Werk & Studie alle pijlers

Hoe aankaarten dat ik naar 32 uur wil?

26-08-2021 13:07 57 berichten
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben sociaal nogal verlegen en durf niet goed voor mijn belangen op te komen.

Ik zou heel graag 32 uur ipv 36 uur gaan werken omdat ik flinke reistijd heb (3 uur per dag, 5 dagen in de week aanwezig moeten zijn). Doordeweeks houd ik helemaal geen tijd meer over voor de leuke dingen in het leven, heb sterk het gevoel alleen maar met werk bezig te zijn. Het is een zeer routinematige baan, en qua werkhoeveelheid verwacht ik dat het wel kan.

Maar ik werk hier pas 9 maanden en ben bang dat ik als ongemotiveerd over kom als ik nu al om minder uren vraag. Ik zit op een tijdelijk jaarcontract op het moment. Is het handig om nu al met mijn leidinggevende in gesprek te gaan over de uren, of kan ik beter nog een paar maanden wachten tot nadat mijn contract verlengd is? Wat is nou wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
26-08-2021 15:17
Lieverds ik ben laborant, thuiswerken is geen mogelijkheid :-)
Werk je 5 x 8 met een atv dag of 5 x 7,2?

Toen ik nog full time op het lab werkte, werkte ik 40 uur op een contract van 36. Ik ben toen eerst standaard om de week een dag vrij geweest. En daarna heb ik mijn contract aan laten passen naar 32 uur.
Stampertje12 schreef:
26-08-2021 19:25
Gaat wel iets mis als je vanwege reistijd dan maar minder gaat werken. 36 is al niet heel veel.

Als het toch tijdelijk is kun je misschien beter naar iets anders gaan zoeken dat dichterbij is.
Deze baan is juist super chill, we krijgen heel veel vrijheid en kunnen zelf ons werk in plannen. Ik zou liever niet weggaan.

Ik raak veel sneller overprikkeld dan de gemiddelde mens denk ik. Het is niet anders, ik zou ook liever niet zulke irritant gevoelige hersens hebben. Ik moet nu als ik thuiskom eerst een kwartier plat liggen in een donkere kamer met koptelefoon op voordat ik in staat ben eten te koken, te douchen of tanden te poetsen. Het is nogal extreem bij mij en fulltime werken lukt gewoon niet. Of het 'lukt' wel maar gaat ten koste van mijn sociale leven en hobbies.
zazu_ schreef:
26-08-2021 16:02
Ik denk dat dat is, omdat die mensen het verschil moeten opbrengen. Er moet nog steeds voor de AOW betaald worden, voor veiligheid, voor scholing, etc en wie niet full time werkt, maakt er wel full time gebruik van, maar betaalt slechts part time mee. Het gaat er dus niet alleen om of iemand daar rond van kan komen, we hebben ook nog een land draaiende te houden en dat gaat steeds moeilijker. Dus je strijkt dan wel het geld op, maar betaalt er minder aan mee.

Anyway, het zal mij een zorg zijn of iemand 36 of 32 uur werkt, maar 'men' mag hier best een mening over hebben vind ik. Zeker omdat je dus voor anderen betaalt.
Gaat dat dan niet vooral om mensen die 16-24u werken? Volgens mij valt vooral daar nog een slag te halen en wordt alles tussen 32-40u min of meer als fulltime beschouwd.

TO, gewoon lekker aanvragen hoor! In mijn team werkt vrijwel iedereen ongeacht geslacht, leeftijd of levensfase 32 of 36u en niemand die elkaar daar op aankijkt. Maar minder dan 28u komt bij ons dan weer niet voor.
Knuddestudder schreef:
26-08-2021 16:34
Onzin. Sociale en maatschappelijke voorzieningen worden deels gefinancierd uit belastingen en sociale premies. Sociale lasten worden collectief opgebracht door werknemers, zelfstandigen, bedrijven, iedereen betaalt mee. Of een baan van 40 uur nu door 1, 2, of 3 mensen wordt ingevuld maakt voor de staatskist geen drol uit. Vanuit die staatskas hebben alle burgers (dus niet alleen ex-werknemers) recht op collectieve voorzieningen. Daarnaast kan iedereen die het geld heeft voor zichzelf extra voorzieningen treffen zoals een extra pensioenpotje etc.
Je verklaart eigenlijk zelfs het hele punt. Dat is namelijk dat alle burgers recht hebben op die collectieve voorzieningen, maar die worden alleen door werkenden betaald. Die AOW moet wel betaald worden. En als je niet werkt, krijg je die wel, maar je draagt er niks aan bij.

We hebben in Nederland niet genoeg mensen die werken om binnenkort de collectieve lasten op te kunnen brengen. Die 3 mensen die nu 1 baan invullen, hadden ook 3 banen kunnen invullen. En bovendien kunnen alle tekorten in de zorg en in het onderwijs opgelost worden als iedereen die niet full time werkt een half uur per week meer zou werken. Theoretisch uiteraard.

Maar nogmaals, ik verklaar enkel waarom je daar met een helicopter view prima een mening over kunt hebben en waarom het niet enkel en alleen jezelf aangaat op hoger niveau (zoals iemand beweerde).
Eerst maar die verlenging afwachten.
Voor je gewoon geen verlenging krijgt omdat je halverwege het jaar je contract wil aanpassen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zazu_ schreef:
26-08-2021 20:42
Je verklaart eigenlijk zelfs het hele punt. Dat is namelijk dat alle burgers recht hebben op die collectieve voorzieningen, maar die worden alleen door werkenden betaald. Die AOW moet wel betaald worden. En als je niet werkt, krijg je die wel, maar je draagt er niks aan bij.

We hebben in Nederland niet genoeg mensen die werken om binnenkort de collectieve lasten op te kunnen brengen. Die 3 mensen die nu 1 baan invullen, hadden ook 3 banen kunnen invullen. En bovendien kunnen alle tekorten in de zorg en in het onderwijs opgelost worden als iedereen die niet full time werkt een half uur per week meer zou werken. Theoretisch uiteraard.
Zo zit het niet. Het is niet zo dat "werkenden" het geld "verdienen" voor mensen die AOW krijgen. Het een heeft niets met het ander te maken. Pensioen wordt niet gefinancierd via belastingen die "werkenden" afdragen, maar uit de algemene middelen. Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_z ... Nederland) waar je kunt lezen: "Grosso modo zijn ter zake van de sociale voorzieningen geen premies verschuldigd, ze worden geheel uit de algemene middelen van het Rijk gefinancierd." Specifiek de AOW (want daar schijn je je nogal druk over te maken) is een zogenaamde volksverzekering (dus geen werknemersverzekering), die gefinancierd wordt uit inkomensafhankelijke premies en belastingen. Iedereen, ook werklozen of parrttime werkenden betaalt via de inkomstenbelasting premie voor oa de volksverzekeringen, waaronder de AOW. Pas na bereiken van de AOW-leeftijd hoef je geen premie meer te betalen, omdat je dan zou meebetalen aan je eigen uitkering.
Ik zou t gewoon vragen, zeggen dat je beter functioneert als je 32u werkt ipv 36.
Ik ben vorig jaar moeder geworden en werk nu met ouderschapsverlof 32u ipv 40 en heb gevraagd aan mijn baas of mijn contract definitief naar 32u gezet kan worden en dat was geen enkel probleem. Ook omdat ik al een jaar lang mn werk in 32u doe en flexibel ben in eens wat extra doen als t nodig is (maar ik werk ook volledig vanuit huis dus dat is anders denk ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven