Belasting op overwaarde eigen huis

15-10-2021 15:11 546 berichten
Ik las net op NOS dat de Nederlandse Bank voorstelt belasting te gaan heffen op de overwaarde van eigen huizen. In ruil daarvoor daalt dan de inkomstenbelasting. Dat zou de verschillen tussen huurders en kopers wat kleiner maken.

Wat ik me dan afvraag is hoe ze die overwaarde gaan bepalen? Normaal 'weet' je dat alleen bij verkoop van je woning, waar je dan ook zelf voor kiest. Als ik zie voor hoeveel geld de woningen hier in de straat verkocht worden (dat is echt gekkenwerk, zoals overal) maak ik me best zorgen. En wat te denken van al die oudjes met een karig pensioen, waarvan de woning sinds de aankoop 100x meer waard is geworden. Krijg je dan niet dat mensen uit hun huis moeten omdat ze die belasting niet kunnen betalen?

Nou ja, ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben het er overigens van harte mee eens dat er iets moet worden gedaan aan de woningnood, laat daar geen misverstand over zijn. Maar los dat op door betaalbare huizen te bouwen en niet door kosten te verhogen, de hypotheekrente wordt ook afgebouwd (daar ben ik het overigens wel mee eens).

https://nos.nl/artikel/2401766-dnb-bela ... rkt-remmen
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-10-2021 16:23
Omdat dat geen spaarpotje van beschikbaar geld is en ook zomaar weer kan halveren of verdwijnen. Het is fictief vermogen, wat je nergens voort kunt gebruiken. Zodra je er iets van zou opnemen is het ineens geleend geld.
Precies dit. Ik ben nog geen 10 jaar geleden verhuisd en dat was nog een tijd dat mensen met restschulden bleven zitten. Zo lang geleden is dat niet. De woningmarkt fluctueert te hard voor zo'n vreemde maatregel, het is gewoon een hele korte termijn actie.

Vind ik ook van die fictieve heffing op aandelen, alleen aandelen is nog een vrijwillige keus vergeleken met een dak boven je hoofd. En momenteel is de woningmarkt er nou niet naar dat je ook maar iets te kiezen hebt. Ik heb nu een koopwoning, en daar ben ik heel dankbaar voor, maar ook ik zit vast. Ik kan nergens zomaar een andere woning vinden, of dat nou koop of huur is. Ondanks 10+ jaar inschrijftijd is mijn kans op de minst gewenste huurwoning in de meest verrotte wijk in de hele regio nog minimaal.

Bijbouwen in het laagste segment lijkt mij de oplossing, daar zit het grootste probleem. Of wat meer ruimte in de wetgeving voor creatievere oplossingen en andere woonvormen, zoals (tijdelijke) RV kampen en wooncommunities.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
16-10-2021 22:40
Ook vermogen kan worden meegenomen zoals bij een verkoop van een woning.
Hier in de regio accepteert niemand vermogen voor een huurwoning hoor. Sociale huur heeft een wachttijd van gemiddeld 23-24 jaar en dat loopt op en voor vrije sector moet je 3-4x de huur bruto verdienen. Daar kom ik niet aan tenzij ze erg flexibel willen zijn met variabel inkomen en dan moet ik nog onder de 1000 euro blijven wat zeer moeilijk te vinden is.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
16-10-2021 13:55
Eens. Straks kunnen AOW'ers met een afbetaald huis niet blijven omdat ze geen geld meer hebben om de belasting voor hun huis te betalen, ik vind dat niet ok. Belast dan gewoon het verschil tussen aan en verkoopprijs, doen ze in andere Europese landen ook.
Maar dit geldt toch ook gewoon voor huurders? Ik ben geen AOW-er maar gewoon een werkende, en mijn huurhuis kost inmiddels iets meer dan 50% van mijn netto salaris en stijgt elk jaar in juli met enkele procenten. Die stijging is over het algemeen hoger dan de stijging van mijn salaris. Er komt dus een moment dat ik mijn eigen huis niet meer zal kunnen betalen en waar moet ik dan heen?
En by the way: uiteraard krijg ik geen huursubsidie, en een groot deel van het onderhoud van mijn huis moet ik ook gewoon zelf betalen hoor, het is niet zo dat alle onderhoud gratis is voor huurders.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2021 09:37
Maar dit geldt toch ook gewoon voor huurders? Ik ben geen AOW-er maar gewoon een werkende, en mijn huurhuis kost inmiddels iets meer dan 50% van mijn netto salaris en stijgt elk jaar in juli met enkele procenten. Die stijging is over het algemeen hoger dan de stijging van mijn salaris. Er komt dus een moment dat ik mijn eigen huis niet meer zal kunnen betalen en waar moet ik dan heen?
En by the way: uiteraard krijg ik geen huursubsidie, en een groot deel van het onderhoud van mijn huis moet ik ook gewoon zelf betalen hoor, het is niet zo dat alle onderhoud gratis is voor huurders.
Dat gaat dan over klein onderhoud zoals schilderwerk binnen en een dakgoot schoonhouden (dat laatste is een twijfelgeval zelfs). Heb je enig idee wat jaarlijks onderhoud van een cv ketel kost? Of als je dubbel glas lek is? Of je hebt een nieuw kozijn nodig omdat oude aan vervanging toe is?

Onderhoud voor een huurder valt echt in het niet tov koop. En dat is in de meeste gevallen een eigen keuze, maar het belasten van overwaarde is niet de oplossing. Probleem zit veel meer in de combinatie van kleinste vrije huursector van Europa icm lage hypotheek rente.
fashionvictim schreef:
17-10-2021 09:37
Maar dit geldt toch ook gewoon voor huurders? Ik ben geen AOW-er maar gewoon een werkende, en mijn huurhuis kost inmiddels iets meer dan 50% van mijn netto salaris en stijgt elk jaar in juli met enkele procenten. Die stijging is over het algemeen hoger dan de stijging van mijn salaris. Er komt dus een moment dat ik mijn eigen huis niet meer zal kunnen betalen en waar moet ik dan heen?
En by the way: uiteraard krijg ik geen huursubsidie, en een groot deel van het onderhoud van mijn huis moet ik ook gewoon zelf betalen hoor, het is niet zo dat alle onderhoud gratis is voor huurders.

Dat zelfde kleinonderhoud hebben kopers ook natuurlijk. En die hebben daarnaast nog grootonderhoud aan kozijnen/ramen, gevels, cv, riool, daken etc.

Volgens de Vereniging Eigen Huis kost dat gemiddeld 250 euro per maand.

https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhou ... nderhoud#/
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
17-10-2021 09:59
Dat gaat dan over klein onderhoud zoals schilderwerk binnen en een dakgoot schoonhouden (dat laatste is een twijfelgeval zelfs). Heb je enig idee wat jaarlijks onderhoud van een cv ketel kost? Of als je dubbel glas lek is? Of je hebt een nieuw kozijn nodig omdat oude aan vervanging toe is?

Onderhoud voor een huurder valt echt in het niet tov koop. En dat is in de meeste gevallen een eigen keuze, maar het belasten van overwaarde is niet de oplossing. Probleem zit veel meer in de combinatie van kleinste vrije huursector van Europa icm lage hypotheek rente.
Hoe kom je erbij? In mijn geval ging het bijvoorbeeld over het vervangen van de keuken, het aanleggen van de tuin voor en achter, vervangen elektra en aanleggen van extra groepen in de meterkast, brandgevaarlijke houten plafonds vervangen door brandwerende gipsplaten plafonds, badkamer opnieuw betegelen, wc renoveren, etc. Allemaal op mijn eigen kosten gedaan. En zo ken ik meer huurders die behoorlijk hoge kosten hebben aan onderhoud van hun woning.

Juist het klein dagelijks onderhoud als trapleuningen repareren of goten schoonmaken zit bij mijn huurprijs in maar voor grote onderhoudsklussen zegt de woningbouwvereniging doodleuk dat ze daar geen geld voor hebben, het wat hen betreft nog niet noodzakelijk is of dat dat niet verplicht is en ze het dus niet doen. En dan moet je het dus op eigen kosten doen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meer mensen die vanmiddag naar Rotterdam gaan trouwens ? Ik vertrek zo,voor het woonprotest
fashionvictim schreef:
17-10-2021 12:07
Hoe kom je erbij? In mijn geval ging het bijvoorbeeld over het vervangen van de keuken, het aanleggen van de tuin voor en achter, vervangen elektra en aanleggen van extra groepen in de meterkast, brandgevaarlijke houten plafonds vervangen door brandwerende gipsplaten plafonds, badkamer opnieuw betegelen, wc renoveren, etc. Allemaal op mijn eigen kosten gedaan. En zo ken ik meer huurders die behoorlijk hoge kosten hebben aan onderhoud van hun woning.

Juist het klein dagelijks onderhoud als trapleuningen repareren of goten schoonmaken zit bij mijn huurprijs in maar voor grote onderhoudsklussen zegt de woningbouwvereniging doodleuk dat ze daar geen geld voor hebben, het wat hen betreft nog niet noodzakelijk is of dat dat niet verplicht is en ze het dus niet doen. En dan moet je het dus op eigen kosten doen.

Uh, nee hoor!
Wat jij noemt is geen groot onderhoud.

Als zij het niet noodzakelijk vinden is het niet noodzakelijk. Badkamer/sanitair staat dertig jaar voor en zolang het niet lekt en je kunt er douchen kan het ook langer mee. Dan is het alleen verfraaiing in het te vervangen. Net als die plafonds, als het mag blijven zitten volgens de regels, dan wil jij het dus, en is het voor eigen rekening.

Eén van de redenen waarom ik blij ben dat ik niet huur van de woningbouw omdat alles daar alleen maar aan de minimumeisen hoeft te voldoen. Alles wat je meer wilt aan woongenot is voor eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
15-10-2021 20:00
Een huurder betaalt ook geen onderhoud, geen onroerend zaakbelasting en krijgt huursubsidie. Niet eerlijk.

Ozb en onderhoud worden natuurlijk gewoon doorberekend in de huur. Huursubsidie krijgt ook niet iedereen.

Voor ouderen maakt het geen verschil. Als ze hun grote huis verkoper staat de overwaarde op de bank. Je moet evengoed belasting betalen.
Maar dan kunnen ze er wel leuke dingen mee doen.

Mensen met AOW of een klein inkomen, kunnen hun maandlasten niet meer omlaag brengen door af te lossen.
Mensen zullen dan uit hun huis moeten.
Daarom zeer geleidelijk invoeren.

Verder stimuleert het alleen maar om meer schulden te maken.
Niet meer dan de bestaande hra volgens mij.

Laatste deel van je post ben ik het wel mee eens. Stimuleer samenwonen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2021 12:07
Hoe kom je erbij? In mijn geval ging het bijvoorbeeld over het vervangen van de keuken, het aanleggen van de tuin voor en achter, vervangen elektra en aanleggen van extra groepen in de meterkast, brandgevaarlijke houten plafonds vervangen door brandwerende gipsplaten plafonds, badkamer opnieuw betegelen, wc renoveren, etc. Allemaal op mijn eigen kosten gedaan. En zo ken ik meer huurders die behoorlijk hoge kosten hebben aan onderhoud van hun woning.

Juist het klein dagelijks onderhoud als trapleuningen repareren of goten schoonmaken zit bij mijn huurprijs in maar voor grote onderhoudsklussen zegt de woningbouwvereniging doodleuk dat ze daar geen geld voor hebben, het wat hen betreft nog niet noodzakelijk is of dat dat niet verplicht is en ze het dus niet doen. En dan moet je het dus op eigen kosten doen.
Niks moet, de woningbouw doet die dingen allemaal in 1x en daar zit gewoon afschrijvingstermijn op. En hoe kom je erbij? omdat dit is hoe het werkt. De verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud en heel vaak mag je niet eens zomaar een keuken vervangen of zelfs maar een deur. De tuin aanleggen of in ieder geval niet laten verwilderen is normaal en moet je bij een koopwoning ook gewoon natuurlijk, overigens kun je dat ook zelf doen of verwacht je dat ze dan nog een zak tuinaarde cadeau doen? Als die bovenstaande dingen echt kapot waren, had de woningbouw dat moeten doen en als ze weigeren kun je langs de huurcommissie voor zelfs huurverlaging tot ze dat komen maken. Bij sommige dingen zoals isolatie moet je wel zelf bereid zijn een hogere huurprijs te betalen.

Ik ken het niet anders dan dat de woningbouw verantwoordelijk was voor buiten schilderwerk en groot onderhoud, zo stond dat ook in alle huurcontracten die ik gezien heb. Voor kleinere dingen kon je zelfs nog een verzekering voor 5 euro per maand nemen en dan deden ze ook je dakgoten en was je extra verzekerd voor bijvoorbeeld glas of verstoppingen door eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een eigen huis en denk zeker dat de nadelen voor huurders groter zijn (hoewel er ook niet 0 nadelen zijn voor mensen met een koophuis zoals sommigen lijken te denken) maar betekent dat dat het een oplossing is om de nadelen/ kosten voor kopers hoger te maken? Daarmee schieten de huurders toch ook helemaal niets op?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-10-2021 12:36
Uh, nee hoor!
Wat jij noemt is geen groot onderhoud.

Als zij het niet noodzakelijk vinden is het niet noodzakelijk. Badkamer/sanitair staat dertig jaar voor en zolang het niet lekt en je kunt er douchen kan het ook langer mee. Dan is het alleen verfraaiing in het te vervangen. Net als die plafonds, als het mag blijven zitten volgens de regels, dan wil jij het dus, en is het voor eigen rekening.

Eén van de redenen waarom ik blij ben dat ik niet huur van de woningbouw omdat alles daar alleen maar aan de minimumeisen hoeft te voldoen. Alles wat je meer wilt aan woongenot is voor eigen rekening.
Lul niet zo als je niet weet waar het over gaat. Mijn sanitair dateerde uit 1971 dus had al lang vervangen moeten worden. Maar net zoals men tegenwoordig moet bieden op huurwoningen, kunnen wbv zeggen: dit en dit moet er aan noodzakelijk onderhoud gebeuren, we willen u deze woning best toewijzen maar dan wel in deze staat. En onder de voorwaarde dat u dan het noodzakelijke onderhoud op zich neemt.

En voor jou 300 andere gegadigden dus daar ga je dan mee akkoord. Ik ken verschillende mensen die complete renovaties op die manier op eigen kosten hebben gedaan. Het is bovendien voordeliger want als de woningbouw het onderhoud wat ik zelf gedaan heb had gedaan was mijn huurprijs nu meer dan 2000 euro geweest.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
17-10-2021 12:39
Niks moet, de woningbouw doet die dingen allemaal in 1x en daar zit gewoon afschrijvingstermijn op. En hoe kom je erbij? omdat dit is hoe het werkt. De verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud en heel vaak mag je niet eens zomaar een keuken vervangen of zelfs maar een deur. De tuin aanleggen of in ieder geval niet laten verwilderen is normaal en moet je bij een koopwoning ook gewoon natuurlijk, overigens kun je dat ook zelf doen of verwacht je dat ze dan nog een zak tuinaarde cadeau doen? Als die bovenstaande dingen echt kapot waren, had de woningbouw dat moeten doen en als ze weigeren kun je langs de huurcommissie voor zelfs huurverlaging tot ze dat komen maken. Bij sommige dingen zoals isolatie moet je wel zelf bereid zijn een hogere huurprijs te betalen.

Ik ken het niet anders dan dat de woningbouw verantwoordelijk was voor buiten schilderwerk en groot onderhoud, zo stond dat ook in alle huurcontracten die ik gezien heb. Voor kleinere dingen kon je zelfs nog een verzekering voor 5 euro per maand nemen en dan deden ze ook je dakgoten en was je extra verzekerd voor bijvoorbeeld glas of verstoppingen door eigen schuld.
Jullie hebben duidelijk geen idee, de dingen die jij en Andersom zeggen gelden voor sociale huurwoningen, maar niet voor vrije sector. In de vrije sector mogen verhuurders zelf bepalen aan wie ze de woning gunnen en daar zijn geen regels voor, mogen ze zelf de huurprijs bepalen en ook daar zijn geen regels voor, je kunt ook nergens bezwaar maken tegen een te hoge huur of slecht onderhoud ofzo, en mogen ze ook zelf bepalen in welke staat ze hun huis verhuren. Het is simpelweg wat de gek ervoor geeft en als jij niet zo gek bent om 1200 euro voor een huis met achterstallig onderhoud te betalen dan is een van de vele andere woningzoekenden het wel. Dus jammer voor je.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2021 12:52
Jullie hebben duidelijk geen idee, de dingen die jij en Andersom zeggen gelden voor sociale huurwoningen, maar niet voor vrije sector. In de vrije sector mogen verhuurders zelf bepalen aan wie ze de woning gunnen en daar zijn geen regels voor, mogen ze zelf de huurprijs bepalen en ook daar zijn geen regels voor, je kunt ook nergens bezwaar maken tegen een te hoge huur of slecht onderhoud ofzo, en mogen ze ook zelf bepalen in welke staat ze hun huis verhuren. Het is simpelweg wat de gek ervoor geeft en als jij niet zo gek bent om 1200 euro voor een huis met achterstallig onderhoud te betalen dan is een van de vele andere woningzoekenden het wel. Dus jammer voor je.
Zeker wel, je kunt hiervoor je rechtsbijstandverzekering inschakelen als ze geen onderhoud plegen want dit hoef je niet zelf te betalen. Weet je wat dan pas gek is? omdat onderhoud voor ze te betalen terwijl je geen eigenaar bent en er dus niks voor terug krijgt.

"Artikel 206 - lid 3 - Burgerlijk Wetboek - Boek 7
3. Is de verhuurder met het verhelpen in verzuim, dan kan de huurder dit verhelpen zelf verrichten en de daarvoor gemaakte kosten, voor zover deze redelijk waren, op de verhuurder verhalen, desgewenst door deze in mindering van de huurprijs te brengen. Hiervan kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken. "
fashionvictim schreef:
17-10-2021 12:45
Lul niet zo als je niet weet waar het over gaat. Mijn sanitair dateerde uit 1971 dus had al lang vervangen moeten worden. Maar net zoals men tegenwoordig moet bieden op huurwoningen, kunnen wbv zeggen: dit en dit moet er aan noodzakelijk onderhoud gebeuren, we willen u deze woning best toewijzen maar dan wel in deze staat. En onder de voorwaarde dat u dan het noodzakelijke onderhoud op zich neemt.

En voor jou 300 andere gegadigden dus daar ga je dan mee akkoord. Ik ken verschillende mensen die complete renovaties op die manier op eigen kosten hebben gedaan. Het is bovendien voordeliger want als de woningbouw het onderhoud wat ik zelf gedaan heb had gedaan was mijn huurprijs nu meer dan 2000 euro geweest.

Functioneerde het nog? Nergens lekkage? Waarom zou het dan vervangen moeten worden?

In mijn koophuis zat een eiken keuken met roodbruine tegels. Dertig jaar oud toen wij het kochten, nog tien jaar gebruikt. Spuuglelijk dat wel, maar vervangen was nog steeds niet noodzakelijk.

Noodzakelijk is gewoon iets anders dan vervangen voor de mooi.
Ik denk dat dit voorstel er never nooit niet doorgekomen, maar wanneer toch dan is het wel een gamechanger :-( . En zouden wij - als kopers met overwaarde - er niet blij mee zijn.
Wat eerder ook al gezegd is; overwaarde is fictief geld (wat de gek er voor geeft). Bekruipt mij steeds meer het gevoel dat je nog het beste af bent in een nette sociale huurwoning, met normale buren en een woningbouw die zich echt inzet. Dan heb je vrij lage woonlasten, kun je sparen, geen groot onderhoud, etc. Oh ja, en bij ziekte of baanverlies hoef je tenminste je huis niet op te eten, of aan je spaargeld te komen (want ineens recht op huurtoeslag), en je hebt huurdersbescherming.
Maar goed, dat is een utopie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 centen

Zou het punten systeem niet veel makkelijker moeten worden, b.v. een kamer mag nooit meer als 200 euro kosten, eigen toilet zo veel er bij eigen keuken zo veel er bij.

Of nooit meer huur als een derde van je loon tot een bepaald bedrag, dus als je scheef gaat wonen betaal je meer huur.

Ik vond het verhaal va de juffrouw die in Amsterdam een kamer! voor 2000 euro wilde gaan huren en daarvoor overboden werd zo absurd, daar zouden ze nu in Den Haag een stokje voor moeten steken. Ik weet alleen ook niet hoe.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-10-2021 13:17
Functioneerde het nog? Nergens lekkage? Waarom zou het dan vervangen moeten worden?

In mijn koophuis zat een eiken keuken met roodbruine tegels. Dertig jaar oud toen wij het kochten, nog tien jaar gebruikt. Spuuglelijk dat wel, maar vervangen was nog steeds niet noodzakelijk.

Noodzakelijk is gewoon iets anders dan vervangen voor de mooi.
Tuurlijk wijffie.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Fv, ik zou idd niet met je willen ruilen. Er zijn echter ook huurders die het prima voor elkaar hebben. Hier kreeg iedereen een nieuwe keuken, werden de daken geïsoleerd en kreeg men zonnepanelen.
Sommige kopers zitten nu ook ontzettend duur, met het risico dat de huizenprijzen weer instorten.
Ik zie niet helemaal waar het jou zou helpen als ik belasting over mijn overwaarde ga betalen.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
17-10-2021 15:42
Fv, ik zou idd niet met je willen ruilen. Er zijn echter ook huurders die het prima voor elkaar hebben. Hier kreeg iedereen een nieuwe keuken, werden de daken geïsoleerd en kreeg men zonnepanelen.
Sommige kopers zitten nu ook ontzettend duur, met het risico dat de huizenprijzen weer instorten.
Ik zie niet helemaal waar het jou zou helpen als ik belasting over mijn overwaarde ga betalen.
Ik heb het op zich ook prima hoor, in mijn gemeente staat bijvoorbeeld ook geen enkel huis onder de 449.000 te koop, dus de woningnood is gigantisch. En ik woon op een toplocatie en in een echt mooi huis.

Ik word alleen een beetje moe van die kopers die janken dat ze het zo zwaar hebben als er eindelijk ook eens aan de kopersmarkt gesleuteld wordt. Vooralsnog zijn het immers altijd de huurders die de melkkoe zijn. En ik vind het ook wat irritant dat kopers vaak zichzelf zieliger voordoen door appels met peren te vergelijken, namelijk zichzelf met sociale huurders op bijstandsniveau. Dat is natuurlijk een oneerlijk vergelijk. Je moet jezelf vergelijken met een huurder wiens overige factoren min of meer gelijk zijn. En dan valt de vergelijking eigenlijk altijd in het nadeel van de huurder of starter uit. Ook het voorbeeld wat jij noemt: hier zijn natuurlijk ook huurwoningen met nieuwe keukens en zonnepanelen. Ik kreeg toevallig van de week een nieuwsbrief over nieuwbouwappartementen in de stad. Inderdaad allemaal voorzien van luxe keukens en badkamers en met zonnepanelen. Weet je wat die appartementen kosten: huurprijs tussen 1730 en 2350 euro per maand. Voor een FLAT.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien 1600 netto en heb nu nog recht op zo'n 500 kindgebonden budget (en een Ieniemienie Zorgtoeslag). Mocht de woning in box 3 gaan vallen, valt de hele toeslag weg (vanwege teveel eigen vermogen) en zal ik de boel moeten verkopen en naar een goedkoper buitenland moeten uitwijken en daar werk te zoeken. Nog meer werken is niet mogelijk vanwege lichamelijk medische problemen ( en kinderen logo en of fysio onder schooltijd).

Probleem kan dus veel groter zijn dan die box3 belasting. Ik hoop dat daar ook naar gekeken wordt.
brennwert wijzigde dit bericht op 17-10-2021 16:19
17.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar stel dat dit doorgaat; dan zijn huurders toch indirect ook weer de sjaak. Zoals fv die zelf veel in haar huurhuis heeft geïnvesteerd… dan zou dat het huis meer waard maken en dus moet de eigenaar daarover gaan betalen. Dat wordt dan toch ook gewoon weer in de huur doorberekend of er komen hele strenge regels en dit mag niet meer zomaar. Dan zou je dus verplicht in de “oude meuk” moeten blijven zitten. In die zin is dit toch ook geen oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Zou hier toch wel moeite mee hebben. Wij lossen inderdaad af en hebben een flinke ‘overwaarde’ opgebouwd. We hebben een jaar of 8 terug echter ook beide ons appartement verkocht met flink verlies.
En daarna ging iedereen roepen dat je beter kon aflossen en moest dat gestimuleerd worden. Nou dat hebben wij dus ook gedaan. Maar dat zou met zo’n plan dus ineens zorgen voor extra belasting. Stimuleert niet om af te lossen
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
17-10-2021 16:39
Zou hier toch wel moeite mee hebben. Wij lossen inderdaad af en hebben een flinke ‘overwaarde’ opgebouwd. We hebben een jaar of 8 terug echter ook beide ons appartement verkocht met flink verlies.
En daarna ging iedereen roepen dat je beter kon aflossen en moest dat gestimuleerd worden. Nou dat hebben wij dus ook gedaan. Maar dat zou met zo’n plan dus ineens zorgen voor extra belasting. Stimuleert niet om af te lossen
En dan terug naar aflossingsvrij, want dat heeft nooit problemen opgeleverd :lol:
Alle reacties Link kopieren
Voor lekkage en dakgoten schoonmaken betaal je extra servcekosten boven de huurkosten.
Voor keukens vervangen moet je flink wat jaren met je keuken doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven