Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?

zondag 17 oktober 2021 om 21:14
Klinkt alsof jullie geen match zijn. Dit is voor beide partijen niet leuk. TO omdat ze het al lastig heeft met haar darmaandoening, de vriendin van TO omdat die misschien wat meer gehoopt had op een medestander in haar voorliefde voor eten en culinaire proeverijen. Al weet ik niet helemaal zeker of het nou een obsessie is waarbij ze zich letterlijk volstopt met van alles, of gewoon héél erg van eten geniet en overal gelegenheid ziet.
Ik heb dat laatste ook wel hoor, alleen is mijn probleem dan dat ik dat niet dágen achter elkaar kan, omdat ik dan "vol" zit. Bijv. ik zou héél graag 2x per dag warm eten en dat kan ik best een keer doen, maar merk dan de volgende dag (geen darmprobleem ofzo) dat ik meer behoefte heb aan een soep of salade als lunch.
En als ik daarnaast ook kaas of chocola of gebak ga proeven of een fruitsmoothie neem, kan een maaltijd er gewoon bij inschieten wegens vol gevoel.
Ik heb dat laatste ook wel hoor, alleen is mijn probleem dan dat ik dat niet dágen achter elkaar kan, omdat ik dan "vol" zit. Bijv. ik zou héél graag 2x per dag warm eten en dat kan ik best een keer doen, maar merk dan de volgende dag (geen darmprobleem ofzo) dat ik meer behoefte heb aan een soep of salade als lunch.
En als ik daarnaast ook kaas of chocola of gebak ga proeven of een fruitsmoothie neem, kan een maaltijd er gewoon bij inschieten wegens vol gevoel.
zondag 17 oktober 2021 om 21:28
Ik ook niet.fashionvictim schreef: ↑17-10-2021 18:24Maar als jij tien repen naar binnen stouwt vinden wij daar niks van. Al eet je er 100.
Wel als ze de taxi mist.
zondag 17 oktober 2021 om 21:55
Moet best prettig zijn, gewoon je eigen verhaal of probleem er nog even bij verzinnen zodat het in je straatje past?Stoutehond schreef: ↑17-10-2021 13:31Nee, want TO is niet het probleem. Niet ziek willen worden is geen probleem. Nee zeggen op een restaurant waar je niet kan eten is niet het probleem. Dat er persé daar gegeten moet worden en doordrammen is het probleem. Alles moeten herhalen omdat de ander het niet wil snappen is het probleem.
zondag 17 oktober 2021 om 22:46
Voor jou, dan. En voor TO.appelientjex schreef: ↑17-10-2021 12:08Ze irriteert zich gewoon aan al dat gevreet de hele dag door. Zou mij ook tegenstaan. Eten is een onderdeeltje, niet de hoofdactiviteit van de vakantie.
Wat eten we vanavond?
zondag 17 oktober 2021 om 22:56
Ohh dit doet mij zo denken aan veel topics over Amerika. Waar mensen adviseren vooral niet te lunchen maar (voorverpakte) broodjes te halen. En dan niet als je een volle parkdag hebt maar echt overal waar ook lekker eten is. Zo zonde!Metallover schreef: ↑15-10-2021 12:10Bij wijze van uiteraard. Of een voorverpakt broodje uit de supermarkt oid.
zondag 17 oktober 2021 om 23:14
We weten niet of het een eetverslaving is he.appelientjex schreef: ↑17-10-2021 12:26Nee want ze loopt er tegenaan doordat TO continu wil vreten vanuit een eetverslaving. Met anderen heeft ze het niet, zegt ze.
To vanwaar dat elke dag boodschappen doen eigenlijk? Als jullie toch veel buiten de deur eten is 1x per zoveel dagen toch voldoende? Hou je meer tijd over om dingen te doen.
maandag 18 oktober 2021 om 00:42
Het is bijna elke dag, afhankelijk van de planning. En voor thuis ontbijten is het lekker om vers brood te halen. Het is voor mij fijner om en om thuis en een restaurant te eten als avondeten, maar dat staat niet vast en kijken hoe een dag loopt dus willen niet van tevoren een volle koelkast hebben. Maar zoals vandaag alleen maar buiten de deur gegeten. Gisteren waren we op een letterlijke touristische hoogtepunt waar echt niks te kopen was, en je niet even weer een halfuur gaat afdalen om eten te zoeken. Gelukkig hadden we eten en drinken mee. En bij thuiskomst maar wat gehaald bij de supermarkt en thuis klaarmaakt, dus zo kijken we per dag wat we doen.
maandag 18 oktober 2021 om 11:26
Omdat vriendin continue wil vreten, dus moet er genoeg zoete troep in huis zijn.
maandag 18 oktober 2021 om 11:32
Dan nog kan het ook een "vakantie"dingetje zijn.appelientjex schreef: ↑18-10-2021 11:26Omdat vriendin continue wil vreten, dus moet er genoeg zoete troep in huis zijn.
maandag 18 oktober 2021 om 12:18
Je gaat er lekker tegenaan Appelientje.appelientjex schreef: ↑18-10-2021 11:44Gelukkig niet zeg. Zou wat zijn. De hele dag jezelf tonnetje rond (vr)eten kan ook thuis, daarvoor ga ik niet op vakantie.
Als ik bijvoorbeeld in Italië, Spanje of Frankrijk ben, dan draait een groot deel van de vakantie echt wel om het lekkere eten. Ik hou ontzettend van eten, het is mijn werk én mijn hobby, dus ik zou daar echt elke kans aangrijpen om iets bijzonders te eten, lokale restaurants uit te proberen, in winkels te kijken, over de markt lopen en bekijken wat ze allemaal verkopen, alles proeven, en met mensen te praten over eten. Ik heb meestal ook al een lijstje met restaurants waar ik heel graag naartoe wil en ik kan me inderdaad 's ochtends al verheugen op het avondeten. En soms droom ik zelfs van eten.
Volgens sommige mensen in dit topic heb ik dus een eetstoornis en vreet ik mezelf de hele vakantiedag vol, maar ik kan je beloven dat dat echt niet zo is. En natuurlijk ga ik op vakantie ook wandelen, naar musea, een stad bekijken, de natuur in, andere leuke dingen doen - maar lekker eten hoort écht bij mijn vakantie en zonder lekker eten vind ik het veel minder leuk. Rekening houden met dieetwensen en allergieën van reisgezelschap lijkt me helemaal geen probleem, maar reisgezelschap dat eten 'vreten' noemt en het heeft over 'zoete troep' maakt het zeker veel minder leuk, dat sowieso!
Wat eten we vanavond?

maandag 18 oktober 2021 om 12:23
Eens met Makreel. TO kent haar vriendin goed maar heeft zich nooit gestoord aan haar eetgedrag. Nu zijn ze 3 dagen op vakantie en de vriendin is gediagnostiseerd met een eetstoornis of -verslaving?
Stel dat ze in Italië zijn en de vriendin van TO dol is op Italaans eten? En deze reis ook als culinair uitslapje ziet?
Dat het niet echt matcht met TO lijkt me duidelijk. Maar haar vriendin een eetstoornis aanpraten gaat echt te ver.
Stel dat ze in Italië zijn en de vriendin van TO dol is op Italaans eten? En deze reis ook als culinair uitslapje ziet?
Dat het niet echt matcht met TO lijkt me duidelijk. Maar haar vriendin een eetstoornis aanpraten gaat echt te ver.
maandag 18 oktober 2021 om 12:29
Vinden jullie de vriendin van TO serieus overkomen als iemand die heel culinair is? Sorry maar dat lees ik totaal niet. Ik lees iemand die continue trek heeft en inderdaad gewoon wil vreten. Linksom of rechtsom, ze wil zoveel mogelijk gebak, snoep en koek binnenkrijgen. Klinkt absoluut niet gezond, eerder als onverzadigdbaar. Ik hou ook van lekker eten en kan genieten in een restaurant, en vind het leuk om op vakantie lekker ergens te lunchen, op een terrasje te zitten of te dineren. Daar kan ik me ook op verheugen. En ik zoek leuke restaurantjes op. Maar dan gaat het Óók om de totaalbeleving. Dus een mooie omgeving, de service etc. En als ik lekker gegeten heb ga ik niet direct daarna weer op zoek naar iets om mijn maag mee te vullen. Dan gaan we een activiteit ondernemen.Rosalind* schreef: ↑18-10-2021 12:23Eens met Makreel. TO kent haar vriendin goed maar heeft zich nooit gestoord aan haar eetgedrag. Nu zijn ze 3 dagen op vakantie en de vriendin is gediagnostiseerd met een eetstoornis of -verslaving?

maandag 18 oktober 2021 om 12:31
Ook eens met Makreel. Kijk, als het punt nu was dat de vriendin de hele tijd op de hotelkamer alleen maar koek, chocola en snoep aan het eten is en daardoor geen zin of behoefte meer heeft om naar dat ene visrestaurant of die kaasmarkt te gaan dan zou ik het argument van de "zoete troep" snappen. Maar de vriendin van TO lijkt juist de gelegenheden dáár te willen opzoeken. Of gaat het echt puur en alleen om zoete eetgelegenheden TO? Alleen maar steeds gebak en ijs en dergelijke?

maandag 18 oktober 2021 om 12:32
Ik vind het moeilijk inschatten want TO´s mening is natuurlijk niet objectief. TO lijkt, mede door haar darmproblemen, volledig aan de andere kant te zitten.appelientjex schreef: ↑18-10-2021 12:29Vinden jullie de vriendin van TO serieus overkomen als iemand die heel culinair is? Sorry maar dat lees ik totaal niet. Ik lees iemand die continue trek heeft en inderdaad gewoon wil vreten. Linksom of rechtsom. Klinkt absoluut niet gezond. Ik hou ook van lekker eten en kan genieten in een restaurant, en vind het leuk om op vakantie lekker ergens te lunchen, op een terrasje te zitten of te dineren. Daar kan ik me ook op verheugen. En ik zoek leuke restaurantjes op. Maar dan gaat het Óók om de totaalbeleving. Dus een mooie omgeving, de service etc. En als ik gegeten heb ga ik niet direct daarna weer op zoek naar iets om mijn maag mee te vullen.

maandag 18 oktober 2021 om 12:33
Even los van mijn mening over de vriendin van TO: een eetverslaving hoeft niet alleen om zoete dingen te gaan natuurlijk.appeltje schreef: ↑18-10-2021 12:31Ook eens met Makreel. Kijk, als het punt nu was dat de vriendin de hele tijd op de hotelkamer alleen maar koek, chocola en snoep aan het eten is en daardoor geen zin of behoefte meer heeft om naar dat ene visrestaurant of die kaasmarkt te gaan dan zou ik het argument van de "zoete troep" snappen. Maar de vriendin van TO lijkt juist de gelegenheden dáár te willen opzoeken. Of gaat het echt puur en alleen om zoete eetgelegenheden TO? Alleen maar steeds gebak en ijs en dergelijke?
maandag 18 oktober 2021 om 12:40

maandag 18 oktober 2021 om 12:54
Er is inderdaad een verschil tussen van lekker eten houden en daar een (groot) deel van de vakantie om laten draaien, en tussen jezelf voleten en dan thuis weer een rol Oreo's opentrekken.
De TO wil het niet met zoveel woorden zeggen maar de vriendin van TO heeft volgens mij ook behoorlijk overgewicht.
De TO wil het niet met zoveel woorden zeggen maar de vriendin van TO heeft volgens mij ook behoorlijk overgewicht.
maandag 18 oktober 2021 om 13:43
appelientjex schreef: ↑18-10-2021 12:29Vinden jullie de vriendin van TO serieus overkomen als iemand die heel culinair is? Sorry maar dat lees ik totaal niet. Ik lees iemand die continue trek heeft en inderdaad gewoon wil vreten. Linksom of rechtsom, ze wil zoveel mogelijk gebak, snoep en koek binnenkrijgen. Klinkt absoluut niet gezond, eerder als onverzadigdbaar. Ik hou ook van lekker eten en kan genieten in een restaurant, en vind het leuk om op vakantie lekker ergens te lunchen, op een terrasje te zitten of te dineren. Daar kan ik me ook op verheugen. En ik zoek leuke restaurantjes op. Maar dan gaat het Óók om de totaalbeleving. Dus een mooie omgeving, de service etc. En als ik lekker gegeten heb ga ik niet direct daarna weer op zoek naar iets om mijn maag mee te vullen. Dan gaan we een activiteit ondernemen.
Vriendin is absoluut culinair en kan super goed koken en bakken. Daar genieten we samen regelmatig van.
Bij het doorspreken van de vakantie hebben we beide uitgezocht wat we persé willen zien van de stad. De interesse voor wat zij van tevoren had aangegeven is er niet meer en haar enige focus ligt voornamelijk bij gebakswinkels en zoetigheid. En bij zo'n winkel eten werkt niet want dan blijft ze bestellen en neemt ze ook nog mee voor thuis.
Ik hou ook echt van lekker eten en zoetigheid en pizza en frituur en ijs en chocola, en kan er enorm van genieten (ik blijf dit herhalen want sommigen denken dat ik richting orthorexia ga).
Gisteren zijn we apart op pad geweest, en toen we elkaar weer zagen vertelde ze dat ze een snelle snack bij de McDonalds had gehaald. Na de beschrijving van die snack bleek dat ze een hamburger, friet en een ijsje had genomen.
maandag 18 oktober 2021 om 13:47
appeltje schreef: ↑18-10-2021 12:31Ook eens met Makreel. Kijk, als het punt nu was dat de vriendin de hele tijd op de hotelkamer alleen maar koek, chocola en snoep aan het eten is en daardoor geen zin of behoefte meer heeft om naar dat ene visrestaurant of die kaasmarkt te gaan dan zou ik het argument van de "zoete troep" snappen. Maar de vriendin van TO lijkt juist de gelegenheden dáár te willen opzoeken. Of gaat het echt puur en alleen om zoete eetgelegenheden TO? Alleen maar steeds gebak en ijs en dergelijke?
Ja, eigenlijk wel. Dat geeft ze ook aan dat ze graag suiker eet. En dan geen zoetstoffen, maar echt suiker.