Werk & Studie alle pijlers

Hoe werk en privé vriendelijk gescheiden houden?

24-08-2021 12:03 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef workshops en meerdere keren daarna heb ik een mail gekregen met de vraag of we nog een keer zullen afspreken(prive) omdat ze het interessant vinden wat ik doe of hoe ik het ben gaan doen. Hartstikke lief en leuk natuurlijk, maar ik heb niet echt tijd om met iedereen daarna privé af te spreken en ik heb het ook best wel druk. Maar ik voel me wel erg bezwaard om dan nee terug te mailen. Hoe breng je vriendelijk dat je werk en privé graag gescheiden houdt? Ik merk dat ik me er nogal schuldig over voel.

Ook krijg ik soms na de de workshop nog meerdere appjes op mijn werktelefoon. Ik ben altijd bereid wat aanvullende vragen te beantwoorden en om tips te geven, maar waar en hoe trek je de grens?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
uurtarief daarvoor rekenen? (uiteraard vooraf op wijzen ;-)
Waar gaan die workshops over? Het is kennelijk een wandeling waarbij je dingen vertelt. Aanvullende vragen en tips achteraf, via je werktelefoon, horen daar wat mij betreft wel een beetje bij. Ik denk dat het logisch is dat iemand na de workshop 'kauwt' op wat je verteld hebt en dat er dan nog vragen boven komen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel vragen iemand stelt en hoe lang na de workshop nog. Vind je het erg belastend dat dit gebeurt?

Dat koffie drinken om over je onderneming te praten is wel iets anders denk ik. Daarvan kun je bijvoorbeeld aangeven dat je die vraag vaker krijgt en dat je er daarom voor gekozen hebt dat niet te doen. Edit: Of je ziet het niet als privé maar als onderdeel van je werk (dat zou het voor mij sowieso zijn) en je ruimt er werktijd voor in en rekent dus inderdaad een uurtarief.
Ja als er een mail komt met vragen beantwoord ik die gewoon en dat vind ik helemaal niet erg, maar soms blijven ze dan heen er weer mailen soms ook met foto's van hun eigen vorderingen etc en inderdaad vaak de vraag om dan nog privé af te spreken. Ik zoek een beetje een manier hoe ik dan vriendelijk kan aangeven om evt nog een aanvullende workshop te volgen of dat er voldoende mailcontact is geweest.

Ik vind jouw tweede alinea wel een goede lariba, eerlijk aangeven dat het verzoek vaker wordt gedaan en het daardoor niet te doen is om op deze verzoeken in te gaan.
kihei wijzigde dit bericht op 24-08-2021 12:18
15.91% gewijzigd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Begin met constateren dat je niet altijd bereid bent om wat aanvullende vragen te beantwoorden en om tips te geven.
Is geen schande hoor.
Precies. Ik moest hierbij even denken aan mijn dansleraar die het beleid had dat hij nooit inging op uitnodigingen voor huwelijken van mensen die elkaar op de dansschool hadden ontmoet. Op die manier hoefde hij niet per keer te bekijken of hij bij specifiek dát bruidspaar en op dát moment kon en wilde gaan. Zo werd er ook niemand teleurgesteld, want iedereen wist waar hij aan toe was.
Kan je het niet ombuigen en als een soort upsale gaan verkopen dus meer commercieel denken. Blijkbaar is er behoefte aan een soort "nazorg" hoe kan en wil je dat eventueel inkleden zonder dat gratis te moeten doen.

Mocht dat je niet liggen of als je daar alsnog geen tijd of zin in hebt zou ik Lariba haar tekst in gedachten houden :)
Kihei schreef:
24-08-2021 12:14
Ja als er een mail komt met vragen beantwoord ik die gewoon en dat vind ik helemaal niet erg, maar soms blijven ze dan heen er weer mailen soms ook met foto's van hun eigen vorderingen etc en inderdaad vaak de vraag om dan nog privé af te spreken. Ik zoek een beetje een manier hoe ik dan vriendelijk kan aangeven om evt nog een aanvullende workshop te volgen of dat er voldoende mailcontact is geweest.

Ik vind jouw tweede alinea wel een goede lariba, eerlijk aangeven dat het verzoek vaker wordt gedaan en het daardoor niet te doen is om op deze verzoeken in te gaan.
Beste Lisa,

Mooi om te lezen dat je voortgang boekt.
Mocht je weer in zijn voor een volgende abracadabra-sessie, dan plan ik die graag met je in

groeten
Tijdens je workshop aangeven dat je na 4 weken nog een veegsessie tegen tarief x doet met mensen die daar behoefte aan hebben en het daarmee afsluit. Zo koud eindigen vind ik ergens raar. Je kan bij mensen iets in beweging zetten en vervolgens moeten ze het zelf maar uitzoeken. Ik maak daarin wel het verschil of het bv. gaat over een tekencursus en wat voor potloden iemand het beste kan kopen (dat soort info zou je tijdens je cursus moeten geven of je maakt een A4 met de FAQ's.) of dat je een persoonlijke ontwikkelingsworkshop geeft waarbij bij mensen bepaalde gevoelens en emoties naar boven komen.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 24-08-2021 12:26
1.34% gewijzigd
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
en geef aan het einde van je sessie aan dat je dergelijke vragen vaak krijgt en dat alleen nog maar commercieel / niet doet
beau30 schreef:
24-08-2021 12:21
Kan je het niet ombuigen en als een soort upsale gaan verkopen dus meer commercieel denken. Blijkbaar is er behoefte aan een soort "nazorg" hoe kan en wil je dat eventueel inkleden zonder dat gratis te moeten doen.

Mocht dat je niet liggen of als je daar alsnog geen tijd of zin in hebt zou ik Lariba haar tekst in gedachten houden :)
Dat bestaat al en heet terugkomdag en is gewoon onderdeel van de workshop, toch?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Stop met appjes op je werktelefoon te beantwoorden, vraag iedereen een e-mail te sturen.

Is een nazorg pakket een optie voor je? Fysieke afspraken zou ik sowieso niet op ingaan.

Maak met jezelf duidelijke afspraken, dat is dan ook duidelijk naar de klant. Je hebt een zakelijke relatie met de klant en nee is zeker een optie. Ik ben zelf ondernemer, heb wel wat ervaring inmiddels.
Hmm, dat afspreken snap ik wel dat je dat niet wilt. Ik vind de suggestie van Lariba heel goed om het op die manier te brengen.

Maar ik dat van het mail contact en de foto's en de voortgang snap ik iets minder. Ik zou het juist heel mooi en fijn vinden om die te krijgen en om te zien dat mensen zo bezig zijn met mijn workshop.

Misschien loopt het de spuigaten uit hoor, dan wordt het lastig, maar anders zou ik proberen om dat deel misschien juist wat meer proberen te waarderen? Geeft je wellicht ook nog meer voldoening.

Edit: ik weet ook niet wat voor workshop je geeft trouwens. Als ze echt met zichzelf aan de slag moeten, dan gaat bovenstaande mening voor mij op, maar als het Excel ofzo is wordt het toch ook alweer een ander verhaal ;-)
zazu_ wijzigde dit bericht op 24-08-2021 12:29
17.49% gewijzigd
Of plan ook sessies voor gevorderden of zo. Een vervolg op de eerste sessie die je geeft.
Beste Jan,

Bedankt voor je interesse en je uitnodiging.
Mijn drukke agenda laat het helaas niet toe hierop in te gaan.

Mocht je je kennis verder wensen uit te diepen, kan ik je workshop xxx aanbevelen.

Keep up the good work!

Mvg etc
merano schreef:
24-08-2021 12:26
Dat bestaat al en heet terugkomdag en is gewoon onderdeel van de workshop, toch?
Ik weet niet wat TO voor cursus geeft dus weet ook niet of vervolg of terugkom daarin gebruikelijk is en misschien zelfs wel een geheel andere vorm wat To meer ligt.
lilalinda schreef:
24-08-2021 12:21
Beste Lisa,

Mooi om te lezen dat je voortgang boekt.
Mocht je weer in zijn voor een volgende abracadabra-sessie, dan plan ik die graag met je in

groeten
Mooi voorbeeld.

TO, bedoel je met 'privé afspreken' dat ze je een leuk mens vinden en privé contact willen of willen ze dan echt (gratis) verdere begeleiding maar dan onder het mom van 'vriendschap/privé'?
Iemand die ik ken geeft veel workshops en kent het probleem. Zijn organiseert terugkom-middagen waar mensen zich voor in kunnen schrijven. Die middagen zijn bedoeld om ervaringen te delen met andere cursisten en evt aanvullende vragen te beantwoorden, er wordt geen nieuwe activiteit ondernomen of les gegeven, het is om voort te borduren op wat ze al hebben gedaan. Ze vraagt daarvoor een vergoeding, maar minder als voor een workshop. Ze heeft ook een besloten FB-groep voor (oud) cursisten, die daar met elkaar in gesprek kunnen.

Op die manier geeft ze subtiel aan dat haar kennis en kunde niet gratis is en de verhouding zakelijk, terwijl het toch gezelligheid biedt. Bij uitgebreide vragen verwijst ze altijd naar de mogelijkheid een terugkom middag te bezoeken. Bijkomend effect is dat meerdere cursisten met elkaar dingen zijn gaan doen en groepjes zijn gaan vormen om ervaringen en tips te delen, en zo wordt zij daar minder mee belast. En die groepjes boeken soms samen dan weer nieuwe workshops.

Ik weet niet wat voor workshops je geeft, maar misschien kan jij er ook zo een draai aan geven?
Ik waardeer het zeker en geef tot nu toe altijd berichten en antwoorden terug ;-) maar inderdaad soms gaat het wel echt maar door met heen en weer mailen en dan is het toch wel handig als ik vriendelijk kan laten blijken dat het wat berichten wat minder mag, haha.

Het betreft outdoor workshops van een paar uur dus het bestaat in principe uit 1 workshop. Ik heb trouwens zelf ook meerdere workshops gevolgd maar nog nooit een terugkom dag oid gehad? De workshops zijn allemaal losstaand van elkaar dus niet van je volgt 5 lessen oid.
@minnimouse ja daar lijkt het wel op dat ze het contact heel prettig vonden en natuurlijk dezelfde interesse en dan privé willen afspreken. Het is dus een beetje van beide

Ik wil ook niemand kwetsen :)
kihei wijzigde dit bericht op 24-08-2021 12:37
8.56% gewijzigd
Lilalinda's e-mail klinkt goed. Hou het zakelijk en positief.

Veel gestelde vragen kun je misschien in een blog op je site beantwoorden.
patchouli_ schreef:
24-08-2021 12:34
Iemand die ik ken geeft veel workshops en kent het probleem. Zijn organiseert terugkom-middagen waar mensen zich voor in kunnen schrijven. Die middagen zijn bedoeld om ervaringen te delen met andere cursisten en evt aanvullende vragen te beantwoorden, er wordt geen nieuwe activiteit ondernomen of les gegeven, het is om voort te borduren op wat ze al hebben gedaan. Ze vraagt daarvoor een vergoeding, maar minder als voor een workshop. Ze heeft ook een besloten FB-groep voor (oud) cursisten, die daar met elkaar in gesprek kunnen.
Mooi systeem! Het hangt er natuurlijk vanaf wat het onderwerp van de workshops is - voor een Excel-cursus is zoveel nazorg inderdaad niet nodig ;-) - maar het ondervangt wel het probleem waar TO nu tegenaan loopt.
Kihei schreef:
Ik waardeer het zeker en geef tot nu toe altijd berichten en antwoorden terug ;-) maar inderdaad soms gaat het wel echt maar door met heen en weer mailen en dan is het toch wel handig als ik vriendelijk kan laten blijken dat het wat berichten wat minder mag, haha.

Het betreft outdoor workshops van een paar uur dus het bestaat in principe uit 1 workshop. Ik heb trouwens zelf ook meerdere workshops gevolgd maar nog nooit een terugkom dag oid gehad? De workshops zijn allemaal losstaand van elkaar dus niet van je volgt 5 lessen oid.
Dan kun jij dus écht gaan upscalen.
En na de workshops nu gaan uitbreiden met daarna nog een X aantal workshops. Blijkbaar zijn mensen nog niet 'klaar' met jou, dus dat zou ik echt in een nieuw aanbod gaan gieten.

'Voor de mensen die al eens een workshop hebben gedaan en er niet genoeg van kunnen krijgen, kun je bij mij nog eens 5 workshops volgen! Elke (periode) gaan we dan (activiteit) en dat voor de mooie prijs van XXX euro"
Kihei schreef:
Je houdt het ook wel wat in stand door te blijven antwoorden.
Je kan ook eens ´vergeten ´ te antwoorden of je antwoord wat langer op zich laten wachten.
Zo kan het contact wat ´afkoelen ´.
Kihei schreef:
24-08-2021 12:36
@minnimouse ja daar lijkt het wel op dat ze het contact heel prettig vonden en natuurlijk dezelfde interesse en dan privé willen afspreken. Het is dus een beetje van beide

Ik wil ook niemand kwetsen :)
Ja dat zou ik ook wel een lastige vinden.
Maar als het eenmalige outdooractiviteiten zijn, waarom hebben ze je mailadres en telefoonnummer dan? Of ben jij echt de eigenaar en verloopt de aanmelding ook via jou?

In dat geval zou je een soort info adres kunnen aanmaken en dan op je website vermelden dat dit voor aanmeldingen is. Misschien helpt dat?

Of een besloten FB groep aanmaken en daar foto’s of ervaringen delen. Dan hebben ze toch het idee dat ze contact hebben maar hoef je niet te reageren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven