'NEE'

09-06-2009 22:49 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou eens niet over een kind dat 'nee' zegt maar over een moeder...

Mijn dame is nu 13 maanden; natuuurlijk volop aan t ontdekken en uitproberen. Ze snapt veel van wat je zegt.

Als ze iets doet wat niet mag leid ik haar af of ik zeg 'nee'. Ze reageert daar goed op. Maar zat me vanavond opeens druk te maken (nog steeds zwangerschapshormonen??) dat ik misschien teveel 'nee' zeg en dan te streng voor haar ben. Ze is nl nog best klein, aan de andere kant heb ik wel t idee dat sinds 2 maanden het zgn opvoeden wel aardig is begonnen...

Herkenbaar of zelfs helemaal niet??

Voelde me opeens schuldig toen ik haar vanavond heerlijk op haar buikje in bed zag slapen...
Dat je je dochtertje afleidt, is al heel goed. Mss kun je naast ' nee' ook benoemen wat niet mag. 'nee, de hond slaan mag niet' bv. En wat wel of niet mag, is ondergeschikt aan het consequent zijn. Als je steeds in dezelfde situatie zegt dat iets niet mag, is dat heel duidelijk. En niet schuldig voelen hoor, dat is nou net een privilege dat je hebt als moeder, dat jij de regels mag bepalen.
Op die leeftijd beginnen kinderen met 'het grote onderzoek naar waar de grenzen liggen' (dat een jaar of 18 duurt). Dus als jij verteld hoe het moet door nee te zeggen, doe je precies waar ze behoefte aan hebben
Als er ook regelmatig een 'Ja' tegenover staat (als in: samen gezellig spelen/stukje fietsen/een doosje rozijntjes eten) zijn die 'Nee's' niet zo'n probleem, hoor.
Wat bij mijn kinderen ook wel werkte is om te zeggen wat ze dan wel moeten doen.

Dus niet: "Nee je mag niet op de tafel zitten" maar: "ga maar van de tafel af". Of: "zit niet zo te knoeien met je eten" maar "ga maar netjes eten"

Nee niet met de auto's gooien!! Ga maar met de auto over de grond rijden.

Zo dus een beetje. Af en toe een beetje improviseren want je zegt nou eenmaal makkelijker nee dan ja!
ik heb ook te horen gekregen dat NEE heel gezond is voor kinderen, dat ze dat nodig hebben. Ik ben zelf vrij makkelijk en zeg niet vaak nee, maar als ik het doe, dan is het ook NEE. En ik geef meteen een alternatief: niet op de tafel zitten, wel op de stoel zitten. Niet slaan, wel aaien en kusje geven. Zolang je daar maar consequent in bent. En als ze door blijf gaan (wat meestal niet gebeurt), dan moet je bedenken wat de gevolgen zijn. Bij ons is dat op de gang zetten (dat liedje ken je vast wel al: zeggen, nog een keer zeggen, vastpakken en waarschuwen, op de gang zetten, uitleggen waarom, knuffel geven, klaar), maar nogmaals, dat gebeurt bijna nooit. Gewoon nee zeggen en alternatief bieden is op deze leeftijd voldoende.
quote:yette schreef op 09 juni 2009 @ 23:40:

Op die leeftijd beginnen kinderen met 'het grote onderzoek naar waar de grenzen liggen' (dat een jaar of 18 duurt). Dus als jij verteld hoe het moet door nee te zeggen, doe je precies waar ze behoefte aan hebben

Hm.. mijn zoontje is bijna 9 maanden en nu al mijn grenzen aan het verkennen.

Probleem is dat hij heel hard gaat lachen (wel schattig) als wij nee of niet doen zeggen.

Hoe strakker je kijkt, hoe leuker hij het vindt.

Dat belooft wat voor de toekomst

Zucht....
Frankly my dear, I don"t give a damn
[quote]EL1978 schreef op 09 juni 2009 @ 22:56:

Dat je je dochtertje afleidt, is al heel goed. Mss kun je naast ' nee' ook benoemen wat niet mag. 'nee, de hond slaan mag niet' bv.]

Ga nu ajb niet zeggen wat niet mag, dan onthoud een kind alleen maar de handeling die je zegt, hond slaan. Benoem liever wat wel moet, aai de hond maar.

Verder voel je je volgens mij als moeder steeds over van alles schuldig en is dit ook erg goed om af en toe even na te denken over hoe je opvoed maar verder zou ik je er niet al te druk over maken hoor.
lieve schat, ik wou dat wat meer ouders es NEE zeiden tegen hun grut

calvijn, sterkte

en eens met iedereen die zegt dat nee icm met benoemen van goed gedrag prima werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven