Vriendin over geld
woensdag 17 november 2021 om 23:28
Hi allemaal,
Zojuist een goede vriendin weer gesproken, en ik blijf ergens tegenaan lopen. Toen bedacht ik dat ik dit hier zou kunnen voorleggen om te kijken hoe anderen hiermee omgaan of iemand een advies heeft.
Een vriendin van mij is altijd super enthousiast om leuke dingen te doen samen. Dat vind ik ook hartstikke leuk. Maar ik moet haar steeds blijven uitleggen dat ik keuzes moet maken omdat ik veel zorgkosten heb en een laag inkomen.
Zij heeft sinds kort een super goede betaalde baan wat ik haar ook gun. Ze is niet bepaald gierig maar smijt ook niet met geld. Nu is het zo dat ik een soort van ongelijkwaardigheid begin te voelen.
Ze heeft iets geboekt voor haar verjaardag. Dat heeft zij allemaal betaald voor mij en de anderen. Ze stelde voor om daarna uit eten te gaan, maar ik gaf aan dat ik even moet kijken want binnenkort hebben we een ander uitje samen en ik ga nog een weekendje weg. En natuurlijk is het feestdagenmaand wat al duurder is dan normaal. Ze gaf aan dat zij het geen probleem vindt om voor mij te betalen. Ik vroeg of het een idee is om het andere uitje te cancelen zodat ik zelf mijn eten betaal of anders ga ik eerder naar huis. Ik legde uit dat het voor mij een dilemma is want ik vind het lastig dat iemand dingen voor me betaalt, maar ik wil haar het uitje niet ontnemen.
Toen belde ze, en wat mij verbaasde is dat ze meteen begon over dat ze niet zoveel geld meer had en dat ze wacht op een terugbetaling (die via mij gaat). Ik vroeg haar hoe erg het is want dan zou ik iets kunnen regelen. Ze zei dat het niet zo erg is maar dat ze afgelopen tijd te veel heeft uitgegeven en wat rekeningen voldaan en dat ze deze saldo niet gewend is. Maar gelukkig wordt haar look volgende week uitbetaald en heeft ze nog een paar duizend euro liggen.
Na deze inleiding stelde ze voor om toch niet uiteten te gaan, maar daarna stelde ze wel weer een nieuw uitje voor wanneer ik terug. Ik zei tegen haar dat ik na mijn weekendje weg straks echt blut ben, en niet zoals zij met nog duizenden euro's op de bank. Daar moest ze om lachen.
Dit is langer gaande: wanneer kan ik het aannemen wanneer ze iets aanbiedt en wanneer niet? Zij blijft wel praten over haar zeer comfortabele financiële situatie, wat zij ook verdient. Maar ik zou het anders doen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Zojuist een goede vriendin weer gesproken, en ik blijf ergens tegenaan lopen. Toen bedacht ik dat ik dit hier zou kunnen voorleggen om te kijken hoe anderen hiermee omgaan of iemand een advies heeft.
Een vriendin van mij is altijd super enthousiast om leuke dingen te doen samen. Dat vind ik ook hartstikke leuk. Maar ik moet haar steeds blijven uitleggen dat ik keuzes moet maken omdat ik veel zorgkosten heb en een laag inkomen.
Zij heeft sinds kort een super goede betaalde baan wat ik haar ook gun. Ze is niet bepaald gierig maar smijt ook niet met geld. Nu is het zo dat ik een soort van ongelijkwaardigheid begin te voelen.
Ze heeft iets geboekt voor haar verjaardag. Dat heeft zij allemaal betaald voor mij en de anderen. Ze stelde voor om daarna uit eten te gaan, maar ik gaf aan dat ik even moet kijken want binnenkort hebben we een ander uitje samen en ik ga nog een weekendje weg. En natuurlijk is het feestdagenmaand wat al duurder is dan normaal. Ze gaf aan dat zij het geen probleem vindt om voor mij te betalen. Ik vroeg of het een idee is om het andere uitje te cancelen zodat ik zelf mijn eten betaal of anders ga ik eerder naar huis. Ik legde uit dat het voor mij een dilemma is want ik vind het lastig dat iemand dingen voor me betaalt, maar ik wil haar het uitje niet ontnemen.
Toen belde ze, en wat mij verbaasde is dat ze meteen begon over dat ze niet zoveel geld meer had en dat ze wacht op een terugbetaling (die via mij gaat). Ik vroeg haar hoe erg het is want dan zou ik iets kunnen regelen. Ze zei dat het niet zo erg is maar dat ze afgelopen tijd te veel heeft uitgegeven en wat rekeningen voldaan en dat ze deze saldo niet gewend is. Maar gelukkig wordt haar look volgende week uitbetaald en heeft ze nog een paar duizend euro liggen.
Na deze inleiding stelde ze voor om toch niet uiteten te gaan, maar daarna stelde ze wel weer een nieuw uitje voor wanneer ik terug. Ik zei tegen haar dat ik na mijn weekendje weg straks echt blut ben, en niet zoals zij met nog duizenden euro's op de bank. Daar moest ze om lachen.
Dit is langer gaande: wanneer kan ik het aannemen wanneer ze iets aanbiedt en wanneer niet? Zij blijft wel praten over haar zeer comfortabele financiële situatie, wat zij ook verdient. Maar ik zou het anders doen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
donderdag 18 november 2021 om 09:26
Wat ik dan niet begrijp is dat die ‘vriendin’ zelf niet kan bedenken dat het niet leuk is voor TO om het steeds over haar beter financiële toestand te hebben.
Lijkt wel alsof ze wil benadrukken dat zij meer waard is dan TO. Geen leuke vriendin.
To ik zou er voor zorgen dat geld geen issue is tussen jullie. Er zijn genoeg uitstappen die weinig kosten, enkel dingen doen die jij je kan veroorloven en stelt ze iets voor dat te duur is dan zeg je gewoon dat je niet mee gaat.
donderdag 18 november 2021 om 09:39
patchouli_ schreef: ↑18-11-2021 01:06Nou, dan doe je samen toch dingen die geen of weinig kosten?
Opties genoeg hoor.
Ik herken het wel. Als ik altijd betaal voor onze lunches, verwacht ik van die vriendin wel ietsje meer hulp als ik ga verhuizen bijvoorbeeld. Dat er ook wel eens wat terug komt. Niet in geld, wel in inspanning en betrokkenheid.
Met deze gedachtegang zou jij nooit mijn vriendin worden. Ik heb ook betere tijden gekend en genoeg uitgegeven aan anderen, maar nooit meer van verwacht dan anderen, of dan wat ik nu in deze positie zou verwachten.
donderdag 18 november 2021 om 09:48
Verschrikkelijk. Net om die reden zorg ik er (soms zelfs krampachtig) voor dat niemand ooit meer geld aan mij uitgeeft dan omgekeerd. Net omdat ik weet dat er mensen zijn die dan vinden dat ze iets van je te goed hebben of je bij hen in het krijt staat. Heeft ook niets te maken met vriendschap.patchouli_ schreef: ↑18-11-2021 01:06
Ik herken het wel. Als ik altijd betaal voor onze lunches, verwacht ik van die vriendin wel ietsje meer hulp als ik ga verhuizen bijvoorbeeld. Dat er ook wel eens wat terug komt. Niet in geld, wel in inspanning en betrokkenheid.
donderdag 18 november 2021 om 09:50
Mooi om te horen dat het op deze manier kan. Ik zou er zelf niet zoveel moeite mee hebben wanneer iemand een kop koffie trakteert. Een broodje misschien. Maar dure dagjes uit, inderdaad bijvoorbeeld de sauna of hoge bedragen bij restaurants, dat zou ik echt niet kunnen. Ik voel me dan niet op mijn gemak en ja, helaas is mijn ervaring dat er vroeg of laat een bepaald verwachtingspatroon ontstaat en dat de verhoudingen scheef raken. Maar blijkaar kán het wel anders.himalaya schreef: ↑18-11-2021 05:13Gelukkig heb ik die ervaring niet. Ik betaal graag iets voor een vriendin die financieel veel minder kan doen dan ik.
En dan gaan we niet een hele dag naar de sauna met een massage en eten, maar maken we een lekkere wandeling en lunchen we ergens. Een andere keer maakt zij soep en een broodje thuis. Ook prima. We hebben dit meerdere keren bespreekbaar gemaakt en het staat onze vriendschap absoluut niet in de weg. Al 30+ jaar niet.
♥
donderdag 18 november 2021 om 09:51
Nou ja, het kan natuurlijk best zijn dat zij naar haar maatstaven idd krap zit en nerveus wordt van een veel lager banksaldo dan ze gewend is. En een beetje in een stuip is (door) geschoten en daarom opeens raar doet over dat afgesproken etentje.Attraverso schreef: ↑18-11-2021 09:26Wat ik dan niet begrijp is dat die ‘vriendin’ zelf niet kan bedenken dat het niet leuk is voor TO om het steeds over haar beter financiële toestand te hebben.
Lijkt wel alsof ze wil benadrukken dat zij meer waard is dan TO. Geen leuke vriendin.
En dat ze vaak over geld praat omdat dat voor haar iets belangrijks is, waar ze veel mee bezig is. Dus ik zou niet direct zeggen dat ze zich meer waard voelt of zo.
Het getuigt alleen niet van erg veel inlevingsvermogen om daarover te gaan klagen tegen iemand die écht weinig te besteden heeft. En dat mag je haar best goed duidelijk maken. Tegen haar zeggen dus. Erover praten. Beter dan stilzwijgend en om voor haar onduidelijke redenen opeens 'voorzichtig te gaan worden' met wat je aanneemt.
impala wijzigde dit bericht op 18-11-2021 10:04
5.91% gewijzigd
.
donderdag 18 november 2021 om 10:03
Om die redenen zijn bepaalde kennissen nooit vrienden geworden.
Die smeten echt met geld. Ze gingen op cruise dat 2000 pp kostte en vroegen waarom wij niet mee gingen? Met Vaderdag naar een duur buitenlands hotel, waarom wij niet mee gingen? Een dagje shoppen in Parijs.... Bijna elke maand hadden ze wel zoiets. We zijn een keer uiteten geweest met hen en toen wilde mijn man betalen. Zeiden ze: "Ach, heb je hem weer met zijn geld." en ze betaalden voor ons.
Ik denk niet dat die vriendin een echt leuke vriendin is. Ze walst over je heen.
Die smeten echt met geld. Ze gingen op cruise dat 2000 pp kostte en vroegen waarom wij niet mee gingen? Met Vaderdag naar een duur buitenlands hotel, waarom wij niet mee gingen? Een dagje shoppen in Parijs.... Bijna elke maand hadden ze wel zoiets. We zijn een keer uiteten geweest met hen en toen wilde mijn man betalen. Zeiden ze: "Ach, heb je hem weer met zijn geld." en ze betaalden voor ons.
Ik denk niet dat die vriendin een echt leuke vriendin is. Ze walst over je heen.
donderdag 18 november 2021 om 18:28
Dus zij betaalt een uitje voor iedereen. Het etentje erna kan je niet zelf betalen, dus vraag je haar om het uitje te cancellen, zodat zij het etentje kan betalen?
Je lost het zelf ook niet elegant op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 18 november 2021 om 18:44
Als een vriendin aanbied om iets te betalen (even los van deze situatie) gewoon aannemen. In principe bied een vriendin zoiets niet voor niks aan, meestal wil je dan dat je vrienden meegenieten met je.
Ik zou zeggen, voel je niet bezwaard. Maar het kan wel een wig vormen, op een gegeven moment. Omdat die persoon dan een bepaalde mening over je kan hebben als je wat doet. Ik had toen ik net klaar was met de studie een best gayfriend, die heeft uiteindelijk wel 10 jaar over zijn studie gedaan. Dus toen ik mijn eerste baan had zei ik vaak, kom we gaan uit eten, en dan betaal ik wel.
Gewoon omdat ik het leuk vond om met hem uit eten te gaan, en ik dacht we zijn goede vrienden, dus als jij ooit klaar bent met de studie en je verdient ook, dan zal je dit vast ooit een keer terug doen als ik het nodig heb. Op de lange termijn komt het wel goed.
Tot hij na jaar 10 eindelijk afgestudeerd was en besloot om niet te solliciteren maar nog een beetje rond te lanterfanten. Nou ja prima, maar toen hij zei "He naomir gaan we weer eens lekker uit eten" toen dacht ik wel, he ja, ga eens werken joh. Niet zodat hij mij uit eten kon nemen, maar 50/50 was ook al prettig geweest.
Achteraf gezien had ik dit nooit gedacht, als ik hem al die jaren niet had gesponsord.
Maar wat ik in jouw verhaal gek vind, is kennelijk is ze gul en verdiend ze goed maar heeft ze ook geen geld.
Ik zou zeggen, voel je niet bezwaard. Maar het kan wel een wig vormen, op een gegeven moment. Omdat die persoon dan een bepaalde mening over je kan hebben als je wat doet. Ik had toen ik net klaar was met de studie een best gayfriend, die heeft uiteindelijk wel 10 jaar over zijn studie gedaan. Dus toen ik mijn eerste baan had zei ik vaak, kom we gaan uit eten, en dan betaal ik wel.
Gewoon omdat ik het leuk vond om met hem uit eten te gaan, en ik dacht we zijn goede vrienden, dus als jij ooit klaar bent met de studie en je verdient ook, dan zal je dit vast ooit een keer terug doen als ik het nodig heb. Op de lange termijn komt het wel goed.
Tot hij na jaar 10 eindelijk afgestudeerd was en besloot om niet te solliciteren maar nog een beetje rond te lanterfanten. Nou ja prima, maar toen hij zei "He naomir gaan we weer eens lekker uit eten" toen dacht ik wel, he ja, ga eens werken joh. Niet zodat hij mij uit eten kon nemen, maar 50/50 was ook al prettig geweest.
Achteraf gezien had ik dit nooit gedacht, als ik hem al die jaren niet had gesponsord.
Maar wat ik in jouw verhaal gek vind, is kennelijk is ze gul en verdiend ze goed maar heeft ze ook geen geld.
donderdag 18 november 2021 om 19:13
viva-amber schreef: ↑18-11-2021 18:28Dus zij betaalt een uitje voor iedereen. Het etentje erna kan je niet zelf betalen, dus vraag je haar om het uitje te cancellen, zodat zij het etentje kan betalen?
Heh? Waar heb je het over?
donderdag 18 november 2021 om 19:30
donderdag 18 november 2021 om 20:26
Naomir schreef: ↑18-11-2021 18:44Als een vriendin aanbied om iets te betalen (even los van deze situatie) gewoon aannemen. In principe bied een vriendin zoiets niet voor niks aan, meestal wil je dan dat je vrienden meegenieten met je.
Zij heeft wel geld. Dat zei ze dus: ze heeft nog een paar duizend euro. Dus ik begreep niet helemaal hoe ze kwam bij dat ze blut was. Dit zei ze dus vlak voor ze aangaf dat we toch niet uiteten gaan.
Uit jouw verhaal haal ik dat je bepaalde verwachting hebt. En misschien was die opmerking de druppel omdat je had verwacht dat hij gelijk een baan zou zoeken. Maar ik ben het wel eens met dat het op een gegeven moment invloed kan hebben op de vriendschap.
Dit uitje was niet gepland, en deze tijd van de maand is voor veel mensen financieel best wel pittig. Wat zij wilde doen heeft ze op eigen initiatief geboekt en tegen een aantal mensen gezegd dat we die datum vrij moesten houden. Dat uitje nam ze voor eigen rekening. Ik informeerde naar wat ze verder gepland had en welke kosten ik kon verwachten (ik wil niet daar ter plekke voor het blok staan). Ook omdat we een paar weken later nog een ander uitje hebben staan die we 50/50 gaan betalen.
Ik heb weer aangegeven (en dat weet ze ook van mij) dat ik liever ergens niet heen ga dan dat er voor mij betaald wordt. Maar dat betekent dat zij soms bepaalde dingen niet samen met mij kan ervaren.....
donderdag 18 november 2021 om 20:51
Dus zij boekt een uitje voor iedereen + betaalt en jouw oplossing is om dat te cancelen?Kopjeleut schreef: ↑17-11-2021 23:28
Ze heeft iets geboekt voor haar verjaardag. Dat heeft zij allemaal betaald voor mij en de anderen. Ze stelde voor om daarna uit eten te gaan,Ze gaf aan dat zij het geen probleem vindt om voor mij te betalen. Ik vroeg of het een idee is om het andere uitje te cancelen zodat ik zelf mijn eten betaal
Ik vind dat niet zo elegant.
Je had ook kunnen zeggen heel leuk, helaas heb ik die avond wel wat anders waar ik echt heen moet, dus ik kan helaas niet mee uit eten.
Je maakt er een geld ding van, maar je had ook een excuus kunnen bedenken of kunnen zeggen: over dat etentje moet ik nadenken. Het kan helaas zo zijn dat ik in de avond echt niet mee kan.
Je legt nu steeds de reden bij haar neer, maar het is jouw keuze waar je je geld aan uitgeeft, je hoeft niet elke keer de reden te benoemen.
Zij is niet degene die de hele tijd over geld begint, dat doe jij. Je kan ook de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 18 november 2021 om 21:22
viva-amber schreef: ↑18-11-2021 20:51Dus zij boekt een uitje voor iedereen + betaalt en jouw oplossing is om dat te cancelen?
Ik vind dat niet zo elegant.
Je had ook kunnen zeggen heel leuk, helaas heb ik die avond wel wat anders waar ik echt heen moet, dus ik kan helaas niet mee uit eten.
Je maakt er een geld ding van, maar je had ook een excuus kunnen bedenken of kunnen zeggen: over dat etentje moet ik nadenken. Het kan helaas zo zijn dat ik in de avond echt niet mee kan.
Je legt nu steeds de reden bij haar neer, maar het is jouw keuze waar je je geld aan uitgeeft, je hoeft niet elke keer de reden te benoemen.
Zij is niet degene die de hele tijd over geld begint, dat doe jij. Je kan ook de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes.
Oke, nog een keer: dat andere uitje is totaal iets anders en over een aantal weken.
Jij gaat liever voor smoesjes en ergens omheen draaien? En dat is voor jou elegantie? Niet mijn stijl, sorry.
Mijn verantwoordelijkheid nemen is: we kunnen bij mij eten, omdat ik al 3 etentjes en een weekendje weg naar het buitenland heb staan en het eind van het jaar, en dit spontaan is.
zaterdag 20 november 2021 om 09:21
Ja er komt toch een bepaalde verwachting, niet in de zin van, ik betaal eten, en er moet hier een lamp opgehangen worden, dus doe jij dat even? Maar ik vind dat tussen vrienden komen dingen altijd goed, dus als je de ene keer uit eten gaat en de ene besteld wat duurs, dan gaat de rekening door de helft, de andere keer neemt de andere weer wat duurs. De ene keer trakteert de ene, de andere keer trakteert de ander. Ik ben niet dat ik dan denk, de vorige keer deed ik het dus nu jij weer. Over jaren heen gesmeerd komt het altijd goed (als je de goede vrienden hebt, ik lees hier ook weleens andere verhalen).
Maar in geval van mijn vriend, had ik wel verwacht dat hij zelf ook na al die jaren wel een baan wilde met inkomen zodat hij een keer zijn eigen eten kon betalen. maar hij vond de situatie maar prima. De gedachte van "ga eens werk zoeken" zou ik wat minder hebben als ik hem niet had gesponsord de jaren ervoor.
zaterdag 20 november 2021 om 09:37
Het is haar verjaardag dus zij bepaalt waar er wordt gegeten en niet jij, die reizen en uitjes enzo dat is niet het probleem van je vriendin. Je wil steeds dat zij haar plannen aan past aan jouw geldproblemen en keuzes. Wanneer zij iets wil en jij kan het niet betalen dan kun je beter zeggen: leuk voorstel, maar helaas kan ik niet mee. De reden hoef je helemaal niet bij haar neer te leggen. De enige die steeds over geld begint, ben jij.
zaterdag 20 november 2021 om 11:25
Tsja, voor mij is een vriendschap twee richtingsverkeer. Je laat beiden op je eigen manier zien dat de ander belangrijk voor je is. Als dat alleen van mijn kant komt, is de vriendschap op een gegeven moment wel over.