Hoe aankaarten dat ik naar 32 uur wil?

donderdag 26 augustus 2021 om 13:07
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben sociaal nogal verlegen en durf niet goed voor mijn belangen op te komen.
Ik zou heel graag 32 uur ipv 36 uur gaan werken omdat ik flinke reistijd heb (3 uur per dag, 5 dagen in de week aanwezig moeten zijn). Doordeweeks houd ik helemaal geen tijd meer over voor de leuke dingen in het leven, heb sterk het gevoel alleen maar met werk bezig te zijn. Het is een zeer routinematige baan, en qua werkhoeveelheid verwacht ik dat het wel kan.
Maar ik werk hier pas 9 maanden en ben bang dat ik als ongemotiveerd over kom als ik nu al om minder uren vraag. Ik zit op een tijdelijk jaarcontract op het moment. Is het handig om nu al met mijn leidinggevende in gesprek te gaan over de uren, of kan ik beter nog een paar maanden wachten tot nadat mijn contract verlengd is? Wat is nou wijsheid?
Ik zou heel graag 32 uur ipv 36 uur gaan werken omdat ik flinke reistijd heb (3 uur per dag, 5 dagen in de week aanwezig moeten zijn). Doordeweeks houd ik helemaal geen tijd meer over voor de leuke dingen in het leven, heb sterk het gevoel alleen maar met werk bezig te zijn. Het is een zeer routinematige baan, en qua werkhoeveelheid verwacht ik dat het wel kan.
Maar ik werk hier pas 9 maanden en ben bang dat ik als ongemotiveerd over kom als ik nu al om minder uren vraag. Ik zit op een tijdelijk jaarcontract op het moment. Is het handig om nu al met mijn leidinggevende in gesprek te gaan over de uren, of kan ik beter nog een paar maanden wachten tot nadat mijn contract verlengd is? Wat is nou wijsheid?
donderdag 26 augustus 2021 om 14:09
Dat idee dat 32 uur "parttime" zou zijn begint aardig achterhaald te raken gelukkig. Overal ter wereld vinden experimenten plaats met 32-urige werkweken als standaard. Het blijkt erg goed te werken: even goede productiviteit en veel tevredenen werknemers. Ook hier is het heel normaal om 32 uur te werken, daar hoef je je echt niet voor te schamen. Heeft ook niks met leeftijd te maken, integendeel. Juist als je jong bent heb je vaak een vol leven en wil je niet alleen maar werken.
knuddestudder wijzigde dit bericht op 26-08-2021 14:10
5.83% gewijzigd
donderdag 26 augustus 2021 om 14:09
Zou je dan niet liever inzetten op meer thuiswerken dan op minder uren? Zij hebben bedrag X over voor jouw takenpakket. Dat jij dat in 32 uur afkrijgt zou dan hun probleem zijn in plaats van het jouwe. Of is dat lastig met het type werk dat je doet?
Jij wilt ze nu in feite aanbieden om hetzelfde werk voor minder geld te doen, of lees ik dat verkeerd?
Je moet niet alles geloven wat je denkt
donderdag 26 augustus 2021 om 14:11
Ik heb vanaf mijn afstuderen altijd 32 uur gewerkt, in deze baan voor het eerst 36 uur en ik ben hier eind 30 begonnen. Is helemaal niet gek en ik heb daar ook maar een enkele keer een opmerking over gehad. Lekker boeiend, het is mijn leven, ik verdien genoeg.
donderdag 26 augustus 2021 om 14:18
Als je in onderzoek werkt op projectbasis dan zou minder uur per week werken misschien wel fijn zijn voor het project omdat het dan budget neutraal iets langer door kan lopen (geld voor je salaris wordt uitgesmeerd over 32 ipv 36 uur)
Een zebra is geen paard met strepen
donderdag 26 augustus 2021 om 14:50
Of het is juist onhandig omdat het geld voor de einddatum van het project moet zijn uitgegeven. Collega's liepen hier nog weleens tegen aan met o.a. zwangerschapsverlof.
OP, zijn er meer mensen met jouw functie die parttime werken? Of zou je de eerste zijn? In dat laatste geval zou ik wachten tot na je nieuwe contract.

donderdag 26 augustus 2021 om 14:50
Fijn, dankjulliewel voor de input. Ik heb hier en daar bij collega's al vaker laten doorschemeren dat ik liever 4 dagen zou willen werken. De meerderheid van mijn collega's werkt ook parttime dus dat is niet zo uit de lucht gegrepen. Ik denk dat ik het bij het jaargesprek wel ga aankaarten.
En mocht mijn verzoek afgewezen worden ga ik sowieso verder solliciteren, want ik merk dat dit een behoorlijke impact op mijn mentale gezondheid begint te hebben.
En mocht mijn verzoek afgewezen worden ga ik sowieso verder solliciteren, want ik merk dat dit een behoorlijke impact op mijn mentale gezondheid begint te hebben.
donderdag 26 augustus 2021 om 15:11
Wanneer is je jaargesprek? Als dat pas over 3 maanden is zou ik er niet mee wachten.Potpourri schreef: ↑26-08-2021 14:50Fijn, dankjulliewel voor de input. Ik heb hier en daar bij collega's al vaker laten doorschemeren dat ik liever 4 dagen zou willen werken. De meerderheid van mijn collega's werkt ook parttime dus dat is niet zo uit de lucht gegrepen. Ik denk dat ik het bij het jaargesprek wel ga aankaarten.

donderdag 26 augustus 2021 om 15:16

donderdag 26 augustus 2021 om 15:28
Zou het afwachten.
Het is nog 3 maanden tot je wel of geen verlenging krijgt. Ze moeten inprincipe een maand voor je contract afloop een gesprek gehad hebben met jou.
Zelf heb ik mijn uren ook tijdens zo'n gesprek besproken. Ging van 40 naar 36 ook ivm met reistijd.
Nu meld ik meteen bij gesprek dan ik 36u wil werken ipv 40.
Edit: lees nu dat als het niet kan je verder gaat kijken naar banen.
Dan zou ik het nu vragen. Plan een gesprek in met leidinggevende of vraag of persoon even 10 minuutjes tijd heeft. Benoem dat je graag 32u werk omdat icm je reistijd het toch zwaar valt. Niks aan gelogen.
Het is nog 3 maanden tot je wel of geen verlenging krijgt. Ze moeten inprincipe een maand voor je contract afloop een gesprek gehad hebben met jou.
Zelf heb ik mijn uren ook tijdens zo'n gesprek besproken. Ging van 40 naar 36 ook ivm met reistijd.
Nu meld ik meteen bij gesprek dan ik 36u wil werken ipv 40.
Edit: lees nu dat als het niet kan je verder gaat kijken naar banen.
Dan zou ik het nu vragen. Plan een gesprek in met leidinggevende of vraag of persoon even 10 minuutjes tijd heeft. Benoem dat je graag 32u werk omdat icm je reistijd het toch zwaar valt. Niks aan gelogen.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 26-08-2021 15:35
38.44% gewijzigd
donderdag 26 augustus 2021 om 15:32
donderdag 26 augustus 2021 om 16:02
Ik denk dat dat is, omdat die mensen het verschil moeten opbrengen. Er moet nog steeds voor de AOW betaald worden, voor veiligheid, voor scholing, etc en wie niet full time werkt, maakt er wel full time gebruik van, maar betaalt slechts part time mee. Het gaat er dus niet alleen om of iemand daar rond van kan komen, we hebben ook nog een land draaiende te houden en dat gaat steeds moeilijker. Dus je strijkt dan wel het geld op, maar betaalt er minder aan mee.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑26-08-2021 13:54Ik vind het juist stom dat mensen een mening hebben over hoeveel uur iemand zou moeten (kunnen) werken als iemand jong is. "Al die jonge meiden willen alleen maar part-time werken!"
Ja, nou en? Als je daar van rond kan komen, waarom zou je dan 40 uur móeten werken? Je leeft niet om te kunnen werken he, je werkt om te kunnen leven![]()
En als jij beter kan leven met 32 uur, gewoon zeggen dus. Als jij je beter kunt ontspannen buiten werk (omdat je er meer tijd voor hebt) kun je vast ook beter je werk doen.
Anyway, het zal mij een zorg zijn of iemand 36 of 32 uur werkt, maar 'men' mag hier best een mening over hebben vind ik. Zeker omdat je dus voor anderen betaalt.
donderdag 26 augustus 2021 om 16:30
Ik weet niet in welke sector je werkt maar er zijn ook sectoren, bijvoorbeeld de overheid, waar 36 uur gewoon full-time is.zazu_ schreef: ↑26-08-2021 16:02Ik denk dat dat is, omdat die mensen het verschil moeten opbrengen. Er moet nog steeds voor de AOW betaald worden, voor veiligheid, voor scholing, etc en wie niet full time werkt, maakt er wel full time gebruik van, maar betaalt slechts part time mee. Het gaat er dus niet alleen om of iemand daar rond van kan komen, we hebben ook nog een land draaiende te houden en dat gaat steeds moeilijker. Dus je strijkt dan wel het geld op, maar betaalt er minder aan mee.
Anyway, het zal mij een zorg zijn of iemand 36 of 32 uur werkt, maar 'men' mag hier best een mening over hebben vind ik. Zeker omdat je dus voor anderen betaalt.
Bij zorgverzekeraars is full-time 34 uur.
En dat is al jaren zo en dat zal bij andere sectoren ook zo zijn.
zerorose wijzigde dit bericht op 26-08-2021 16:31
0.16% gewijzigd
donderdag 26 augustus 2021 om 16:32
Potpourri schreef: ↑26-08-2021 15:16Ja, mijn jaargesprek is in november. Ik vind het zelf ook 'ethischer' (als dat een woord is) om het vóór de contract besprekingen aan te kaarten. Ik zou dit jaar nog af kunnen maken en dan vragen of ik bij eventuele verlenging 32 uur kan werken? Doe ik het dan netjes?
Waarom zou je dit jaar nog per se willen afmaken? Je bent dat niet verplicht hoor. Je kan op elk moment vragen of je minder kunt werken. Nee heb je en ja kun je krijgen (en als je nee als antwoord krijgt zegt dat meer over je werkgever dan over jou). Ik zie niet wat er niet-netjes aan zou zijn als je nu al zou vragen of je minder kunt werken. Waarom zou je dit nog maanden moeten/willen volhouden? Misschien kom ik wat drammerig over hoor, maar ik ben voorstander van niet over je eigen grenzen heen gaan omdat je denkt dat een ander dat van je verwacht of omdat dat netjes zou zijn.
rainydays wijzigde dit bericht op 26-08-2021 16:34
1.58% gewijzigd
Here am I in my little bubble
donderdag 26 augustus 2021 om 16:34
Onzin. Sociale en maatschappelijke voorzieningen worden deels gefinancierd uit belastingen en sociale premies. Sociale lasten worden collectief opgebracht door werknemers, zelfstandigen, bedrijven, iedereen betaalt mee. Of een baan van 40 uur nu door 1, 2, of 3 mensen wordt ingevuld maakt voor de staatskist geen drol uit. Vanuit die staatskas hebben alle burgers (dus niet alleen ex-werknemers) recht op collectieve voorzieningen. Daarnaast kan iedereen die het geld heeft voor zichzelf extra voorzieningen treffen zoals een extra pensioenpotje etc.zazu_ schreef: ↑26-08-2021 16:02Ik denk dat dat is, omdat die mensen het verschil moeten opbrengen. Er moet nog steeds voor de AOW betaald worden, voor veiligheid, voor scholing, etc en wie niet full time werkt, maakt er wel full time gebruik van, maar betaalt slechts part time mee. Het gaat er dus niet alleen om of iemand daar rond van kan komen, we hebben ook nog een land draaiende te houden en dat gaat steeds moeilijker. Dus je strijkt dan wel het geld op, maar betaalt er minder aan mee.
donderdag 26 augustus 2021 om 18:02
Is een andere baan dichter bij huis niet ook een optie? Ik heb zelf 2,5 u reistijd per dag en heb genoeg tijd over voor 'de leuke dingen' zoals jij dat noemt. Als je na 9 maanden er al echt mee worstelt en er mentaal onder lijdt, is dit dan echt qua baan/werkgever wat je wil? Zit je goed op je plek - los van de reistijd?
Een andere optie is trouwens de sociale activiteiten verplaatsen naar vlak bij je werk (sporten- hapje eten met vrienden). Ik ga soms met de metro naar het centrum om daar met vrienden die ook in dezelfde regio werken af te spreken. Werkt prima.
Een andere optie is trouwens de sociale activiteiten verplaatsen naar vlak bij je werk (sporten- hapje eten met vrienden). Ik ga soms met de metro naar het centrum om daar met vrienden die ook in dezelfde regio werken af te spreken. Werkt prima.

donderdag 26 augustus 2021 om 19:19
Nee joh doe is normaal. Je moet jezelf verwennen en er is meer dan werk. Niet zo over je oordelen. Groot gelijk dat je minder wil met zo veel reistijd.
Dus ga naar je leidinggevende en zeg dat je graag 32 uur wil werken ivm werk privé balans. Is echt geen domme vraag. Die bestaan niet
donderdag 26 augustus 2021 om 19:22
Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik zou wel even wachten tot je je nieuwe contract hebt, maar dan kun je het toch gewoon vragen? Ik heb wel eens na 2 maanden al aangegeven dat ik liever 4 dagen wilde werken dan 5 en toen gaven ze aan dat ik na een half jaartje terug kon naar 32. Uiteindelijk kon het na 4 maanden al. Hartstikke fijn en ik was blij dat ik het gewoon gevraagd had. Ze zullen je er heus niet om ontslaan als het niet blijkt te kunnen en je gewoon fulltime blijft werken.
donderdag 26 augustus 2021 om 19:22
Ja... pak het nu mee op. Je loopt je tenen dus niet te lang door zwoegen. En als het niet gaat weet je genoeg en kan je solliciterenPotpourri schreef: ↑26-08-2021 15:16Ja, mijn jaargesprek is in november. Ik vind het zelf ook 'ethischer' (als dat een woord is) om het vóór de contract besprekingen aan te kaarten. Ik zou dit jaar nog af kunnen maken en dan vragen of ik bij eventuele verlenging 32 uur kan werken? Doe ik het dan netjes?