Uit vriendengroep stappen

06-12-2021 21:35 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!
joyeuxnoel wijzigde dit bericht op 11-12-2021 22:15
96.59% gewijzigd
Ik zou die 2 vrouwen even privé appen, van 'hee ik stap uit de groepsapp maar wil jou natuurlijk nog wel blijven zien, weet je er even van' met een emoji van een zonnetje ofzo.
Una noche loca
-
joyeuxnoel wijzigde dit bericht op 11-12-2021 22:17
0.00% gewijzigd
Ik vind dat je wel erg moeilijk denkt en door-analyseert.
Laat het gewoon doodbloeden en stap over een tijdje uit het groepje.
Is toch allemaal je energie niet waard joh, zij zijn ook echt niet zo met jou bezig hoor.
Una noche loca
JoyeuxNoel schreef:
07-12-2021 07:36
Bedankt allemaal!

De 2 vrouwen die ik wel veel zie en spreek weten ervan, heb het al een paar keer met ze besproken. Ze herkennen het ook, vinden het contact vooral oppervlakkig binnen de groep en missen soms ook de diepgang. Maar voor hen is dat prima en die vinden het verder wel gewoon nog leuk genoeg.

Ik zoek juist in mijn vriendschappen diepgang en heb liever 3 hele goeie vriendinnen dan meerdere oppervlakkige contacten.
Ik heb ook geen zin meer om steeds nee te moeten zeggen als ze willen afspreken en door maar half te reageren. Vind t daarin wel zo eerlijk het gewoon te zeggen en er dan uit te stappen. Dus ik denk dat m'n keuze is gemaakt ;)
en waarom moet je nou, zo tegen deze groep ageren? Waarom dit waardeoordeel?
Je kunt hen toch ook loslaten, zonder het geroddel?
Nou…

Ik zou het hoogstens gooien op dat ik het te druk heb met mijn eigen gezin.
En zeker niet zeggen dat dit ‘niet meer bij me past’ of ‘te oppervlakkig’ is.

Je overanalyseert het veel te veel.

Het klinkt ook niet echt alsof ze je zouden missen trouwens, dus waarom maak je het zo moeilijk?
merano schreef:
07-12-2021 06:29
Ik zou een beetje zuiniger zijn op vriendschappen die de jaren getrotseerd hebben.
Die bouw je niet zo snel weer op. Nu lopen jullie levens misschien wat uiteen, maar dat kan over ene paar jaar zo maar anders zijn. Bv. als de anderen ook minder uitgaan en een meer geregeld leven gaan leiden. Of misschien ook wel een kind krijgen.

Laat ik het zo zeggen, het klinkt een beetje als een soort consumentisme. Ik heb het nu niet nodig (nou ja, een deel van de groep niet, de andere helft wel) en dus laat ik ze vallen. Dat is niet mijn idee van vriendschap.
Je kunt toch ook gewoon met de groep bespreken dat je nu even krapper in je tijd zit en noodgedwongen door kind een andere dagindeling moet hebben. Dus niet meer altijd mee kunt gaan als ze uitgaan en de app goed bijhouden. Dat je je rot voelt omdat je daardoor een beetje de party pooper bent, maar wel het contact en de vriendschap op prijs stelt en graag wilt behouden.
Dan is het aan hen of ze je die ruimte kunnen geven.

Precies!
Dit zou ik doen.
Je kunt je vrienden wel naar kennissen laten "verwateren", maar als je ze eenmaal ontvriend, ben je ze kwijt.
Waarom? Wat is de moeite om ze even te feliciteren als ze jarig zijn?
Je kind is straks groot en dan zit je daar en denk je terug.
Je hebt fases in de leven waarin je met de een meer om gaat, maar ook fases waarin je met de ander meer omgaat.
Bovendien maak jij situaties nodeloos moeilijk, pijnlijk en kwetsend voor de 2 meiden waar je wel nog contact mee wilt.
Tjee, wat een luxe probleem.
Iedereen is zo "ik-gericht", tegenwoordig. Ik wordt er niet meer gelukkug van (maar maakt het dan ongelukkig?), ik wordt er niet blij van (maar maakt het je woedend?), ik.... ik...ik
Soms zijn er ook dingen/zaken die gaan zoals ze gaan.

