Liefdesverslaving
dinsdag 12 oktober 2021 om 23:18
Dat boek, dus.Carbonaatje schreef: ↑11-10-2021 22:23Ik vind op internet hier weinig informatie over.
Ttz. weinig verhalen over mensen die een relatie hebben met iemand die liefdesverslaafd is.
Het zou me al een stuk vooruit helpen indien ik hier iets meer over te weten kon komen.
dinsdag 12 oktober 2021 om 23:21
Helder,
Je vriend kan leren zich zelf te waarderen en dit los te koppelen van waardering van anderen. Zichzelf als het ware te vullen....
Dat gaat niet overnight... Aan jou hoe Je hiermee om gaat. Als jij veiligheid gehecht bent, wordt het makkelijker voor hem.
Als hij gemotiveerd is eraan te werken.....
Je vriend kan leren zich zelf te waarderen en dit los te koppelen van waardering van anderen. Zichzelf als het ware te vullen....
Dat gaat niet overnight... Aan jou hoe Je hiermee om gaat. Als jij veiligheid gehecht bent, wordt het makkelijker voor hem.
Als hij gemotiveerd is eraan te werken.....
woensdag 13 oktober 2021 om 15:44
Dank je voor je reactie Feniks. Je hebt het goed begrepen. Het is inderdaad zo dat hij heel weinig zelfvertrouwen heeft en als het ware denkt dat bij een ander te moeten gaan tanken. Het gebrek aan eigenwaarde komt voort uit zijn jeugd. Terwijl hij absoluut er geen reden toe heeft. Hij is knap, heeft een bloeiende en boeiende zaak uit de grond gestampt, is sociaal, grappig en aangenaam in omgang. Heeft alles op de rit en toch... Hij wil hier echt vanaf, want het vreet energie en hij maakt iedereen ongelukkig, zichzelf incluis. Hij wil hier hard aan werken, maar het is wel zo dat ik het vertrouwen kwijt ben en niet goed weet hoe hiermee om te gaan.
woensdag 13 oktober 2021 om 15:48
woensdag 13 oktober 2021 om 16:16
@carbonaadje: laat wat van hem is , is van hem, aan hem om het op te lossen.
Als jouw vertrouwen nu niet aanwezig is, zou ik geen relatie aangaan. Kun je nog wel contact hebben met elkaar. Maar niet de hoge verwachtingen die bij een vaste relatie horen, is vanuit hem gezien nu ook niet handig, hij kan beter zijn energie stoppen in herstel.
Sterkte voor jullie beide.
Als jouw vertrouwen nu niet aanwezig is, zou ik geen relatie aangaan. Kun je nog wel contact hebben met elkaar. Maar niet de hoge verwachtingen die bij een vaste relatie horen, is vanuit hem gezien nu ook niet handig, hij kan beter zijn energie stoppen in herstel.
woensdag 13 oktober 2021 om 16:34
Hij is in behandeling bij een klinisch psycholoog. En liefdesverslaving bestaat dus wel degelijk. Zoek het anders maar eens op. En uiteraard valt zijn gedrag niet goed te praten. Maar het is het gevolg van een verslaving waar hij vanaf wil en dewelke hem ook ongelukkig maakt. Hij erkent zijn probleem en heeft open kaart met mij gespeeld, goed wetende dat hij me hierdoor kon kwijtraken.FeeLucifer01 schreef: ↑13-10-2021 15:48Wat is dat voor een therapeut dan?
Echt hoor, wat een bijzondere diagnose voor gewoon kutgedrag.
Maar zo te lezen wil je graag horen dat je hem vooral niet moet verlaten/je standaard verhogen, dus succes TO.
Ik denk dat dit een leven vol met drama gaan zijn maar misschien vind je dat fijn.
Het is niet zo dat ik hier blij van word of hem kost wat kost wil redden oid., maar wanneer je iemand echt graag ziet, moet je die dan gewoon maar dumpen als blijkt dat ze mentale issues hebben? De wil om er aan te werken is er. Ik wilde hier gewoon achterhalen of er mensen waren die er meer over wisten.
woensdag 13 oktober 2021 om 16:39
Dank je. En inderdaad, goede tip. Ik had deze eerlijk gezegd ook al in mijn achterhoofd. Had hem al laten weten dat ik niet wilde fungeren als zijn psycholoog. Maar dat we wel gewoon nog leuke dingen konden doen. Het leven bekijken van dag tot dag. Zonder de druk van een relatie, denk dat we dat nu beiden niet nodig hebben.feniks02 schreef: ↑13-10-2021 16:16@carbonaadje: laat wat van hem is , is van hem, aan hem om het op te lossen.
woensdag 13 oktober 2021 om 19:34
Mij lijkt het alsof jij relatieverslaafd bent.
Alless wat je typt gaat over hem en wat hij nodig heeft en hoe je dat gaat doen slagen.
Het lijkt er serieus op alsof jij zijn problemen wil gaan oplossen, nog meer dan hij dan wil.
Maar waar ben jij in dit verhaal? Wat heb jij nodig? Hem als verbeterproject?
Alless wat je typt gaat over hem en wat hij nodig heeft en hoe je dat gaat doen slagen.
Het lijkt er serieus op alsof jij zijn problemen wil gaan oplossen, nog meer dan hij dan wil.
woensdag 13 oktober 2021 om 21:58
Codependent dusProetel schreef: ↑13-10-2021 19:34Mij lijkt het alsof jij relatieverslaafd bent.
woensdag 13 oktober 2021 om 22:10
Wat een laat jij je op de mouw spelden zeg……Carbonaatje schreef: ↑12-10-2021 20:41Dat schuldgevoel tov zijn ex is eigenlijk meer het idee dat hij nog steeds gewaardeerd wil worden door haar. Doordat ik het beu werd maar hij steeds naar mij terugkeerde, had ik voorgesteld dat hij in therapie zou gaan. Daar is er het één en ander aan de oppervlakte gekomen en is zijn therapeut tot de vaststelling gekomen dat hij liefdesverslaafd is. Die had hem aangeraden om open en eerlijk tegen me te zijn. En bij een gesprek is dus gebleken dat hij ook nog de aandacht en erkenning zoekt van andere vrouwen. Via facebook of andere kanalen. Hij spreekt vrouwen aan en heeft er korte conversaties mee. Van zodra zij hem te kennen geven dat hij leuk is, is dat voor hem een bevestiging en dat volstaat. Van zodra ze meer verlangen haakt hij af. Want ik zit in zijn hoofd. Het is alsof hij bij andere vrouwen zijn batterijen oplaadt. Anderzijds vindt hij het enorm vermoeiend en beseft hij dat het veel kapot maakt. De kick is zeer kort en nadien voelt hij enorm veel schaamte. Tov van mij en zijn kinderen. Hij wil er echt vanaf. Het is zo dat hij voelt dat zijn gevoelens voor mij echt zijn en dat maakt hem bang. Dan vlucht hij weg en zoekt hij een surrogaat voor mij. Hij kan niet snappen dat ik hem echt graag zie, dat idee is voor hem ergens ondenkbaar.
Het vreemde is dat als we samen op stap zijn, hij al zijn aandacht op mij richt. Het is zeker niet zo dat hij dan loopt te flirten met één of andere serveuse. Ik zie hem ook niet gluren naar andere vrouwen, integendeel. Dan lijkt het alsof de wereld rondom ons niet bestaat.
Voor hem was dit opbiechten een hele opluchting, want het begon enorm zwaar te wegen. Ikzelf ben er al dagen ondersteboven van en weet niet goed wat ik ermee moet. Ik ben zelf langsgegaan bij een psycholoog en zij raadt me aan om ook samen in therapie te gaan.
Het is trouwens niet alleen bij vrouwen dat hij waardering zoekt. Hij wil ook door mannen goed bevonden worden. Daar kan ik een gans verhaal over ophangen wat ik niet ga doen, maar dat heb ik dus zelf ondervonden. En van zodra dat tegenvalt, is hij daar echt het hart van in.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
donderdag 14 oktober 2021 om 06:49
Als dit allemaal waar is moet hij het toch echt zelf oplossen.
Persoonlijk zou ik afstand nemen.
Geef aan dat je om hem geeft maar dat je geen relatie/ contact wil met iemand die niet 100% voor je kan gaan. Dat jullie kunnen praten als hij klaar is met zijn traject/behandeling.
Ondertussen leef jij veder, ga je niet zitten wachten en heb je geen contact.
Geef aan dat je om hem geeft maar dat je geen relatie/ contact wil met iemand die niet 100% voor je kan gaan. Dat jullie kunnen praten als hij klaar is met zijn traject/behandeling.
donderdag 14 oktober 2021 om 06:59
To, wat is er mis met jou dat jij perse deze beschadigde man wil?
Sommige mensen halen hun zelfvertrouwen uit het helpen repareren van de ander. Zij zien de perfecte persoon in de ander, als hij nou maar precies zou doen wat jij hem adviseert. Dit is vaak een fantasie, die perfecte man bestaat alleen in je hoofd en de ander gaat nooit de weg volgen die jij voor hem bedacht hebt.
Ik zou beginnen met het gat in jezelf helen, want dan heb je niet meer zo de neiging om van elke man een veranderproject te maken.
Sommige mensen halen hun zelfvertrouwen uit het helpen repareren van de ander. Zij zien de perfecte persoon in de ander, als hij nou maar precies zou doen wat jij hem adviseert. Dit is vaak een fantasie, die perfecte man bestaat alleen in je hoofd en de ander gaat nooit de weg volgen die jij voor hem bedacht hebt.
Ik zou beginnen met het gat in jezelf helen, want dan heb je niet meer zo de neiging om van elke man een veranderproject te maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 14 oktober 2021 om 07:44
Zou ik niet eens doen. Wrs krijg je dan ineens weer volle aandacht en wordt je er weer ingezogen...Bosrozen schreef: ↑14-10-2021 06:49Als dit allemaal waar is moet hij het toch echt zelf oplossen.
donderdag 14 oktober 2021 om 08:35
Ja klopt mss. Voor mij werkt dit wel. Dan heb ik Gwn bewust een paar weken geen contact (desnoods blokken) en ben je er na een aantal weken vanaf.An_Dre_Hash_Dag schreef: ↑14-10-2021 07:44Zou ik niet eens doen. Wrs krijg je dan ineens weer volle aandacht en wordt je er weer ingezogen...
Maar goed, ik heb zelf met een therapeut gepraat na een aantal van dit soort mannen.
donderdag 14 oktober 2021 om 11:27
Ja natuurlijk bestaat dat maar dat wil je toch niet? Ik lees maar vreemde dingen hier... een man die naar de hoeren gaat jaren lang is opeens sexverslaafd... een man die aandacht van andere vrouwen zoekt (achter je rug!) Is opeens liefdesverslaafd.Anderlicht schreef: ↑14-10-2021 11:10En jij bent een psychiater of psycholoog?
Natuurlijk bestaat het.
Een moordenaar kan er vast ook niks aan doen dat hij nu eenmaal psychopaat is en na therapie is dat vast verholpen.
Er zijn meer mannen op de wereld hoor dan deze kneuzen. Dat doe je jezelf toch niet aan.
To denk je soms dat je niet beter verdient?
abracadabra wijzigde dit bericht op 14-10-2021 11:28
14.92% gewijzigd
donderdag 14 oktober 2021 om 11:30
Natuurlijk bestaat het en om eerlijk te zijn, ik ben wel eens in de beginfase van een relatie met een ex in bed gedoken als een soort paniekreactie. Klinkt vaag en fout ik weet het.
Die beginnende relatie is volkomen terecht gefaald omdat ik en die man gewoon beide issues hadden waar aan gewerkt moest worden.
Dus TO, ga lekker aan jezelf werken en verbreek het contact voorlopig. Als het echt “meant to be” is dan komt hij wel weer een keer op je pad. Voor mij gelde dat toen ik bewust uit de toxische dynamiek stapte ik mij na een tijdje afvroeg waar ik in godesnaam mij bezig was geweest.
Die beginnende relatie is volkomen terecht gefaald omdat ik en die man gewoon beide issues hadden waar aan gewerkt moest worden.
Dus TO, ga lekker aan jezelf werken en verbreek het contact voorlopig. Als het echt “meant to be” is dan komt hij wel weer een keer op je pad. Voor mij gelde dat toen ik bewust uit de toxische dynamiek stapte ik mij na een tijdje afvroeg waar ik in godesnaam mij bezig was geweest.
donderdag 14 oktober 2021 om 18:19
En jij bent?Anderlicht schreef: ↑14-10-2021 11:10En jij bent een psychiater of psycholoog?
Natuurlijk bestaat het.
Joh blijf jij lekker bij je partner die vreemdgaat omdat hij zijn gevoelens voor jou niet aan kan.
Is vast een hele fijne veilige relatie waarin je je enorm geliefd voelt. Elke keer als hij zijn leuter in een ander propt of aandacht van een ander nodig heeft omdat de liefde zo groot is…..
Romantisch
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
donderdag 14 oktober 2021 om 19:25
Natuurlijk verdien ik beter, en ik niet alleen, niemand verdient dit!abracadabra schreef: ↑14-10-2021 11:27
Ja natuurlijk bestaat dat maar dat wil je toch niet? Ik lees maar vreemde dingen hier... een man die naar de hoeren gaat jaren lang is opeens sexverslaafd... een man die aandacht van andere vrouwen zoekt (achter je rug!) Is opeens liefdesverslaafd.
Een moordenaar kan er vast ook niks aan doen dat hij nu eenmaal psychopaat is en na therapie is dat vast verholpen.
Er zijn meer mannen op de wereld hoor dan deze kneuzen. Dat doe je jezelf toch niet aan.
To denk je soms dat je niet beter verdient?
Het is niet zo dat ik erachter gekomen ben, hij heeft me dit zelf opgebiecht, op aanraden van zijn psych weliswaar, maar hij kon er zélf niet meer mee om. Het maakt hem ook kapot, het is niet dat hij dit leuk vindt ofzo. En hij wil er hard aan werken, want hij wil er vanaf. Het is dus echt vergelijkbaar met een andere verslaving. Je geeft er in een moment van zwakte aan toe en nadien voel je je enorm slecht en overvalt een gevoel van diepe schaamte.
Ik krijg hier heel wat over me uitgestort. Plotsklaps is de helft van dit forum psycholoog die zonder me te kennen het etiket "codependent" op me plakken. Ik heb eerdere relaties al verbroken omdat ze me geen voldoening gaven. Ik ben ook jaren single geweest. Dus ik weet niet of dit overeenstemt met codependentie. En natuurlijk zie ik deze man graag, zonder die issues voelt het bij hem als thuiskomen. ik had me met hem een toekomstbeeld voorgesteld. Dus mijn excuses dat ik hem niet per direct de deur wijs. Ik heb niet gevraagd om hem en mij te be- of veroordelen, ik heb ook niet gevraagd wat jullie in mijn plaats zouden doen. Ik heb daar geen boodschap aan. Ik wilde hier enkel mijn licht opsteken of er hier mensen waren met dergelijke ervaringen. Nét om te checken of dit echt nog toekomst heeft of niet. Dus degenen die er nog niet eens over gehoord hebben, welk nut heeft uw niet onderbouwde commentaar voor mij, denkt u?
donderdag 14 oktober 2021 om 19:32
To, geen enkel wekdenkende gezond mens blijft vasthouden aan een toekomstbeeld dat niet bestaat. Zij heeft haar standpunt prima onderbouwd en er zijn op dit forum genoeg mensen met de ervaring dat dit soort relaties niet het geen gaan opleveren wat jij zoekt. Je bent een redder, zonder iets te redden denk je geen bestaansrecht te hebben.
De enige eisen die je voor een man hebt is dat hij eerlijk is en dat er iets te fixen valt.
De enige eisen die je voor een man hebt is dat hij eerlijk is en dat er iets te fixen valt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 14 oktober 2021 om 22:21
Hier zelf een liefdesverslaafde..en eigenlijk werkt dat toch wel heeeeell anders.
De dingen die hij zegt is gewoon manipulatie.
Ik heb je andere topic gelezen, en hij probeert je keihard te manipuleren.
Allerlei smoezen voor zijn gedrag..
Ja hoor hij zal er vast kapot aan gaan.. meer omdat hij alles vol wil houden zoals die het nu doet.
Mijn liefdesverslaving uit zich eigenlijk, naar hoe jij je nu gedraagd ( of eigenlijk heb ik al flink therapie gehad en kan ik nu alles gelukkig redelijk goed inzien, maar heb soms echt nig die inzichten via iemand nodig)
Ik ga op date, denk mezelf gelijk al in of deze man iets is voor een relatie, bedenk al dingen die we kunnen gaan doen, creëer al vlinder gevoelens op basis van oppervlakkig eerste gesprek en uiterlijk. Wil zijn aandacht, en gelijk zijn enige vrouw zijn. Elkaar regelmatig zien, en wat opbouwen.
Dat ik daarbij helemaal vergeet te kijken naar de mindere punten, goed na denk of we überhaupt wel matchen, rode vlaggen bedek met " maar hij zegt toch dit en dat", woordenwisselingen goed praat, mezelf wegcijfer en hem ophemel..vind ik dan allemaal niet relevant.
Dit is mijn kans op liefde, aandacht, toekomst, geborgenheid, dus ik pak het..en ik schakel wel om naar hem en zijn leven en praatjes etc.
Dat is vooral liefdes verslaafd, en daar heb ik totaal geen andere mannen voor nodig, die aandacht hoef ik niet. Omdat dat te kortstondig is, een berichtje dat ik leuk of knap ben, nee ik wil in de realiteit die liefde voelen..
Dus ja...je laat je enorm gebruiken, en negeert keihard flinke rode vlaggen
De dingen die hij zegt is gewoon manipulatie.
Ik heb je andere topic gelezen, en hij probeert je keihard te manipuleren.
Allerlei smoezen voor zijn gedrag..
Ja hoor hij zal er vast kapot aan gaan.. meer omdat hij alles vol wil houden zoals die het nu doet.
Mijn liefdesverslaving uit zich eigenlijk, naar hoe jij je nu gedraagd ( of eigenlijk heb ik al flink therapie gehad en kan ik nu alles gelukkig redelijk goed inzien, maar heb soms echt nig die inzichten via iemand nodig)
Ik ga op date, denk mezelf gelijk al in of deze man iets is voor een relatie, bedenk al dingen die we kunnen gaan doen, creëer al vlinder gevoelens op basis van oppervlakkig eerste gesprek en uiterlijk. Wil zijn aandacht, en gelijk zijn enige vrouw zijn. Elkaar regelmatig zien, en wat opbouwen.
Dat ik daarbij helemaal vergeet te kijken naar de mindere punten, goed na denk of we überhaupt wel matchen, rode vlaggen bedek met " maar hij zegt toch dit en dat", woordenwisselingen goed praat, mezelf wegcijfer en hem ophemel..vind ik dan allemaal niet relevant.
Dit is mijn kans op liefde, aandacht, toekomst, geborgenheid, dus ik pak het..en ik schakel wel om naar hem en zijn leven en praatjes etc.
Dat is vooral liefdes verslaafd, en daar heb ik totaal geen andere mannen voor nodig, die aandacht hoef ik niet. Omdat dat te kortstondig is, een berichtje dat ik leuk of knap ben, nee ik wil in de realiteit die liefde voelen..
Dus ja...je laat je enorm gebruiken, en negeert keihard flinke rode vlaggen