Vriend helemaal van de leg

14-09-2021 16:37 190 berichten
Hallo ladies,

Komende week vertrek ik voor een paar daagjes ontspanning naar het zuiden van Europa. Lekker even de warmte opzoeken, omgeving bekijken en relaxen. Samen met een vriendinnetje.

Sinds dat mijn vriend weet dat we met het vliegtuig gaan is hij helemaal van slag, hij staat doodsangsten uit dat mij wat overkomt. Die angst heeft hij al lang, maar naar eigen zeggen heeft hij dat nog niet eerder mee hoeven maken met iemand waar hij van houdt. Hij is inderdaad ook echt compleet overstuur, heeft de hele middag tegen me aan zitten huilen. Hij kan het niet verklaren, alleen dat hij zo irrationeel bang is. Ik snap irrationele angst voor iets, en weet ook dat ik niks kan zeggen of doen wat het beter maakt (behalve niet gaan natuurlijk).

Ik word hier zelf ook heel verdrietig van, maar dat vind ik nog niet het vervelendste. Hij gaf aan dat hij wel afstand zou nemen om mijn plezier niet te vergallen, en later ook voor het geval dat mij iets mocht overkomen. Ook merk ik dat hij nu al afstandelijker doet dan normaal. Ik voel dat mijn grens daarmee langzaam wel een beetje bereikt gaat worden.
Ik begrijp bijna alles, maar vind wel dat je gewoon in gesprek moet blijven met elkaar en lief tegen elkaar kan blijven doen - ook al ben je ergens ontzettend bang voor. Ik heb nog liever dat hij elke dag tegen me aan komt huilen en deelt wat hem dwarszit, dan dat hij niks zegt en me uit de weg gaat totdat ik veilig terug ben. Dit heb ik ook zo gezegd, maar ik denk niet dat hij het met me eens is. Maar ik ben er ook nog, vind ik, en niet alleen hij.

Ik heb uit boosheid toen gezegd dat ik er op de manier waarop hij het aanpakt geen zin meer in heb en dat ik het waardeloos vond dat hij het stuk liet lopen op iets debiels als een vakantie. Hij gaf toen aan dat hij juist zo bang is omdat hij me niet kwijt wil. Dat is heel mooi, maar juist door dit afstandelijke gedrag raakt hij me kwijt...

Ik heb het gevoel dat ik hem amper kan bereiken - hij wil er ook niet echt over praten geeft hij aan. Wat kan ik nog doen?
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 16:59
Precies, dit. Ik begrijp het ook echt wel, alleen dat afstand nemen voelt alsof ik gestraft word... terwijl ik niks fout doe :"-(
Word je ook. En hij hoopt dat je dan gaat doen wat hij wil. Thuis blijven om je relatie 'te redden'.
Alle reacties Link kopieren
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 16:59
Precies, dit. Ik begrijp het ook echt wel, alleen dat afstand nemen voelt alsof ik gestraft word... terwijl ik niks fout doe :"-(
Ik snap je gevoel, maar probeer niet andersom ook dramatisch te gaan doen.
Je weet wel dat je niks verkeerd hebt gedaan, je weet dat hij een probleem heeft, dus 'boeoeoe ik heb dit niet verdiend' gaat niet helpen.
Leuk is het niet, dat begrijp ik.
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 17:02
Misschien dat dat besef nu langzaam gaat komen, nu hij voor de eerste keer echt meemaakt hoeveel last hij (en ik) ervan kan hebben... Ik hoop het.
Bespreek dit met hem. Ook dat het kan zijn dat het in de toekomst erger wordt en wat dit met jullie relatie zal doen en dat je dat niet wil.
Heeft hij in het verleden trauma's ervaren o.i.d. dat dit nu zo op de voorgrond staat?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
FeeLucifer01 schreef:
14-09-2021 17:04
Word je ook. En hij hoopt dat je dan gaat doen wat hij wil. Thuis blijven om je relatie 'te redden'.
Eerlijk gezegd denk ik dit ook. Hij creëert een sfeer die voor jou niet echt uit te houden is en hij hoopt dat je eieren voor je geld kiest. Dat zal best ingegeven zijn door angst, feit blijft staan dat hij het je op dit moment wel heel vervelend maakt en dat weet hij ook heus wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
sprokkelientje schreef:
14-09-2021 17:03
Het afstand nemen is echt niet oké.
Lijkt wel (en ik zeg met de nadruk LIJKT) of hij nu al "afscheid" van je neemt in de angst die met hem op de loop gaat.
Ja, dat heeft hij ook gezegd ("Ik neem liever vast afstand voor het geval dat"). Dat vond ik wel erg gemeen... ongetwijfeld eruit geflapt in the heat of the moment, maar toch...
Anyway, vanwege de heftigheid en zijn controle verlies heb ik in elk geval niet de illusie dat het vanzelf over zal gaan, bedenk goed, wat je met je toekomst doet als hij bv structureel weigert hulp te zoeken en jou blijft buitensluiten.
Ik wens je sterkte en een fijne vakantie die hopelijk niet in het teken van hem zal staan als in: dat alle gesprekken over hem gaan, anders kun je inderdaad beter thuisblijven. Of dat zijn intentie is, zoals een aantal hier dit zeggen weet ik niet. :redrose:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
14-09-2021 17:03
Het afstand nemen is echt niet oké.
Lijkt wel (en ik zeg met de nadruk LIJKT) of hij nu al "afscheid" van je neemt in de angst die met hem op de loop gaat.
Ik vind het meer lijken op manipulatie.
julius schreef:
14-09-2021 16:52
En het feit dat vliegen statistisch gezien het veiligst is van alle vervoersmiddelen zegt hem niks verder?
De angst is niets voor niets irrationeel he? :idee:
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 17:06
Ja, dat heeft hij ook gezegd ("Ik neem liever vast afstand voor het geval dat"). Dat vond ik wel erg gemeen... ongetwijfeld eruit geflapt in the heat of the moment, maar toch...
Ja, maar als hij dat doet, waarom zou je daar dan blijven? Waarom zou je jezelf kwellen door in de nabijheid te zijn van iemand die alvast doet alsof je dood bent?

Eruit geflapt of niet, hij gedraagt zich nog steeds zo. En het heeft overduidelijk effect.
Tegen de tijd dat je daadwerkelijk op vakantie gaan ben je helemaal op van de zenuwen en heb je niets meer aan dat reisje. En ik denk ook niet dat je relatie dan nog zo leuk is.
Ik zou gaan en geen tot amper contact proberen te hebben, ik gok dat je anders daar alleen maar met en zijn drama bezig bent.

Maar goed, ik ben misschien heel hard denk ik, dit riekt aan alle kanten en ik heb daar echt geen fut voor in mijn leven.
FeeLucifer01 schreef:
14-09-2021 17:09
Ik vind het meer lijken op manipulatie.
O ik niet. Ik ken maar weinig volwassenen die de hele dag gaan lopen grienen als manipulatie (her en der een schoonmoeder daargelaten ;-)).
Ik geloof wel dat het echt is, hij overdrijft het alleen een beetje.
Star⁴ schreef:
14-09-2021 17:13
O ik niet. Ik ken maar weinig volwassenen die de hele dag gaan lopen grienen als manipulatie (her en der een schoonmoeder daargelaten ;-)).
Ow, ik ken ze wel helaas. En dan dat afstand nemen ect... Brr.

En zelfs als allemaal echt is... ik heb daar geen zin in, hele vakantie nu al beetje verziekt en geheid dat er als ze daar is nog meer drama komt.

Zou gaan en contact zeer beperkt houden.
Ik heb zelf in het verleden flink wat paniekaanvallen gehad en helaas menig mens gemanipuleerd om bij mij te houden. Zo angstig en eenzaam voelde ik mij alleen. Maar zo manipulerend. Ik had al hulp en ben daarin verder gegaan en die eenzaamheid komt soms naar boven en dan voel ik wel eens die paniek. Maar diep van binnen weet ik dat dat gat is gedicht. Het vergt zelfdiscipline. De durf en lef om aan dit probleem te werken en niet in misschien zelfs wel een slachtofferrol te duiken zoals het al afscheid nemen, etc. Nu is het vliegen, maar straks wordt het meer? Ik zie mensen totaal geïsoleerd leven, wat begon met minimale straatvrees. Ik vond het mooi wat iemand hier uit werkervaring schreef. Ik zie dat ook wel zo werken. Het begint klein en breidt zich uit. Zo zonde, hij had eerst alleen wat hoogtevrees en zie nu dit.. Straks heeft die reisvrees..

Je kan je inleven tot een bepaalde hoogte, maar ik denk dat je nu aan het medelijden bent. Dat werkt averechts. Probeer uit die stand te komen en dan zie je je hem maar weinig. Dit ga je echt never nooit in die paar dagen veranderen. Houdt vol en vooral voor je vriendin. Dit is zijn probleem. Hij moet hier aan werken. Liefde is ook dit stukje loslaten.
FeeLucifer01 schreef:
14-09-2021 17:16
Ow, ik ken ze wel helaas. En dan dat afstand nemen ect... Brr.

En zelfs als allemaal echt is... ik heb daar geen zin in, hele vakantie nu al beetje verziekt en geheid dat er als ze daar is nog meer drama komt.

Zou gaan en contact zeer beperkt houden.
Dat sowieso.
sprokkelientje schreef:
14-09-2021 16:56
Iemand die zo irrationeel angstig is, heeft aan dergelijk goedbedoeld advies geen enkele boodschap, dat is lullen tegen een muur is mijn ervaring.
Ik weet het. Ik stond een paar weken geleden bij Fort de Roovere. En daar is een soort uitkijktoren met een brede houten trap. Volstrekt veilig, want ik snap ook wel dat er anders geen bouwvergunning was afgegeven. Ik heb vriend alleen laten gaan, en intussen een klein stukje omhoog tot ik het welletjes vond. En daar zitten bedenken dat het eigenlijk onzin was. In vliegtuig heb ik geen last. Op een bergweg naast de afgrond ook niet zolang ik in de auto zit, maar zet me niet buiten die auto op dezelfde afstand van ravijn, want ik doe een paar stappen terug. Ook allemaal zeer irrationeel, dus misschien had ik de vorige post niet moeten plaatsen. Maar verder , als de medereizigers het niet erg vinden een stukje alleen te klimmen, of me niet naast die auto wegzetten, laat ik ze hun gang gaan. Zelfs als zij wel op dat plekje gaan staan (ik kijk wel de andere kant op ;) )
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik lees maar weinig begrip hier voor de man. Hij is duidelijk oprecht heel erg bang en aangezien het er niet op lijkt dat TO die angst wegneemt door niet te gaan vliegen, moet hij zichzelf wel in bescherming nemen door afstand te nemen. Zo moeilijk is dat zelfbeschermingsmechanisme toch niet? Dat kun je wel stom vinden, maar zo gaat het nou eenmaal met angsten. Het enige waar hij baat bij heeft is psychologische hulp. Als ik TO zou zijn en echt om deze man zou geven en verder met hem wil zou ik niet gaan vliegen tot hij van die angst verlost is. Dat is niet zwichten voor emotionele chantage (want hij doet het niet opzettelijk), maar rekening houden met een (hopelijk tijdelijke) psychische aandoening van je partner. Ik zou dan wel de voorwaarde willen stellen dat hij inderdaad hulp zoekt voor die angst.
knuddestudder wijzigde dit bericht op 14-09-2021 17:25
5.79% gewijzigd
anoniempje3000 schreef:
14-09-2021 17:06
Is hij ook iemand die zegt: Ik doe sie studie maar niet, want ik haal het toch niet.
Ik solliciteer daar maar niet want ze nemen me toch niet aan
Ik doe dat maar niet want ......
Dan helemaal nadenken als hij zegt: die therapie doe ik niet want gaat toch niet helpen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Star⁴ schreef:
14-09-2021 17:13
in combi met zijn "ik neem liever afstand, voor het geval dat"ruikt het voor mij naar manipulatie
lilalinda schreef:
14-09-2021 17:25
in combi met zijn "ik neem liever afstand, voor het geval dat"ruikt het voor mij naar manipulatie
Waarom? Misschien kent hij zichzelf gewoon goed en beseft hij waarom hij afstand neemt. Een verklaring achteraf is wat anders dan een reden vooraf.
Knuddestudder schreef:
14-09-2021 17:22
Ik lees maar weinig begrip hier voor de man. Hij is duidelijk oprecht heel erg bang en aangezien het er niet op lijkt dat TO die angst wegneemt door niet te gaan vliegen, moet hij zichzelf wel in bescherming nemen door afstand te nemen. Zo moeilijk is dat zelfbeschermingsmechanisme toch niet? Dat kun je wel stom vinden, maar zo gaat het nou eenmaal met angsten. Het enige waar hij baat bij heeft is psychologische hulp. Als ik TO zou zijn en echt om deze man zou geven en verder met hem wil zou ik niet gaan vliegen tot hij van die angst verlost is. Dat is niet zwichten voor emotionele chantage (want hij doet het niet opzettelijk), maar rekening houden met een (hopelijk tijdelijke) psychische aandoening van je partner.
Nou, mijn reis hiervoor cancelen zou ik echt niet doen. Hij bijt maar even door hoor. Ik word hier plaatsvervangend boos van, maar dat komt ook omdat mijn ex-man ook "bezorgd" om me was als ik eens alleen naar het buitenland wilde. Neerstortende vliegtuigen, bomaanslagen, verkrachtingen, alle scenario's kwamen langs. En maar manipuleren. Het duurde jaren voordat ik er eindelijk achter kwam dat hij alleen maar bang was dat ik een leukere kerel tegen zou komen. Die angst was wel terecht ja.

Maar ook als jouw vriend gewoon alleen maar écht bang is, daar moet hij iets mee. En dat is zijn verantwoordelijkheid. Dan doet hij maar een spoedcursus terwijl jij weg bent.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
lilalinda schreef:
14-09-2021 17:25
Ook dat gevoel ken ik wel, alleen uit ik het niet zo als vriend van TO. Maar goed, ik ben dan ook al oud en wijs inmiddels :P
Knuddestudder schreef:
14-09-2021 17:27
Waarom? Misschien kent hij zichzelf gewoon goed en beseft hij waarom hij afstand neemt. Een verklaring achteraf is wat anders dan een reden vooraf.
je kunt je angsten ook bij je houden, je hoeft niet alles over een ander uit te storten
lilalinda schreef:
14-09-2021 17:28
je kunt je angsten ook bij je houden, je hoeft niet alles over een ander uit te storten
Of, als je je echt niet kunt inhouden, zelf voorstellen om even afstand te nemen tot die reis geweest is. Niet met de reden die hij nu geeft, maar meer 'ik weet van mezelf dat ik mijn emoties niet in de hand kan houden en ik wil jou daar niet mee belasten, dus het lijkt me goed als we elkaar daarna gewoon weer zien'.
Mijn minderjarige kind gaat binnenkort alleen vliegen, zonder mij. Ik schijt zeven kleuren. Mijn baby!
Maar no-way dat ik haar dat laat merken hoor. Ga haar vakantie toch niet verkloten?
Susan schreef:
14-09-2021 17:30
Of, als je je echt niet kunt inhouden, zelf voorstellen om even afstand te nemen tot die reis geweest is. Niet met de reden die hij nu geeft, maar meer 'ik weet van mezelf dat ik mijn emoties niet in de hand kan houden en ik wil jou daar niet mee belasten, dus het lijkt me goed als we elkaar daarna gewoon weer zien'.
Hij is labiel en irrationeel, dan heeft het niet veel zin om iemand af te rekenen op wat ongelukkige formuleringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven