Vader 40+

07-06-2009 16:17 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje,

Een vriendin vertelde mij het volgende. Voordat ze ging trouwen met haar echtgenoot waren ze erover uit, ze wilden dolgraag trouwen en een kindje, dit was in december 2008. Maar er waren wat voorwaarden, zoals het huis dat mijn vriendin nog te koop had staan moest verkocht worden en de schuld die daaraan overbleef moest afgelost worden. Ze durfden anders de onzekerheid die eraan vast zat niet aan.

Gisteren belde ze me op met de mededeling dat de schuld is afgelost en dat ze met haar echtgenoot had gesproken over stoppen met de pil. Nu is het feit dat mijn vriendin 30 is en haar echtgenoot 39. Haar vriend heeft nu ineens hevige twijfels of hij wel moet beginnen aan een kindje. Het gaat niet om de wil maar het gaat hem om de leeftijd. Hij bedenkt zich heel goed dat als het kind straks 20 is, dat hij dan al 60 is en als hij naar zijn ouders kijkt ziet hij gewoonweg dat het zomaar kan zijn dat hij er dan de pas niet mee kan maken. Maar ook heeft hij twijfels over zijn baan, het gaat immers niet goed met het bedrijf en hij maakt zich erge zorgen.

Zijn vrouw gaf aan dat zij een stuk jonger is en dus wat meer kan doen in de opvoeding van het kind.

Wat zouden jullie doen in haar situatie? en wat is jullie mening over de situatie. Vinden jullie 40 voor een man te oud voor het ouderschap?
Huh! 20 en 60 is toch hartstikke normaal?? Ik heb een broertje van 17 en mijn vader is 65! En niks met tweede huwelijken, halfbroers etc. Echt, prima de bima allemaal. Veertig is het nieuwe twintig. Zeg dat maar tegen die miep van een man.
Veertig is het nieuwe twintig
Peas on earth!
Tsssk... wat een onzin.
Valt mee hoor. Ik ken een kerel van 59 die nog bezig is met een kind krijgen....die vind ik dus wel degelijk te oud...
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 07 juni 2009 @ 16:23:

Veertig is het nieuwe twintig Hij is leuk!
Ik begrijp de overweging best wel, zeker als je van dichtbij hebt meegemaakt dat ouders jong sterven en de kinderen vrij jong achterbleven. Niemand doet dat zijn kind graag aan. Aan de andere kant, 39 is ook weer niet zó verschrikkelijk oud hoor (uh...tegenwoordig is dat toch standaard met al die legrondes?)
Het gaat er toch gewoon om of hij ja of nee een kind wil? Niet vanwege zijn leeftijd, maar of hij zich samen met zijn vrouw wil voortplanten. Heeft 'ie niet gewoon koudwatervrees?
Mijn vriend is 44, ik 32 en in augustus verwachten we ons eerste kind. We hebben nooit echt stil gestaan bij leeftijd, behalve dan dat we op een gegeven moment hebben geconcludeerd dat we niet meer te lang moesten wachten.

Mijn kind krijgt een hele stabiele zorgzame vader, met een avontuurlijke inslag. Die stabiliteit is mede te danken aan zijn leeftijd, hij weet goed wat hij wil in zijn leven en raakt niet snel uit evenwicht.

De man van je vriendin kan als hij goed nadenkt vast wel dingen bedenken die hij nu een kind kan bieden die hij op jongere leeftijd nog niet had.
Verder is de gemiddelde levensverwachting voor Nederlandse mannen 78. Met een beetje geluk kan hij dus nog op de 38ste verjaardag van zijn spruit aanwezig zijn.
Volgens mij zoekt hij naar excuses om er onderuit te komen.
Ja daar dacht ik ook meteen aan dat excuus. Punt wat die man ook aangaf was namelijk dat hij niet meer kon rekenen op zijn ouders bijvoorbeeld om even een keertje een avondje ofzo op te passen. Zijn ouders zijn overigens niet overleden hoor.

In mijn ogen moet het ook nog kunnen. Maar overtuig iemand er maar over. Vreemde is wel dat mijn vriendin zelfs nog voor ze een relatie met hem aanging had aangegeven een kinderwens te hebben, en als dat er niet in zat dat hij dat wel even vroeg in de relatie moest aangeven.
quote:Miss Moneypenny schreef op 07 juni 2009 @ 16:46:

Volgens mij zoekt hij naar excuses om er onderuit te komen.Volgens mij sla jij de spijker op de kop....
Ik vind 30 de grens eigenlijk voor zowel vrouwen als mannen, 40 vind ik echt veel te oud om er nog mee te beginnen en dan vooral met 't oog op de generatiekloof en de kans dat de kinderen hun ouders jong verliezen.
quote:Brenda1978 schreef op 07 juni 2009 @ 16:48:

Ja daar dacht ik ook meteen aan dat excuus. Punt wat die man ook aangaf was namelijk dat hij niet meer kon rekenen op zijn ouders bijvoorbeeld om even een keertje een avondje ofzo op te passen. Zijn ouders zijn overigens niet overleden hoor.

In mijn ogen moet het ook nog kunnen. Maar overtuig iemand er maar over. Vreemde is wel dat mijn vriendin zelfs nog voor ze een relatie met hem aanging had aangegeven een kinderwens te hebben, en als dat er niet in zat dat hij dat wel even vroeg in de relatie moest aangeven.Misschien is hij van mening veranderd. Dat recht om te veranderen is niet alleen vrouwen voorbehouden die opeens van niet naar wel switchen vanwege een hormonale verstandsverbijstering. Of misschien zei deze man dat wel met voorbedachte rade omdat ie z'n vriendin niet kwijt wilde en hoopte dat zij er ook wel vanaf zou zien. Als ie nu slim was geweest dan had ie zich gewoon laten steriliseren natuurlijk, dan kon ie het spel mee blijven spelen tot ze 'n ons wogen.
Achja, het ligt ook heel erg aan de persoon vind ik. Mijn vader is 73, ik 25, maar ik heb er echt nooit last van gehad. Hij loopt nog 2 keer in de week tien kilometer hard, werkt soms nog.. staat dus nog volop in het leven. Ik merk geen verschil met de vaders van vriendinnen eigenlijk, eerder op een positieve manier.

De vader van een vriendinnetje van mij is 60 en zij 22, en die ziet er echt uit als haar overgrootvader en is echt al 'oud'. Het ligt er dus echt maar net aan hoe je er zelf in staat ook..
Hij wordt zenuwachtig denk ik....

Mijn vriend was...even denken... 37 toen onze eerste geboren werd en....even denken...41 toen de tweede geboren werd. Wij hebben nooit overwogen de kinderen niet te krijgen vanwege die leeftijd. Zo oud is het nou ook weer niet, ik zie HEEL VEEL vaders die jonger zijn dan mijn vriend en die ik echt een stuk minder leuke, vlotte, actieve, meezorgende vaders vind.
quote:elninjoo schreef op 07 juni 2009 @ 16:52:

[...]

Misschien is hij van mening veranderd. Dat recht om te veranderen is niet alleen vrouwen voorbehouden die opeens van niet naar wel switchen vanwege een hormonale verstandsverbijstering. Of misschien zei deze man dat wel met voorbedachte rade omdat ie z'n vriendin niet kwijt wilde en hoopte dat zij er ook wel vanaf zou zien. Als ie nu slim was geweest dan had ie zich gewoon laten steriliseren natuurlijk, dan kon ie het spel mee blijven spelen tot ze 'n ons wogen.Natuurlijk heeft die echtgenoot alle recht om van mening te veranderen. Het vreemde is alleen dat hij dit nooit heeft aangegeven en eerdere gesprekken van minder dan 6 maanden geleden. Het rare is ook dat hij aangeeft dat hij echt nog wel een kind wil maar bang is straks geen goede vader te kunnen zijn vanwege zijn leeftijd, of zelfs zijn baan te verliezen.
Ik denk dat hij het eerst heeft willen uitstellen, middels dat hele huis voorwaarde van hem, en er nu helemaal onderuit wil komen. Als hij nu een baan en koophuis heeft dat vind ik het een beetje bizar om het dan op het financiele plaatje te gooien. Wat betreft leeftijd...tja...er zijn zat mensen die hun eerste pas krijgen als ze al een eind in de 40 zijn....
leeftijd zegt niets over de kwaliteit van je ouderschap, hooguit is er statistisch een hogere kans dat je de pijp uit gaat als je kind nog relatief jong is.

wel is die man in leeftijd van een midlife crisis, een kind krijgen kan dat behoorlijk versterken maar ook juist de goede 'uitlaatklep' zijn ipv motorrijbewijs en jongere vriendin

midlife crisis betekent sowieso vaak twijfel, dus ook de kinderwens staat blijkbaar op losse schroeven nu.
quote:elninjoo schreef op 07 juni 2009 @ 16:48:

Ik vind 30 de grens eigenlijk voor zowel vrouwen als mannen, 40 vind ik echt veel te oud om er nog mee te beginnen en dan vooral met 't oog op de generatiekloof en de kans dat de kinderen hun ouders jong verliezen.

Met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar bij het eerste kind zouden er dan volgens jou nog maar heel weinig vrouwen een tweede kind mogen krijgen.

Waarom trek jij de grens bij 30? Ik ben nu 32 en hoop ergens dit jaar zwanger te worden, maar wat jou betreft ben ik dus al oud en afgeschreven? Laat staan mijn man van 40....
Ha,ha,ha kom eens in de klas van dochter kijken (groep 1); de overgrote meerderheid van de vaders is 40 of ouder; een jonge vader is hier eerder uitzondering dan regel.

Zal eens even googlen naar een onderzoek dat ik een tijdje terug las. Kan me wel herinneren dat nog geen 20% van de baby's een vader jonger dan 30 heeft.
40+ en kinderen, het wordt ook steeds gekker, waar gaat dat heen????
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind het prima dat je dit soort afwegingen wel maakt voor je aan een kind begint, maar weet je , de een wordt 90, de ander 50 of 60, je hebt zo weinig zekerheden in het leven dat je je daar toch niet op vast kunt pinnen hoe het leven gaat verlopen en of je er wel of niet lang kunt zijn voor je kinderen.

Mijn man was 37 bij de oudste, 39 bij de tweede en 42 bij de derde. Mijn man en ik schelen 8 jaar vandaar het verschil. En wij hebben er nooit zo bij stilgestaan omdat ik er ook niet eerder aan toe was. Toen ik eenmaal aan kinderen begon te denken had ik zelf ook al wel mijn twijfels of mijn man toen niet te oud zou zijn, maar we zijn nu alweer 9 jaar verder sinds de oudste is geboren en mijn man is nog steeds hartstikke jong in zijn doen en laten en dat blijft voorlopig ook nog wel zo.

Dus tja, ik zou het wel zonde vinden als iemand zich hierdoor toch laat weerhouden om nog aan kinderen te beginnen, hij is echt niet de enige bijna 40 of 40+ vader!

Risotje
Dubbel gepost

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven