Ex-man terminaal
maandag 6 september 2021 om 11:28
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.
Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.
Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.
Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.
En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.
Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
maandag 6 september 2021 om 12:29
Ergens op pagina 1 schrijft TO dat hij wil dat beiden de relatie met hun nieuwe partner verbreken. Hij met zijn huidige vriendin (terwijl zij er voor hem wil zijn) en TO met haar huidige vriend (terwijl ze gelukkig is met hem).
Hoe verdrietig de situatie ook is, ik vind het een vreemd verzoek. Ik kan goed begrijpen dat hij meer quality time met elkaar wil, en ik denk dat dat ook geen probleem hoeft te zijn. Maar ik zou mijn relatie daar echt niet voor op het spel zetten.
TO, je schreef ook over 'lange termijn' plannen, maar dat lijkt me een beetje cru, gezien de situatie?
Zoals reeds geopperd: misschien kun je proberen veel bij elkaar te zijn, bijv. door inderdaad met elkaar avond te eten. Maar zorg ook goed voor jezelf en denk ook aan jezelf in dezen. Je huidige relatie voelt goed en daar wil je op de lange termijn mee verder?
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
maandag 6 september 2021 om 12:30

maandag 6 september 2021 om 12:31
O oké, daar had ik dan overheen gelezen. Dat vind ik echt veel en veel te veel gevraagd en tamelijk egoïstisch. Hij is er straks niet meer, zij blijft alleen achter terwijl ze nu niet alleen is. Dat is blijkbaar niet zo heel belangrijk in zijn ogen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 6 september 2021 om 12:41
Da’s wel heel hardFeeLucifer01 schreef: ↑06-09-2021 12:38Nee, zou ik nooit doen of overwegen. Niet een seconde.
Maar ik ben een kutwijf met een hard van steen.![]()

maandag 6 september 2021 om 12:47
Ben ik ook niet maar zo word ik wel eens genoemd op Viva.

Ik zie er al op de eerste pagina een die dat wel zou doen. Ik vind hele verzoek echt te bizar voor woorden.

maandag 6 september 2021 om 12:48
Zonnebloempje schreef: ↑06-09-2021 11:43Mijn ex-man zou inderdaad liefst hebben dat we alletwee onze huidige relatie stopzetten, maar hij begrijpt het als ik dat liever niet wil. Ik denk dat hij in dat geval ook zijn eigen relatie wil behouden.
Wat ontzettend pijnlijk voor zijn huidige partner...
maandag 6 september 2021 om 12:48
ik ga nog een beetje uit, van het goede in de mens (tis mooi weer vandaag) en dat hij in paniek was. Teleurgesteld in zijn vriendin, die niet bij hem wil komen wonen. En uit wanhoop TO gevraagd heeftFeeLucifer01 schreef: ↑06-09-2021 12:47Ben ik ook niet maar zo word ik wel eens genoemd op Viva.![]()
Ik zie er al op de eerste pagina een die dat wel zou doen. Ik vind hele verzoek echt te bizar voor woorden.
Maar ik hoop, dat TO hier niet in mee gaat. Zijn huidige vriendin durft wel grenzen te stellen.
lilalinda wijzigde dit bericht op 06-09-2021 12:52
0.09% gewijzigd
maandag 6 september 2021 om 12:49
Waarom zou je hier ja op zeggen?
Jullie (jij en je ex man) hebben een relatie en houden van elkaar. Ook al zijn jullie gescheiden. Dat kan prima bestaan naast jullie andere relaties. Houd je grenzen in de gaten. Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen en laat je steunen door je huidige geliefde en anderen die van je houden en nabij zijn.
Jullie (jij en je ex man) hebben een relatie en houden van elkaar. Ook al zijn jullie gescheiden. Dat kan prima bestaan naast jullie andere relaties. Houd je grenzen in de gaten. Zorg goed voor jezelf en de mensen om je heen en laat je steunen door je huidige geliefde en anderen die van je houden en nabij zijn.

maandag 6 september 2021 om 12:51
Dit is ook wat mij het meeste opvalt. Omdat hij terminaal ziek is, vindt hij dat hij het onmogelijke mag vragen aan zijn huidige partner, zijn ex-partner, de partner van zijn ex-partner én zijn kinderen?
Wel heel rot voor jou dat je nu niet alleen moet dealen met dit vreselijke nieuws, maar ook nog met een (in mijn ogen) bijzonder vreemd voorstel van je ex-man.
maandag 6 september 2021 om 12:52
Ingeval dat beide ouders geen huidige partner zouden hebben (maar dat hebben ze wel) zou ik het zelf waarschijnlijk wel doen, maar dan in zijn huis, zodat je altijd je eigen huis nog hebt om je in terug te trekken. Maar jullie hebben allebei wél een partner, dus is het best een idioot voorstel.
Wat misschien wel zou kunnen, is (voor zover nog mogelijk voor ex) weekendjes/weekjes weg als "kerngezin".
Sterkte trouwens. Ondanks dat het je ex is, is het toch de man waar je je kinderen mee hebt, en het verdriet van je kinderen komt ook nog binnen.
Wat misschien wel zou kunnen, is (voor zover nog mogelijk voor ex) weekendjes/weekjes weg als "kerngezin".
Sterkte trouwens. Ondanks dat het je ex is, is het toch de man waar je je kinderen mee hebt, en het verdriet van je kinderen komt ook nog binnen.

