Prepuberteit - begint het geëmmer nu al?

donderdag 7 oktober 2021 om 09:29
Ik verheug me niet op de puberteit van mijn kinderen, maar ik weet dat bepaalde ruzies erbij horen. Toen ik veertien was, heb ik heel wat strijd met mijn moeder gehad over oa kleding, schoolwerk etc. Mijn man was braver, die had bijna nooit ruzie.
Enfin, zoon is elf en sinds de zomervakantie is hij megadwars. Vooraf zat er ook een kop op, maar kon je nog doordringen.
Project voor school wil hij niet goed uitvoeren (dat doen de anderen zogenaamd ook niet en anders staat hij voor schut).
Vanochtend een hele ruzie over kleding gehad. Pas heeft hij een duur kledingstuk gevraagd. Gepast, gevraagd of het naar wens is (ja dus) en nu doet hij het niet aan.
Op alles wat ik vraag, krijgen we een grote mond. Gisteren weigerde hij gewoon een vraag/opdracht van zijn vader om iets op te ruimen uit te voeren.
We zijn niet superstreng, sterker nog: sinds groep acht mag hij veel meer. We houden dus niet overdreven strak aan zijn kindertijd vast. Hij mag bv nu alleen naar de stad fietsen (klasgenoten mogen dat ook).
Qua uiterlijk zie ik niets van veranderingen. Het is niet zo dat hij- bij wijze van spreken- opeens een baard in de keel heeft of zich moet scheren.
Bij een puber beweeg je mee, maar bij een eigenwijs kind moet je strenger bijsturen. Dus: wat is verstandig?
Enfin, zoon is elf en sinds de zomervakantie is hij megadwars. Vooraf zat er ook een kop op, maar kon je nog doordringen.
Project voor school wil hij niet goed uitvoeren (dat doen de anderen zogenaamd ook niet en anders staat hij voor schut).
Vanochtend een hele ruzie over kleding gehad. Pas heeft hij een duur kledingstuk gevraagd. Gepast, gevraagd of het naar wens is (ja dus) en nu doet hij het niet aan.
Op alles wat ik vraag, krijgen we een grote mond. Gisteren weigerde hij gewoon een vraag/opdracht van zijn vader om iets op te ruimen uit te voeren.
We zijn niet superstreng, sterker nog: sinds groep acht mag hij veel meer. We houden dus niet overdreven strak aan zijn kindertijd vast. Hij mag bv nu alleen naar de stad fietsen (klasgenoten mogen dat ook).
Qua uiterlijk zie ik niets van veranderingen. Het is niet zo dat hij- bij wijze van spreken- opeens een baard in de keel heeft of zich moet scheren.
Bij een puber beweeg je mee, maar bij een eigenwijs kind moet je strenger bijsturen. Dus: wat is verstandig?
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 07-10-2021 09:36
2.31% gewijzigd

donderdag 7 oktober 2021 om 10:32
Mensen openen nou eenmaal meestal een topic als ze een probleem hebben, dus logisch dat je dan negatievere dingen hoort. Mijn dochter is ook in de puberteit en heel prettig in de omgang, maar dat ga ik niet neerzetten in een topic als dit, want wat heeft TO eraan om te horen hoe makkelijk ik het heb met haar? En om er nou speciaal een topic voor te openen, puur om te laten zien dat er ook heus wel mensen zijn die positief zijn...MajaDB schreef: ↑07-10-2021 10:15Niet alleen in dit topic hoor. Valt nog "best mee", maar merk en hoor het overal. Zodra het over pubers gaat isnhet eigenlijk nooit een zinnig, en positief verhaal. Altijd klagende ouders......
Je krijgt, wat je geeft hé! En dat kan je als ouder níet ondraaien. Jíj bent verantwoordelijk, niet je kind!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 7 oktober 2021 om 10:32
Ehmboerinnetje-van-buuten schreef: ↑07-10-2021 10:14Er zijn ook hele goede oplossingen voor mensen die hun frustraties over hun leven afreageren door te trollen op het internet.

Mijn vorige post laat ik staan, voor je zoon.
Leer even wat manieren zeg. Iemand denkt betrokken met je mee, en jij doet zo’n geniepige uitspraak?

Succes ermee verder.
donderdag 7 oktober 2021 om 10:33
Ja dat zou ik uiteindelijk dan ook doen, en dan van het geld gewoon een andere uit laten zoeken.FeeLucifer01 schreef: ↑07-10-2021 10:30Ik zou die jas gewoon verkopen op Vinted ofzo, beter iets dan niets en maar hangen in de kast.![]()

donderdag 7 oktober 2021 om 10:35
Dat snap ik heus wel. Maar alleen de topic-titel al, gaat er vanuit dat puberteit een synoniem is voor "geëmmer".Susan schreef: ↑07-10-2021 10:32Mensen openen nou eenmaal meestal een topic als ze een probleem hebben, dus logisch dat je dan negatievere dingen hoort. Mijn dochter is ook in de puberteit en heel prettig in de omgang, maar dat ga ik niet neerzetten in een topic als dit, want wat heeft TO eraan om te horen hoe makkelijk ik het heb met haar? En om er nou speciaal een topic voor te openen, puur om te laten zien dat er ook heus wel mensen zijn die positief zijn...
Tja als dat je uitgangspositie is.....
donderdag 7 oktober 2021 om 10:36
Ik denk dat je te wantrouwend bent naar je zoon toe. Juist thuis, in een veilige omgeving, kan hij dwars en opstandig zijn. Hij geeft daarmee aan niet lekker in zijn vel te zitten.
Praat met hem op een moment dat de sfeer goed is en trek het je vooral niet persoonlijk aan.
Er zit hem hoogstwaarschijnlijk iets flink dwars.
Praat met hem op een moment dat de sfeer goed is en trek het je vooral niet persoonlijk aan.
Er zit hem hoogstwaarschijnlijk iets flink dwars.
donderdag 7 oktober 2021 om 10:37
de huisarts kan je de weg wijzen naar opvoedcursussenboerinnetje-van-buuten schreef: ↑07-10-2021 10:23Je zegt dat ik naar de huisarts moet. Omdat ik me afvraag of ik strenger moet zijn of juist niet. Vind je dat zelf ook niet wat overdreven? Mijn huisarts ziet me aankomen.
Hij is de spil richting allerlei soorten hupverlening
donderdag 7 oktober 2021 om 10:38
we hebben ook topics over hoe lollig peuters zijnSusan schreef: ↑07-10-2021 10:32Mensen openen nou eenmaal meestal een topic als ze een probleem hebben, dus logisch dat je dan negatievere dingen hoort. Mijn dochter is ook in de puberteit en heel prettig in de omgang, maar dat ga ik niet neerzetten in een topic als dit, want wat heeft TO eraan om te horen hoe makkelijk ik het heb met haar? En om er nou speciaal een topic voor te openen, puur om te laten zien dat er ook heus wel mensen zijn die positief zijn...
Misschien toch eens een Positief Puber Topic

donderdag 7 oktober 2021 om 10:39
donderdag 7 oktober 2021 om 10:46
Ik heb alles gelezen en het antwoord op je vraag is ja. Het geemmer begint nu al.
Dus laat het een beetje los. Geen grote mond. Spreek dingen af. Wil hij kleding niet aan. Dan niet. Dan gaat het weg. Ongedragen en duur raak je echt wel kwijt. Wil hij het daarna toch. Jammer dan.
Grote mond wil ik ook niet. Douchen meld ik maar mijn zoon is 15 en gaat nu eindelijk op eigen initiatief onder de douche. Soms meldde ik dat ik hem rook. Dan ging hij wel. Maar dat was op z'n elfde niet.
En klusjes. Ja ze moeten maar ook daar kun je je lekker op afzetten. Dus. Dat doe je ook als je elf bent.
Probeer een beetje de humor te zien. Zo lang je kind niet echt losslaat hè. En brutaal tegen de leerkracht. Ja kinderen zijn mondiger dan "wij" (generaliserend)
Ik vind de puberteit ook een enorm leuke leeftijd. Het worden echt mensen. Met een eigen mening. Die helaas niet altijd de mijne is.
Soms ben ik het ook zat. En dan .... Dan niks. Blijk ik mens te zijn. Ook mazzel
Ik heb liever dat mijn kinderen zichzelf durven zijn. En dus soms die dure broek die ze echt echt echt heel mooi vinden. Nooit aan doen want merkje stiksel kleur knoop is toch niet goed. Maar dat dan in elk geval wel gewoon zeggen.
Je moet gewoon nog even wennen aan deze fase.
Het is immers een fase. Net zoals alle fases waarvan je dacht dat het niet erger kon.
Dus laat het een beetje los. Geen grote mond. Spreek dingen af. Wil hij kleding niet aan. Dan niet. Dan gaat het weg. Ongedragen en duur raak je echt wel kwijt. Wil hij het daarna toch. Jammer dan.
Grote mond wil ik ook niet. Douchen meld ik maar mijn zoon is 15 en gaat nu eindelijk op eigen initiatief onder de douche. Soms meldde ik dat ik hem rook. Dan ging hij wel. Maar dat was op z'n elfde niet.
En klusjes. Ja ze moeten maar ook daar kun je je lekker op afzetten. Dus. Dat doe je ook als je elf bent.
Probeer een beetje de humor te zien. Zo lang je kind niet echt losslaat hè. En brutaal tegen de leerkracht. Ja kinderen zijn mondiger dan "wij" (generaliserend)
Ik vind de puberteit ook een enorm leuke leeftijd. Het worden echt mensen. Met een eigen mening. Die helaas niet altijd de mijne is.
Soms ben ik het ook zat. En dan .... Dan niks. Blijk ik mens te zijn. Ook mazzel
Ik heb liever dat mijn kinderen zichzelf durven zijn. En dus soms die dure broek die ze echt echt echt heel mooi vinden. Nooit aan doen want merkje stiksel kleur knoop is toch niet goed. Maar dat dan in elk geval wel gewoon zeggen.
Je moet gewoon nog even wennen aan deze fase.
Het is immers een fase. Net zoals alle fases waarvan je dacht dat het niet erger kon.
donderdag 7 oktober 2021 om 10:48
of nog een stapje verder: Laat hem door zoon verkopen en stel kleedgeld in.FeeLucifer01 schreef: ↑07-10-2021 10:30Ik zou die jas gewoon verkopen op Vinted ofzo, beter iets dan niets en maar hangen in de kast.![]()
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
donderdag 7 oktober 2021 om 10:49
donderdag 7 oktober 2021 om 10:49
Ja, in de zomervakantie kwam hij trots vertellen dat hij 7 okselharen heeft. En hij groeit echt als kool, inclusief spiermassa. Inmiddels heeft hij maat 42 en is hij bijna net zo lang als ik. En hij heeft af en toe jeugdpuistjes op zijn neus. We hebben samen een fles clearasil gekocht. En dat allemaal gevoelsmatig in een paar weken tijd.boerinnetje-van-buuten schreef: ↑07-10-2021 09:52Oké, dus jij denkt dat het wel pubergedrag is? Was jouw zoon al fysiek aan het ontwikkelen? Want die van ons is nog een garnaaltje. Daarom lijkt het niet te rijmen.
Ik las in een boek dat pubers alles in emotie eruit knallen en dat ze het meestal niet kwaad of persoonlijk menen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
donderdag 7 oktober 2021 om 10:54
https://richtlijnenjeugdhulp.nl/seksuel ... t-23-jaar/
"Puberteitsontwikkeling bij jongens
Bij jongens start de puberteit gemiddeld bij elf jaar (spreiding negen tot dertien jaar). Het beginpunt is af te meten aan de groei van de testikels, meestal snel gevolgd door penisgroei en haargroei in het genitale gebied. De groeispurt bij jongens begint een à twee jaar na het begin van de puberteit. Als de prostaat, bijballen en zaadblaasjes volledig ontwikkeld zijn is een zaadlozing mogelijk. Op de leeftijd van veertien jaar heeft de helft van de jongens voor het eerst een zaadlozing gehad, meestal door masturbatie, en als er nog geen masturbatie is geweest door een ‘natte droom’."
"Puberteitsontwikkeling bij jongens
Bij jongens start de puberteit gemiddeld bij elf jaar (spreiding negen tot dertien jaar). Het beginpunt is af te meten aan de groei van de testikels, meestal snel gevolgd door penisgroei en haargroei in het genitale gebied. De groeispurt bij jongens begint een à twee jaar na het begin van de puberteit. Als de prostaat, bijballen en zaadblaasjes volledig ontwikkeld zijn is een zaadlozing mogelijk. Op de leeftijd van veertien jaar heeft de helft van de jongens voor het eerst een zaadlozing gehad, meestal door masturbatie, en als er nog geen masturbatie is geweest door een ‘natte droom’."
Ja die ken ik, die stukken zie ik regelmatig voorbij komen op Facebook. Zijn vaak leuk inderdaad.
boerinnetje-van-buuten schreef: ↑07-10-2021 09:54Elf, hij is elf. Hij zit nog op de basisschool. Kledingstuk is NET aangeschaft, hij heeft het nog nooit aangehad. Helaas kan ik het nu niet meer terugsturen, anders had ik dat wel gedaan.
Marktplaats en het verlies inhouden op zijn zakgeld. Als je iets vraagt en gebruikt het niet maak je misbruik van de gever. Als hij dan het empathische vermogen een pre-puber heeft moet je het op een manier laten voelen die hij wel snapt: monnie.
luchtig wijzigde dit bericht op 07-10-2021 10:58
0.29% gewijzigd
donderdag 7 oktober 2021 om 10:57
Oh ja, ik kan zo 100 dingen bedenken die ik zo leuk, grappig en lief vind van mijn lekkere dwarse en eigenwijze puber

Ik herken ook veel van zijn gedrag van hem van mezelf vroeger... Jullie ook van jezelf en je eigen kind(eren)?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
donderdag 7 oktober 2021 om 11:01
yourlocalhero schreef: ↑07-10-2021 10:57TO pick your battles, je kunt ze zelf zo heftig en zo rustig maken als je wil.
Ik voer hier geen strijd (nooit gedaan ook).
Ik heb een puber van 14 jaar en een prepuber van 10 jaar en echt nul struggles met beiden.
Mensen die denken dat hun fantastische pubers komen door hun opvoedkwaliteiten zijn dezelfde mensen die denken dat hun baby doorsliep met 8 weken door diezelfde opvoedkwaliteiten.
donderdag 7 oktober 2021 om 11:02
mijn beide meiden zijn (/waren, puberteit begint op eind te lopen) allebei erg verschillendtanteslankie schreef: ↑07-10-2021 10:57Oh ja, ik kan zo 100 dingen bedenken die ik zo leuk, grappig en lief vind van mijn lekkere dwarse en eigenwijze puber.
Ik herken ook veel van zijn gedrag van hem van mezelf vroeger... Jullie ook van jezelf en je eigen kind(eren)?
Ik herken vooral veel in oudste
Ook herken ik nu veel dingen, waarvan ik me besef, dat mijn ouders het totaal verkeerd aangepakt hebben!