Viva kattenvraagbaak deel 6
dinsdag 2 juni 2009 om 21:50
Wereldmeid wat een verdrietig nieuws. Al had ik het wel verwacht. Ik heb met je mee geleefd en aan je gedacht vandaag. Wat een moeilijke keuze is dat toch om te maken. Ik weet er helaas alles van. Maar je hebt gedaan wat het beste voor je lieve poes was. Hoe moeilijk en zwaar de beslissing ook was, je hebt aan haar gedacht. Fijn dat je broer er bij was....
Heel veel sterkte
Heel veel sterkte
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
dinsdag 2 juni 2009 om 21:57
Ratteke wat een zorg twee van die zieke katten. Wat ik me afvroeg, weet je de oorzaak van de overactieve schildklier? Mijn lieve poes (inmiddels overleden maar beesje is 19 jaar geworden) had dat ook (zie een van mijn eerdere postings) en het bleek dmv een operatie te verhelpen. Ze hebben een schildklier weggehaald en daarna was ze weer helemaal de oude en kwam snel weer aan in gewicht. Maar nu moet ik wel zeggen dat wij er al heel vroeg bij waren en daardoor de operatie kon. Een andere optie waren pillen. Deze heeft ze trouwens wel eerst twee maanden geslikt om weer op gewicht te komen en daarnaast iets voor haar hart. Dit omdat die door de overactieve schildklier problemen opleverde.
De dierenarts gaf aan dat die pillen ook heel goed zouden werken alleen was mijn poes niet zo'n goede pillenslikker dus koos ik voor de operatie. En idd daarna heeft ze nog drie gezonde jaren gehad.
Geeft jou kat ook snel over? Ik ben namelijk toen overgestapt op sensible voer van Royal Canin en daar deed ze het heel goed op.
De dierenarts gaf aan dat die pillen ook heel goed zouden werken alleen was mijn poes niet zo'n goede pillenslikker dus koos ik voor de operatie. En idd daarna heeft ze nog drie gezonde jaren gehad.
Geeft jou kat ook snel over? Ik ben namelijk toen overgestapt op sensible voer van Royal Canin en daar deed ze het heel goed op.

woensdag 3 juni 2009 om 07:53
Ik weet niet hoe het is gekomen, ik heb het ook een beetje laat ontdekt dat ze toch wel heel mager aan het worden was. Het is al nooit een dikkerd geweest, ze woog krap 3 kilo. Daarna hebben ze in een jaar tijd 3 verhuizingen moeten meemaken, meer mensen in huis (waaronder 2 kids), dacht dat het daar een beetje van kwam en van een dagje ouder worden. Eerst kreeg ze de "kattenpillen" tegen een overactieve schilklier. Daar kon ze niet tegen, kreeg open wonden op de "kale" plekjes onder de oren. Zag er niet uit en dat bloedde ook nog eens... Vieze ogen en veel overgeven. Nu zit ze op 2 "mensenpillen" per dag. Dat gaat goed, met de hand voeren doe ik niet meer. Wat een gevecht was dat altijd.... en dan is zo'n klein ielig poesje erg sterk... op een gegeven moment liep ze van me weg als ik de slaapkamer op kwam. Dat doet zeer, als je eigen kat voor je wegloopt.
Vorig jaar ben ik met alle 3 naar de dierendokter gegaan voor een algemeen onderzoek en ik wilde tandsteen laten verwijderen. Toen is dit allemaal naar boven gekomen. De 2 zieke katten kunnen niet geopereerd worden omdat ze naast al die andere klachten ook nog hartruis hebben. Tandsteen zit er nog en helaas kunnen ze dus niet geopereerd worden. Dat had ik anders wel gedaan, het is wel een risicovolle operatie, het zit in de keel. Maar mocht ze dood gaan, ze heeft een geweldig leven bij me gehad. Ik heb haar op vrijdag de 13e uit het asiel gehaald. Één keer raden wat voor kleur ze heeft Ze was heel angstig, (mishandeld, verwaarloosd, ik ben haar 4e baas) en in een jaar tijd was dat helemaal weg.
Vorig jaar ben ik met alle 3 naar de dierendokter gegaan voor een algemeen onderzoek en ik wilde tandsteen laten verwijderen. Toen is dit allemaal naar boven gekomen. De 2 zieke katten kunnen niet geopereerd worden omdat ze naast al die andere klachten ook nog hartruis hebben. Tandsteen zit er nog en helaas kunnen ze dus niet geopereerd worden. Dat had ik anders wel gedaan, het is wel een risicovolle operatie, het zit in de keel. Maar mocht ze dood gaan, ze heeft een geweldig leven bij me gehad. Ik heb haar op vrijdag de 13e uit het asiel gehaald. Één keer raden wat voor kleur ze heeft Ze was heel angstig, (mishandeld, verwaarloosd, ik ben haar 4e baas) en in een jaar tijd was dat helemaal weg.
woensdag 3 juni 2009 om 19:38
Ratteke ik had ook geluk hoor met een snelle diagnose. Ik ging naar de dierenarts omdat ze zo overgaf. Dit was voor mij een nieuwe omdat ik recentelijk was verhuist. Ik ging dus niet eens naar de dierenarts omdat ze magerder was geworden. Dat viel eigenlijk wel mee. De dierenarts dacht dat het haarballen was dus ik kreeg daar iets voor mee. Nou daar reageerde ze allergisch op, ging heel raar doen, achteruit lopen... echt doodeng. Dus ik de weekendarts gebeld en die stelde me meteen wel gerust dat het bijwerking was van dat medicijn. Dat scheen vaker voor te komen. Maar ik mocht langs komen. En dit was dus mijn oude dierenarts. Ik woon nog steeds in dezelfde gemeente alleen een dorp verderop. Hij deed een algemene check en voelde toen meteen de verdikking bij haar schildklier. Diagnose was toen snel gesteld. De keuze voor een operatie vond ik wel moeilijk. Ze was toen inmiddels 16 jaar. Maar de dierenarts stelde me gerust en gaf aan dat ik er vroeg bij was en de kans van slagen heel erg groot was (99%ofzo). Maar ik heb echt in doodsangst gezeten de tijd dat ze werd geopereerd. Was op van de zenuwen... maar gelukkig is dus alles goed gegaan.
Maar als zij niet zo over had gegeven dan had ik ook niet zo snel er bij geweest.
Maar wat een lieve poezemoeder ben je als ik dat zo lees! Want het geeft wel een zorgen hé, als je poezen zo ziek zijn.
Is dat speciaal AD van hills niet iets voor jou katten?
Maar als zij niet zo over had gegeven dan had ik ook niet zo snel er bij geweest.
Maar wat een lieve poezemoeder ben je als ik dat zo lees! Want het geeft wel een zorgen hé, als je poezen zo ziek zijn.
Is dat speciaal AD van hills niet iets voor jou katten?
woensdag 3 juni 2009 om 19:44
Wereldmeid
Wat is het dan in ene stil in huis hé... Elke keer dat ik naar haar plekje keek kon ik maar niet geloven dat ze er niet meer was.
Ik was er zelf meteen uit dat er snel een nieuwe kat moest komen. Niet een die haar zou kunnen vervangen want dat is onmogelijk. We hebben bewust nu een mannetje genomen en een hele andere kleur. En alsof het zo heeft moeten zijn zoekt hij precies dat plekje op waar zij ook altijd lag....
Nogmaals heel veel sterkte, mijn gedachten zijn bij je
Wat is het dan in ene stil in huis hé... Elke keer dat ik naar haar plekje keek kon ik maar niet geloven dat ze er niet meer was.
Ik was er zelf meteen uit dat er snel een nieuwe kat moest komen. Niet een die haar zou kunnen vervangen want dat is onmogelijk. We hebben bewust nu een mannetje genomen en een hele andere kleur. En alsof het zo heeft moeten zijn zoekt hij precies dat plekje op waar zij ook altijd lag....
Nogmaals heel veel sterkte, mijn gedachten zijn bij je
donderdag 4 juni 2009 om 07:33
Hoi Annedaisymay, bedankt!!
Het valt nu idd niet mee om thuis te komen in een 'leeg' huis omdat ze er niet meer is....
Ik denk dat ik over een tijdje een andere kat uit het asiel ga halen, maar het is nu nog te vers allemaal. Een vriendin gaat volgende week op vakantie en ik zou haar kat in huis mogen nemen voor 4 weken, maar ik wil het niet... het voelt niet goed. Alsof ik mijn kat zo snel zou 'inruilen' of vervangen.
groetjes
Wereldmeid
Het valt nu idd niet mee om thuis te komen in een 'leeg' huis omdat ze er niet meer is....
Ik denk dat ik over een tijdje een andere kat uit het asiel ga halen, maar het is nu nog te vers allemaal. Een vriendin gaat volgende week op vakantie en ik zou haar kat in huis mogen nemen voor 4 weken, maar ik wil het niet... het voelt niet goed. Alsof ik mijn kat zo snel zou 'inruilen' of vervangen.
groetjes
Wereldmeid
donderdag 4 juni 2009 om 11:03
Hallo allemaal,
ik ga vanmiddag een kat uit het asiel halen en ik vind het erg spannend! Heb ik wel alles in huis? Hoe zullen die eerste dagen gaan? enz......Hebben jullie als experts wellicht nog tips voor me?
@wereldmeid: sterkte met het verlies. Afgelopen oudjaarsavond hebben we onze retriever van 15 in moeten laten slapen.....het voelt nog steeds raar en leeg aan als ik bij mijn ouders kom.
ik ga vanmiddag een kat uit het asiel halen en ik vind het erg spannend! Heb ik wel alles in huis? Hoe zullen die eerste dagen gaan? enz......Hebben jullie als experts wellicht nog tips voor me?
@wereldmeid: sterkte met het verlies. Afgelopen oudjaarsavond hebben we onze retriever van 15 in moeten laten slapen.....het voelt nog steeds raar en leeg aan als ik bij mijn ouders kom.
donderdag 4 juni 2009 om 12:24
Hai Wereldmeid,
Heb de laatste paginas gelezen van het topic.. wat ontzettend kl*te voor je.. Neem rustig de tijd om je verdriet te verwerken.. Vandaar ook je gevoel of je hem wilt "inruilen" bij die andere kat...
Mijn hond is in maart overleden.. en krijg over een aantal weken kittens.. maar toch voelt het bij mij ook nog steeds zo..
.. heel veel sterkte!!
Liefs,
Goldfishie
Heb de laatste paginas gelezen van het topic.. wat ontzettend kl*te voor je.. Neem rustig de tijd om je verdriet te verwerken.. Vandaar ook je gevoel of je hem wilt "inruilen" bij die andere kat...
Mijn hond is in maart overleden.. en krijg over een aantal weken kittens.. maar toch voelt het bij mij ook nog steeds zo..

Liefs,
Goldfishie

donderdag 4 juni 2009 om 12:58
Mijn katten krijgen One droge brokjes. En, hangt af van welke winkel ik ben, AH zakjes natvoer, of van Kitekat of van Whiskas.
Ook het droogvoer van de AH vinden ze lekker, het is een witte zak met een springende kat er op. Weet de naam niet meer...
En veel, heel veel plezier vandaag met je nieuwste aanwinst! Heb je een poes of een kater? En van hoe oud? Leuk, ik heb mijn 2e uit het asiel, toen was ze al één.
Ook het droogvoer van de AH vinden ze lekker, het is een witte zak met een springende kat er op. Weet de naam niet meer...
En veel, heel veel plezier vandaag met je nieuwste aanwinst! Heb je een poes of een kater? En van hoe oud? Leuk, ik heb mijn 2e uit het asiel, toen was ze al één.
donderdag 4 juni 2009 om 13:32
donderdag 4 juni 2009 om 15:48
We zijn thuisgekomen met een duo. Beiden komen uit een ernstig vervuild huis en waren nogal aan elkaar verknocht. Ze zijn nu lekker het huis aan het verkennen en liggen af en toe al lekker op de bank en naast me. Ik had verwacht dat ze de eerste week verstopt zouden zitten. Ben nu al helemaal gelukkig met deze 2!
donderdag 4 juni 2009 om 21:28
quote:wereldmeid schreef op 04 juni 2009 @ 20:38:
Hoi Parasol, veel plezier met je katten!
Dank je:) Een ligt al helemaal languit op schoot te pitten en de andere heeft net een langpootmug verorberd
Maar ze hebben beiden niesziekte gehad in het asiel en 1 is nog steeds aan het niezen. Volgens het asiel had ze het niet meer. Ze heeft geen loopneus of tranende ogen oid. Kan het zijn dat ze gewoon nog wat na-niest?
Hoi Parasol, veel plezier met je katten!
Dank je:) Een ligt al helemaal languit op schoot te pitten en de andere heeft net een langpootmug verorberd
Maar ze hebben beiden niesziekte gehad in het asiel en 1 is nog steeds aan het niezen. Volgens het asiel had ze het niet meer. Ze heeft geen loopneus of tranende ogen oid. Kan het zijn dat ze gewoon nog wat na-niest?
vrijdag 5 juni 2009 om 09:57
@ Wereldmeid: ze hebben een dierenpaspoort en zijn in april nog ingeent. In het asiel vertelden ze dat ze net van de medicatie af waren. Nu heb ik haar nog niet horen niezen.
Er is wel een ander probleem en dat is dus dat ze het liefst overal plassen behalve in de bak! Ze hebben het al op bed en op de bank gedaan en natuurlijk wanneer we er niet bij waren:( Omdat ze uit een ernstig vervuild huis komen vraag ik me af of ze het uberhaupt wel deden maar ik ga zo even naar het asiel bellen. Nog tips om de bak aantrekkelijk te maken?
Er is wel een ander probleem en dat is dus dat ze het liefst overal plassen behalve in de bak! Ze hebben het al op bed en op de bank gedaan en natuurlijk wanneer we er niet bij waren:( Omdat ze uit een ernstig vervuild huis komen vraag ik me af of ze het uberhaupt wel deden maar ik ga zo even naar het asiel bellen. Nog tips om de bak aantrekkelijk te maken?
vrijdag 5 juni 2009 om 10:16
Hoi Wereldmeid,
Leuk 2 kittens! Hoe zien ze er uit?
Als je googled op katten en (on)zindelijkheid kom je al veel tips tegen.
Meestal zijn zelfs katten uit een vervuilde omgeving zindelijk, ook al hebben ze dan geen bak, ze doen op dezelfde plaats.
Het is raadzaam om 2 bakken te nemen.
Zet ook niet de etensbakjes naast de bak.
Verder moet de bak een rustige plek zijn. En niet schoonmaken met citroen/azijn achtige schoonmaakmiddelen.
Niet op de bak plassen kan ook met stress te maken hebben.
Ik zou ook nog even het asiel bellen met je vraag.
Hoop dat je hier iets aan hebt?
Veel plezier met je kittens!!
Leuk 2 kittens! Hoe zien ze er uit?
Als je googled op katten en (on)zindelijkheid kom je al veel tips tegen.
Meestal zijn zelfs katten uit een vervuilde omgeving zindelijk, ook al hebben ze dan geen bak, ze doen op dezelfde plaats.
Het is raadzaam om 2 bakken te nemen.
Zet ook niet de etensbakjes naast de bak.
Verder moet de bak een rustige plek zijn. En niet schoonmaken met citroen/azijn achtige schoonmaakmiddelen.
Niet op de bak plassen kan ook met stress te maken hebben.
Ik zou ook nog even het asiel bellen met je vraag.
Hoop dat je hier iets aan hebt?
Veel plezier met je kittens!!
vrijdag 5 juni 2009 om 10:18
vrijdag 5 juni 2009 om 10:29
Hoi Parasol,
Meerdere kattenbakken neerzetten. In elke kamer een kattenbak. Het liefst op een plaats of in de buurt waar ze nu al plassen. Doorbreek meteen de gewoonte om op een verkeerde plek te plassen. Slaapkamerdeur dicht, als dat niet kan dan haal je het dekbed weg of je zet een kattenbak voor het bed. Kiezen ze de deurmat bv dan haal je die weg. Vooral het neerzetten van voldoende bakken is echt belangrijk. Op den duur kun je er een paar weg halen. Op deze manier heb ik al verschillende katten zindelijk gekregen ( vang thuis zwerfkatten op). Katten houden vaak van chloor, dus niet de vieze plekken schoonmaken met chloor. Kies bakken zonder deurtje ( klepje). Veel katten vinden het niet prettig als ze niets zien. Een dakje kan vaak wel maar dat kun je ook uitproberen. Kattenbakkorrels kan ook verschil maken, sommige katten zijn erg kieskeurig. Vraag eens na wat ze in het asiel gebruikten.
En natuurlijk, nooit straffen want dat is zinloos.
Succes en veel plezier met je katten!
Meerdere kattenbakken neerzetten. In elke kamer een kattenbak. Het liefst op een plaats of in de buurt waar ze nu al plassen. Doorbreek meteen de gewoonte om op een verkeerde plek te plassen. Slaapkamerdeur dicht, als dat niet kan dan haal je het dekbed weg of je zet een kattenbak voor het bed. Kiezen ze de deurmat bv dan haal je die weg. Vooral het neerzetten van voldoende bakken is echt belangrijk. Op den duur kun je er een paar weg halen. Op deze manier heb ik al verschillende katten zindelijk gekregen ( vang thuis zwerfkatten op). Katten houden vaak van chloor, dus niet de vieze plekken schoonmaken met chloor. Kies bakken zonder deurtje ( klepje). Veel katten vinden het niet prettig als ze niets zien. Een dakje kan vaak wel maar dat kun je ook uitproberen. Kattenbakkorrels kan ook verschil maken, sommige katten zijn erg kieskeurig. Vraag eens na wat ze in het asiel gebruikten.
En natuurlijk, nooit straffen want dat is zinloos.
Succes en veel plezier met je katten!
vrijdag 5 juni 2009 om 11:57
Bedankt voor de tips. Ik heb er net een kattenbak bijgekocht. Er staat er 1 in de hal en dan moet ik er maar 1 in de woonkamer zetten? Maar dat is niet zo rustig......gewoon proberen dus. Ik heb er ook wat valeriaandruppels ingedaan...voor het geval het van de verhuisstress is. (dat stinkt overigens wel)
Het zijn overigens geen kittens meer, ze zijn 3 en 5. En ik vind ze super maar dit is gewoon even vervelend.
Het zijn overigens geen kittens meer, ze zijn 3 en 5. En ik vind ze super maar dit is gewoon even vervelend.
anoniem_36895 wijzigde dit bericht op 05-06-2009 12:07
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
vrijdag 5 juni 2009 om 12:38
Dit lijkt me niet echt territoriumgedrag. ( dat is meer sproeien of plassen op plekken waar ze andere katten zien bij de voordeur, tegen het raam etc). Dit lijkt meer op overgangsproblemen en vooral als ze uit een vervuild huis komen en een asiel. Je moet ze nu even aanleren dat ze op de bak plassen, zorgen dat het een gewoonte wordt. kattenbak in de huiskamer zetten, in de buurt van de bank. Ik zou nog een kattenbak kopen en in de slaapkamer zetten. Je moet het zo makkelijk mogelijk maken om op de bak te gaan. ( kan ook een eenvoudige plastic bak zijn voor tijdelijk). Nu even investeren, heb je later plezier van. Het is ook belangrijk natuurlijk om de bak heel goed schoon te houden dus meteen opruimen zodra ze op de bak geweest zijn.
Katten plassen graag op zachte dingen ( bed/bank etc) dus probeer dat onmogelijk te maken en laat geen matjes, kleding e.d. op de grond liggen.
Katten plassen graag op zachte dingen ( bed/bank etc) dus probeer dat onmogelijk te maken en laat geen matjes, kleding e.d. op de grond liggen.