“Coronapas”
maandag 13 september 2021 om 11:54
donderdag 23 september 2021 om 16:47
Eens.Perkele schreef: ↑23-09-2021 14:47
Vaak wordt de discussie gevoerd vanuit de invalshoek ''we dwingen mensen om een vaccin te nemen'', maar zoals ik het zie, zorgen ongevaccineerden ook voor een beperkte bewegingsvrijheid voor anderen. Covid gaat niet weg, we moeten er dus mee leren leven. Wel graag zo vrij mogelijk.
Het is niet: wij mogen niet.
Maar:
Onder zie voorwaarden mag je wél.
Het probleem van tegenstellingen is alleen veel groter gemaakt door de mensen die ongevaccineerden als een soort schuimderaarde weg blijven zetten, met woorden als egoïsten en dom. Terwijl alle gevaccineerden nét zo goed ervoor zorgen dat anderen ongevaccineerd blijven. Corona stopt immers niet bij de landgrenzen. Is geen individueel probleem, maar ook geen nationaal probleem. Alle nare verdachtmakingen van mensen die anderen keihard veroordelen gaan voornamelijk oven hunzelf. De tweedeling wordt wel bewust groter gemaakt. Met hele nare gevolgen.
Terwijl die tweedeling er helemaal niet zou hoeven zijn, als je zaken anders verwoord en soms milder aanvliegt. Maar dat is voor de mensen van wie het geduld “op” is te moeilijk. Waarmee ze medeverantwoordelijk zijn voor meer wantrouwen dan ze ooit hebben weggenomen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 23 september 2021 om 22:21
vrijdag 24 september 2021 om 09:33
Jij mag rustig wappies knuffelen hoor, als je denkt dat je daarmee een aso in een brave burger kunt veranderen, maar dit is wel een heel grof en onbeschoft staaltje van victim blaming.feow schreef: ↑23-09-2021 16:47Eens.
Het is niet: wij mogen niet.
Maar:
Onder zie voorwaarden mag je wél.
Het probleem van tegenstellingen is alleen veel groter gemaakt door de mensen die ongevaccineerden als een soort schuimderaarde weg blijven zetten, met woorden als egoïsten en dom. Terwijl alle gevaccineerden nét zo goed ervoor zorgen dat anderen ongevaccineerd blijven. Corona stopt immers niet bij de landgrenzen. Is geen individueel probleem, maar ook geen nationaal probleem. Alle nare verdachtmakingen van mensen die anderen keihard veroordelen gaan voornamelijk oven hunzelf. De tweedeling wordt wel bewust groter gemaakt. Met hele nare gevolgen.
Terwijl die tweedeling er helemaal niet zou hoeven zijn, als je zaken anders verwoord en soms milder aanvliegt. Maar dat is voor de mensen van wie het geduld “op” is te moeilijk. Waarmee ze medeverantwoordelijk zijn voor meer wantrouwen dan ze ooit hebben weggenomen.
En hoezo is het de schuld van de gevaccineerden dat corona niet stopt bij de landgrenzen? Ik zie alle gevaccineerden roepen dat we de hele wereld moeten vaccineren, en snel ook. En ondertussen eisen de wappies de vrijheid om ongehinderd het virus verder te verspreiden.
Een redelijk mens zegt dan, fuck you met je egoïsme.
Testen, prikken of thuisblijven, meer smaken zijn er op dit moment niet.
vrijdag 24 september 2021 om 10:03
Je vergeet de smaak die ze in Denemarken en Zweden hebben. Die is er ook.Snarky* schreef: ↑24-09-2021 09:33Jij mag rustig wappies knuffelen hoor, als je denkt dat je daarmee een aso in een brave burger kunt veranderen, maar dit is wel een heel grof en onbeschoft staaltje van victim blaming.
En hoezo is het de schuld van de gevaccineerden dat corona niet stopt bij de landgrenzen? Ik zie alle gevaccineerden roepen dat we de hele wereld moeten vaccineren, en snel ook. En ondertussen eisen de wappies de vrijheid om ongehinderd het virus verder te verspreiden.
Al zou ik zelf met grote evenementen wachten tot komende voorjaar.
vrijdag 24 september 2021 om 10:10
vrijdag 24 september 2021 om 10:23
In Zweden heeft de aanpak van Corona vooralsnog tot veel meer doden geleid dan in de omringende landen. Prima als je van de dor-houtschool bent, maar om dat land te gebruiken om te zeggen dat mijn argument niet klopt vind ik nogal apart.
vrijdag 24 september 2021 om 10:30
Zweden heeft het helemaal niet zo slecht gedaan als je het EU breed bekijkt. Meer middenmoot.
Maar het gaat niet om lockdowns of niet, maar dat ze in Zweden ook een einde maken aan alle regels op basis van de stand van zaken en voor wat betreft de vaccinatiegraad geldt dat deze lager is dan in Nederland.
Dor hout laat ik helemaal voor jouw rekening, daar heb ik niets over gezegd en ik heb nota bene aangegeven dat ik helemaal niet ben voor het volledig afschaffen van de regels nu.
Ik geef slechts aan dat er meer keuzes zijn en we zien steeds meer landen die kant op bewegen. En ook in die landen zijn er deskundigen die adviseren.
vrijdag 24 september 2021 om 10:34
Snarky* schreef: ↑24-09-2021 09:33Jij mag rustig wappies knuffelen hoor, als je denkt dat je daarmee een aso in een brave burger kunt veranderen, maar dit is wel een heel grof en onbeschoft staaltje van victim blaming.
Jij bewijst nu wel wat feow bedoelt.
Waarom moet je zoveel krachttermen gebruiken om je punt te maken?
Als je alle ongevaccineerden wappies noemt en niet ingaat op argumenten of vragen, dan jaag je mensen juist dieper de loopgraven in.
Andersom geldt trouwens hetzelfde: Als je alle gevaccineerden slaapschapen noemt komt je boodschap ook niet meer over.
Aan beide uiterste kanten zijn een aantal schreeuwers die sowieso niet tot elkaar komen. Die kunnen elkaar dan beter met rust laten.
Verder kunnen feiten bevestigd of weerlegd worden en meningen beargumenteerd met wat meer begrip voor elkaar en de situatie.
Dat we elkaar hier aan het bevechten zijn over iets zo extreems en uitzonderlijks is wat mij zorgen baart. We denken allemaal de waarheid te weten dmv van wat tweets, FB, etc.
En het gaat hard tegen hard.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
En ze wonen daar wat minder dicht op elkaar.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
Zó mee eens.Snarky* schreef: ↑24-09-2021 09:33Jij mag rustig wappies knuffelen hoor, als je denkt dat je daarmee een aso in een brave burger kunt veranderen, maar dit is wel een heel grof en onbeschoft staaltje van victim blaming.
vrijdag 24 september 2021 om 10:44
In Zweden is het vertrouwen van de bevolking in overheid en wetenschap enorm groot en daardoor is het bij hen mogelijk om meer aan de eigen verantwoordelijkheid over te laten. In Nederland is dat minder, daar heb je een groter deel 'maar het mag toch dus dan doe ik het gewoon!'. (In Wallonië en Frankrijk is het wantrouwen in de overheid nog veel sterker, er lijkt een noord-zuid gradiënt in te zitten.)
En dat het in Zweden gedaan wordt zegt verder natuurlijk niet zoveel, je weet de gevolgen nog niet eens. Kan best zijn dat het goed gaat, het kan zijn dat het slecht afloopt, het kan zijn dat het een grote gok was maar ze geluk hebben.
Natuurlijk is het mogelijk om een bepaald beleid te volgen bij een bepaalde vaccinatiegraad, maar met welke risico's en gevolgen? Bolsonaro had bij een vaccinatiegraad van 0% al nauwelijks maatregelen, dus ja, alles kan, maar dat iets in een ander land gebeurt betekent niet dat het de beste optie is.
En dat het in Zweden gedaan wordt zegt verder natuurlijk niet zoveel, je weet de gevolgen nog niet eens. Kan best zijn dat het goed gaat, het kan zijn dat het slecht afloopt, het kan zijn dat het een grote gok was maar ze geluk hebben.
Natuurlijk is het mogelijk om een bepaald beleid te volgen bij een bepaalde vaccinatiegraad, maar met welke risico's en gevolgen? Bolsonaro had bij een vaccinatiegraad van 0% al nauwelijks maatregelen, dus ja, alles kan, maar dat iets in een ander land gebeurt betekent niet dat het de beste optie is.
vrijdag 24 september 2021 om 10:48
Dat snap ik ook niet. Ik heb het idee dat vooral de gevaccineerden roepen om zsm overal ter wereld genoeg te vaccineren en dat een deel van de ongevaccineerden (niet allemaal, er zijn er ook zat die het gewoon bij zichzelf houden) ervoor strijdt om zo min mogelijk gevaccineerden te krijgen en zoveel mogelijk mensen in hun eigen 'anti-kamp'.Snarky* schreef: ↑24-09-2021 09:33En hoezo is het de schuld van de gevaccineerden dat corona niet stopt bij de landgrenzen? Ik zie alle gevaccineerden roepen dat we de hele wereld moeten vaccineren, en snel ook. En ondertussen eisen de wappies de vrijheid om ongehinderd het virus verder te verspreiden.
vrijdag 24 september 2021 om 10:50
Bwoah ik ben er als zorgmedewerker na bijna 2 jaar gezeik nogal klaar mee ondertussen, met die nuance en begrip.Chienandalou schreef: ↑24-09-2021 10:34
Verder kunnen feiten bevestigd of weerlegd worden en meningen beargumenteerd met wat meer begrip voor elkaar en de situatie.
Sorry not sorry.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
vrijdag 24 september 2021 om 10:51
Nee, ik wil gewoon dat de samenleving weer open kan zonder QR-code. De mensen die gevaccineerd wilden worden zijn gevaccineerd en daarmee hopelijk beschermd tegen ernstige ziekte. Van die 1,8 miljoen mensen die niet gevaccineerd zijn zullen een hoop mensen al antistoffen hebben, veel zijn onder de 30 jaar en zullen sowieso geen druk op de zorg leggen. En deze mensen zullen echt niet allemaal tegelijkertijd besmet raken. Wanneer kan de samenleving dan wel volledig open zonder QR-code?nicole123 schreef: ↑24-09-2021 10:48Dat snap ik ook niet. Ik heb het idee dat vooral de gevaccineerden roepen om zsm overal ter wereld genoeg te vaccineren en dat een deel van de ongevaccineerden (niet allemaal, er zijn er ook zat die het gewoon bij zichzelf houden) ervoor strijdt om zo min mogelijk gevaccineerden te krijgen en zoveel mogelijk mensen in hun eigen 'anti-kamp'.
bluekiss00 wijzigde dit bericht op 24-09-2021 10:54
0.44% gewijzigd
vrijdag 24 september 2021 om 10:56
Mensen met veel meer verstand van zaken hebben dus berekend dat die 1,8 miljoen wél een te grote druk op de zorg gaan leggen als alles nu weer opengaat.bluekiss00 schreef: ↑24-09-2021 10:51Nee, ik wil gewoon dat de samenleving weer open kan zonder QR-code. De mensen die gevaccineerd wilden worden zijn gevaccineerd en daarmee hopelijk beschermd tegen ernstige ziekte. Van die 1,8 miljoen mensen die niet gevaccineerd zijn zullen een hoop mensen al antistoffen hebben, veel zijn onder de 30 jaar en zullen sowieso geen druk op de zorg leggen. En deze mensen zullen echt niet allemaal tegelijkertijd besmet raken. Wanneer kan de samenleving dan wel volledig open zonder QR-code?
Hoezo denk jij dat je dat beter weet dan de rekenmeesters?
vrijdag 24 september 2021 om 10:56
Het verschil op dat punt tussen Nederland en Zweden is helemaal niet zo groot. Nederlanders houden zich echt bijna allemaal aan de regels. De enkele uitzonderingen vallen je hier op, die in Zweden zie je niet.nicole123 schreef: ↑24-09-2021 10:44In Zweden is het vertrouwen van de bevolking in overheid en wetenschap enorm groot en daardoor is het bij hen mogelijk om meer aan de eigen verantwoordelijkheid over te laten. In Nederland is dat minder, daar heb je een groter deel 'maar het mag toch dus dan doe ik het gewoon!'. (In Wallonië en Frankrijk is het wantrouwen in de overheid nog veel sterker, er lijkt een noord-zuid gradiënt in te zitten.)
Overigens ook Engeland kende al een freedom day. Het is echt niet alsof Engelsen beter luisteren, niet alsof London minder dichtbevolkt is en ook niet alsof de resultaten daarvan niet bekend zijn.
De cijfers in Nederland wijzen ook wel uit dat de coronapas in het geheel niet nodig is.
vrijdag 24 september 2021 om 10:59
Omdat er het afgelopen jaar 17,5 miljoen mensen niet gevaccineerd waren en er toen niet meer dan 3000 mensen op de IC lagen. Nu is dat dus nog maar 10% van het aantal inwoners van Nederland. Of wil jij zeggen dat al die mensen tegelijkertijd ziek worden?
Maar wanneer wordt die QR-code dan opgeheven? Of mag er gewoon geen corona meer zijn in NL? Dan kunnen we lang wachten.
En waarom is een QR-code van mensen die corona gehad hebben maar 180 dagen geldig? Waarom mogen zij geen serologische test doen, ik zou dat graag op eigen kosten doen. Ik ken meerdere mensen die heftige bijwerkingen hebben gehad nadat ze gevaccineerd waren en daarvoor corona gehad hebben. Hun long-covid klachten kwamen weer terug, terwijl ik na 2 weken weer beter was en na 4 weken mijn smaak en geur terug had. Waarom moet ik dan het risico nemen op het krijgen van bijwerkingen na het vaccin?
vrijdag 24 september 2021 om 11:00
En hadden die rekenmeesters niet al geregeld code zwart voorspeld en 170.000 besmettingen per dag?
vrijdag 24 september 2021 om 11:01
Het vertrouwen in het coronabeleid van de overheid is ook afgenomen (van 31 procent zes weken geleden naar 26 procent nu). Mensen vinden het beleid oneerlijk en verwarrend, ondanks dat er steeds minder maatregelen zijn.
Bron AD. https://www.ad.nl/binnenland/live-vanda ... ~ae6cc030/
En daarom neemt het vertrouwen ook zo af.
Bron AD. https://www.ad.nl/binnenland/live-vanda ... ~ae6cc030/
En daarom neemt het vertrouwen ook zo af.
vrijdag 24 september 2021 om 11:05
Mss moet je gewoon even wat coronatopics teruglezen. Dan vind je de antwoorden op al je vragen.bluekiss00 schreef: ↑24-09-2021 10:59Omdat er het afgelopen jaar 17,5 miljoen mensen niet gevaccineerd waren en er toen niet meer dan 3000 mensen op de IC lagen. Nu is dat dus nog maar 10% van het aantal inwoners van Nederland. Of wil jij zeggen dat al die mensen tegelijkertijd ziek worden?
Maar wanneer wordt die QR-code dan opgeheven? Of mag er gewoon geen corona meer zijn in NL? Dan kunnen we lang wachten.
En waarom is een QR-code van mensen die corona gehad hebben maar 180 dagen geldig? Waarom mogen zij geen serologische test doen, ik zou dat graag op eigen kosten doen. Ik ken meerdere mensen die heftige bijwerkingen hebben gehad nadat ze gevaccineerd waren en daarvoor corona gehad hebben. Hun long-covid klachten kwamen weer terug, terwijl ik na 2 weken weer beter was en na 4 weken mijn smaak en geur terug had. Waarom moet ik dan het risico nemen op het krijgen van bijwerkingen na het vaccin?
vrijdag 24 september 2021 om 11:13
Enorm groot is het verschil niet nee, daarom is het verschil in maatregelen ook niet enorm groot. Het is niet dat bij hen alles open is en wij in lockdown ofzo, bij ons gaat de 1,5 meter eraf en is er straks alleen in horeca, bios, theater en evenementen een QR nodig. Het is de laatste stap voor terug naar normaal.DS1971 schreef: ↑24-09-2021 10:56Het verschil op dat punt tussen Nederland en Zweden is helemaal niet zo groot. Nederlanders houden zich echt bijna allemaal aan de regels. De enkele uitzonderingen vallen je hier op, die in Zweden zie je niet.
Overigens ook Engeland kende al een freedom day. Het is echt niet alsof Engelsen beter luisteren, niet alsof London minder dichtbevolkt is en ook niet alsof de resultaten daarvan niet bekend zijn.
De cijfers in Nederland wijzen ook wel uit dat de coronapas in het geheel niet nodig is.