Hoe vertellen dat ik niet wil dat mijn kind bij buren speelt

19-09-2021 17:15 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje lang verhaal, dus hier de samenvatting: ik wil niet dat mijn dochter (2) bij het buurmeisje (4) speelt omdat ik de ouders niet goed op ze vindt letten. Hoe vertel ik dit?

En het lange verhaal:

Ik heb een dochter van 2,5 en haar buurmeisje van net 4 is haar "beste vriendin", ze spelen regelmatig buiten of bij ons. Hartstikke leuk meisje en ze spelen ook leuk samen, so far so good.

Maar het probleem is dat de ouders van het buurmeisje haar al heel vrij laten. Bijv: hun kinderen van 4 en 1 (!) zonder toezicht buiten laten spelen. We wonen in een hofje dus autovrij, maar wel met veel water in de buurt en de straat is ongeveer 25 meter lopen. Ik vind ze daar nog veel te klein voor. Ik heb de oudste ook al 2 keer aan de waterkant zonder toezicht aangetroffen, ik vind dat doodeng en heb haar beide keren naar huis gebracht, haar ouders zagen het probleem niet. Ander voorbeeld: ze doen niet aan traphekjes en hebben een open trap en een tegelvloer. De buren begrijpen niet dat ik niet wil dat mijn dochter daar boven speelt en hebben zelfs 1 keer haar naar boven laten gaan terwijl ik had gezegd dat dit niet mocht. Nog een voorbeeld: de schoonmaakspullen staan open op een plankje naast de box, tussen het speelgoed. Ik kan zo nog wel even doorgaan met voorbeelden die mij geen enkel vertrouwen geven.

Al dit soort dingen maken dat ik niet wil dat mijn dochtertje daar speelt zonder dat mijn man of ik daarbij zijn. Maar de buren blijven het maar vragen en mijn dochtertje wil daar ook graag een keer gaan spelen. Wat dus voorlopig echt niet gaat gebeuren. Maar hoe kan ik dat nou op een vriendelijke doch duidelijke manier aangeven?

De buren zien echt het probleem niet en ik wil ze wel graag te vriend houden, want het zijn vriendelijke mensen en de meisjes spelen graag samen. Ik heb bijvoorbeeld al aangegeven dat ik onze dochter nog te klein vind om alleen daar te spelen, maar dan zeggen de buren dat hun dochter nog jonger was toen ze bij ons kwam spelen en dat het voor hen geen probleem is. Ze blijven het maar vragen dus ik wil nu echt duidelijk zijn, zonder ruzie te krijgen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
gioia82 wijzigde dit bericht op 19-09-2021 17:17
4.96% gewijzigd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
gioia82 schreef:
19-09-2021 17:38
Ja precies, ik ben verantwoordelijk voor haar veiligheid en maak mijn eigen keuzes daarin. Ik hou totaal niet van discussies of moeilijk dus ik vind dit soort situaties wel lastig, maar het moet maar.

Is ook lastig. Maar als het om de veiligheid van mijn kind gaat heb ik er weinig moeite mee heel duidelijk te zijn ;)
I wanna live my life with the volume full!
Persoonlijk vind ik 2,5 jaar ook wel jong om bij een ander te spelen. Het buurmeisje is 4 dus heeft ook overwicht op jouw kind.

Ik zou het bij jezelf laten en er niet teveel woorden aan vuil maken. Je wilt het gewoon niet. En als ze echt een reden willen kun je kort samenvatten dat het voor jouw kind nog niet geschikt is om bij hen te spelen, ze kan nog niet alle risico's inschatten. Dat je buren blijven vragen vind ik echt raar. Dan valt het kwartje ook niet echt. Dan krijg ik sowieso een beetje twijfels bij die mensen. Gewoon de kapotte grammofoonplaat hanteren!

Jij en je man zijn verantwoordelijk voor haar veiligheid. Dat heeft prioriteit. Daarna komt leuk spelen met andere ki deren.
Eidde schreef:
19-09-2021 17:41
Is ook lastig. Maar als het om de veiligheid van mijn kind gaat heb ik er weinig moeite mee heel duidelijk te zijn ;)
Inderdaad. Als het om de veiligheid van mijn kind gaat ben ik verbazingwekkend duidelijk voor mijn doen.
Ik zou het mezelf niet vergeven als mijn kind iets overkomt terwijl je weet dat er te grote risico's waren.
Dan ben ik kort door de bocht maar ik wil niet dat door mijn gebrek aan assertiviteit mijn kind iets overkomt.
Ze is 2, veel te jong om elders te spelen. Klaar.

En jij bepaald de grens toch als ouder, iemand die doorzeurt gewoon nee tegen blijven zeggen en dan omdraaien en weggaan/wat anders gaan doen.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de dingen die je aangeeft (geen traphekje, schoonmaakspullen binnen bereik) zelf ook deed. Onze dochter luisterde gewoon ontzettend goed en durfde ook nooit iets te doen. Klom nergens op, zat niet aan spullen waar ze niet aan mocht komen. Ik heb wel eens een moeder gehad die me wees op de gevaren van die aansteker zo open en bloot op tafel :mrgreen: tja, ik wist gewoon dat dochter daar niks mee deed en heb dus ook nooit van die dingen in het stopcontact gehad, geen sloten op de keukenkastjes, geen traphekje bij de onderste trap (alleen naar zolder), vaatwasserblokjes gewoon in het onderste keukenkastje en dus een aansteker altijd op de salontafel. Heb ook nooit spulletjes hoeven opruimen waar ze wel bij kon. Dus het kan ook best zijn dat de buren daarin geen gevaar zien, omdat het niet van toepassing is bij hen. Als hun kinderen net zo zijn als die van ons dan vind ik hun huis dus helemaal niet gevaarlijk :) dat alleen buiten spelen deden wij dan weer niet, maar bij ons is het wel een stuk drukker dan bij jullie zo te horen. Ik zou dus vooral bij jezelf blijven qua het waarom. Dus niet zeggen “ik vind jullie huis niet kindvriendelijk”. Dat zou ik echt niet kunnen waarderen als iemand dat tegen mij had gezegd. Mijn huis was namelijk prima kindvriendelijk voor mijn kind. Voor andere kinderen misschien niet, maar die kwamen hier ook nooit zonder ouder spelen. En als de ouder erbij was, hielden die hun eigen kind in de gaten. Nu willen de buren dat jullie dochter alleen komt spelen, maar jij ziet in hun huis gevaar voor jullie dochter. Dan zou ik dus aangeven dat je haar te jong vind om alleen te komen spelen, dus dat het niet kan of alleen als jij er bij bent. En dat zou ik gewoon blijven herhalen elke keer. Dat zij dat omgekeerd wel deden is hun keus, jullie staan daar anders in.
Overigens werd er hier met 2,5 nooit alleen ergens anders gespeeld en andersom kwam hier ook nooit een kindje van die leeftijd alleen. Altijd met ouders erbij. Vanaf een jaar of 5 ging ze alleen.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 19-09-2021 17:54
5.04% gewijzigd
In ieder geval veel succes TO! Komt vast goed! Op een dag houden je buren wel op met vragen.
Beschuitmetjam schreef:
19-09-2021 17:47
Persoonlijk vind ik 2,5 jaar ook wel jong om bij een ander te spelen. Het buurmeisje is 4 dus heeft ook overwicht op jouw kind.

Ik zou het bij jezelf laten en er niet teveel woorden aan vuil maken. Je wilt het gewoon niet. En als ze echt een reden willen kun je kort samenvatten dat het voor jouw kind nog niet geschikt is om bij hen te spelen, ze kan nog niet alle risico's inschatten. Dat je buren blijven vragen vind ik echt raar. Dan valt het kwartje ook niet echt. Dan krijg ik sowieso een beetje twijfels bij die mensen. Gewoon de kapotte grammofoonplaat hanteren!

Jij en je man zijn verantwoordelijk voor haar veiligheid. Dat heeft prioriteit. Daarna komt leuk spelen met andere ki deren.
Ja 2,5 is best jong, maar buurmeisje kwam op die leeftijd ook wel vaak bij ons spelen omdat ze zich dan verveelde. Ik merk inderdaad ook wel dat 2,5 en 4 best een groot leeftijdsverschil is en dat dochter zich dan soms gaat uitsloven en probeert het buurmeisje na te doen. Bij ons thuis gaat ze dan ook ineens gevaarlijke dingen doen die ze normaal nooit doet.

Omdat we aan een hofje wonen hebben zij de deur vaak open staan en gebeurt het dus regelmatig dat de meisjes naar binnen gaan terwijl ze buiten aan het spelen waren. Dan moet ik ze weer naar buiten halen terwijl de buren het prima vinden als ze binnen (alleen) blijven spelen. Dus is het niet altijd dat de buren zelf vragen of ze komt spelen, meer dat de meisjes al naar binnen gaan en ik dat dan iedere keer als enige tegenhoud.
Persoonlijk vind ik een moeder die een kind van 4 niet op een trap zonder traphekjes durft te laten lopen wel erg overbezorgd.

Edit: oh, sorry, verkeerd gelezen, het buurmeisje is 4 en de dochter is 2,5. Dat zou ik sowieso te jong voor speelafspraakjes vinden. Ook bij de buren.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 19-09-2021 17:55
37.78% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Ik zou ook de LP opzetten met ‘Ik vind haar nog te jong’

En mocht de buurvrouw/man geïrriteerd raken/bekend zijn dat jouw Miep wel bij anderen gaat spelen enkel niet bij hen:

“Ik snap dat een meisje van vier jaar al veel meer zelfstandig kan maar onze Miep is pas 2,5. Ik wil niet dat zij zonder toezicht *vul hier een activiteit in*.”

Dat eventueel een burenrelatie of kindervriendschap zou bekoelen… dan is dat maar zo. Het is nog maar een peuter.
fashionvictim schreef:
19-09-2021 17:54
Persoonlijk vind ik een moeder die een kind van 4 niet op een trap zonder traphekjes durft te laten lopen wel erg overbezorgd.
Als er nog eentje van 1 jaar in huis rond hobbelt? Dan zou ik wel traphekjes verwachten. Als ik een 2,5 jarige over de vloer krijg dan mag die peuter ook niet alleen op en af onze trap lopen.
gioia82 schreef:
19-09-2021 17:54
Ja 2,5 is best jong, maar buurmeisje kwam op die leeftijd ook wel vaak bij ons spelen omdat ze zich dan verveelde. Ik merk inderdaad ook wel dat 2,5 en 4 best een groot leeftijdsverschil is en dat dochter zich dan soms gaat uitsloven en probeert het buurmeisje na te doen. Bij ons thuis gaat ze dan ook ineens gevaarlijke dingen doen die ze normaal nooit doet.

Omdat we aan een hofje wonen hebben zij de deur vaak open staan en gebeurt het dus regelmatig dat de meisjes naar binnen gaan terwijl ze buiten aan het spelen waren. Dan moet ik ze weer naar buiten halen terwijl de buren het prima vinden als ze binnen (alleen) blijven spelen. Dus is het niet altijd dat de buren zelf vragen of ze komt spelen, meer dat de meisjes al naar binnen gaan en ik dat dan iedere keer als enige tegenhoud.
Ik denk dat ik dan mijn kind zou leren niet verder dan het hofje te gaan. Maar dat is op die leeftijd lastig natuurlijk. Dan er bij blijven en haar simpelweg daar niet meer alleen laten spelen. Zelf zou ik het prima vinden dat buurmeisje bij mij komt, dat zou ik dan ook benadrukken.
Irregular_Choice schreef:
19-09-2021 17:51
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de dingen die je aangeeft (geen traphekje, schoonmaakspullen binnen bereik) zelf ook deed. Onze dochter luisterde gewoon ontzettend goed en durfde ook nooit iets te doen. Klom nergens op, zat niet aan spullen waar ze niet aan mocht komen. Ik heb wel eens een moeder gehad die me wees op de gevaren van die aansteker zo open en bloot op tafel :mrgreen: tja, ik wist gewoon dat dochter daar niks mee deed en heb dus ook nooit van die dingen in het stopcontact gehad, geen sloten op de keukenkastjes, geen traphekje bij de onderste trap (alleen naar zolder), vaatwasserblokjes gewoon in het onderste keukenkastje en dus een aansteker altijd op de salontafel. Heb ook nooit spulletjes hoeven opruimen waar ze wel bij kon. Dus het kan ook best zijn dat de buren daarin geen gevaar zien, omdat het niet van toepassing is bij hen. Als hun kinderen net zo zijn als die van ons dan vind ik hun huis dus helemaal niet gevaarlijk :) dat alleen buiten spelen deden wij dan weer niet, maar bij ons is het wel een stuk drukker dan bij jullie zo te horen. Ik zou dus vooral bij jezelf blijven qua het waarom. Dus niet zeggen “ik vind jullie huis niet kindvriendelijk”. Dat zou ik echt niet kunnen waarderen als iemand dat tegen mij had gezegd. Mijn huis was namelijk prima kindvriendelijk voor mijn kind. Voor andere kinderen misschien niet, maar die kwamen hier ook nooit zonder ouder spelen. En als de ouder erbij was, hielden die hun eigen kind in de gaten. Nu willen de buren dat jullie dochter alleen komt spelen, maar jij ziet in hun huis gevaar voor jullie dochter. Dan zou ik dus aangeven dat je haar te jong vind om alleen te komen spelen, dus dat het niet kan of alleen als jij er bij bent. En dat zou ik gewoon blijven herhalen elke keer. Dat zij dat omgekeerd wel deden is hun keus, jullie staan daar anders in.
Dit is precies hetzelfde bij vrienden van ons. Zij hebben nooit trap hekjes gehad. Hun dochter heeft snel geleerd hoe ze veilig van boven naar beneden kon komen. Mijn dochter van 2.5 heeft er al veel alleen gespeeld en ze heeft daar trap leren lopen (wij hebben geen trap). Ze heeft er ook geslapen toen ik van de tweede moest bevallen. Zomaar alleen buiten laten doen ze weer niet, dat zou ik ook wel griezelig vinden, al kan het kind van 4 al wel zwemles gehad hebben.
Als je het niet fijn vindt kan je ook zeggen dat je je kind niet helemaal vertrouwd zonder traphekjes en sloten omdat ze een avonturier is.
Leslie Knobe schreef:
19-09-2021 17:38
Ik denk dat je bezig blijft als je eenmaal smoesjes gaat verzinnen. Gewoon zeggen dat je haar er nog te klein voor vindt. Kunnen ze het er niet mee eens zijn, maar dat verandert niets aan de zaak. Je bent het ze niet verplicht om verdere uitleg te geven.

Precies dit. Hier zit alles in. Ze is namelijk nog te klein om de trap op de gaan, gevaar van schoonmaakmiddelen te zien, voor alleen buitenspelen. Het dekt de lading volledig.

Verder, herhalen, herhalen. Maar persoonlijk zou ik na 2x zeggen dat ik het onprettig vind als mijn ‘nee’ niet gewoon gerespecteerd wordt.

En geen discussie.
Geloof niet alles wat je denkt.
lemoos2 schreef:
19-09-2021 17:56
Als er nog eentje van 1 jaar in huis rond hobbelt? Dan zou ik wel traphekjes verwachten. Als ik een 2,5 jarige over de vloer krijg dan mag die peuter ook niet alleen op en af onze trap lopen.
Ik had verkeerd gelezen, ik dacht dat de dochter van TO 4 was en het buurmeisje 2,5.

Ik had ook al heel snel geen traphekjes meer, of althans, ik had ze wel maar ze zaten nooit dicht.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
19-09-2021 17:58
Ik had verkeerd gelezen, ik dacht dat de dochter van TO 4 was en het buurmeisje 2,5.

Ik had ook al heel snel geen traphekjes meer, of althans, ik had ze wel maar ze zaten nooit dicht.
Oh zo.

Wij hadden ze ook al heel snel niet meer maar dat had ermee te maken dat zoon gevaarlijke dingen deed om ze te omzeilen (open trap dus langs de achterkant tussen de traptreden zich ophijsen om op de trap te komen) en met 2 de enige was die de dingen vloeiend openkreeg. Maar dat was ‘zijn’ trap, dat risico nam ik niet met andermans kinderen (veel kinderen vonden de trap sowieso eng want open).
Wanneer het eerst wel allemaal mocht incl. logeren, dan snap ik wel dat de buren het niet snappen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Irregular_Choice schreef:
19-09-2021 17:51
Overigens werd er hier met 2,5 nooit alleen ergens anders gespeeld en andersom kwam hier ook nooit een kindje van die leeftijd alleen. Altijd met ouders erbij. Vanaf een jaar of 5 ging ze alleen.
Ja hun dochter is ook echt wel anders dan die van ons. Motorisch veel handiger bijvoorbeeld, en ook minder nieuwsgierig. Die van ons probeert altijd alles uit, stopt dingen in haar mond en de gaatjes van het stopcontact zijn heel interessant. Dat zie ik hun dochter nooit zo doen. Dus daar zit echt wel een verschil in.

Maar het gaat me ook niet alleen om het huis maar ook wel op de manier waarop ze opletten. Ze zijn hun oudste al een paar keer echt kwijt geweest, dat alle buren mee moesten helpen zoeken en ze gelukkig ergens rustig aan het spelen was. Ze zijn ook de enigen die hun kinderen alleen laten spelen buiten, de buurjongen is 5 en hij mag het nog niet, ander buurmeisje mocht het pas vanaf 6.

Maar goed, maakt ook niet uit, ik vind dochter gewoon nog te jong daarvoor, en dat moeten ze maar accepteren.
viva-amber schreef:
19-09-2021 18:05
Wanneer het eerst wel allemaal mocht incl. logeren, dan snap ik wel dat de buren het niet snappen.
Dat begrijp ik ook wel. Maar tja, dat zou me weinig kunnen schelen. Een mens kan van gedachten veranderen toch? Als TO ze tegemoet wil komen kan ze kort uitleggen dat haar kind bij nader inzien nog niet toe is om alleen bij de buren te zijn.
fashionvictim schreef:
19-09-2021 17:58

Haha ja met 4 zijn bij ons de traphekjes ook weg hoor. En ik laat ze zelf ook steeds vaker open omdat dochter nooit zelf de trap op gaat als ik in de buurt ben. Maar zeker naar beneden mag/kan onze (nogal onhandige) peuter nog niet alleen de trap af.
gioia82 schreef:
19-09-2021 18:06
Ja hun dochter is ook echt wel anders dan die van ons. Motorisch veel handiger bijvoorbeeld, en ook minder nieuwsgierig. Die van ons probeert altijd alles uit, stopt dingen in haar mond en de gaatjes van het stopcontact zijn heel interessant. Dat zie ik hun dochter nooit zo doen. Dus daar zit echt wel een verschil in.

Maar het gaat me ook niet alleen om het huis maar ook wel op de manier waarop ze opletten. Ze zijn hun oudste al een paar keer echt kwijt geweest, dat alle buren mee moesten helpen zoeken en ze gelukkig ergens rustig aan het spelen was. Ze zijn ook de enigen die hun kinderen alleen laten spelen buiten, de buurjongen is 5 en hij mag het nog niet, ander buurmeisje mocht het pas vanaf 6.

Maar goed, maakt ook niet uit, ik vind dochter gewoon nog te jong daarvoor, en dat moeten ze maar accepteren.
Jij kent je kind het beste en kan inschatten wat wel en niet geschikt is. Ieder kind is anders.
Dit hoort gewoon bij het ouderschap. Tegen zulke dingen ga je nog je hele leven aanlopen.

Mijn kinderen mochten lange tijd niet naar slaapfeestjes. Ik had dan een week een oververmoeid, chagarijnig kind, waar ik niks mee kon.
Slaap was zo belangrijk voor mijn kinderen en vooral ritme.

Heel vaak heb ik me hiervoor moeten verantwoorden!

Zo ook in de corona tijd, waarom ze niet mochten afspreken en naar kinderfeestjes mochten.

Nu gaat het over naar de stad gaan en bv in donker terug komen fietsen. Iedereen heeft een andere mening.

Hou voet bij stuk! Je wil niet dat je 2 jarige daar van de trap val of schoonmaakmiddel drinkt. Alleen omdat je de buren te vriend wil houden. Mensen hebben het liefst dat je duidelijk bent. Anders blijven ze proberen.

Ik zou zeggen: nee ik vind 2 echt te jong om bij een ander te spelen. Maar jouw dochter is hier van harte welkom.
viva-amber schreef:
Ik denk dat je in de war bent met iemand anders, bij ons heeft het nooit gemogen en logeren mag al helemaal niet. Ze heeft een paar keer bij de buren gespeeld maar dat was altijd kort en dan was ik of mijn man er gewoon bij.
2,5 is voor iedereen jong om ergens zonder de eigen ouders te gaan spelen dus daar hoef je je verder niet voor te verantwoorden. Gewoon zeggen "nee, ik vind haar te jong om ergens te spelen".
Am Yisrael Chai!
viva-amber schreef:
Waar haal je dat nou weer vandaan?
fashionvictim schreef:
19-09-2021 18:12
2,5 is voor iedereen jong om ergens zonder de eigen ouders te gaan spelen dus daar hoef je je verder niet voor te verantwoorden. Gewoon zeggen "nee, ik vind haar te jong om ergens te spelen".
En dit. Leeftijdsverschil met een 4-jarige vind ik op die leeftijd ook nog behoorlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven