Ex-man terminaal
maandag 6 september 2021 om 11:28
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
maandag 6 september 2021 om 12:04
Wat zwaar en naar.
Persoonlijk kan ik me heel goed voorstellen dat jullie, vooral voor de kinderen, herinneringen maken zolang het nog kan.
Neem de zorg niet over van zijn huidige vriendin, maar ga met z'n vieren bijvoorbeeld elke week een dagje weg, maak foto's en video opnames maken, help hem met het maken van herinneringskisten voor de kinderen en het uitruimen van zijn spullen. Geef de kinderen ook 1 op 1 tijd met hem.
Zet jezelf niet aan de kant, dat is teveel wat hij van je vraagt.
Bespreek dit ook met je huidige partner goed door, wat je bedoeling is en hij kan je ondersteunen dat je niet over je grenzen gaat.
(Wat betreft je huidige partner, een goede rouwbegeleiding klinkt niet verkeerd)
Persoonlijk kan ik me heel goed voorstellen dat jullie, vooral voor de kinderen, herinneringen maken zolang het nog kan.
Neem de zorg niet over van zijn huidige vriendin, maar ga met z'n vieren bijvoorbeeld elke week een dagje weg, maak foto's en video opnames maken, help hem met het maken van herinneringskisten voor de kinderen en het uitruimen van zijn spullen. Geef de kinderen ook 1 op 1 tijd met hem.
Zet jezelf niet aan de kant, dat is teveel wat hij van je vraagt.
Bespreek dit ook met je huidige partner goed door, wat je bedoeling is en hij kan je ondersteunen dat je niet over je grenzen gaat.
(Wat betreft je huidige partner, een goede rouwbegeleiding klinkt niet verkeerd)
maandag 6 september 2021 om 12:05
Hier ben ik het helemaal mee eens.sneeuwwitje80 schreef: ↑06-09-2021 11:58... En dan denk ik dat het heel waardevol kan zijn om die laatste maanden in een bepaalde vorm samen te zijn. Dus als gezin. Niet als liefdespartners.
De vorm, hoe en wat en wanneer is natuurlijk aan jullie allen (jij, ex, jouw vriend, vriendin ex).

Dat hij zo dichtbij woont zou het voor mij eigenlijk wel makkelijker maken om hem dus niet bij mij in te laten trekken. Want het is zo dichtbij dat je makkelijk in en uit bij hem loopt. Maar als je even afstand moet nemen of wil nemen gemakkelijk weer naar je eigen huis kan gaan en daar ook zonder je ex je huidige partner kan blijven zien.Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 12:01Nu woont hij alleen, een paar honderd meter van ons vandaan. Hoewel de kinderen dus vooral bij mij wonen, gaan ze wel regelmatig naar hem. Na school bv. gaan eten, maar dan terug thuis slapen. En regelmatig in de weekends.
Zijn vriendin woont op 45 min rijden hiervandaan. Zij stelt voor dat hij bij haar komt wonen en wil ook voor hem zorgen wanneer dat nodig is. Dus die beslissing zou ervoor zorgen dat hij de kinderen juist minder gaat zien, want even snel na school is geen optie meer.

maandag 6 september 2021 om 12:06
Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 12:01Nu woont hij alleen, een paar honderd meter van ons vandaan. Hoewel de kinderen dus vooral bij mij wonen, gaan ze wel regelmatig naar hem. Na school bv. gaan eten, maar dan terug thuis slapen. En regelmatig in de weekends.
Zijn vriendin woont op 45 min rijden hiervandaan. Zij stelt voor dat hij bij haar komt wonen en wil ook voor hem zorgen wanneer dat nodig is. Dus die beslissing zou ervoor zorgen dat hij de kinderen juist minder gaat zien, want even snel na school is geen optie meer.
Er is vast wel een tussenoplossing te vinden. Dat hij misschien in het weekend bij jullie is ofzo.
Of dat vriendin met hem in het weekend in zijn huis is.
Maar ik krijg de indruk dat jij gewoon gaat doen wat ex-man van je verlangt.
Ze wonen op steenworp afstand van elkaar, dus dat gaat wel lukken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zij heeft een dochter. Die heeft haar school, hobbies, vrienden in hun woonplaats.Cookielover schreef: ↑06-09-2021 12:04Dat is minder natuurlijk. Kan zij niet (tijdelijk) bij hem intrekken?
maandag 6 september 2021 om 12:07
De kinderen zijn nu gewend dat vader niet meer thuiswoont. dan zou hij ineens terugkomen én achteruitgaan en speciale aandacht behoeven? Dat lijkt me toch echt niet goed voor ze. Als je eerst al veel ruzie had, gaat het nu niet ineens heel soepel lopen natuurlijk. Misschien slik je dan iets meer in, maar dat is ook niet bevordelijk voor je eigen gezondheid.

maandag 6 september 2021 om 12:10
Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 12:06Zij heeft een dochter. Die heeft haar school, hobbies, vrienden in hun woonplaats.
En je ex man heeft óók kinderen met school, hobbies en vrienden in hun woonplaats en hun vader gaat overlijden. Ik zou me best willen inzetten het voor hem mogelijk te maken thuis te blijven wonen. In het belang van de kinderen. Als hij, zo vlak voor zijn overlijden, zo ver weg gaat wonen zou ik daar zeer ongelukkig mee zijn. Ik zou me inzetten voor thuiszorg, zelf bijvoorbeeld aanbieden te koken, bij hem gaan eten.
Maar een relatie echt no-way. En dat wat ik wil doen, zal ik doen in belang van de kinderen.
maandag 6 september 2021 om 12:10
Ah, oké.Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 12:06Zij heeft een dochter. Die heeft haar school, hobbies, vrienden in hun woonplaats.
Dan zou ik, zoals Birdie ook al aangaf, een tussenoplossing zoeken.

maandag 6 september 2021 om 12:11
Heel erg heftig... voor alle betrokkenen!
Weet zijn vriendin dat hij dit aan jou heeft gevraagd? Ik denk zomaar van niet en dat hij het pas zegt zodra hij weet dat je in gaat op zijn voorstel. Dat vind ik geloof ik nog het ergst.
Ik zou hen zoveel mogelijk tegemoet willen komen in momenten met de kinderen: de kinderen laten bezoeken, hem ontvangen, hulp aanbieden, etc. etc. Maar niet dat wat hij voorstelt. Dat is echt too much. Hij moet beseffen dat iedereen verder moet wanneer hij is overleden.
Dat je huidige vriend iets dergelijks heeft meegemaakt zou een voordeel kunnen zijn omdat hij dan meer begrip heeft voor de situatie. Maar je brengt het als excuus, alsof het een soort vergoeilijking is voor de keus om tijdelijk weer dat kerngezin te vormen. Die twee dingen staan echt los van elkaar.
Weet zijn vriendin dat hij dit aan jou heeft gevraagd? Ik denk zomaar van niet en dat hij het pas zegt zodra hij weet dat je in gaat op zijn voorstel. Dat vind ik geloof ik nog het ergst.
Ik zou hen zoveel mogelijk tegemoet willen komen in momenten met de kinderen: de kinderen laten bezoeken, hem ontvangen, hulp aanbieden, etc. etc. Maar niet dat wat hij voorstelt. Dat is echt too much. Hij moet beseffen dat iedereen verder moet wanneer hij is overleden.
Dat je huidige vriend iets dergelijks heeft meegemaakt zou een voordeel kunnen zijn omdat hij dan meer begrip heeft voor de situatie. Maar je brengt het als excuus, alsof het een soort vergoeilijking is voor de keus om tijdelijk weer dat kerngezin te vormen. Die twee dingen staan echt los van elkaar.

maandag 6 september 2021 om 12:13
Maar dan gaat hij er al van uit dat hij niet alleen meer kan wonen.
En dat kan natuurlijk best, met hulp van thuiszorg en mantelzorg.
maandag 6 september 2021 om 12:14
Natuurlijk Ik zou me zelf daar ook voor willen inzetten (regelen van de juiste hulp). Maar ik vind het zo'n bizarre vraag dat ik me afvroeg waar dat nou vandaan komt. Dit was het enige dat ik me kon bedenken?
maandag 6 september 2021 om 12:15
zijn vriendin wil niet bij hem komen wonen, dus ben jij optie 2Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 12:01Nu woont hij alleen, een paar honderd meter van ons vandaan. Hoewel de kinderen dus vooral bij mij wonen, gaan ze wel regelmatig naar hem. Na school bv. gaan eten, maar dan terug thuis slapen. En regelmatig in de weekends.
hij zoekt verzorging, begrijpelijk, maar niet netjes op deze manier

maandag 6 september 2021 om 12:17
Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 11:51Ik woon met de kinderen inderdaad in het oude gezinshuis en het zou inderdaad zijn wens zijn om terug bij ons in te trekken.
Ik zou daar een middenweg in zoeken. Misschien kan hij zolang hij nog mobiel is alleen de weekenden bij jullie verblijven zodat de kinderen hem nog intens meemaken. En in een later stadium wanneer hij meer zorg nodig heeft dan in overleg met zijn huidige vriendin kijken wat handig is, en wat in het belang van de kinderen is.
Dat is echter wat anders san een liefdesrelatie! Waarom de nieuwe relaties uitmaken en zo radicaal? Je kan toch ook als een mooie vriendschap/ouders samen met de kinderen een bijzondere samenstelling organiseren? Zonder dat dat gelijk het etiketje 'relatie' of 'gezin' moet krijgen? Het gaat om een beperkte tijd. Maanden, geen jaren.
maandag 6 september 2021 om 12:18

maandag 6 september 2021 om 12:24
Ik zie het meer als dat zijn vriendin niet bij hem kan wonen. Dan zou ik voorstellen dat hij gewoon in zijn eigen huis blijft, jij er voor hem bent door de weeks (lukt dat eigenlijk wel met werk e.d.?) en zijn vriendin in het weekend. Jij hebt dat je handen vrij in het weekend om op te laden en ook om je nieuwe partner te zien.
maandag 6 september 2021 om 12:24
Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of hij ook daadwerkelijk verwacht dat je je huidige relatie verbreekt.
Nu ik de antwoorden lees denk ik ook dat het sowieso geen goed idee is, maar ik had meer begrepen dat hij weer in wilde trekken om zijn laatste maanden dicht bij de kinderen te zijn, met TO in de buurt als steun en toeverlaat. Niet dat hij verwacht dat TO echt weer exclusief voor hem kiest. Als hij dat wel verwacht, vind ik dat wel een erg egoïstische wens. Haar leven gaat na zijn dood wel gewoon door. Het is niet dat ze alles in dienst van hem moet stellen en dan straks zelf weer bij 0 moet beginnen. 'Even' een relatie overboord gooien is nogal wat om van iemand te vragen.
Nu ik de antwoorden lees denk ik ook dat het sowieso geen goed idee is, maar ik had meer begrepen dat hij weer in wilde trekken om zijn laatste maanden dicht bij de kinderen te zijn, met TO in de buurt als steun en toeverlaat. Niet dat hij verwacht dat TO echt weer exclusief voor hem kiest. Als hij dat wel verwacht, vind ik dat wel een erg egoïstische wens. Haar leven gaat na zijn dood wel gewoon door. Het is niet dat ze alles in dienst van hem moet stellen en dan straks zelf weer bij 0 moet beginnen. 'Even' een relatie overboord gooien is nogal wat om van iemand te vragen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 6 september 2021 om 12:26
Wellicht is een hospice in deze situatie een goede uitkomst. Dan kan jij de ex-vrouw blijven en je kinderen zo goed mogelijk door deze periode begeleiden.
Je ex-man terug in huis nemen lijkt me voor niemand een goed idee.
Op een hospice zijn mensen die gewend zijn om met allerlei (verstoorde) familierelaties om te gaan.
Je ex-man terug in huis nemen lijkt me voor niemand een goed idee.
Op een hospice zijn mensen die gewend zijn om met allerlei (verstoorde) familierelaties om te gaan.
maandag 6 september 2021 om 12:27
Jawel hoor.
Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 11:43Bedankt voor de reacties.
Mijn ex-man zou inderdaad liefst hebben dat we alletwee onze huidige relatie stopzetten, maar hij begrijpt het als ik dat liever niet wil. Ik denk dat hij in dat geval ook zijn eigen relatie wil behouden.