Op vakantie met vriendin ergernis

15-10-2021 09:42 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.

Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.

Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.

Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.

Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.

Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Arme vriendin..to steeds typen op de telefoon en vriendin heeft vast wel het gevoel dat het over haar gaat.
Kliko schreef:
18-10-2021 15:50
Arme vriendin..to steeds typen op de telefoon en vriendin heeft vast wel het gevoel dat het over haar gaat.

:facepalm:
Ja to dit noem ik geen vakantie meer.
:facepalm:
Kliko schreef:
Dat denk ik ook wel, en TO je had dit kunnen verwachten. Maak die vakantie gewoon af en ga nooit meer samen op vakantie.
appelientjex schreef:
18-10-2021 15:47
Nou als ze morbide obesitas heeft is het wel duidelijk dat ze naast wellicht een culinaire interesse, sowieso gewoon een eetstoornis heeft. Uitzonderingen daargelaten, krijg je geen morbide obesitas van gezond eten. Je moet echt behoorlijk wat calorieën binnenkrijgen per dag om dat dikke lichaam te onderhouden.
Wedden dat het wel kan....
Kliko schreef:
Nee joh, die staat vast tegen het raam van een bakkerij geplakt. Ik snap dit soort reacties echt niet, zolang je een TO maar kunt afzeiken is het leuk op t forum?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
DerryGirl schreef:
18-10-2021 15:54
Nee joh, die staat vast tegen het raam van een bakkerij geplakt. Ik snap dit soort reacties echt niet, zolang je een TO maar kunt afzeiken is het leuk op t forum?
To zit haar vriendin af te zeiken.
Ik zie het probleem niet zo. Je kan prima op een respectvolle manier aangeven dat er wel veel tijd besteed wordt aan lunchen en dineren e.d. Stel dat vriendin 4x per dag uiteten wil en jij 2x bijv alleen lunchen en dineren dan kan je toch de middenweg kiezen en als dat niet lukt dat je alleen samen ontbijt en dinert en dat jij tijdens de andere eetmomenten wat leuks doet voor jezelf. Als iemand morbide obesitas is kan jezelf ook wel bedenken dat zo iemand over het algemeen genomen niet heel gezond leeft (uitzonderingen daargelaten) als het verder een fijne vriendin is zou ik dit eerlijk benoemen zodat jullie niet onnodig aan elkaar hoeven ergeren. Geniet van de vakantie to :)
Kliko schreef:
18-10-2021 15:56
To zit haar vriendin af te zeiken.
En jij zit TO af te zeiken....wacht.....jij bent de vriendin! 'Kliko' slaat op dat vele eten natuurlijk. Nu snap ik 'm! :yes:
Echt super grappig dat jullie hier samen posten, onder elkaar nog wel!
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
sjottelsplakje schreef:
18-10-2021 14:33
Inderdaad. Ik vond haar gewicht niet relevant voor mijn vraag.
Nou ja het is wel relevant voor ons als lezers. Want dan is het ineens verklaarbaar waarom ze zoveel met eten bezig is. Dat kan je niet veranderen, tenzij ze zelf aan de slag wil met haar ziekte.
appelientjex schreef:
18-10-2021 15:47
Nou als ze morbide obesitas heeft is het wel duidelijk dat ze naast wellicht een culinaire interesse, sowieso gewoon een eetstoornis heeft. Uitzonderingen daargelaten, krijg je geen morbide obesitas van gezond eten. Je moet echt behoorlijk wat calorieën binnenkrijgen per dag om dat dikke lichaam te onderhouden. Het is echt een ziekte. Logisch dat je dat goed merkt als je op vakantie bent. En ook logisch dat ze dan niet van wandelen of andere activiteiten houdt want dat is hartstikke zwaar met zoveel overgewicht. Lijkt me lastig om hiermee om te gaan als
Je zoveel op elkaars lip zit.

Ik denk dat het je zou verbazen hoe weinig sommige mensen eten terwijl ze toch gewoon dik blijven. Het is echt niet zo dat iedereen met obesitas de hele dag door zit te schransen.

Ik denk dat jij de Amerikaanse cliënten van Dr Now in je hoofd hebt of zo. Maar dat zijn de extreme excessen en ik gok niet dat die mensen gezellig op stedentripjes kunnen gaan.
MarvelousMrsMaisel schreef:
18-10-2021 16:18
Ik denk dat het je zou verbazen hoe weinig sommige mensen eten terwijl ze toch gewoon dik blijven. Het is echt niet zo dat iedereen met obesitas de hele dag door zit te schransen.

Ik denk dat jij de Amerikaanse cliënten van Dr Now in je hoofd hebt of zo. Maar dat zijn de extreme excessen en ik gok niet dat die mensen gezellig op stedentripjes kunnen gaan.
De vriendin van TO wel en daar gaat dit topic over.
Yolo666 schreef:
18-10-2021 16:23
in ieder geval in de ogen van TO
cleo schreef:
18-10-2021 14:42
Gewoon heel simpel, dit is een vakantieduo voor eens, maar nooit weer. Thuis lekker vriendinnen blijven, maar niet meer samen op vakantie. Zulke dingen moet je soms aan den lijve (no pun intended) ondervinden.

Hoef je je verder ook niet druk te maken om de exacte definitie of interpretatie van elkaars eetpatroon.
Lijkt me ook. Ik snap echt niet wat ieders gewicht etc ermee te maken heeft. Het matcht met veel moeite, dus to kan dan nadenken of ze die moeite ervoor over heeft.
Yolo666 schreef:
18-10-2021 16:23
Precies. Vriendin heeft morbide obesitas EN is continu met ongezond eten bezig. 1 en 1 is twee.
Het zou TO dus niet moeten verbazen dat ze een complete maaltijd bij de Mac een snelle snack noemt, en continu suikers tot zich wil nemen.
appelientjex wijzigde dit bericht op 18-10-2021 17:09
26.57% gewijzigd
MarvelousMrsMaisel schreef:
18-10-2021 16:18

Mensen worden steeds dikker en dikker, obesitas komt in de westerse wereld veel voor, en dat komt nou niet omdat we met zijn allen zo gezond eten en zoveel bewegen. Anders zou je ook geen maagverkleining hoeven doen, als beperking van aantal calorieën geen enkele zin zou hebben.
to waarom praat je niet gewoon met je vriendin? Ze is toch je vriendin? Waarom klaag je hier over haar en ga je niet gewoon het gesprek aan?

Lieve vriendin... ik merk dat wij anders met eten omgaan en dat ik me daar aan stoor. Eerlijk gezegd maak ik me er ook wel een beetje zorgen om. Kan ik je misschien ergens mee helpen? En als je dat niet wilt dan begrijp ik dat ook want ik veroordeel je natuurlijk niet. Ik wil je gewoon gelukkig zien, maar kunnen we dan misschien afspraken maken over eten?
abracadabra schreef:
18-10-2021 17:17
to waarom praat je niet gewoon met je vriendin? Ze is toch je vriendin? Waarom klaag je hier over haar en ga je niet gewoon het gesprek aan?

Lieve vriendin... ik merk dat wij anders met eten omgaan en dat ik me daar aan stoor. Eerlijk gezegd maak ik me er ook wel een beetje zorgen om. Kan ik je misschien ergens mee helpen? En als je dat niet wilt dan begrijp ik dat ook want ik veroordeel je natuurlijk niet. Ik wil je gewoon gelukkig zien, maar kunnen we dan misschien afspraken maken over eten?
Eens. Morbide obesitas is een gevaarlijke ziekte.
appelientjex schreef:
18-10-2021 17:20
Eens. Morbide obesitas is een gevaarlijke ziekte.
En daar gaat de vakantie van vriendin van to
sjottelsplakje schreef:
18-10-2021 13:47
Ja, eigenlijk wel. Dat geeft ze ook aan dat ze graag suiker eet. En dan geen zoetstoffen, maar echt suiker.
Maar de eetmomenten van je vriendin gaan niet ten koste van die van jou/jullie samen? Het is dus niet zo dat als je vriendin gebak of snoep heeft gegeten ze dan 's avonds zegt: "Ik heb geen zin meer om naar dat restaurant te gaan". Want als dat niet het geval is zou ik er niet teveel over in zitten dat zij meer eet/snoep/snackmomenten heeft dan jij. Die zijn dan gewoon extra. Of is het probleem dat jij je dan onder druk gezet voelt om net zoveel eetmomenten te hebben of hetzelfde te moeten pakken (zoals dat voorbeeld met het witte brood, of dat jij ook een toetje of late night snack moet nemen?)
Dit topic gevolgd en veel herkenning gevoeld toen ik aan het lezen was. Ik was zoals jouw vriendin, altijd maar met eten bezig, ook een poos morbide obees geweest.

Maar toen ik was afgevallen was de obsessie tov eten er net zo goed, sterker, die was nog erger. Pas toen het zo uit de hand liep dat ik geen echt contact meer kon maken met de mensen om me heen - en ik bij stress ipv gewoon te handelen en zaken aan te pakken, steevast in het eten dook - ben ik aan de gang gegaan met mezelf wat dit betreft. Ik bleek een stevige eetverslaving te hebben.

Vandaag was ik op stap met een vriendin met wie ik in die obsessieve tijd veel optrok. Nu kan ik in contact blijven, er zíjn en gewoon meedoen. En flexibel zijn als de eetplannen bij het uitje veranderen.

Mijn eetverslaving is niet weg. Maar het dwingende monomane, daar hebben anderen over het algemeen veel minder last van. En zelf voel ik me een stuk minder eenzaam en mentaal rustiger nu de obsessie niet constant met me aan de haal gaat.
hanke321 schreef:
18-10-2021 17:54
Dit topic gevolgd en veel herkenning gevoeld toen ik aan het lezen was. Ik was zoals jouw vriendin, altijd maar met eten bezig, ook een poos morbide obees geweest.

Maar toen ik was afgevallen was de obsessie tov eten er net zo goed, sterker, die was nog erger. Pas toen het zo uit de hand liep dat ik geen echt contact meer kon maken met de mensen om me heen - en ik bij stress ipv gewoon te handelen en zaken aan te pakken, steevast in het eten dook - ben ik aan de gang gegaan met mezelf wat dit betreft. Ik bleek een stevige eetverslaving te hebben.

Vandaag was ik op stap met een vriendin met wie ik in die obsessieve tijd veel optrok. Nu kan ik in contact blijven, er zíjn en gewoon meedoen. En flexibel zijn als de eetplannen bij het uitje veranderen.

Mijn eetverslaving is niet weg. Maar het dwingende monomane, daar hebben anderen over het algemeen veel minder last van. En zelf voel ik me een stuk minder eenzaam en mentaal rustiger nu de obsessie niet constant met me aan de haal gaat.

Dankjewel dat je dit deelt! Even los van mijn vriendin, het lijkt me zo moeilijk omdat het zo'n zichtbaar iets is, en dat je ook nog je eigen strijd van binnen hebt.

Bedoel je dat anderen er nu minder last van hebben dan vóór je aan jezelf ging werken?
De strijd heb ik verloren, zoals ze dat zeggen en raar genoeg geeft me dat rust.

Ja, anderen hebben er over het algemeen minder last van. Ik weet nog wel dat na anderhalf jaar aan mijn dwangmatig eetgedrag werken die vriendin tijdens een lunch opeens uitriep:' Je let niet meer op mijn bord!'

Ook vandaag, ben ik eigenlijk heel weinig met het eten bezig geweest, ook al hebben we veel in horeca gezeten

Ik ben ook niet in paniek geraakt/drammerig geworden toen het iets anders werd. Zelfs bij de koek en taart kon ik even kijken en het laten. Geen opmerkingen, geen gedoe. Voor mij ook veel kalmer, als mijn hoofd daarin niet zo tettert.
Zoals gezegd, hebben anderen er veel minder last van, van mij wat dit betreft.

Mmmaaaaarrrrr ik ben niet het type om een maaltijd over te slaan. Ik was met familie een dagje uit en tegen lunchtijd hoefde men niks, 'want het ontbijt was best behoorlijk geweest'. Schiet mij maar lek, dat kan ik niet. Desnoods een paar kale broodjes scoren, maar helemaal niks tot het avond eten (of met wat dropjes en wat toastjes/stukjes kaas vinden dat avondeten ook niet hoeft (6)).

Dan regel ik in een appie een maaltijdsalade en hoor je mij niet zeuren.
appeltje schreef:
18-10-2021 17:31
Maar de eetmomenten van je vriendin gaan niet ten koste van die van jou/jullie samen? Het is dus niet zo dat als je vriendin gebak of snoep heeft gegeten ze dan 's avonds zegt: "Ik heb geen zin meer om naar dat restaurant te gaan". Want als dat niet het geval is zou ik er niet teveel over in zitten dat zij meer eet/snoep/snackmomenten heeft dan jij. Die zijn dan gewoon extra. Of is het probleem dat jij je dan onder druk gezet voelt om net zoveel eetmomenten te hebben of hetzelfde te moeten pakken (zoals dat voorbeeld met het witte brood, of dat jij ook een toetje of late night snack moet nemen?)

Haar "extra" eetmomenten hebben geen invloed op de vaste maaltijden. Zij kan dan wel gewoon eten. En natuurlijk, als het daar om gaat, ze is volwassen en wie ben ik om te zeggen wat ze wanneer mag eten?

De punten waar mijn ergernis begon en wat je terug kan lezen in de OP:

-Bij aankomst op schiphol voor ons vertrek wilde ze persé ergens uitgebreid eten, terwijl er niet heel veel tijd over was, het ver weg was van de gate, wij niet wisten hoever lopen het is etc. Precies op tijd aangekomen bij het vliegtuig, maar het was wel even stressen. Bij aankomst in het land van bestemming 24 uur lang bezig geweest met iets oplossen mbt onze vakantie. Op een gegeven moment gingen we een café in om gebruik te maken van de wifi, en snel iets te regelen, en daar wilde ze ook uitgebreid eten terwijl ik bezig was met andere mensen bereiken en we moesten op een bepaalde tijd ergens zijn etc. Toen heb ik wel gezegd dat ik het even niet zo handig vind om nu hier te eten. Ze bestelde het om mee te nemen, wat ook tijd kost waardoor ik maar een taxi heb besteld omdat we het met ov niet meer zouden redden.

-Na zulke momenten kwam zij met: je hebt nog niet gegeten, laat me eens kijken, daar en daar kunnen we eten, daar en daar hebben ze dat. Bij het lopen steeds banketbakkerijen aanwijzen etc.

-Bij aankomst zag ik weinig meer over van de interesse in de stad van haar kant. Ik moest dat allemaal uitzoeken en uiteindelijk een aantal dingen apart gedaan omdat ik zei dat ik die persé wilde zien.

Dit waren de eerste dagen. Door de tips hier, en haar een paar keer vóór zijn met het voorstellen van het eten (restaurant of boodschappen) voor die dag, was zij niet meer degene die over het eten ging. Ik zei biiv: ik kies waar we lunchen, jij het avondeten, goed?

Wat nu alleen nog irritant is, is dat ze steeds van alles koopt, in haar eentje opeet, maar ook iets dat ik voor mijn ontbijt of lunch bijv heb gehaald opeens op is. Dus meer dat ik er vanuit ging dat ik iets ga pakken en dat het weg is. Of bij het delen van een gang, ik even afgeleid ben of even naar de wc moet, terugkom en het is op. Wanneer ik dat ontdek zegt ze:"Oops, sorry." of zo, en dan denk ik prima joh.

Onze vakantie is absoluut geslaagd. Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend, anders weet ik niet hoe de ergernis zich had ontwikkeld. Het zal geen invloed hebben op onze vriendschap bij terugkomst, maar wel op of we weer met elkaar op vakantie gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven