Zindelijkheidsproces: wel en wee!

28-08-2021 21:55 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Sinds vorige week zijn wij echt begonnen met het zindelijk krijgen van onze dame van 2,5. Plassen op het potje lukte al, maar de luier vond ze nog wel erg makkelijk.

Nu zijn we begonnen met binnen de luier uit, waarbij ze nog wel wat ongelukjes heeft af en toe. Buiten durft ze niet op een vreemde wc, daarom dan nog de luier aan. Maar ik heb ook wel het idee dat dat verwarrend is.

Nou ben ik niet zo geduldig en dat heb ik voor dit proces wel nodig. Wie praat er mee over het wel en wee van het zindelijk maken van je peuter. Wie heeft goede tips? Ergenissen? Kom maar op.
Ik lees mee. Onze oudste is ook 2,5 maar er komt nog niets als ze op het potje zit.

En eerlijk: ik heb nog een dame rondlopen van 1,5 dus ook weinig tijd en helemaal geen zin in tig ongelukjes per dag en nog vaker moeten herinneren. Ik geloof oprecht dat het sneller en gemakkelijker gaat zodra ze er zelf aan toe is. Dus daar wacht ik op. Tot die tijd staat het potje klaar en gaat ze daar naar eigen behoeven op.

Maar ik wens jou succes :biggrin:
Als je niet zo geduldig bent kun je beter nog een poosje wachten, zodat je kind er meer aan toe is en het wrsch sneller gaat en met minder ongelukjes.

Ik heb gewacht tot ze het op de crèche deden, das nog makkelijker.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Mijn ervaring is dat het met 2,5 leuk is en ze als ze het zelf aangeven op het potje mogen. Maar het meeste succes was gewoon rond het derde jaar en is het met een paar dagen ook succesvol. Ik had geen zin om broekplassende kinderen in de supermarkt te hebben en je autostoel nat te hebben en elke keer extra te wassen. Dus met drie jaar en slaagde mijn kinderen erin om in 2 a 3 dagen zindelijk te zijn zodat ik ook gewoon rustig met ze weg kon en ze het ook even op konden houden tot we bij een wc waren.
Hier een dochter van net 2 die de hele zomervakantie in haar blootje heeft gelopen en dan keurig alles op het potje doet. Dus toch maar onderbroekjes aangeschaft (geen doen in maatje 86) maar zodra ze die aan heeft vergeet ze dat hele potje. Oftewel: te vroeg.

Voorlopig houden we het bloot lopen thuis er gewoon in en buitenshuis doen we gewoon een luier aan. Oudste dochter was pas met 3,5 zindelijk maar wel binnen een half uur, zonder ongelukjes, dag en nacht. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het vanzelf goedkomt.
Ik lees even mee. Zoontje van 2,5, maar die heeft nog geen echte interesse in het potje.
Misschien nog een idee.
Wanneer je op bezoek bent dochter alleen een luier om doen als ze moet plassen. Wanneer ze klaar geplast is luier weer uit.
.
minik wijzigde dit bericht op 29-08-2021 14:37
Reden: Nevermind, zindelijkheid blijft altijd een irritante discussie. Kan ik me beter niet in mengen.
99.81% gewijzigd
Ik vind het altijd opvallend dat kinderen hier in België op hun 2.5 à 3 zindelijk - minstens overdag - naar school gaan.

En dat ze in Nederland standaard minstens een jaar later zindelijk zijn.

Helemaal niet gek dus, opstartster, om nu te starten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Voor mijn zoontje heb ik een tijdje buitenshuis een potje meegenomen. Werkte prima in die overgangsfase.
Ik vind buitenshuis ook vervelend, zonder brilverkleiner en krukje (hebben we thuis). Hier inmiddels wel plaszindelijk, maar poepen is altijd in de broek. Heel irritant. Dus ook vaak optrekbroekjes aan die hij zelf makkelijk aan/ uit doet, zodat ik niet z’n onderbroeken telkens uit hoef te wassen. Overigens merk ik dat hij het niet verwarrend vindt met ene keer wel andere keer niet luier aan. Hij kijkt gewoon even wat hij aan heeft haha.
Bij dochter met 2,5 jaar luier afgedaan en paar dagen aangezien wat er zou gebeuren. Heel veel ongelukjes de eerste dagen, maar toch even aangezien nog. Ze had het na een paar dagen door (ook afgelaten als we ergens heen gingen). Na een paar weken viel het ons op dat de luier in de nacht ook niet meer nat werd en ze is nu volledig zindelijk.

Ze wilde niet op het potje en ook niets weten van beloningen, dus het had nog een lang verhaal kunnen worden. Maar we waren er dus heel snel van de luiers af en op de wc.
Oja en wat bij ons goed hielp met naar andere wc’s dan de eigen gaan, is overal waar we kwamen op visite alvast even de wc te wijzen. Zodat we niet met hoge nood/lichte paniek want nog wel kort van tevoren aangeven, die nog moesten zoeken en ze alvast wist waar ze heen moest. En ook als wij gingen in bijvoorbeeld een winkel, haar meenemen zodat ze zag dat het heel normaal is.

Alleen nu wil ze continu naar allerlei wc’s in allerhande winkels…..nog even weer afleren 😅
Zolang kinderen nog (af en toe) een luier aan hebben, zullen ze daarin blijven plassen
Ongelukjes horen erbij want zo weten ze wat er gebeurt als ze plassen.
Dus tijd, zin en energie zijn wel voorwaardes om kinderen zindelijk te laten worden
Bij ongelukjes vooral niet boos worden maar ook zo min mogelijk aandacht aan besteden. Dus ook niet zeggen dat het niet erg is en dat dat kan gebeuren
Alleen benoemen dat je kind een natte broek heeft en dat ze een schone broek aan moet trekken.
Ik zelf ben niet zo van de beloningen want een intrinsieke motivatie is beter maar sommige kinderen zijn wel gevoelig voor stickers plakken. Maar niet overdrijven met belonen. Complimentjes geven is eigenlijk al voldoende
Kinderen die nog een luier aanhebben vinden het ook vaak wel makkelijk dat ze zelf niks hoeven te doen. Dus met luier verschonen kan je ze zelf al aanleren om zelf hun broek en onderbroek omhoog en omlaag te doen. Dan is de stap om op de wc te gaan zitten alweer kleiner. Dit werkt helemaal goed als je je kind ook staand verschoond.
maze schreef:
28-08-2021 23:35
Zolang kinderen nog (af en toe) een luier aan hebben, zullen ze daarin blijven plassen.
Nee hoor. Die van ons plast nooit in z’n luier. Poept er alleen in.
Onze dochter is nu ongeveer een maand zindelijk, misschien iets langer. Eerlijk, ik had het trainen nog uitgesteld omdat ik zeer druk bezig was met m'n studie. Eerder was ze er al aan toe. In de nachten heeft ze trouwens nog wel een luier aan. Ze is nu 2 jaar en twee maanden.

We lazen haar 'Lieselotje op het potje' voor en we hadden een super mooi potje, met mini trapje, voor haar. Zeer royaal. Oh, en het applaus vond ze heerlijk.

Als jonger kind had ze trouwens wasbare luiers. Wellicht een factor?
Hakuna Matata
Mijn dochter was 2 jaar toen ze interesse kreeg in het potje. Ik pakte het gelijk op als in een ritme er in maken.

In de ochtend gelijk op het potje en ik op de wc, zo zaten we tegenover elkaar. Als ze dan wat deed, leeggooien in de wc en haar laten doortrekken.
Alleen al het doortrekken vond ze geweldig.
Zo’n 3 kwartier na het ontbijt weer op het potje, ik ook op de wc en zo hield ik in de gaten wanneer ze dronk en at.

Uiteindelijk in de badkamer mocht ze stickers op de muur plakken. 1 voor plas 2 voor poep.
We hebben ze geteld en ze had 145 stickers geplakt voordat ze zindelijk was met 2 jaar en 2 maand, en ook in de nacht.

Voordat ze naar bed ging een 3 kwartier vsn te voren nog drinken en dan plassen, vrijwel nooit een natte broek in de nacht.
Het is anders omdat ik een zoon heb maar hij wilt altijd het liefst staand plassen, meteen al nadat hij zindelijk was met 2,5 jaar.
Hij wilt sowieso met alles het liefst doen wat pappa ook doet en pappa gaat ook altijd staand plassen :) dit maakt het buitenshuis wel makkelijker want je hebt geen bril verkleiner nodig.
Vanaf dat mijn dochter 2 was had ze interesse in de wc, dus ik kocht een brilverkleiner en ze deed soms op eigen initiatief een plasje daar op.
Dat plassen op de wc bleef altijd best goed gaan, maar hebben nog heel lang een luier aangehad voor het poepen.

Ze is nu bijna 4 en wat een draaaama hebben we al achter de rug kwa zindelijkheidstraining.
Een tijdje terug heb ik een potje gekocht omdat dat toch praktischer leek met oefenen en daarna ging het heel langzaam een stukje beter.
De juiste beloningen werken hier goed. (een oreo na een poepje op de wc (voorheen op potje) en een sticker plakken op de kaart, volle kaart is nagels lakken of klein meuk kadootje)

Helaas blijft het voor haar een stressful gebeuren, het poepen. Zodra ze aandrang voelt zie je haar in paniek schieten, begint te piepen en te draaien, zegt dan wel dat ze moet poepen, maar als ze dan op de wc zit is de aandrang weg en "heeft het poepke geen zin". Dit gebeurt makkelijk zo'n 10x per dag. Met als gevolg 10 vieze onderbroeken waar het poepje al in gestempeld heeft.
Haar langer op de wc houden helpt niet, ook niet met een boekje/liedjes zingen /speelgoedje etc.
Uiteindelijk komt die poep wel, en meesal op de wc, maar er gaat zo'n ellende aan vooraf dat motiveert ons beiden niet echt natuurlijk.
Die van mij keek het af van andere kindjes. Die net ietsje ouder waren en zonder luier rondhupsten. Die op hun beurt oudere broertjes/zusjes hadden en het dus heel normaal vonden om naar de wc te gaan.

Op een ochtend zei ze dat ze geen luier meer wilde en dat was dat.

Ze was toen twee jaar en 7 maanden. En aangezien ik daar totaal nog niet mee bezig was hadden we geen potje en geen wc verkleiner en dat boeide haar helemaal niks.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Minik schreef:
28-08-2021 22:40
Je krijgt hier natuurlijk allemaal reacties dat het te vroeg is en dat afwachten veel beter is, want dat is zo lekker makkelijk…

Ik vind afwachten een beetje luiheid van ouders maar vooral omdat ik al die luiers zo ontzettend slecht vindt voor het milieu. Hier wasbare luiers dus we hebben geen afval maar alsnog is het gewoon beter om die luiers helemaal niet meer nodig te hebben.

Oudste had ik rond de 14 maanden zindelijk maar toen had ik tijd om er echt bovenop te zitten. Nu met de tweede gaat het wat lastiger om er echt op te focussen. Maar we gaan de goede kant op. Ze doet al heel wat op het potje maar de knop naar zonder luier moet bij ons als ouders even om. Even de ongelukjes accepteren en er goed op focussen, dan is ze zo zindelijk denk ik. Dus ik vind het wel leuk om hier mee te kletsen. Ik wacht alleen even af welke kant dit topic op gaat, want andere topics over dit onderwerp leveren telkens alleen maar gezeur van ouders op die gewoon geen zin hebben om er zelf iets voor te doen. Terwijl dat nooit de vraag van de TO is.
Lekkere toon zeg. Misschien gewoon iedere ouder in hun waarde laten met de manier waarop ze dit aanpakken. Afwachten kan ook gewoon prima verlopen namelijk. En niet elke ouder is zoveel thuis dat je er elke dag bovenop kan zitten. En om dat nu 3 dagen per week te doen en de rest van de week weer niet schiet naar mijn idee ook niet op.

Wij hebben niet bewust afgewacht. Maar toen dochter 2,5 was, waren we er gewoon niet niet mee begonnen. Ze toonde geen interesse in de wc of een potje en we hadden er verder nog niet over nagedacht om er iets mee te doen. Ik weet het nog precies, we hadden een tuinfeest met allemaal familie en vrienden, hartstikke druk. En dochter komt naar me toe en zegt dat ze naar de wc moet. Ze had gewoon haar luier om. Dus meegegaan, geplast op de wc en ze was zindelijk. Geen enkel ongelukje gehad sinds de luier uit ging, alleen een korte periode dat ze poepen en vond. Maar dan bleef ik erbij en las een verhaaltje ofzo, ging vanzelf over weer. Ze was ook meteen de hele nacht zindelijk vanaf toen. Wel nog een tijdje een luier om gehad, maar daar zat nooit iets in. Hier ging het dus eigenlijk helemaal vanzelf en ze was zindelijk voor we er zelf mee bezig waren. Blijkbaar was ze er dus klaar voor :)
Minik schreef:
28-08-2021 22:40
Je krijgt hier natuurlijk allemaal reacties dat het te vroeg is en dat afwachten veel beter is, want dat is zo lekker makkelijk…

Ik vind afwachten een beetje luiheid van ouders
Ten eerste: niks mis met luiheid.
Ten tweede: TO schrijft dat ze niet zoveel geduld heeft.
Ten derde: kinderen leren dingen makkelijker als ze er interesse voor hebben. Dus wachten tot het kind dat aangeeft is helemaal prima.

Dat het eerder kán wil niet zeggen dat het eerder móét.

David Dunning
Wissewis schreef:
28-08-2021 22:45
Ik vind het altijd opvallend dat kinderen hier in België op hun 2.5 à 3 zindelijk - minstens overdag - naar school gaan.

En dat ze in Nederland standaard minstens een jaar later zindelijk zijn.

Helemaal niet gek dus, opstartster, om nu te starten.
Huh? Het gaat hier toch om diezelfde leeftijd?

David Dunning
Maar @Minik, eerlijk. 14 maanden?

Want mijn definitie van zindelijk is namelijk:
- zelf verbaal kunnen aangeven dat je naar de wc moet, zowel thuis als op het kdv als bij opa/oma/oppas/in 't winkelcentrum. Dus niet dat gedoe met' 'ja ik als moeder zie de signalen' (denk je dat de kdv leidsters dat ook zien?)
- zelf fysiek in staat zijn om op de wc te klimmen/potje oid
- zelf je broek aan en uit kunnen trekken.

Mijn toen 14 maanden oude dochter zei papa/mama/koe/bord/eten/boe. Ze liep nog niet, kon by far nog niet haar broek zelf losmaken.

Dus ik vind dat soort verhalen altijd een tikkie bijzonder. Ik heb ook zo'n vriendin. Dochtertje was ook zindelijk met 1,5. Jaja. Maar liep dan wel vier dagen per week thuis (want ze werkte maar één dag per week) in d'r nakie, DE HELE DAG, er stonden drie potjes in de woonkamer en ongeveer elk half uur werd ze op het potje gezet. Sorry. Dat noem ik geen zindelijkheid.

En dan word ik lui genoemd. Ik heb meer te doen met een 2,5 jarige en 1,5 jarige op mijn dagen dat ik thuis ben met ze! Potje staat er, daar mag ze op. Maar ik ga niet elk half uur haar op het potje zetten, haar drie setjes kleding laten onder plassen en met een dreumes in mijn kielzog met de peuter op zoek naar een wc midden in de jumbo.
Ik denk ook wel dat als je er achteraan blijft rennen en tijd hebt om alle signalen op te vangen, je kind snel en jonger zindelijk kan zijn. Ik heb wel eens een artikel gelezen dat 50 jaar geleden kinderen rond 1,5 jaar zindelijk waren. maarja, toen waren de meeste moeders thuis.
Als je kind eraan toe is, is het gewoon veel makkelijker. Mijn meiden waren beide voor hun derde zindelijk. de eerste heeft de eerste tijd ‘s nachts nog wel een luier aangehad. maar overdag ging heel snel goed. De tweede zei zelf ik wil geen luier meer en vanaf dat moment heb ik haar luier helemaal weggelaten. ook ‘snachts. is 1 keer fout gegaan.
Ik had wel een set kleding in de auto, en van die plastic onderleggers (voor in bed) met een handdoek in de autostoel.
En snachts had ik alvast een nieuwe set beddengoed, incl een dekbed en kussen alvast in de hoezen klaarliggen. Dan ben je zo klaar met verschonen ‘s nachts.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven