Prepuberteit - begint het geëmmer nu al?

07-10-2021 09:29 130 berichten
Ik verheug me niet op de puberteit van mijn kinderen, maar ik weet dat bepaalde ruzies erbij horen. Toen ik veertien was, heb ik heel wat strijd met mijn moeder gehad over oa kleding, schoolwerk etc. Mijn man was braver, die had bijna nooit ruzie.

Enfin, zoon is elf en sinds de zomervakantie is hij megadwars. Vooraf zat er ook een kop op, maar kon je nog doordringen.
Project voor school wil hij niet goed uitvoeren (dat doen de anderen zogenaamd ook niet en anders staat hij voor schut).

Vanochtend een hele ruzie over kleding gehad. Pas heeft hij een duur kledingstuk gevraagd. Gepast, gevraagd of het naar wens is (ja dus) en nu doet hij het niet aan.

Op alles wat ik vraag, krijgen we een grote mond. Gisteren weigerde hij gewoon een vraag/opdracht van zijn vader om iets op te ruimen uit te voeren.

We zijn niet superstreng, sterker nog: sinds groep acht mag hij veel meer. We houden dus niet overdreven strak aan zijn kindertijd vast. Hij mag bv nu alleen naar de stad fietsen (klasgenoten mogen dat ook).

Qua uiterlijk zie ik niets van veranderingen. Het is niet zo dat hij- bij wijze van spreken- opeens een baard in de keel heeft of zich moet scheren.

Bij een puber beweeg je mee, maar bij een eigenwijs kind moet je strenger bijsturen. Dus: wat is verstandig?
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 07-10-2021 09:36
2.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zit hem iets dwars? Verveelt hij zich in groep acht?
laat los, laat gaan lange teugel

als hij dat kledingstuk niet aan wil, dan haal je je schouders op, kan jou het schelen?
Maak een punt van zaken die belangrijk zijn, tolereer niet, dat hij je uitscheldt (om maar een duidelijke grens te noemen)

En kijk of je een opening kunt vinden, of hij ergens bang voor is, ongelukkig etc. Vaak overschreeuwen (pre)pubers hun ongelukkigheid. Maken ze thuis ruzie, omdat ze op school gepest worden etc. Praat met hem, als hij weer eens zacht is. In de auto vond ik altijd de juiste plek, je zit naast elkaar, voelt net wat anoniemer
lilalinda schreef:
07-10-2021 09:39
laat los, laat gaan lange teugel

als hij dat kledingstuk niet aan wil, dan haal je je schouders op, kan jou het schelen?
Maak een punt van zaken die belangrijk zijn, tolereer niet, dat hij je uitscheldt (om maar een duidelijke grens te noemen)

En kijk of je een opening kunt vinden, of hij ergens bang voor is, ongelukkig etc. Vaak overschreeuwen (pre)pubers hun ongelukkigheid. Maken ze thuis ruzie, omdat ze op school gepest worden etc. Praat met hem, als hij weer eens zacht is. In de auto vond ik altijd de juiste plek, je zit naast elkaar, voelt net wat anoniemer
Het kan haar schelen, zie de OP. En terecht.
De klas is niet leuk, maar het gaat juist weer beter. Meer vriendjes dit jaar. Hij doet vooral thuis heel dwars.
FeeLucifer01 schreef:
07-10-2021 09:40
het is toch zijn kleding?
dat soort zaken loslaten, scheelt echt hoor
Dan trekt hij het kledingstuk niet aan. Zou me niet overal in vast bijten. Daar krijg je ook meer ergernis en ruzie van.
Ze heben wel teugeltjes nodig, naar als je die te strak trekt gaan ze steigeren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
lilalinda schreef:
07-10-2021 09:41
Nou, het is iets duurs waar hij specifiek om gevraagd heeft, waar zij geld in heeft gestoken, dan mag ze toch minstens wel even balen als dat voor niks blijkt te zijn?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
FeeLucifer01 schreef:
07-10-2021 09:40
Inderdaad! Ik zou zijn zakgeld inhouden. Dan voelt hij het wel. Wat dat kledingstuk betreft
lilalinda schreef:
07-10-2021 09:41
Nou als hij bv na veel zeuren een jas van 200€ heeft gekregen en die blijft op de kapstok hangen . Snap ik dat to niet blij is .
boerinnetje-van-buuten schreef:
07-10-2021 09:29
Gisteren weigerde hij gewoon een vraag/opdracht van zijn vader om iets op te ruimen uit te voeren.

Dan zoekt hij òf ruzie of hij heeft nog niet ontdekt hoe je met ongewenste opdrachten om moet gaan. Mijn dochter zegt gewoon ‘ja’ en doet het vervolgens niet. Veel geraffineerder ;-D
Snoesje666 schreef:
07-10-2021 09:42
Ze heben wel teugeltjes nodig, naar als je die te strak trekt gaan ze steigeren.
Ja, maar ik vind mezelf dus niet te strak. Ik had ook een tussenjas voor hem gekocht, die kan ik deze week dus terug naar de winkel brengen omdat hij het elastiek in de mouwen te strak vond. En dan doe ik dat ook nog.
Susan schreef:
07-10-2021 09:45
Nou, het is iets duurs waar hij specifiek om gevraagd heeft, waar zij geld in heeft gestoken, dan mag ze toch minstens wel even balen als dat voor niks blijkt te zijn?
wedden, dat als ze er geen nadruk op legt, hij het weer aantrekt
dat kan ze alleen nu wel vergeten

Pubers zijn opstandelingen
07-10-2021 09:47
Ja, maar ik vind mezelf dus niet te strak. Ik had ook een tussenjas voor hem gekocht, die kan ik deze week dus terug naar de winkel brengen omdat hij het elastiek in de mouwen te strak vond. En dan doe ik dat ook nog.
Ik vind ook dat helemaal niet zo gek hoor. Heb ook weleens gehad dat een kledingstuk later toch niet lekker blijkt te zitten.

Hou het gezellig, zie niet teveel beren op de weg.
Vanaf zijn 10de leek het net alsof we een ander kind hadden. Daarvoor heel lief, behulpzaam en gezellig. Nu grote mond, dwars en stoerdoenerig. Ik vraag soms aan hem waar mij kind is en wat hij met hem gedaan heeft. Hij is nu ruim 12, zit op het middelbaar en sinds een week ofzo doet hij weer een beetje wat we vragen. We zijn ook niet streng, hij mag veel. Maar soms liep het de spuigaten uit. Ik moest oprotten en nooit meer terukomen. Ik vroeg alleen of hij zijn voetbaltas even wilde opruimen. Gevraagd of hij dat een normale reactie vond. En dat we hoe dan ook als gezin de komende jaren een beetje leuk en gezellig willen doormaken en dat hij medeverantwoordelijk is voor de sfeer in huis. En met humor kom je ver. Maar man, wat een gedoe soms.

Succes.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
lilalinda schreef:

Of een kind uit de klas droeg hetzelfde soort jas/trui/shirtje en is daarmee uitgelachen ofzo.

Je weet het niet.
lilalinda schreef:
07-10-2021 09:39
Kijk, als mijn jongste straks op haar vijftiende haar haar paars wil kleuren, dan moet ze het zelf weten. Maar mijn zoon is elf. Hij vroeg zelf om het kledingstuk. Je hoeft toch niet alles van je af te laten glijden?

Dit lijkt me juist de fase waarin je nog snel wat goed gedrag erin probeert te krijgen, voordat de echte puberteit begint. Elke dag zelf douchen, om maar iets te noemen. Als je dat op zijn vijftiende probeert in te voeren, ben je te laat.
07-10-2021 09:50
Kijk, als mijn jongste straks op haar vijftiende haar haar paars wil kleuren, dan moet ze het zelf weten. Maar mijn zoon is elf. Hij vroeg zelf om het kledingstuk. Je hoeft toch niet alles van je af te laten glijden?

Dit lijkt me juist de fase waarin je nog snel wat goed gedrag erin probeert te krijgen, voordat de echte puberteit begint. Elke dag zelf douchen, om maar iets te noemen. Als je dat op zijn vijftiende probeert in te voeren, ben je te laat.
op hun 15e komt dat vanzelf, omdat iemand in de klas hem vertelt, dat hij stinkt
Susan schreef:
07-10-2021 09:45
Wat een onzin. Het is geen baby meer. Achterlijk dat je op je dertiende nog aan moet trekken wat je ouders willen. Laat het gaan, waarschijnlijk trekt hij het over een tijdje aan wanneer hij zelf wil. Als je dit zo gaat verplichten dan krijgt hij een hekel aan die trui.
tanteslankie schreef:
07-10-2021 09:49
Vanaf zijn 10de leek het net alsof we een ander kind hadden (...) Succes.
Oké, dus jij denkt dat het wel pubergedrag is? Was jouw zoon al fysiek aan het ontwikkelen? Want die van ons is nog een garnaaltje. Daarom lijkt het niet te rijmen.
aardbeienslof schreef:
07-10-2021 09:52
Achterlijk dat je op je dertiende nog aan moet trekken wat je ouders willen.
Elf, hij is elf. Hij zit nog op de basisschool. Kledingstuk is NET aangeschaft, hij heeft het nog nooit aangehad. Helaas kan ik het nu niet meer terugsturen, anders had ik dat wel gedaan.
07-10-2021 09:54
Elf, hij is elf. Hij zit nog op de basisschool. Kledingstuk is NET aangeschaft, hij heeft het nog nooit aangehad. Helaas kan ik het nu niet meer terugsturen, anders had ik dat wel gedaan.
Ok, ik dacht brugklas. Maar dan nog. Deze strijd wil je toch niet. Je dramt teveel, dat kind krijgt een hekel aan die trui. Daarbij besluit jij dat het ok is om een dure trui te kopen.
Daarbij, Ik heb ook wel eens een miskoop, goede les voor hem voor de volgende keer als hij de trui nooit aan wil.
Maar goed, als mijn moeder zo dramde dan droeg ik het het kledingstuk nooit meer.
Mijn kind was bozig toen het niet leuk was op school. Ze begon er al mee in groep 3, dus geen prepuberteit. Ze had een nare klas, ze werd gepest, haar leraar was een man die al jaren eerder uit zijn ambt ontheven had moeten worden en ze leerde niets. Inmiddels is ze 11, net ongesteld geworden en gestart in de brugklas en ze is een zonnetje. Zingend, blij en gelukkig. Als je zoon een stomme klas heeft zou ik de oorzaak eerder daar zoeken dan in iets prepuberigs.
lilalinda schreef:

Hahaha, echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven