Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
maandag 18 oktober 2021 om 18:53
hanke321 schreef: ↑18-10-2021 18:15De strijd heb ik verloren, zoals ze dat zeggen en raar genoeg geeft me dat rust.
Ja, anderen hebben er over het algemeen minder last van. Ik weet nog wel dat na anderhalf jaar aan mijn dwangmatig eetgedrag werken die vriendin tijdens een lunch opeens uitriep:' Je let niet meer op mijn bord!'
Ook vandaag, ben ik eigenlijk heel weinig met het eten bezig geweest, ook al hebben we veel in horeca gezeten
Ik ben ook niet in paniek geraakt/drammerig geworden toen het iets anders werd. Zelfs bij de koek en taart kon ik even kijken en het laten. Geen opmerkingen, geen gedoe. Voor mij ook veel kalmer, als mijn hoofd daarin niet zo tettert.
Verloren? Lijkt me dat je al heel ver bent dat je überhaupt een probleem bij jezelf hebt herkend en er iets mee gedaan. En ook al veel afgevallen toch?
Scherp van die vriendin. Wat vond je er van dat ze dat zei? Ik zie nl dat, wanneer we verschillende dingen bestellen, vriendin meer bezig is met mijn bord dan met haar eigen. Ze laat vaak weten dat ze spijt heeft van haar keus en dat mijn bord er veel lekkerder uitziet.
Trouwens, hoe zwaar ik ook zou ontbijten, ik zou het ook niet trekken zonder eten tot aan het avondeten! Beter iets eten dan slap worden en dan snelle keuzes maken.
maandag 18 oktober 2021 om 19:03
Het afvallen was bij mij vóór ik hulp mijn eetverslaving ging zoeken. Ook dat kan, eetverslaafd/dwangmatig etend afvallen.sjottelsplakje schreef: ↑18-10-2021 18:53Verloren? Lijkt me dat je al heel ver bent dat je überhaupt een probleem bij jezelf hebt herkend en er iets mee gedaan. En ook al veel afgevallen toch?
Scherp van die vriendin. Wat vond je er van dat ze dat zei? Ik zie nl dat, wanneer we verschillende dingen bestellen, vriendin meer bezig is met mijn bord dan met haar eigen. Ze laat vaak weten dat ze spijt heeft van haar keus en dat mijn bord er veel lekkerder uitziet.
Trouwens, hoe zwaar ik ook zou ontbijten, ik zou het ook niet trekken zonder eten tot aan het avondeten! Beter iets eten dan slap worden en dan snelle keuzes maken.
Ik was die specifieke gebeurtenis blij met het contact kunnen maken op dat moment, en dankbaar dat het gezellig en ongecompliceerd was.
Maar tuurlijk kon ik ergens wel door de grond zakken dat het zó erg is geweest dat ik anderen zo had meegesleept in mijn gedoe rond eten.
Maar ik was op dat moment, na haar opmerking, ook trots en dankbaar. Omdat het dus echt ook effect had, dat zelfhulpgedoe waar ik in was verzeild geraakt mbt mijn eten. Daar was ik blij om. En nog steeds erg blij mee. Het is een manier van leven geworden voor me.
maandag 18 oktober 2021 om 19:11
hanke321 schreef: ↑18-10-2021 19:03Het afvallen was bij mij vóór ik hulp mijn eetverslaving ging zoeken. Ook dat kan, eetverslaafd/dwangmatig etend afvallen.
Ik was die specifieke gebeurtenis blij met het contact kunnen maken op dat moment, en dankbaar dat het gezellig en ongecompliceerd was.
Maar tuurlijk kon ik ergens wel door de grond zakken dat het zó erg is geweest dat ik anderen zo had meegesleept in mijn gedoe rond eten.
Maar ik was op dat moment, na haar opmerking, ook trots en dankbaar. Omdat het dus echt ook effect had, dat zelfhulpgedoe waar ik in was verzeild geraakt mbt mijn eten. Daar was ik blij om. En nog steeds erg blij mee. Het is een manier van leven geworden voor me.
Wat ooit een enorme indruk heeft gemaakt toen iemand, die aan het strijden was tegen zijn eetverslaving (ik dacht Cyril Directie), zei dat het makkelijker is om van je drugsverslaving af te komen dan van je eetverslaving, omdat je niet zonder eten kan en er dus dagelijks en meerdere keren op een dag er mee geconfronteerd wordt.
Ik snap dat het dubbel is. Hopelijk blijft het gevoel van trots en dankbaarheid overheersen!
maandag 18 oktober 2021 om 19:13
Ik heb begrepen dat een gastric bypass je hele lichaam reset. Dat het niet alleen om calorieën gaat...appelientjex schreef: ↑18-10-2021 17:08Mensen worden steeds dikker en dikker, obesitas komt in de westerse wereld veel voor, en dat komt nou niet omdat we met zijn allen zo gezond eten en zoveel bewegen. Anders zou je ook geen maagverkleining hoeven doen, als beperking van aantal calorieën geen enkele zin zou hebben.

maandag 18 oktober 2021 om 20:57
Je vriendin klinkt ook vrij obsessed hoor. Niet dat het dat beter maakt. Maar iemand die blijkbaar niet wil afwijken van haar 'moetens' is eigenlijk meer verslaafd. Komt heel dwangmatig over en ik ben bang dat dit dwangmatige het ook onbespreekbaar gaat maken. Want zij ziet waarschijnlijk niet dat haar gedrag niet meer binnen normaal valt of wil dat waarschijnlijk niet weten.
Eten lijkt onschuldiger dan een drankprobleem, omdat je wel móet eten en drank kun je laten staan. Maar de manier waarop ze ermee omgaat komt op mij hetzelfde over als een alcoholist die om de zoveel uur een borrel nodig heeft en ook geen genoegen neemt met een spa blauw of een tonic.
maandag 18 oktober 2021 om 21:05
Tuurlijk het gaat ook om het hongergevoel wat minder wordt na zo’n operatie, je maag is kleiner en je voelt je sneller vol zitten. Maar je valt af doordat er minder binnen komt dan wat eruit gaat qua energie.
maandag 18 oktober 2021 om 21:06
Eens. Ook dat je jouw eten opeet, of dat er ineens eten weg is, is daar een teken van. Net zoals een stiekeme alcoholist.diyer schreef: ↑18-10-2021 20:57Je vriendin klinkt ook vrij obsessed hoor. Niet dat het dat beter maakt. Maar iemand die blijkbaar niet wil afwijken van haar 'moetens' is eigenlijk meer verslaafd. Komt heel dwangmatig over en ik ben bang dat dit dwangmatige het ook onbespreekbaar gaat maken. Want zij ziet waarschijnlijk niet dat haar gedrag niet meer binnen normaal valt of wil dat waarschijnlijk niet weten.
Eten lijkt onschuldiger dan een drankprobleem, omdat je wel móet eten en drank kun je laten staan. Maar de manier waarop ze ermee omgaat komt op mij hetzelfde over als een alcoholist die om de zoveel uur een borrel nodig heeft en ook geen genoegen neemt met een spa blauw of een tonic.
maandag 18 oktober 2021 om 21:12
Maar alcohol is sterk lichamelijk verslavend en eten niet, toch?appelientjex schreef: ↑18-10-2021 21:06Eens. Ook dat je jouw eten opeet, of dat er ineens eten weg is, is daar een teken van. Net zoals een stiekeme alcoholist.
Geen motto

maandag 18 oktober 2021 om 21:50
sjottelsplakje schreef: ↑18-10-2021 18:43Haar "extra" eetmomenten hebben geen invloed op de vaste maaltijden. Zij kan dan wel gewoon eten. En natuurlijk, als het daar om gaat, ze is volwassen en wie ben ik om te zeggen wat ze wanneer mag eten?
De punten waar mijn ergernis begon en wat je terug kan lezen in de OP:
..........
Onze vakantie is absoluut geslaagd. Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend, anders weet ik niet hoe de ergernis zich had ontwikkeld. Het zal geen invloed hebben op onze vriendschap bij terugkomst, maar wel op of we weer met elkaar op vakantie gaan.
Waarom vind je het nodig alle voorvallen nogmaals op te noemen, houd je een lijstje bij ofzo?
Ik geloof inmiddels best dat je vriendin graag eet, maar volgens mij zit jij ook ongelooflijk op haar nek.
Maar de vakantie is zeer geslaagd.

Ik hoop voor je dat je vriendin niet ook op dit forum zit, of doorkrijgt dat je hier over haar schrijft.
maandag 18 oktober 2021 om 22:53
Van de lichamelijke afhankelijkheid afkomen is het 'makkelijkste' deel van afkicken, 2 weken detox en de lichamelijke afhankelijkheid is voorbij. Of iets lichamelijk verslavend is of niet maakt weinig uit voor het proces om de verslaving in remissie te krijgen. Verslaving is een chronische hersenziekte waarbij de neocortex, het beloningscentrum & het geheugen zijn aangedaan. Een eetverslaving werkt in de hersenen hetzelfde als bijvoorbeeld een alcohol- of cocaïneverslaving. (Cocaïne is trouwens ook niet lichamelijk verslavend)
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... senziekte/
https://www.linkedin.com/pulse/binge-ea ... bdomain=nl

dinsdag 19 oktober 2021 om 00:06
Rosalind* schreef: ↑18-10-2021 21:50Waarom vind je het nodig alle voorvallen nogmaals op te noemen, houd je een lijstje bij ofzo?
Ik geloof inmiddels best dat je vriendin graag eet, maar volgens mij zit jij ook ongelooflijk op haar nek.
Maar de vakantie is zeer geslaagd.![]()
Ik hoop voor je dat je vriendin niet ook op dit forum zit, of doorkrijgt dat je hier over haar schrijft.
Omdat er steeds mensen zijn die alleen een reactie lezen waar maar kort iets wordt toegelicht en weer reageren omdat ze de hele context missen.
Ja, ik hou een lijstje bij, terwijl ik in haar nek zit. Mijn favoriete vakantie.
dinsdag 19 oktober 2021 om 07:29
Dat soort dingen zou ik niet accepteren. Maar ik zou ook geen gang delen. Ik zou wel duidelijk maken dat het haar ding is maar dat wat op mijn bord ligt van mij is en dat ik niet hoef te horen dat ze spijt heeft van haar keuze. Dan bestelt ze nog maar een extra gang af zo. Ook zou ik duidelijk maken dat ze van mijn eten in huis af moet blijven. Dat ik het echt niet accepteer dat ze dat pakt.appelientjex schreef: ↑18-10-2021 21:06Eens. Ook dat je jouw eten opeet, of dat er ineens eten weg is, is daar een teken van. Net zoals een stiekeme alcoholist.
Maar ik zou ook niet accepteren dat iemand met een rookverslaving mijn sigaretten zou pikken of iemand met een alcoholverslaving mijn fles drank. Dat zou voor mij echt een harde grens zijn en ik zou haar wel echt duidelijk maken dat als dat gebeurd ik een eigen kamer zou gaan boeken.
Haar eerverslaving is al vervelend genoeg. Maar dat soort gedrag zou ik echt niet oke vinden en ook niet accepteren. Je bent geen kind dat niet van andermans spullen af kan blijven.
dinsdag 19 oktober 2021 om 07:45
Overdrijf je niet een beetje? Een eigen kamer (eigen appartement denk ik, TO en haar vriendin hebben een accomodatie met een keukentje) omdat vriendin patatjes van je bord eet of het laatste gehaktballetje? Ik kan me voorstellen dat je zegt dat je dat niet wilt, maar verder zou ik gewoon de vakantie zo gezellig mogelijk afmaken. Daar draagt demonstratief verhuizen niet aan bij.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 19 oktober 2021 om 08:26
Volgens mij las ik dat als zij wat lekkers haalt dat vriendin het dan uit de kast pakt en opeet terwijl het niet van haar is en als ze samen ergens eten dat als ze naar het toilet is haar bord leeg is dat soort dingen zou voor mij echt een grens te ver zijnmakreel schreef: ↑19-10-2021 07:45Overdrijf je niet een beetje? Een eigen kamer (eigen appartement denk ik, TO en haar vriendin hebben een accomodatie met een keukentje) omdat vriendin patatjes van je bord eet of het laatste gehaktballetje? Ik kan me voorstellen dat je zegt dat je dat niet wilt, maar verder zou ik gewoon de vakantie zo gezellig mogelijk afmaken. Daar draagt demonstratief verhuizen niet aan bij.
dinsdag 19 oktober 2021 om 10:53
Dit topic is wel een soort essentiele samenvatting van hoe het Vivaforum werkt. Als je in de OP zet dat vriendin morbide obees is, dan wordt je kop eraf gehakt. Want hoezo is dat relevant en het oordeel druipt eraf en het ligt niet aan je vriendin maar aan jou, bah wat ben jij een onaardig mens.
En dat weet TO, dus die zegt dat even niet. Maar helaas heeft ze een paar pagina's te lang gewacht, dus nu doet ze het helemaal fout dat ze essentiele informatie weglaat. Timing mislukt!
De beschrijving van het gedrag klopt ook niet. Zegt ze te weinig dan is het te vaag, geeft ze teveel details dan is het een bewijs dat ze eigenlijk zélf een stoornis heeft die ze projecteert op de vriendin.
TO volgens mij doe je je best en het is gewoon heel ingewikkeld om met iemand op reis te zijn die dwangmatig bezig is met het bevredigen van bepaalde behoeften. Bij drank, sigaretten of drugs is het veel makkelijker ovor anderen om te zien dat het een stempel drukt op de vakantie. Maar bij eten wordt het gauw gebagatelliseerd onder het motto "joh, gééf haar dat ene frietje van je bord nou" omdat mensen zich niet kunnen voorstellen dat een eetverslaving veel vérder gaat dan dat.
En dat weet TO, dus die zegt dat even niet. Maar helaas heeft ze een paar pagina's te lang gewacht, dus nu doet ze het helemaal fout dat ze essentiele informatie weglaat. Timing mislukt!
De beschrijving van het gedrag klopt ook niet. Zegt ze te weinig dan is het te vaag, geeft ze teveel details dan is het een bewijs dat ze eigenlijk zélf een stoornis heeft die ze projecteert op de vriendin.
TO volgens mij doe je je best en het is gewoon heel ingewikkeld om met iemand op reis te zijn die dwangmatig bezig is met het bevredigen van bepaalde behoeften. Bij drank, sigaretten of drugs is het veel makkelijker ovor anderen om te zien dat het een stempel drukt op de vakantie. Maar bij eten wordt het gauw gebagatelliseerd onder het motto "joh, gééf haar dat ene frietje van je bord nou" omdat mensen zich niet kunnen voorstellen dat een eetverslaving veel vérder gaat dan dat.
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 19 oktober 2021 om 11:57
Precies. Als ze een paar pagina's wacht en het dan heel voorzichtig laat vallen dan wordt er weer gevraagd waarom ze het hele topic al draait.Ginevra schreef: ↑19-10-2021 10:53Dit topic is wel een soort essentiele samenvatting van hoe het Vivaforum werkt. Als je in de OP zet dat vriendin morbide obees is, dan wordt je kop eraf gehakt. Want hoezo is dat relevant en het oordeel druipt eraf en het ligt niet aan je vriendin maar aan jou, bah wat ben jij een onaardig mens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 19 oktober 2021 om 12:15
appelientjex schreef: ↑18-10-2021 17:08Mensen worden steeds dikker en dikker, obesitas komt in de westerse wereld veel voor, en dat komt nou niet omdat we met zijn allen zo gezond eten en zoveel bewegen. Anders zou je ook geen maagverkleining hoeven doen, als beperking van aantal calorieën geen enkele zin zou hebben.
Ik maak uit je post op dat het je dus idd onwijs zou verbazen.
dinsdag 19 oktober 2021 om 12:22
maar dat blijft toch ook zo? Waarom zou TO zich bemoeien met het eetgedrag van haar vriendin? of ze nou te dik is of te dun?Ginevra schreef: ↑19-10-2021 10:53Dit topic is wel een soort essentiele samenvatting van hoe het Vivaforum werkt. Als je in de OP zet dat vriendin morbide obees is, dan wordt je kop eraf gehakt. Want hoezo is dat relevant en het oordeel druipt eraf en het ligt niet aan je vriendin maar aan jou, bah wat ben jij een onaardig mens.
Laat lekker los, en ga wat anders doen
dinsdag 19 oktober 2021 om 13:11
Ginevra schreef: ↑19-10-2021 10:53Dit topic is wel een soort essentiele samenvatting van hoe het Vivaforum werkt. Als je in de OP zet dat vriendin morbide obees is, dan wordt je kop eraf gehakt. Want hoezo is dat relevant en het oordeel druipt eraf en het ligt niet aan je vriendin maar aan jou, bah wat ben jij een onaardig mens.

dinsdag 19 oktober 2021 om 13:12
dinsdag 19 oktober 2021 om 14:14
Jammer dat dit een (beetje) een stempel op de vakantie gedrukt heeft. Ik weet niet hoelang de vakantie nog duurt? Hopelijk hebben jullie inmiddels een modus gevonden om wat meer rekening met elkaar te houden of dat jij je in ieder geval wat minder ergert aan het eetgedrag van jouw vriendin.
Dit is inderdaad een nadeel van samen op vakantie gaan; hoe goed je het ook met elkaar kunt vinden, als je 24/7 met elkaar optrekt vallen er dingen op die je normaalgesproken niet op zouden vallen of die je wat makkelijker langs je heen laat glijden.
Ik hoop dat het uiteindelijk niet ten koste gaat van de vriendschap.
Je hebt er nu niets aan, maar ik wil je een tip meegeven voor eventueel komende vakanties;
Ik heb ook een vriendin waarmee ik een aantal keren op vakantie geweest ben, maar wij kiezen dan altijd voor een groepsrondreis; je bent niet voortdurend op elkaar aangewezen (je mengt toch ook met de andere groepsleden), de reis is vooraf al uitgestippeld (ook de meeste eetmomenten/eetlocaties). Wij kiezen beiden onze eigen optionele excursies, vaak kiezen we daarbij voor hetzelfde, maar dat is dan toeval. En als de ene wel zin heeft in een bepaalde excursie en de ander niet, dan laten we elkaar daar helemaal vrij in. Voor ons werkt dat prima!
Dit is inderdaad een nadeel van samen op vakantie gaan; hoe goed je het ook met elkaar kunt vinden, als je 24/7 met elkaar optrekt vallen er dingen op die je normaalgesproken niet op zouden vallen of die je wat makkelijker langs je heen laat glijden.
Ik hoop dat het uiteindelijk niet ten koste gaat van de vriendschap.
Je hebt er nu niets aan, maar ik wil je een tip meegeven voor eventueel komende vakanties;
Ik heb ook een vriendin waarmee ik een aantal keren op vakantie geweest ben, maar wij kiezen dan altijd voor een groepsrondreis; je bent niet voortdurend op elkaar aangewezen (je mengt toch ook met de andere groepsleden), de reis is vooraf al uitgestippeld (ook de meeste eetmomenten/eetlocaties). Wij kiezen beiden onze eigen optionele excursies, vaak kiezen we daarbij voor hetzelfde, maar dat is dan toeval. En als de ene wel zin heeft in een bepaalde excursie en de ander niet, dan laten we elkaar daar helemaal vrij in. Voor ons werkt dat prima!
dinsdag 19 oktober 2021 om 15:09
Op vakantie met iemand die je normaal niet 24/7 om je heen hebt is ook lastig. Je komt er achter dat mensen andere gewoonten hebben, die eerder niet zijn opgevallen. Ik ging ooit met een vriendin op vakantie en dat werd een dagelijkse klaagzang.
Ik heb de ergernis toen ook van me afgeschreven, omdat praten met haar niet hielp. Heerlijk stoom afgeblazen bij een vriend en daarna losgelaten, waardoor haar gedrag eigenlijk wel grappig werd. Maar nooit meer samen op vakantie.

Ik heb de ergernis toen ook van me afgeschreven, omdat praten met haar niet hielp. Heerlijk stoom afgeblazen bij een vriend en daarna losgelaten, waardoor haar gedrag eigenlijk wel grappig werd. Maar nooit meer samen op vakantie.

feline wijzigde dit bericht op 19-10-2021 22:55
Reden: spelfout
Reden: spelfout
12.67% gewijzigd
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.