Coronavirus COVID-19 alle pijlers

“Coronapas”

13-09-2021 11:54 3048 berichten
Alle reacties Link kopieren
De OP gewijzigd aangezien de link naar de petitie aangaande toegangsbewijzen niet geplaatst mag worden.
De snelheid van ondertekenen valt op.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2021 13:20
Reden: titel aangepast, omdat vaccinatiepaspoort de verkeerde benaming is
68.39% gewijzigd
Arena89 schreef:
22-09-2021 11:56
Maar dat is eerder toch al uitgelegd. Met de kennis van toen hebben ze beslissingen genomen. Het virus had daar blijkbaar lak aan en veranderde en dus veranderde de regels ook weer...
Volgens mij praten we langs elkaar heen…
DS1971 schreef:
22-09-2021 12:13
Volgens mij praten we langs elkaar heen…
Je geeft aan dat het kabinet van strategie veranderd ?
DS1971 schreef:
22-09-2021 12:08
Het voedt het wantrouwen in de overheid en dat is groot. Ik meen van de week nog gelezen te hebben dat inmiddels nog slechts een minderheid vertrouwen heeft in de overheid.

Dat is beschamend…
Klopt. Ik ben zelf Rutte ook liever kwijt dan rijk en de Jonge ook. Maar dat je ze wantrouwt in het algemeen wil niet zeggen dat die QR codes onder valse voorwendselen worden opgedrongen. Dat is inlegkunde vanuit de wantrouwende bril die je op hebt. Als jij je vrouw wantrouwt dan kun je daar ook niet uit concluderen dat ze vreemd gaat.
het valt erg mee, met het vertrouwen in de aanpak
https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... vertrouwen
lilalinda schreef:
22-09-2021 12:21
Het vertrouwen in de covid aanpak is niet zo laag nee (al heeft de TvT miskleun in juni/juli niet veel goeds gedaan en schreeuwt de minderheid zo hard dat het soms lijkt alsof ze de meerderheid zijn, vooral op internet). Het vertrouwen in de politiek als geheel is vooral heel laag, momenteel vooral vanwege de formatie met al het geblunder, gekonkel (functie elders) en de hakken in het zand (niet samen met X, alleen samen met Y). Dat gaat niet alleen over het kabinet, maar veel breder.
lilalinda schreef:
Je beseft dat het wel een neerwaartse spiraal is? Vooral op het gebied van versoepelen van de maatregelen gaat het niet de goede kant op.
Neoflux schreef:
22-09-2021 12:44
Je beseft dat het wel een neerwaartse spiraal is? Vooral op het gebied van versoepelen van de maatregelen gaat het niet de goede kant op.
Dat moet nog blijken. De verwachting is dat bijv. de coronapas goed gaat werken en dat daardoor meer versoepelingen niet lang meer op zich zullen laten wachten.
Lacuba schreef:
22-09-2021 12:50
Dat moet nog blijken. De verwachting is dat bijv. de coronapas goed gaat werken en dat daardoor meer versoepelingen niet lang meer op zich zullen laten wachten.
Dat is al gebleken want de grafiek laat geen opwaartse lijn zitten. Wel moet nog blijken wat het effect van de coronapas doet met het vertrouwen in de maatregelen want dat kan uiteraard nog niet gepeild worden.
lilalinda schreef:
Ik had alleen deze uitkomst niet verwacht:

51% van de deelnemers vindt dat de Nederlandse overheid voldoende maatregelen neemt om verdere verspreiding van het virus te beperken, 14% vindt dat de overheid te veel doet en 35% vindt dat de overheid te weinig doet.

Die 35% die vindt dat de overheid te weinig doet verbaast me, die mensen zie ik op fora en sm stukken minder voorbij komen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Neoflux schreef:
22-09-2021 12:58
Dat is al gebleken want de grafiek laat geen opwaartse lijn zitten. Wel moet nog blijken wat het effect van de coronapas doet met het vertrouwen in de maatregelen want dat kan uiteraard nog niet gepeild worden.
Komt vast goed!
DS1971 schreef:
22-09-2021 11:01
Dat de tweede kamer een papieren tijger is geworden ligt al in genoeg documenten vast. Het dualisme is dood, de controlerende macht is compleet uitgehold (dit is niet een mening, maar conclusie van een uitgebreide rapportage over het functioneren van de volksvertegenwoordiging).

Rechters hebben zich er nog niet over uit kunnen spreken en wat ik begin deze maand al aangaf: door nu net te doen alsof deze maatregelen nodig zijn en het OMT ook dat te laten adviseren zal een rechter hier niet snel de vingers aan willen branden.

Daarom walg ik ook zo van de leugenachtige manier waarop dit wordt ingevoerd. Ben eerlijk en kijk dan wat de rechter ervan vindt. Dan ben je een rechtsstaat. Door open te zijn, geen informatie actief achter te houden (zelfs als je door een rechter daartoe wordt gedwongen).
DS, 85% van wat je schrijft kan ik heel goed volgen maar daarna laat je alle nuance achterwege.
Ook nu haal je er dus 10 andere zaken bij die allemaal op zich zelf wel valide zijn maar niet met de QR-codes te maken hebben.

-dat het dualisme niet optimaal functioneert zal niemand je tegenspreken maar dat betekent niet dat er geen controle is vanuit de kamer, de mensen op wie wij stemmen

-en natuurlijk heeft de rechter zich nog niet uitgesproken, de maatregel moet nog ingaan! Maar het staat je als burger vrij een zaak te winnen!

-dat doet niets af aan het feit dat een rechter zich niet te zeer met beleid wil bemoeien, daar heb je immers het parlement voor

Kortom, niets wat je hier schrijft heeft ook maar iets met de QR-codes te maken! Het enige wat rest is jouw mening dat er bewust gelogen wordt. Tot welk doel dan?
Chienandalou schreef:
22-09-2021 13:10

51% van de deelnemers vindt dat de Nederlandse overheid voldoende maatregelen neemt om verdere verspreiding van het virus te beperken, 14% vindt dat de overheid te veel doet en 35% vindt dat de overheid te weinig doet.

Die 35% die vindt dat de overheid te weinig doet verbaast me, die mensen zie ik op fora en sm stukken minder voorbij komen.
Ik heb 2 verklaringen en denk dat het een combinatie is:
1) Die 14% schreeuwt heel hard en lijkt daardoor groot. Het zijn de mensen die denken dat zij 'het volk' zijn, maar in feite maar een kleine groep.
2) De laatste meting is van eind juli / begin augustus. Vlak na de TvT/Dansen-met-Janssen piek. Ik heb toen ook op dit forum veel mensen gehoord die de overheid hierin veel te los en laks vonden. In het meetmoment daarvoor (juni) was het vertrouwen hoger, in het meetmoment daarvoor (begin mei) was het vertrouwen ook relatief laag. Dat was op het moment dat de versoepelingen doorgevoerd werden ondanks de toen nog uitpuilende ziekenhuizen en nog dreigende code zwart. Kritisch zijn op het overheidsbeleid betekent dus niet per definitie het overheidsbeleid te streng vinden, in tegendeel.

Deze peilingen geven dus ook helemaal niet aan dat de Nederlander gemiddeld minder vertrouwen heeft in de aanpak van het kabinet door de QR codes, want dat was op dat moment helemaal niet ter sprake. De onvrede was er met name op dat moment vanuit de mensen die vonden dat de overheid te los was, niet zozeer vanwege te strakke maatregelen. Dat bij een nieuwe peiling het vertrouwen wel nog meer gezakt zal zijn is pure speculatie en blijkt niet uit deze data.
nicole123 schreef:
22-09-2021 13:43
Ik heb 2 verklaringen en denk dat het een combinatie is:
1) Die 14% schreeuwt heel hard en lijkt daardoor groot. Het zijn de mensen die denken dat zij 'het volk' zijn, maar in feite maar een kleine groep.
2) De laatste meting is van eind juli / begin augustus. Vlak na de TvT/Dansen-met-Janssen piek. Ik heb toen ook op dit forum veel mensen gehoord die de overheid hierin veel te los en laks vonden.

Deze peilingen geven dus ook helemaal niet aan dat de Nederlander gemiddeld minder vertrouwen heeft in de aanpak van het kabinet door de QR codes, want dat was op dat moment helemaal niet ter sprake. De onvrede was er met name op dat moment vanuit de mensen die vonden dat de overheid te los was, niet zozeer vanwege te strakke maatregelen. Dat bij een nieuwe peiling het vertrouwen wel nog meer gezakt zal zijn is pure speculatie en blijkt niet uit deze data.
Oh ja, dat TvT debacle was ik al weer vergeten.

Nu is de regeling omtrent QR codes natuurlijk uitgebreid en die weerstand snap ik wel een klein beetje (is het nodig?, onduidelijkheid? etc.) Maar afgelopen zomer bestond dat systeem ook al in theaters en voor reizen en vooral voor dat laatste maakte men er massaal gebruik van.

Ik had een voorkeur gehad voor wat er oorspronkelijk op tafel lag: horeca onder 75 bezoekers mag kiezen 1,5m of coronapas en daaboven coronapas. Wel begrijp ik dat dat ingewikkelder is voor horeca en gasten en daardoor deze keuze is gemaakt.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
22-09-2021 13:53
Ik had een voorkeur gehad voor wat er oorspronkelijk op tafel lag: horeca onder 75 bezoekers mag kiezen 1,5m of coronapas en daaboven coronapas. Wel begrijp ik dat dat ingewikkelder is voor horeca en gasten en daardoor deze keuze is gemaakt.
Ja, dat had ik ook beter gevonden. Ook dat niet meteen overal de 1,5 meter zou worden losgelaten, maar enkel op QR locaties, net zoals nu het geval is. Maar ik denk dat het praktisch nogal onhaalbaar was. Zowel qua controle door BOA's als wat betreft het psychische aspect: als je in café A 1,5 meter afstand moet houden en in café B niet dan krijg je al snel dat dat door elkaar gaat lopen en mensen nergens meer afstand houden. Dan kun je nog wel die 1,5 meter op papier houden of voor enkel de braafste mensen, maar dan is het een vrij zinloze maatregel nog.
nicole123 schreef:
22-09-2021 11:59
Ik vind die QR codes juist proportioneler dan nog een hele tijd langer de 1,5 meter aanhouden, want dat zou het alternatief zijn. Waarom zouden mensen die al goed beschermd zijn moeten lijden onder degenen die het niet willen en onder dezelfde regels vallen? Juist prima dat je kunt kiezen straks tussen beperken van risico door vaccinatie of door testen, ipv dat je vaccinatie + 1,5 meter aanhouden of alleen 1,5 meter aanhouden hebt. Daarnaast is de 1,5 meter sowieso een aflopende zaak, als die niet afgeschaft wordt nemen mensen op een gegeven moment zelf het heft in handen. Dat gebeurt nu al. Het effect van die maatregel zal daarom sowieso afnemen, ook als je hem zou aanhouden.
Proportioneel is ten opzichte van alle kosten. Niet t.o.v. de eventuele nadelen van één andere maatregel die je ook (of niet) zou kunnen nemen. Er zijn immers meer mogelijkheden dan 1,5 m of een coronapas.

Als je sterke aanwijzingen hebt dat een coronapas vele malen effectiever gaat zijn dan welke andere combinatie van minder ingrijpende maatregelen ook (die hebben we niet), dan ga je de afweging maken of de verwachte opbrengsten van deze specifieke maatregel de kosten in termen van vrijheid, burgerrechten, privacy, vertrouwen in de overheid en de gezondheidszorg, enz. rechtvaardigen, dus of de maatregel proportioneel is.

Daar zou dus theoretisch uit kunnen komen dat deze maatregel verreweg het meest effectief is maar dat we toch voor een minder ingrijpende maatregel kiezen vanwege de kosten.
merano wijzigde dit bericht op 22-09-2021 18:00
0.10% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
22-09-2021 17:06
Proportioneel is ten opzichte van alle kosten. Niet t.o.v. de eventuele nadelen van één andere maatregel die je ook (of niet) zou kunnen nemen. Er zijn immers meer mogelijkheden dan 1,5 m of een coronapas.

Als je sterke aanwijzingen hebt dat een coronapas vele malen effectiever gaat zijn is dan welke andere combinatie van minder ingrijpende maatregelen ook (die hebben we niet), dan ga je de afweging maken of de verwachte opbrengsten van deze specifieke maatregel de kosten in termen van vrijheid, burgerrechten, privacy, vertrouwen in de overheid en de gezondheidszorg, enz. rechtvaardigen, dus of de maatregel proportioneel is.

Daar zou dus theoretisch uit kunnen komen dat deze maatregel verreweg het meest effectief is maar dat we toch voor een minder ingrijpende maatregel kiezen vanwege de kosten.
Welke andere minder ingrijpende maatregelen die minder kosten maar wel net zo effectief en die praktisch en ethisch haalbaar zijn zou jij dan voorstellen?
Ik zou minder ingrijpende maatregelen nemen die wellicht niet even effectief zijn, maar dat is tot dusver ook maar een veronderstelling aangezien we de effectiviteit van de coronapas niet kunnen meten.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
22-09-2021 18:03
Ik zou minder ingrijpende maatregelen nemen die wellicht niet even effectief zijn, maar dat is tot dusver ook maar een veronderstelling aangezien we de effectiviteit van de coronapas niet kunnen meten.
Welke?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
22-09-2021 13:10

Ik hoor bij die 35%. Ik vind dat de coronapas bijv. alleen voor gevaccineerden en mensen met een herstelbewijs zou moeten gelden.
Perkele schreef:
22-09-2021 18:08
Ik hoor bij die 35%. Ik vind dat de coronapas bijv. alleen voor gevaccineerden en mensen met een herstelbewijs zou moeten gelden.
Met welk doel?
Chienandalou schreef:
22-09-2021 18:06
Welke?
Uiteraard afhankelijk van wetenschappelijke inzichten, maar zo uit de losse pols: Ik zou de regels: thuiswerken als dat kan, mondkapjes en op plaatsen 1,5 meter nog even in stand houden tot we weten wat de winter doet. En verder zou ik veel investeren in voorlichting over vaccinatie bv. via de huisarts. Ik zou meertalige teams instellen die de wijken in gaan om de drempel tot vaccineren te verlagen. Beetje zoals de glasvezelcaravaan.
En verder zou ik vooral consistentie nastreven en niet iedere drie weken van maatregelen wisselen. Dat werkt anti-covid-beleidsmoeheid in de hand en zorgt ervoor dat mensen minder bereid zijn om nog mee te werken.

En als ik er überhaupt al over zou denken om toegang te weigeren aan niet gevaccineerden dan zou ik het vaccinatiebewijs via het gele boekje of een pasje laten lopen en zeker niet via een app op een telefoon.

En als je nu zegt: Minder ingrijpende maatregelen gaan niet werken.... Of die coronapas gaat werken weet je ook niet.

merano schreef:
22-09-2021 19:02
Uiteraard afhankelijk van wetenschappelijke inzichten, maar zo uit de losse pols: Ik zou de regels: thuiswerken als dat kan, mondkapjes en op plaatsen 1,5 meter nog even in stand houden tot we weten wat de winter doet. En verder zou ik veel investeren in voorlichting over vaccinatie bv. via de huisarts. Ik zou meertalige teams instellen die de wijken in gaan om de drempel tot vaccineren te verlagen. Beetje zoals de glasvezelcaravaan.
En verder zou ik vooral consistentie nastreven en niet iedere drie weken van maatregelen wisselen. Dat werkt anti-covid-beleidsmoeheid in de hand en zorgt ervoor dat mensen minder bereid zijn om nog mee te werken.

En als ik er überhaupt al over zou denken om toegang te weigeren aan niet gevaccineerden dan zou ik het vaccinatiebewijs via het gele boekje of een pasje laten lopen en zeker niet via een app op een telefoon.

En als je nu zegt: Minder ingrijpende maatregelen gaan niet werken.... Of die coronapas gaat werken weet je ook niet.
Waarom via het gele boekje of pasje en niet middels een app?
merano schreef:

Thsuiswerken als kan, laagdrempelige voorlichting en meertalige teams in wijken met vaccinatiebus gebeurt al.
1,5m aanhouden kan, dit kost alleen wel stukken meer aan staatssteun en procedurekosten van (inmiddels best terecht) ondernemers die nog steesa niet of niet volledig kunnen ondernemen.

Ik zeg niet dat ik huidige maatregelen perfect vind, kan er als leek ook wel wat gaten in schieten, maar in het grote geheel kan ik me wel schikken in wat er nu staat. Daarnaast heb ik ook het antwoord niet hoe wél, veilig én niet te gek zodat we een beetje normaal kunnen leven.
Wanna grow up to be
Be a debaser
merano schreef:
Maar daar kunnen ze wel heel gerichte inschattingen over maken, het is niet alsof het maar een beetje een wilde gok is en ze lukraak wat doen.

Ik vind daarnaast persoonlijk wat jij voorstelt dingen die of allang gebeuren en de komende tijd nog geïntensiveerd zullen worden (voorlichting door teams die de wijken in gaan) of behoorlijk ingrijpend. Je gaat dan namelijk mensen die eigenlijk maar heel weinig risico meer vormen doordat ze zichzelf als beschermd hebben dmv een vaccin nog langer beperken vanwege een kleine groep die wel de grote risico's vormen doordat ze het vaccin weigeren. Diverse mensen werken al anderhalf jaar thuis en smachten ernaar om eindelijk weer eens collega's live te zien en normaal te kunnen werken, diverse bioscopen, theaters en horeca zouden dolgraag weer eens een volle tent willen en winst kunnen draaien ipv verlies, de 1,5 meter zorgt sociaal voor nog enorme beperkingen (bijv voor het kunnen houden van een familiefeest).

Als iedereen gevaccineerd was dan hadden we alles nu los kunnen laten. Ik vind het buitenproportioneel om de mensen die zichzelf al beschermd hebben dmv een vaccin en die nauwelijks meer voor risico zorgen zich aan regels te laten houden die voor hen eigenlijk helemaal niet meer nodig zijn. Toen nog niet iedereen de kans had gehad om zich te laten vaccineren snapte ik dat, maar nu heeft iedereen de kans gehad. Ik vind het het eerlijkst om aan iedereen de gelijke keuze te geven: voor bepaalde locaties bescherm je jezelf dmv of een vaccin of een test. Dat is niet het discrimineren van ongevaccineerden, dat is aan iedereen een gelijke keuze geven tussen bescherming A of B.
Dat gele boekje is trouwens zo fraudegevoelig als wat. Daar is al levendige handel in. Dan kun je het volgens mij net zo goed niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven