Twijfel over relatie vanwege houding vriend mbt huishouden

10-09-2021 14:16 872 berichten
Hoi,

Ik lees al voor langere tijd mee maar zou graag iets delen om meningen te horen/te relativeren.
Mijn vriend en ik wonen enkele jaren samen en hebben het over het algemeen heel leuk samen. In totaal zijn we 7,5 jaar samen. We hebben het steeds vaker over de toekomst en een koophuis. Vanaf eind dit jaar zijn we financieel in de gelegenheid om te gaan kijken voor een koopwoning.

Ik heb alleen het gevoel dat ik steeds meer twijfels heb over deze stap, en wel om de volgende reden: ik vind mijn vriend erg lui in het huishouden.
Een voorbehoud is dat ik erg gesteld ben op een opgeruimd huis en hygiëne. Mijn vriend doet best e.e.a. in huis, maar nooit zonder dat ik het (een paar keer) vraag. Ik voel me eigenlijk een soort coördinator. De taken die we hebben afgesproken dat mijn vriend moet doen, stelt hij ook regelmatig ter discussie als ik hem erop aanspreek dat hij het verzaakt. Hij vindt dan dat ik het ook best een keer kan doen. Ook “ziet” hij dingen die hij laat rondslingeren of moeten gebeuren niet. Ik moet hem het daarom vragen. Tot slot trekt mijn vriend nogal zijn eigen plan, als er boodschappen gedaan moeten worden voelt hij zich bijvoorbeeld gewoon niet geroepen om dit op zich te nemen. Hij probeert het altijd op mij af te schuiven.
Een concreet voorbeeld is dat hij voor het huis iets moest uitzoeken en kopen bij een bepaalde winkel, en dat hij dit nu wekenlang uitstelt.
Kort gezegd: alles moet gevraagd worden en dit is ontzettend vermoeiend.
Ik ben redelijk snel gestresst en heb het gevoel dat dit echt een stempel drukt op mijn woongenot. De ruzies die wij hebben, gaan ook bijna alleen hierover. Dat vind ik zonde.

Ik vraag mij af of ik gewoon onwijs zeur of dat mijn irritatie terecht is. Ik vraag me ook wel eens of is dit niet gewoon een beetje een “mannending” is of dat dit te makkelijk gedacht is.
Ik ben benieuwd naar meningen hierover!
aikidoka schreef:
10-09-2021 15:57
Hebben jullie echt gepraat over wat jullie beiden willen in get huishouden, wat jullie normen zijn? Of leg je jouw strenge normen aan hem op? Als je met mij zou samenwonen en je wil bijvoorbeeld elke dag de wc schoonmaken, dan mag je dat rustig doen en ik wil ook nog een compromis sluiten dat ik de wc 1 maal per week goed schoonmaak en ook nog 1 keer wc reiniger erin gooi oid, maar ik ga echt niet elke dag schoonmaken en ook niet om de dag bijvoorbeeld. Ik vind het een kutklus en ik leef al bijna 30 jaar op mezelf met 1 maal per week schoonmaken en voel me daar prima bij, dus dat ga ik niet veranderen, ook niet voor een heel lief iemand. Dan gaan we niet samenwonen.

Dus als jullie normen ver uit elkaar liggen en jij legt de strengste norm op als standaard, dan is het logisch dat dat problemen oplevert. Als je samen afspraken maakt dan vind ik dat je daar aan moet houden, maar dat is voor de persoon met de laagste frequentie dan een aanpassing waarbij bijvoorbeeld een to do lijstje wel hebt. Maar dat kan die persoon wel zelf doen, als die gemotiveerd is het goed te doen. Maar daarvoor moet je wel open besproken hebben wat je allebei echt wil en kunt.
Ik ben het met je eens! Maar even ter nuance; vriend doet de wc/badkamer en doet dit (slechts) eens per twee weken. Ik vind dat voor de wc niet voldoende dus haal er tussendoor een aantal keer een doekje doorheen. Ik heb wat dit betreft dus ook niet het idee dat ik hem zwaar overvraag. En ik doe ook niet moeilijk over het doekje. Ik doe wél moeilijk, als hij die 2 weken nog wil oprekken tot 2,5 omdat hij liever in het weekend leuke dingen doet.
Alle reacties Link kopieren
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 15:46
Dit klinkt erg banaal, maar: ik vind het normaal dat als je in de keuken je lunch klaarmaakt je zorgt dat je daarna apparatuur netjes in de kast opbergt (en op zo’n manier dat kastjes ook echt sluiten en niet een snoer er half uit hangt, om even heel erg in detail te gaan :-D)
Persoonlijk vind ik dat niet veel gevraagd en is dit gewoon echt slordigheid van mijn vriend. Maar als hij er al 5 keer langs loopt en het “niet ziet’ heb ik dus twee opties: het vragen of het alsnog zelf doen.
Dat laatste ga ik niet een leven lang volhouden zonder gek te worden. Maar het eerste eigenlijk ook niet.
Maar wie heeft besloten dat deze apparatuur steeds in het kastje moet en niet gewoon op het aanrecht mag blijven staan? Heb jij dat bepaald enz iet hij daar gewoon het nut niet van in? Is dat in overleg?

Kadootjes zal ik mij niet druk over maken, zijn familie zijn keus.

Ik denk dat het tijd wordt dat jullie echt gaan praten en waarbij jij ook accepteert dat jou ideeën niet passend zijn bij zijn ideeën. Weet je, als je steeds te horen krijgt dat het toch niet goed is wat je doet interesseert het je steeds minder.

Een schoonmaakster was hier de uitkomst, wij hebben dan ook beiden een hekel aan het huishouden doen. En verder pick your batles. Laat zaken die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn los.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 10-09-2021 16:55
2.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen doen is zo 1976. Bestel gewoon online!!
Jonesboro schreef:
10-09-2021 16:40
Lees het boek: Schat wil jij dit even doen? Van Eve Rodsky.

Domme vertaalde titel maar geweldig herkenbaar boek. Zeker als je wel kinderen hebt zoals ik. Met veel praktische tips.

De belangrijkste: verdeel het maar dan ligt de taak van a-z bij diegene. Dus ook het bedenken, plannen organiseren Uitvoeren en en nazorg. En juist dát kunnen vrouwen vaak niet laten.. want dan puilt die vuilnis uit en gaan we er wat van zeggen.

Er staan ook tips en trucks in hoe de waarden en normen(!) te bepalen als die niet op 1’lijn liggen. Bijv ik vind t best dat ie vol zit, maar als ie uitpuilt en er dingen op de grond vallen is onze norm dat hij vlak daarvoor geleegd moet worden. Want idd soms vindt iemand dat gewoon geen probleem. Dus bepaal samen je norm.

Mijn man heeft er wel last van en na 21 jaar samen noem ik het wel een mannending omdat ik inmiddels niet beter weet. En ik het herken bij veel vriendinnen/relaties met kinderen iig.
Leuke tip! Ga ik naar kijken. Verder ook heel herkenbaar.

Ik zie dat meer mensen reageren op de vraag of het een mannending is en hoewel dit misschien een beetje seksistisch klinkt, bedoel ik er eigenlijk mee of het toch een beetje natuurlijk is. Ik kan niet tegen viezigheid. Vriend vindt dingen minder snel vies. Dus hebben we andere grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
10-09-2021 16:40
Maar creëert hij die benadering niet, door zijn vriendin als chef huishouden te behandelen?
Doet hij dat of neemt zij die rol op zich? Jouw vraag lijkt gesteld te worden vanuit de benadering zij heeft gelijk, hij niet. Haar manier is goed, die van hem niet. Maar wie bepaalt dat?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar dit is echt geen leuke man.
Life is short. Eat dessert first.
Victory2015 schreef:
10-09-2021 16:54
Doet hij dat of neemt zij die rol op zich? Jouw vraag lijkt gesteld te worden vanuit de benadering zij heeft gelijk, hij niet. Haar manier is goed, die van hem niet. Maar wie bepaalt dat?
Ow?
Alle reacties Link kopieren
RoosLely schreef:
10-09-2021 16:45
Bij mij was het constant "coördinerende" gedrag van ex de doorslag om te vertrekken. Continu het gevoel dat ik op m'n tenen moest lopen en het toch niet goed genoeg was. In mijn ogen gezeur over onbelangrijke dingen.
Zo herkenbaar! Ik heb ook op het punt gestaan om te vertrekken. Gelukkig is het niet zo ver gekomen en hebben we een tussenweg gevonden. Maar ik ben nog steeds bezig om de stemmen uit mijn hoofd te krijgen: "Dit moet zo...", "Dat mag niet...", "Let op dat...", enz.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een hulp in de huishouding. Echt, dat scheelt zoveel gezeur en tijd.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 16:57
Sorry, maar dit is echt geen leuke man.
Dus uit dit beetje summiere informatie haal jij dat dit geen leuke man is? Kan zomaar zijn dat TO veeleisend is en vriend relaxter op dat gebied. Ik kan uit deze informatie niet halen dat het geen leuke man is, wel dat man en TO verschillende visie hebben op het huishouden.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
10-09-2021 16:59
Ow?
ik schreef bewust 'lijkt'. Ik begrijp niet goed hoe je op het punt komt dat hij haar wellicht als chef huishouden behandelt. Kun je dat uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
10-09-2021 17:01
Dus uit dit beetje summiere informatie haal jij dat dit geen leuke man is? Kan zomaar zijn dat TO veeleisend is en vriend relaxter op dat gebied. Ik kan uit deze informatie niet halen dat het geen leuke man is, wel dat man en TO verschillende visie hebben op het huishouden.
Yep. Hij laat TO alles doen, gaat liever iets anders doen dan hun huishouden (ja, wie niet, maar het moet gedaan), ze hebben er vaak ruzie over, hij weet dat TO twijfelt aan de relatie, maar doet nog steeds niets.

Eén keer in de twee weken de badkamer en wc schoonmaken is echt niet overdreven hoge eisen stellen hoor. Hij is gemakzuchtig. Niets mis mee hoor, maar dan moet hij dat maar in zijn eigen huis gaan doen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is net zo en als ik moe en shagerijnig ben erger ik mij er wild aan maar over het algemeen maak ik me er niet druk om.
Alle reacties Link kopieren
Ach kom nou, wat een bullshit reacties het merendeel zeg. TO is helemaal niet "te streng" , als een vuilniszak vol zit, zit ie toch vol, of niet dan? Dan kan je er zoals haar vriend toch vuilnis in blijven proppen omdat je te lui bent om de zak te wisselen, maar dan is hij de eikel hoor, niet zij te streng.
Am Yisrael Chai!
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 15:48
Dit is herkenbaar voor mij! Vandaar ook dat ik mij een coördinator voel. Het is zelfs bij bijvoorbeeld cadeautjes voor zijn familie. Die vergeet hij (en dat probeer ik te negeren) totdat het de verjaardag zelf is en we min of meer met lege handen staan :cheer:
Heeft mijn vriend ook. Ik laat hem dan gewoon barsten. Heb besloten me daar niet meer over druk te maken. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kamp A noemt TO streng, kamp B noemt vriend lui. Maar op welke manier brengt dat een oplossing dichterbij? (even er van uitgaande dat ze samen verder willen)
Alle reacties Link kopieren
Nu ik er wat langer over nadenk: ik moet er niet eens aan denken om een relatie te hebben met iemand met wie je een heel gesprek moet gaan voeren over wanneer hij vindt dat een vuilniszak geleegd moet worden. Hou op hoor.
Am Yisrael Chai!
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 17:06
Yep. Hij laat TO alles doen, gaat liever iets anders doen dan hun huishouden (ja, wie niet, maar het moet gedaan), ze hebben er vaak ruzie over, hij weet dat TO twijfelt aan de relatie, maar doet nog steeds niets.

Eén keer in de twee weken de badkamer en wc schoonmaken is echt niet overdreven hoge eisen stellen hoor. Hij is gemakzuchtig. Niets mis mee hoor, maar dan moet hij dat maar in zijn eigen huis gaan doen.
Eens ja.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
10-09-2021 15:28
Je gaat hier waarschijnlijk heel veel reacties krijgen dat hij een klein kind is en dat je hem moet dumpen.
Ik ben het daar niet mee eens, althans, niet met het eerste. Soms verschillen mensen gewoon in wat ze prettig vinden. Ik zou waarschijnlijk ook niet met jou samen kunnen wonen (en ik ben een vrouw, dus een mannending is het niet per se hoor).

Je kunt samen met hem kijken naar wat jullie nodig vinden om te doen. En dan ook echt samen, nu leg je hem alleen maar dingen op. Vindt hij het prima als er 1x per 2 weken gestofzuigd wordt en jij wil 2x per week? Dan ben ik best geneigd om te zeggen dat jij dan het leeuwendeel van het stofzuigen op je neemt.
Ik zou dus ook niet allerlei rotklusjes gaan doen alleen omdat de ander dat wil, terwijl ik er zelf totaal het nut niet van inzie.
Dit. Mijn broertje vind bijvoorbeeld elke avond voordat je gaat slapen dweilen en stofzuigen erg noodzakelijk.
Zijn vrouw vindt dat niet, en die doet dan weer een klus die hij niet doet.
Wij hebben hier de verdeling, ieder doet klussen die hij of zij het minst erg vindt. Dat werkt best goed.
Ik heb dan weer een overgeëmancipeerd zusje die 'het niet kan aanzien' dat ik dan de was opvouw en man in de ochtend 'alleen even heeft gedweild'.
Vindt zij niet eerlijk. Nou ik doe liever tig wassen dan 1 keer dweilen.
Je woont ergens en het is geen strafkamp. Mijn man heeft een bepaalde standaard en die mag hij lekker zelf onderhouden met bepaalde onderdelen.
Ik andersom ook, hem interesseert het niet hoe de slaapkamer eruit ziet, hij houdt zich niet bezig met de kinderkamers, daar heb ik allerlei ideeën over.
Gaat heel goed.
Dus als ik to zou zijn zou ik wat leren loslaten, en verdelen.
Of een andere persoon zoeken om mee samen te wonen.
fashionvictim schreef:
10-09-2021 17:17
Nu ik er wat langer over nadenk: ik moet er niet eens aan denken om een relatie te hebben met iemand met wie je een heel gesprek moet gaan voeren over wanneer hij vindt dat een vuilniszak geleegd moet worden. Hou op hoor.
Haha ik snap wel wat je bedoelt. Sommige reacties zijn in de strekking: bepaal de norm wanneer de vuilniszak vol is. En ik begrijp dat je over dingen moet praten en dat ik soms dingen voor normaal aanneem terwijl dat misschien erg subjectief is.
Maar vol is vol, denk ik dan. En als we afspreken dat jij de vuilnis doet, dan doe je dat. Ik wil ook niet overal over praten of het maar aardig verzoeken. Ik word gewoon geïrriteerd. ;)

Ik vind het in elk geval heel fijn de massale reacties, zowel mensen die het eens zijn als die dat niet zijn, het relativeert goed!

Mijn vriend heeft heel veel leuke eigenschappen. Hij is bijvoorbeeld ten overstaan van anderen altijd trots op mij, praat met lof over mij en vertelt me elke dag hoe mooi ik ben. Hij is affectief en beschermend. We lachen veel samen.
Én lui in het huishouden o_o wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 17:37
Haha ik snap wel wat je bedoelt. Sommige reacties zijn in de strekking: bepaal de norm wanneer de vuilniszak vol is. En ik begrijp dat je over dingen moet praten en dat ik soms dingen voor normaal aanneem terwijl dat misschien erg subjectief is.
Maar vol is vol, denk ik dan. En als we afspreken dat jij de vuilnis doet, dan doe je dat. Ik wil ook niet overal over praten of het maar aardig verzoeken. Ik word gewoon geïrriteerd. ;)

Ik vind het in elk geval heel fijn de massale reacties, zowel mensen die het eens zijn als die dat niet zijn, het relativeert goed!

Mijn vriend heeft heel veel leuke eigenschappen. Hij is bijvoorbeeld ten overstaan van anderen altijd trots op mij, praat met lof over mij en vertelt me elke dag hoe mooi ik ben. Hij is affectief en beschermend. We lachen veel samen.
Én lui in het huishouden o_o wat mij betreft.
Ben je al eens rond de tafel gaan zitten en echt heel duidelijk gezegd dat er iets moet veranderen? Maak samen een schema wat op welke dag gedaan wordt en dat doe je dan ook beiden. Als hij dat nog altijd niet doet dan, tsja...

En over die vuilnisbak, tot aan de rand is vol, dus wegbrengen, klaar.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Andere opruimnormen, dat kan. Als ik zou samenwonen met iemand die enorm perfectionistisch is en vindt dat het huis constant spic en span moet zijn dan zou ik eruit springen als de sloddervos. En dat terwijl ik echt niet niks doe in huis. Als dat het probleem lijkt zou je daarnaar moeten kijken. Tegelijkertijd vind ik altijd alles proberen af te schuiven op je partner geen leuk gedrag. Als hij zelf nooit iets oppakt en het er altijd op aan probeert te sturen dat jij het wel doet is dat gewoon niet heel sympathiek. Het ligt ook weer niet altijd aan de te hoge eisen van degene die wil dat de ander meer doet, soms vertikt iemand het gewoon echt en als dan alles op jouw schouders neerkomt snap ik wel dat een relatie daar op sneuvelt. Dan kan je wel zeggen dat er 'hier wel weer geroepen zal worden dat je het uit moet maken', nou, niet meteen, maar ik kan me situaties voorstellen waarin het wel een dealbreaker is of wordt. Namelijk als iemand echt alle rotklusjes voor jou laat liggen. Ik vind dat ook een kwestie van de ander niet gunnen wat je jezelf wel gunt: af en toe even niks doen, even ergens niet naar om hoeven kijken. De ander met alles opzadelen is gewoon onaardig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-09-2021 17:08
Ach kom nou, wat een bullshit reacties het merendeel zeg. TO is helemaal niet "te streng" , als een vuilniszak vol zit, zit ie toch vol, of niet dan? Dan kan je er zoals haar vriend toch vuilnis in blijven proppen omdat je te lui bent om de zak te wisselen, maar dan is hij de eikel hoor, niet zij te streng.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Surebaby schreef:
10-09-2021 17:32
Dit. Mijn broertje vind bijvoorbeeld elke avond voordat je gaat slapen dweilen en stofzuigen erg noodzakelijk.
Zijn vrouw vindt dat niet, en die doet dan weer een klus die hij niet doet.

Of je leest wat beter. Over zulke dingen heeft to het niet.
fashionvictim schreef:
10-09-2021 17:17
Nu ik er wat langer over nadenk: ik moet er niet eens aan denken om een relatie te hebben met iemand met wie je een heel gesprek moet gaan voeren over wanneer hij vindt dat een vuilniszak geleegd moet worden. Hou op hoor.
Precies.

Maar blijkbaar lig de lat gewoon nog steeds heel laag en moet iedereen dat ook prima vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven