dan ben je straks uren per dag aan het appen. Ik zou daar totaal geen zin in hebben. Als ik dan toch moet werken dan word ik er liever voor betaald.
snowdogs wijzigde dit bericht op 27-08-2021 06:47
8.74% gewijzigd