maandag 6 september 2021 om 12:53
Quincy2 schreef: ↑06-09-2021 12:07De kinderen zijn nu gewend dat vader niet meer thuiswoont. dan zou hij ineens terugkomen én achteruitgaan en speciale aandacht behoeven? Dat lijkt me toch echt niet goed voor ze. Als je eerst al veel ruzie had, gaat het nu niet ineens heel soepel lopen natuurlijk. Misschien slik je dan iets meer in, maar dat is ook niet bevordelijk voor je eigen gezondheid.
Goeie post.
maandag 6 september 2021 om 12:53
Zijn vriendin heeft groot gelijk, als ze een dochter heeft die daar gewoon haar leven heeft. De verwachting dat ze het leven van haar dochter overhoop haalt, vind ik net zo onrealistisch als verwachten dat TO haar relatie opgeeft.lilalinda schreef: ↑06-09-2021 12:48ik ga nog een beetje uit, van het goede in de mens (tis mooi weer vandaag) en dat hij in paniek was. Teleurgesteld in zijn vriendin, die niet bij hem wil komen wonen. En uit waanhoop TO gevraagd heeft
Maar ik hoop, dat TO hier niet in mee gaat. Zijn huidige vriendin durft wel grenzen te stellen.
maandag 6 september 2021 om 12:54
Ja en dat is ook lastig omdat veel mensen het extra moeilijk vinden om een wens van een stervend persoon te negeren. Maar soms is het gewoon te veel gevraagd en in dit geval is dat dus zo.Avena schreef: ↑06-09-2021 12:51Dit is ook wat mij het meeste opvalt. Omdat hij terminaal ziek is, vindt hij dat hij het onmogelijke mag vragen aan zijn huidige partner, zijn ex-partner, de partner van zijn ex-partner én zijn kinderen?
Wel heel rot voor jou dat je nu niet alleen moet dealen met dit vreselijke nieuws, maar ook nog met een (in mijn ogen) bijzonder vreemd voorstel van je ex-man.
maandag 6 september 2021 om 12:54
In het belang van mijn kinderen zou ik best bereid zijn mijn (niet bestaande) ex een eind tegemoet te komen, maar niet dit.
TO, je zegt dat je partner de laatste tijd kalmer lijkt, maar denk je dat dat ook zo zou blijven als hij bij jullie woonde? Ik ben je ex niet, maar zelf werd ik van een ingrijpend medisch traject juist eerder prikkelbaarder. Wat zou het doen met je kinderen als hij bij jullie introk en jullie kregen wél weer steeds ruzie? Dat lijkt me voor je kinderen helemaal afschuwelijk, en jullie zijn niet voor niets uit elkaar gegaan.
TO, je zegt dat je partner de laatste tijd kalmer lijkt, maar denk je dat dat ook zo zou blijven als hij bij jullie woonde? Ik ben je ex niet, maar zelf werd ik van een ingrijpend medisch traject juist eerder prikkelbaarder. Wat zou het doen met je kinderen als hij bij jullie introk en jullie kregen wél weer steeds ruzie? Dat lijkt me voor je kinderen helemaal afschuwelijk, en jullie zijn niet voor niets uit elkaar gegaan.
maandag 6 september 2021 om 12:57

maandag 6 september 2021 om 12:57
Birdie schreef: ↑06-09-2021 11:36Wat moeilijk dat hij je zo voor het blok zet. Je wilt een stervend persoon graag terwille zijn, dat snap ik.
Maar niet ten koste van jezelf hé!!
Jullie waren al geen gezin meer en dat had een goede reden.
Hij heeft een partner, jij hebt een partner (waar dat ook heen mag gaan in de toekomst)
Ik vind het een rare en onmogelijke vraag.
Wil je niet liever er voor hem zijn als een goede vriendin? Lijkt me een mooi tegen-aanbod.
Zo zie ik het ook min of meer. Wil je hem nog verzorgen, goed. Misschien ook voor je moreel achteraf.
Maar maak het voor de kinderen niet moeilijker dan het al gaat worden en vertrek vanuit de situatie waarin jullie (allebei) zitten.
Sterkte voor iedereen, en dat je zx niet te lang mag afzien!
maandag 6 september 2021 om 12:59
Als je het serieus overweegt dan is het ook maar de vraag hoe lang dit duurt. Een kennis heeft een agressieve vorm van een hersentumor en ze gaven haar max 1,5 jaar. Inmiddels gaat het al jaren goed, waarbij ze wel excellente zorg heeft. Hoeft in dit geval natuurlijk niet zo te zijn, maar die paar maanden is ook maar de vraag.

maandag 6 september 2021 om 13:01
Ex wil gewoon verzorgd worden en heeft geen zin om te verhuizen naar vriendin. Wat misschien ook wel logisch is, maar om dat van jou te vragen onder het mom van weer een koppel worden is erg egoïstisch. Je bent geen koppel. Jullie zijn zieke en verzorgende. En om hem te verzorgen moet jij jouw relatie opgeven. Het is maar net waar je zin in hebt.

maandag 6 september 2021 om 13:01
Het lijkt me overigens ook absoluut niet in het belang van de kinderen om weer bij elkaar te gaan wonen in die laatste maanden. Ik denk inderdaad dat een hospice de beste oplossing is als hij het alleen thuis niet meer redt.
Ik hoop dat je je niet schuldig voelt als je hier niet op ingaat, TO. Dit is echt teveel gevraagd. Zelfs van iemand die stervende is.
Ik hoop dat je je niet schuldig voelt als je hier niet op ingaat, TO. Dit is echt teveel gevraagd. Zelfs van iemand die stervende is.

maandag 6 september 2021 om 13:02
maandag 6 september 2021 om 13:06
Snap ik, ik bedoel meer dat het van hem niet zo realistisch is om daar teleurgesteld over te zijn, aangezien het vrij logisch is dat ze niet even zijn kant op kan komen. Net als zijn verzoek aan TO komt het over alsof hij vindt dat nu alles om hem moet draaien, terwijl dat, hoe tragisch zijn situatie ook is, natuurlijk niet zo werkt.