Schotland
zondag 5 september 2021 om 12:49
Ons oorspronkelijke plan voor volgend jaar gaat zeker niet lukken, dus nu willen we een ‘semi’ rondreis maken door Schotland. Semi omdat we niet heel veel locaties willen aandoen, maar twee of drie en van daaruit de omgeving bekijken.
Ik ben al enigszins bekend in Schotland maar ben nog nooit verder geweest dan Invereray. Wat zijn plekken die echt de moeite waard zijn? Ik heb nu op mijn lijstje Inverness, Fort William en Isle of Skye, maar die eerste twee zijn natuurlijk beide te bereizen als je een cottage/hotel halverwege zoekt. We beginnen in elk geval in Stirling. Dat is goed aan te rijden vanaf Newcastle en we zijn er bekend.
Wat is jullie favoriete plek in Schotland?
Ik ben al enigszins bekend in Schotland maar ben nog nooit verder geweest dan Invereray. Wat zijn plekken die echt de moeite waard zijn? Ik heb nu op mijn lijstje Inverness, Fort William en Isle of Skye, maar die eerste twee zijn natuurlijk beide te bereizen als je een cottage/hotel halverwege zoekt. We beginnen in elk geval in Stirling. Dat is goed aan te rijden vanaf Newcastle en we zijn er bekend.
Wat is jullie favoriete plek in Schotland?
maandag 6 september 2021 om 18:52
Jixxy-1 schreef: ↑05-09-2021 21:43Ik vond t aan t begin wel eng met de auto. Ik was bijrijder, diegene die reed wende snel. Maar in eigen auto door de speldenbochten in de highlands als bijrijder met een vrachtwagen aan jouw kant was soms wat slikken haha.
Maar scherp zijn en je houden aan de (ongeschreven) regels en het gaat prima!
Dat is ook je hand opsteken als je passeert!
I wanna live my life with the volume full!
maandag 6 september 2021 om 19:18
maandag 6 september 2021 om 19:22
maandag 6 september 2021 om 19:47
Helemaal mee eens! Ik vond Lewis & Harris ook veel fijner en mooier dan Isle of Skye.
Verder absoluut de Orkneys, Edinburgh, Inverness maar dan vooral omdat je van daaruit prachtig de highlands in kan. Oban ook leuk stadje trouwens en goede uitvalsbasis.
2 jaar geleden hebben we het eens over een heel andere boeg gegooid en zijn we meer naar het zuiden geweest (regio van Dumfries and Galloway) en dat was echt verrassend mooi en leuk!
Poeh….ik mis Schotland zeg…
maandag 6 september 2021 om 19:58
Mittens schreef: ↑06-09-2021 19:47Helemaal mee eens! Ik vond Lewis & Harris ook veel fijner en mooier dan Isle of Skye.
Verder absoluut de Orkneys, Edinburgh, Inverness maar dan vooral omdat je van daaruit prachtig de highlands in kan. Oban ook leuk stadje trouwens en goede uitvalsbasis.
2 jaar geleden hebben we het eens over een heel andere boeg gegooid en zijn we meer naar het zuiden geweest (regio van Dumfries and Galloway) en dat was echt verrassend mooi en leuk!
Poeh….ik mis Schotland zeg…![]()
Wij hebben South Uist - Benbecula - North Uist - Berneray - Lewis & Harris gedaan.
Ik vond het echt zo te gek. Elk eiland compleet anders.
dinsdag 7 september 2021 om 09:12
Oooh ik ga dit topic volgen! Wij gaan volgend jaar in de meivakantie met het gezin naar Schotland. Een langgekoesterde wens. We hebben minus de reisdagen 11 dagen in Schotland, aankomst en vertrek vanaf Edinburgh en een huurauto.
Ik schrijf alle tips op!
Hoe is het qua afstanden?
En wat is een mooie plek om te overnachten in de Highlands? ( sinds Outlander MOET ik daarheen..)
Ik schrijf alle tips op!
En wat is een mooie plek om te overnachten in de Highlands? ( sinds Outlander MOET ik daarheen..)
dinsdag 7 september 2021 om 10:50
We gaan absoluut nog een keer terug. We kwamen nu vanuit Glasgow, omhoog via Loch Lomond richting Fort William. Daar op de Harry Potter trein naar Malaigh, ferry naar Lochboisdale en dan de eilanden omhoog tot aan Butt of Lewis. Teruggevlogen via Stornoway.
dinsdag 7 september 2021 om 11:58
Dat snap ik! Klinkt al een fantastische reis!
Mijn eerste reis in Schotland was 3 weken, waarvan een week op de Orkneys, een georganiseerde rondreis van een week (met o.a. Lewis&Harris) en daartussen en na afloop nog Edinburgh.
Tweede keer was een ruime week in Inverness, van waaruit we diverse dagtrips hebben gemaakt (en onder andere met een cessna een vlucht boven de highlands hebben gemaakt). En de laatste keer was een week in het oosten (thv Isle of Arran) en een week in het zuiden (dumfries & galloway).
Ik wil niets liever dan terug maar moeilijk nu, en ook lastig omdat we een hond hebben tegenwoordig en dat niet zo eenvoudig meer is om die mee te nemen na de Brexit (en thuis laten is ook zo wat). We zijn er dus nog niet helemaal uit hoe, wat en wanneer....
dinsdag 7 september 2021 om 19:36
Ja het was echt te gek! Enorme aanrader.Mittens schreef: ↑07-09-2021 11:58Dat snap ik! Klinkt al een fantastische reis!
Mijn eerste reis in Schotland was 3 weken, waarvan een week op de Orkneys, een georganiseerde rondreis van een week (met o.a. Lewis&Harris) en daartussen en na afloop nog Edinburgh.
Tweede keer was een ruime week in Inverness, van waaruit we diverse dagtrips hebben gemaakt (en onder andere met een cessna een vlucht boven de highlands hebben gemaakt). En de laatste keer was een week in het oosten (thv Isle of Arran) en een week in het zuiden (dumfries & galloway).
Ik wil niets liever dan terug maar moeilijk nu, en ook lastig omdat we een hond hebben tegenwoordig en dat niet zo eenvoudig meer is om die mee te nemen na de Brexit (en thuis laten is ook zo wat). We zijn er dus nog niet helemaal uit hoe, wat en wanneer....
dinsdag 7 september 2021 om 21:55
Wij hebben een rondreis gemaakt in zomer 2015, van totaal 20 dagen.
Ik vond vooral Edinburgh, Wick, Skye en omgeving Fort William prachtig, met voor mijzelf Culloden Moor het meest indrukwekkende. En Stirling Castle was ook fantastisch.
Ik heb van drukte niets gemerkt op Skye ( we zaten er in juli 2015) behalve in het zo'n beetje enige restaurant in de buurt. Daar hadden we ons wat op verkeken, maar dat mocht de pret verder niet drukken.
Ik vond de rust daar echt fantastisch, ik heb me daar zo thuis gevoeld op de een of andere manier.
In omgeving van Wick hebben we fantastisch overnacht in een oud landhuis (B&B) en John O Groats vond ik daar echt een aanrader.
We zijn gestart in Newcastle, zijn doorgereden naar Glasgow, omgeving Loch Lomond ( wat ik zelf toch nog mooier vond dan Loch Ness), Fort William, Inverness, Wick, Ullapool, Isle of Skye, richting de Speybridge ( wat vooral man en mijn vader fantastisch vonden), Aberdeen, Pitlochry, Edinburgh en tot slot Roslin ( Hadrian's wall en Roslynn Chapel). Geen logische route, maar al met al hebben we daardoor wel heel veel kunnen zien.
We willen heel graag een keer terug, maar dan met onze dochters. Enige wat ik dan zal doen is 2-3 plekken uitzoeken en dat als uitvalbasis gebruiken. We hebben heel vele gezien, maar hebben ook heeeeeeel veel in de auto gezeten en waren bjina dagelijks onderweg naar een volgende B&B. Dat doen we niet nog een keer. En Glasgow en Inverness slaan de de volgende keer over, beiden vond ik grauwe, minder prettige steden.
Ik vond vooral Edinburgh, Wick, Skye en omgeving Fort William prachtig, met voor mijzelf Culloden Moor het meest indrukwekkende. En Stirling Castle was ook fantastisch.
Ik heb van drukte niets gemerkt op Skye ( we zaten er in juli 2015) behalve in het zo'n beetje enige restaurant in de buurt. Daar hadden we ons wat op verkeken, maar dat mocht de pret verder niet drukken.
Ik vond de rust daar echt fantastisch, ik heb me daar zo thuis gevoeld op de een of andere manier.
In omgeving van Wick hebben we fantastisch overnacht in een oud landhuis (B&B) en John O Groats vond ik daar echt een aanrader.
We zijn gestart in Newcastle, zijn doorgereden naar Glasgow, omgeving Loch Lomond ( wat ik zelf toch nog mooier vond dan Loch Ness), Fort William, Inverness, Wick, Ullapool, Isle of Skye, richting de Speybridge ( wat vooral man en mijn vader fantastisch vonden), Aberdeen, Pitlochry, Edinburgh en tot slot Roslin ( Hadrian's wall en Roslynn Chapel). Geen logische route, maar al met al hebben we daardoor wel heel veel kunnen zien.
We willen heel graag een keer terug, maar dan met onze dochters. Enige wat ik dan zal doen is 2-3 plekken uitzoeken en dat als uitvalbasis gebruiken. We hebben heel vele gezien, maar hebben ook heeeeeeel veel in de auto gezeten en waren bjina dagelijks onderweg naar een volgende B&B. Dat doen we niet nog een keer. En Glasgow en Inverness slaan de de volgende keer over, beiden vond ik grauwe, minder prettige steden.
woensdag 8 september 2021 om 00:16
suzy1977 schreef: ↑07-09-2021 09:12Oooh ik ga dit topic volgen! Wij gaan volgend jaar in de meivakantie met het gezin naar Schotland. Een langgekoesterde wens. We hebben minus de reisdagen 11 dagen in Schotland, aankomst en vertrek vanaf Edinburgh en een huurauto.
Ik schrijf alle tips op!
Ik was 11 dagen (10 nachten dus) in Schotland en dit was uiteindelijk ongeveer wat we gereden hebben:
https://ibb.co/hsQKnww
We kwamen aan op Glasgow airport en we zijn vanuit daar doorgereden naar de eerste B&B in Oban. Vervolgens overnacht in Roy Bridge, Inverness, Pitlochry en Edinburgh (2 nachten in elke B&B). Vanuit Edinburgh teruggevlogen. Ik vond dit qua afstanden prima te doen.
Wel bewust gekozen voor 2 nachten per B&B. In Ierland hadden we af en toe ook 1 nacht, maar het is vervelend om elke dag verplicht verder te moeten rijden. Even een rustdagje ertussen is wel fijn (en dan rijd je ook nog wel behoorlijke afstanden, maar dan 'moet' het niet).
Here am I in my little bubble
woensdag 8 september 2021 om 13:35
Ik heb me er nog niet voldoende in verdiept nog moet ik eerlijk zeggen, maar dacht dat nu UK niet meer bij Europa hoort dat een heel gedoe is met quarantaine-regels enzo voor je hond. Hopelijk heb ik het misdikkerdjedap schreef: ↑08-09-2021 11:42@ mittens: waarom is het lastiger met de hond? Ik heb al even niet gekeken maar wel bij het begin en de titer bepaling is er niet meer toch? Wat is dan nu het probleem?
Schotland is geweldig. Wil er graag weer heen
woensdag 8 september 2021 om 21:26
Oh super! Dacht dat ik zoiets ergens op een forum had gelezen. Maar wellicht volledig verkeerd begrepen dan. Nou….des te beter!!!dikkerdjedap schreef: ↑08-09-2021 15:34@ mittens: heb nu zelf meteen gekeken maar er is niks veranderd sinds de vorige jaren. Ik dacht even dat de titer bepalingen weer terug zouden zijn maar dat is ook niet zo!
donderdag 9 september 2021 om 09:50
Ik vind het wel een ding om nu met corona een reis uit te dokteren. Of het doorgaat is zo onzeker. Schotland valt onder VK, en daar zijn de regels nu zo streng. Een negatieve test van te voren, een testafspraak hebben voor op dag 2, voor je naar huis gaat nog een keer testen en thuis in quarantaine. Zo vergaat je de lol wel om te gaan.
donderdag 9 september 2021 om 12:01
Wat ik begrepen heb is het voor volgend jaar en hoe een en ander er uitziet volgend jaar is nog niet te voorspellen. En voorpret is natuurlijk ook erg leuk.suzy1977 schreef: ↑09-09-2021 09:50Ik vind het wel een ding om nu met corona een reis uit te dokteren. Of het doorgaat is zo onzeker. Schotland valt onder VK, en daar zijn de regels nu zo streng. Een negatieve test van te voren, een testafspraak hebben voor op dag 2, voor je naar huis gaat nog een keer testen en thuis in quarantaine. Zo vergaat je de lol wel om te gaan.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
donderdag 9 september 2021 om 12:06
Ja daar heb je ook wel gelijk in..ik zit gewoon een beetje zuur te doen. Zou in 2020 al naar Schotland gaan, en dat kon telkens niet doorgaan. We willen zo graag! Maar ik heb tickets geboekt voor meivakantie 2022, dus dan MOET het toch lukken?!?mevrouwiglesias schreef: ↑09-09-2021 12:01Wat ik begrepen heb is het voor volgend jaar en hoe een en ander er uitziet volgend jaar is nog niet te voorspellen. En voorpret is natuurlijk ook erg leuk.