Geef in die app aan dat je wat rustiger aan doet en dat je de app tijdelijk even dempt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Draai het eens om en kijk wat je hen eigenlijk te bieden hebt?
Ik denk dat je iets realistischer en minder ‘self centered’ naar deze situatie moet kijken. Uit een vriendengroep stappen maar dan wel met 2 mensen uit die groep willen blijven omgaan is in feite niets anders dan 3 mensen afdanken. En verwachten dat de vriendschappen zich op een voor jou leuke manier voortzetten? Riiiight…
Oh jee ik schrik wel van jullie reacties o_o
hagelslagjes schreef:
07-12-2021 08:15
Draai het eens om en kijk wat je hen eigenlijk te bieden hebt?
Weinig en daar ben ik me bewust van. Maar juist daarom denk ik: waarom dan nog vrienden zijn?
Mijn zusje is na een kort bericht dat ze rust wilde en dat het niet aan ons ligt uit de familie app gestapt. Wij respecteren dat.
JoyeuxNoel schreef:
07-12-2021 08:40
Kun je hier alvast even droogoefenen over hoe het overkomt op mensen die je in het echt al jaren kennen.
JoyeuxNoel schreef:
Weinig en daar ben ik me bewust van. Maar juist daarom denk ik: waarom dan nog vrienden zijn?
je kunt kennissen worden. Gewoon niet keihard ontvrienden
Dat geeft het minste gedonder, en houdt het leuk, als je elkaar weer eens tegenkomt
Lastig.

Ik lees dat hier wordt geopperd om het langzaam te laten doodbloeden. Maar je wil (lijkt mij) ook voorkomen dat je ''dor hout'' wordt. Dat is ook voor de rest niet prettig.
Bijvoorbeeld t.a.v. de whatsapp - groep : wij hebben ook meegemaakt dat iemand van ons zich in de loop der tijd buiten de groep plaatste (''een ander pad ging bewandelen'''), maar die bleef dan wel in de whatsapp groep hangen. Waardoor je het idee krijgt dat iemand wel zit mee te gluren.

Aan de andere kant zou ik er wel erg goed over nadenken of dit ook op de lange termijn een beslissing is waar je je comfortabel bij voelt.

Lange vriendschappen zijn waardevol. Uit je OP maak ik niet helemaal op in welke levensfase je momenteel zit, maar ik zie om me heen dat vooral mensen die kinderen hebben gekregen rigoureus bepaalde vriendschappen afkappen en oude vriendschappen inwisselen voor (vaak oppervlakkigere) nieuwe contacten met mensen die net als zijzelf bijvoorbeeld ook jonge kindjes hebben.

Op zich snap ik dat helemaal, want je zoekt mensen waar je mee kunt praten over de dingen die je beleeft, en dat kan misschien op dat vlak minder goed met iemand die geen kinderen heeft, maar waar je als 16 jarige wel mee bent uitgegaan. Maar probeer wel een open blik te houden : als mensen écht niet meer bij je passen, heeft het ook geen zin om aan elkaars been te blijven hangen. Maar ik zou ook niet te snel mensen die je al jaren kent uit je leven saneren, omdat ze heel strikt gezien niet meer 100% hetzelfde leven hebben als jij. (geen idee of dat een reden is, maar ik zie het vaker, vandaar)
JoyeuxNoel schreef:

Ik begrijp je anders heel goed! Ik zie je nergens ageren, een waardeoordeel geven of roddelen, of wat dan ook. Je geeft een voorkeur aan. En dat mag. Laat je niet gekmaken.

Je hoeft mensen ook niet achter de hand te houden, omdat je anders niks hebt of omdat je jaren wél bevriend was. Het is heel normaal dat je afscheid neemt van mensen waar je niets meer mee hebt. Dat hoeft niet meteen ruzie te zijn. Elkaar groeten kan blijven bestaan. Maar als het jou niet voedt, is die keuze maken echt niets raars.
Sherlock schreef:
07-12-2021 09:25
Ik begrijp je anders heel goed! Ik zie je nergens ageren, een waardeoordeel geven of roddelen, of wat dan ook. Je geeft een voorkeur aan. En dat mag. Laat je niet gekmaken.

Je hoeft mensen ook niet achter de hand te houden, omdat je anders niks hebt of omdat je jaren wél bevriend was. Het is heel normaal dat je afscheid neemt van mensen waar je niets meer mee hebt. Dat hoeft niet meteen ruzie te zijn. Elkaar groeten kan blijven bestaan. Maar als het jou niet voedt, is die keuze maken echt niets raars.
zie TO's reactie van 7.36
ze heeft wel degelijk een waardeoordeel, en bespreekt dat met de 2 dames, die ze wel voor vol aanziet
lilalinda schreef:
07-12-2021 09:31
zie TO's reactie van 7.36
ze heeft wel degelijk een waardeoordeel, en bespreekt dat met de 2 dames, die ze wel voor vol aanziet

Ik zag waar jij op reageerde. Jij plakt er alleen woorden op die ik er niet zie staan of uithaal. Nu ook weer: nergens zegt ze dat ze een ander 'niet voor vol aanziet'. Oppervlakkig, diepgang, etc., dat zijn geen waardeoordelen in deze context. Maar geconstateerde feiten die ze niet vindt passen. Dat mag toch?

Als je ergens niet mee wilt eten omdat ze er enkel spruitjes eten waar jij niks om geeft, zeg je toch ook 'ik eet daar niet meer mee, want ik hou niet van spruitjes'. Dat zegt niks over de spruitjes, niet over de mensen die dat serveren, maar zegt alleen dat dit niet bij jou past.

Is allemaal niet zo erg of zwaar. Spruitjes dan weer wel, die kunnen soms zwaar vallen. ;)
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 07-12-2021 09:45
0.11% gewijzigd
JoyeuxNoel schreef:
06-12-2021 21:49
Bedankt voor jullie reacties!

Alleen zo gaat het dus al zo'n 2 jaar, dat ik weinig reageer en weinig met ze afspreekt. Toen ik ze laatst zag op een verjaardag vroeg ook niemand hoe het met mij ging en hoe mijn leven eruit ziet enzo (ik wilde juist wel belangstelling tonen aan hen en vroeg hen vanalles omdat ik ze allang niet gezien had, maar kreeg dus weinig van ze terug). Toen dacht ik wel van wat doe ik nog in deze groep. Ik word er niet blij van als ik steeds met dit geconfronteerd wordt door die groepsapp, waar zij het allemaal heel leuk hebben met elkaar. Daarom zit ik er toch aan te denken er echt uit te stappen. Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?
Je wil uit de vriendengroep en spreekt ze niet meer, reageert niet meer op de app en spreekt niet met ze af.
Als je ze dan eens een keer tegenkomt doe je heel enthousiast en ben je gepikeerd als ze je weinig aandacht geven. Dat vind ik raar. Je krijgt wat je wil (namelijk geen deel uitmmaken van die groep) en dan is het niet goed.
Make up your mind!!
Je klinkt een beetje alsof je die groep wilt afstraffen omdat ze voor jou geen goede vrienden zijn. En dat je daarom actief wilt gaan aangeven waarom je eruit gaat.

Slecht idee.

En ik zou dat ook niet helemaal als een belangrijk iets gaan lopen aankondigen bij de twee die je nog wel wilt behouden.

Gewoon kort berichtje, bij jezelf houden (en dan niet van 'ik pas niet tussen de groep', want dat is wederom een aanklacht jegens hen), en tabee.
Sherlock schreef:
07-12-2021 09:41
Ik zag waar jij op reageerde. Jij plakt er alleen woorden op die ik er niet zie staan of uithaal. Nu ook weer: nergens zegt ze dat ze een ander 'niet voor vol aanziet'. Oppervlakkig, diepgang, etc., dat zijn geen waardeoordelen in deze context. Maar geconstateerde feiten die ze niet vindt passen. Dat mag toch?

Als je ergens niet mee wilt eten omdat ze er enkel spruitjes eten waar jij niks om geeft, zeg je toch ook 'ik eet daar niet meer mee, want ik hou niet van spruitjes'. Dat zegt niks over de spruitjes, niet over de mensen die dat serveren, maar zegt alleen dat dit niet bij jou past.

Is allemaal niet zo erg of zwaar. Spruitjes dan weer wel, die kunnen soms zwaar vallen. ;)
ohja, ze mag alles constateren wat ze wil
maar met de andere dames bespreken, dat de rest geen diepgang heeft, mwah
ik vind (ook dat is een mening) dat niet netjes
lilalinda schreef:
07-12-2021 09:54
ohja, ze mag alles constateren wat ze wil
maar met de andere dames bespreken, dat de rest geen diepgang heeft, mwah
ik vind (ook dat is een mening) dat niet netjes
Een gesprek met mensen over het gebrek aan diepgang van andere mensen heeft tenminste wel echt inhoud en relevantie natuurlijk.
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-12-2021 09:49
Je klinkt een beetje alsof je die groep wilt afstraffen omdat ze voor jou geen goede vrienden zijn. En dat je daarom actief wilt gaan aangeven waarom je eruit gaat.

Slecht idee.

En ik zou dat ook niet helemaal als een belangrijk iets gaan lopen aankondigen bij de twee die je nog wel wilt behouden.

Gewoon kort berichtje, bij jezelf houden (en dan niet van 'ik pas niet tussen de groep', want dat is wederom een aanklacht jegens hen), en tabee.
Dit dus, wat een aparte houding naar vrienden die je al 15 jaar hebt. Kondig het aan, schrijf het op de app en laat duidelijk merken dat ze voor jou hebben afgedaan, geen idee wat je daaraan hebt. Ik hoop dat je er op een dag niet achter komt hoe decadent het is om je vriendengroep eruit te gooien omdat jullie levens nu even niet op elkaar aansluiten want die balans komt vanzelf terug als de rest ook aan kinderen begint of zich meer settelt. Veel vrouwen voelen zich ineens eenzaam als de kinderen ouder worden of gaan scheiden, dat zijn vrouwen die zich met name gericht hebben op man en kinderen en geen tijd/zin hadden om ook ruimte te houden voor vrienden.
Dan zeg je toch gewoon: Mijn leven is erg druk op dit moment en ik merk dat ik stress krijg van teveel WhattsApp groepen, dus ik ga deze groep verlaten. We spreken elkaar vast binnenkort. Liefs, JoyeuxNoel.
Dan houd je het bij jezelf, bloedt de vriendschap vanzelf dood en krijg je geen stress meer van die App groep.
thanx schreef:
07-12-2021 08:05
Precies!
Dit zou ik doen.
Je kunt je vrienden wel naar kennissen laten "verwateren", maar als je ze eenmaal ontvriend, ben je ze kwijt.
Waarom? Wat is de moeite om ze even te feliciteren als ze jarig zijn?
Je kind is straks groot en dan zit je daar en denk je terug.
Je hebt fases in de leven waarin je met de een meer om gaat, maar ook fases waarin je met de ander meer omgaat.
Bovendien maak jij situaties nodeloos moeilijk, pijnlijk en kwetsend voor de 2 meiden waar je wel nog contact mee wilt.
Tjee, wat een luxe probleem.
Iedereen is zo "ik-gericht", tegenwoordig. Ik wordt er niet meer gelukkug van (maar maakt het dan ongelukkig?), ik wordt er niet blij van (maar maakt het je woedend?), ik.... ik...ik
Soms zijn er ook dingen/zaken die gaan zoals ze gaan.

Geef in die app aan dat je wat rustiger aan doet en dat je de app tijdelijk even dempt.
Eens met deze post.
Ik zou twee dingen hier scheiden:

- vriendschappen beëindigen
- uit een appgroep stappen

Die twee dingen zijn niet hetzelfde.
Zo te lezen is al het leven al uit de vriendschap alleen je hangt nog als vijfde wiel ergens achter de wagen te bungelen doordat je nog in de appgroep zit :)

De stap om uit een appgroep te gaan is soms moeilijk. Omdat het als een soort statement kan lijken, wat je niet wil, je wil gewoon via de achterdeur weg. Daar moet je even aan wennen, en het alsnog gewoon doen. Omdat het alternatief nog slechter is, dat je tot in het einde der tijden in die groep zit, of ze gaan een nieuwe groep maken zonder jou, je maakt het voor iedereen ongemakkelijk.

Zoals iemand al zei: het is alleen nog een kwestie van de daad bij het woord voegen.

Ik vond het de eerste keer ook moeilijk. Ik heb toen iemand anders het appje laten typen voor mij omdat ik teveel in de negativiteit zat. Gewoon een kort en neutraal appje geworden, de groep verlaten, en het was prima. Achteraf denk je :yes: dat had ik ook wel eerder kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven