Piek in uiterlijk.
woensdag 12 januari 2022 om 12:13
Goedemiddag
Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.
Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...
Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.
Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.
Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.
Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?
(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.
Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...
Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.
Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.
Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.
Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?
(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
donderdag 13 januari 2022 om 21:06
donderdag 13 januari 2022 om 21:13
Ik vond de low-key shade gewoon grappig
Of Sophie mooi of niet mooi is, ik vind die ‘zero fucks given’ look wel leuk. Ik zie hier soms namen voorbij komen waarvan ik denk ‘mooi?’ (Zoals Jada Pinkett, natuurlijk niet lelijk maar mooi?). En dat is eigenlijk het hele gedoe: er is wel een universele maatstaf van ‘goede trekken’ waardoor iemand niet lelijk genoemd kan worden zonder dat de ander zichzelf te kijk zet als jaloers mormel maar boven het niveau ‘niet lelijk’ is het een kwestie van smaak of je iemand mooi of niet mooi vindt. Of je hebt daarnaast nog een extra pluspunt zoals lengte (mannequin), je bent fotogeniek (model), je kunt acteren (actrice) of je hebt gewoon handige connecties (ik denk aan een Linda de Mol).
donderdag 13 januari 2022 om 21:15
Dat is goed om te horen. Sommige mensen staat grijs/wit haar zeker mooi inderdaad.
Goed punt, dat je tint ook mee verandert waardoor grijs haar er bij mij waarschijnlijk anders uitziet dan ik nu verwacht.
Heb je het eerst wel een tijd geverfd o.i.d.? Of gewoon z'n gang laten gaan aan geleidelijk steeds iets grijzer geworden?
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 13-01-2022 22:29
0.16% gewijzigd
donderdag 13 januari 2022 om 21:22
Dat is denk ik ook de enige, gezonde, manier om erin te staan denk ik. Ik vergelijk mijzelf ook niet meer met een 20-jarige, daar word ik niet gelukkiger van. Vergeleken met vrouwen van mijn leeftijd (eind 40) zie ik er prima uit. Nog geen rimpels, goede huid (altijd uit de zon gebleven) wel wat zwaarder maar nog steeds zandloperfiguur (als ik aankom is het nog steeds benen, billen en borsten die toenemen in volume), grijs aan het worden maar gelukkig bestaat er haarverf. Ik zie hierin wel een groot verschil tussen mensen, bij sommigen gaat de veroudering sneller dan bij anderen. Kan niemand iets aan doen, vrees dat naast leefstijl (zon, roken) vooral de genen bepalend zijn ( ik heb bv wel jarenlang gerookt). En op die genen heeft niemand invloed. Mijn piek ben ik wel voorbij, maar een dal is het nog zeker niet.Parella schreef: ↑13-01-2022 16:16Ik bezie mezelf eigenlijk alleen binnen mijn leeftijdscategorie. Twintigers vinden mij vast niet meer aantrekkelijk, maar wat kan mij dat schelen? Ik vind twintigers ook niet interessant.
Onder 40+ ers behoor ik nog steeds tot de leuke verschijningen. Het is toch niet zo dat een vrouw die op haar 20e veel knapper was dan ik, nu op ons 45e ineens veel lelijker is dan ik ben of andersom? Een 8 blijft een 8, en een 6 een 6. Over het algemeen veranderen mensen niet zoveel (zeker niet in hun gezicht), behalve de natuurlijke zwaartekracht die aan de huid gaat trekken, maar die geldt voor iedereen.
donderdag 13 januari 2022 om 21:27
Inderdaad, iedereen veroudert op een andere manier dat heeft ook te maken, naast genenpakket, met leefstijl en het gezicht zelf. Hou het vast dat jij je niet oud voelt etc. schoonheid komt van binnen en je jong voelen ook. Laat je niks wijsmaken, iedereen is uniek.Voornu schreef: ↑13-01-2022 21:22Dat is denk ik ook de enige, gezonde, manier om erin te staan denk ik. Ik vergelijk mijzelf ook niet meer met een 20-jarige, daar word ik niet gelukkiger van. Vergeleken met vrouwen van mijn leeftijd (eind 40) zie ik er prima uit. Nog geen rimpels, goede huid (altijd uit de zon gebleven) wel wat zwaarder maar nog steeds zandloperfiguur (als ik aankom is het nog steeds benen, billen en borsten die toenemen in volume), grijs aan het worden maar gelukkig bestaat er haarverf. Ik zie hierin wel een groot verschil tussen mensen, bij sommigen gaat de veroudering sneller dan bij anderen. Kan niemand iets aan doen, vrees dat naast leefstijl (zon, roken) vooral de genen bepalend zijn ( ik heb bv wel jarenlang gerookt). En op die genen heeft niemand invloed. Mijn piek ben ik wel voorbij, maar een dal is het nog zeker niet.
donderdag 13 januari 2022 om 21:28
Ik vergelijk mezelf sowieso niet echt met anderen, volgens mij. Ik vergelijk mezelf meer met mezelf, geloof ik. Op het schoolplein kan ik de vergelijking met de andere vrouwen prima doorstaan. Maar in de spiegel mis ik mijn oude spiegelbeeld.Voornu schreef: ↑13-01-2022 21:22Dat is denk ik ook de enige, gezonde, manier om erin te staan denk ik. Ik vergelijk mijzelf ook niet meer met een 20-jarige, daar word ik niet gelukkiger van. Vergeleken met vrouwen van mijn leeftijd (eind 40) zie ik er prima uit. Nog geen rimpels, goede huid (altijd uit de zon gebleven) wel wat zwaarder maar nog steeds zandloperfiguur (als ik aankom is het nog steeds benen, billen en borsten die toenemen in volume), grijs aan het worden maar gelukkig bestaat er haarverf. Ik zie hierin wel een groot verschil tussen mensen, bij sommigen gaat de veroudering sneller dan bij anderen. Kan niemand iets aan doen, vrees dat naast leefstijl (zon, roken) vooral de genen bepalend zijn ( ik heb bv wel jarenlang gerookt). En op die genen heeft niemand invloed. Mijn piek ben ik wel voorbij, maar een dal is het nog zeker niet.
Am Yisrael Chai!
donderdag 13 januari 2022 om 21:33
Ja, lief! Ik hoop het idd vast te kunnen houden.Henk-and-Roelie schreef: ↑13-01-2022 21:27Inderdaad, iedereen veroudert op een andere manier dat heeft ook te maken, naast genenpakket, met leefstijl en het gezicht zelf. Hou het vast dat jij je niet oud voelt etc. schoonheid komt van binnen en je jong voelen ook. Laat je niks wijsmaken, iedereen is uniek.
donderdag 13 januari 2022 om 21:40
Dat herken ik wel. Ik denk dat ik het, door het te relativeren ( te relateren aan leeftijdsgenoten) minder zwaar maak. Want vergelijken met mezelf is automatisch vergelijken met mijzelf op jongere leeftijd. En dat is geen eerlijke vergelijking (meer). Wat niet wegneemt dat het een heel proces is, wennen aan een veranderend lichaam en je realiseren dat het oude niet meer terug komt. Ook niet als ik stop met snaaien of een keer een rare oefening op de grond doen terwijl ik een gewicht vasthou.fashionvictim schreef: ↑13-01-2022 21:28Ik vergelijk mezelf sowieso niet echt met anderen, volgens mij. Ik vergelijk mezelf meer met mezelf, geloof ik. Op het schoolplein kan ik de vergelijking met de andere vrouwen prima doorstaan. Maar in de spiegel mis ik mijn oude spiegelbeeld.
donderdag 13 januari 2022 om 21:42
Echt helemaal mee eens!! Wat een ongelooflijke saaien, duffe en onverzorgde vrouw is dat.fashionvictim schreef: ↑13-01-2022 20:43Gelukkig dat jij het zegt. Persoonlijk vind ik Sophie een van de lelijkste vrouwen in de showbizz. Verlept, vroeg-oud, onverzorgd, onsympathieke uitstraling, ik kan echt niks verzachtends bedenken.
De rest uit het rijtje vind ik ook helemaal niks. Op Gillian Anderson na dan.
donderdag 13 januari 2022 om 22:19
Mag ik even heel eerlijk reageren?
Ik vind dit altijd stomme wijverige kutdraadjes. Jullie zijn bijna allemaal mooi en/of aantrekkelijk en ik schaam me soms juist dood voor mijn uiterlijk. Ik heb een appelfiguur, stom haar, geen lekkere tieten of kont, zonder make-up heb ik een varkensgezicht en er is weinig fraais te bespeuren verder. Ja, ik zie er jong uit voor mijn leeftijd, maar verder...
Mannen kijken ook niet naar me om, vrouwen vragen hooguit hoe ik er zo jong uit kan blijven zien, maar ze vinden mij niet mooi of knap hoor.
Ik vind mezelf ook niet mooi en sexy.
Misschien ben ik wel jaloers op al die prachtige vrouwen hier, ik zou willen een mooi symmetrisch gezicht te hebben, slank te zijn of een zandloperfiguur te hebben.
Het is voor mij heel naar deze draadjes te lezen met al die regels waaraan een mooi mens moet voldoen. Hierdoor word ik met mijn neus op de feiten gedrukt: Kijk, DAT is mooi, ik heb dat niet en de vrouwen hier hebben dat wel.
Ik voldoe uiterlijk niet, en ik ben jaloers. Op jullie, wel mooie vrouwen.
Maar mijn innerlijk is leuk vinden veel mensen en daar moet ik het mee doen. Mijn jaloezie is niet zo fraai, dus ook daarover heb ik mijn bedenkingen.
Ik vind dit altijd stomme wijverige kutdraadjes. Jullie zijn bijna allemaal mooi en/of aantrekkelijk en ik schaam me soms juist dood voor mijn uiterlijk. Ik heb een appelfiguur, stom haar, geen lekkere tieten of kont, zonder make-up heb ik een varkensgezicht en er is weinig fraais te bespeuren verder. Ja, ik zie er jong uit voor mijn leeftijd, maar verder...
Mannen kijken ook niet naar me om, vrouwen vragen hooguit hoe ik er zo jong uit kan blijven zien, maar ze vinden mij niet mooi of knap hoor.
Misschien ben ik wel jaloers op al die prachtige vrouwen hier, ik zou willen een mooi symmetrisch gezicht te hebben, slank te zijn of een zandloperfiguur te hebben.
Het is voor mij heel naar deze draadjes te lezen met al die regels waaraan een mooi mens moet voldoen. Hierdoor word ik met mijn neus op de feiten gedrukt: Kijk, DAT is mooi, ik heb dat niet en de vrouwen hier hebben dat wel.
Maar mijn innerlijk is leuk vinden veel mensen en daar moet ik het mee doen. Mijn jaloezie is niet zo fraai, dus ook daarover heb ik mijn bedenkingen.
Ob moona ka kaprio oj danse qu plate!
donderdag 13 januari 2022 om 22:29
Wat rot dat je je zo over jezelf voelt StouteboelStouteboel schreef: ↑13-01-2022 22:19Mag ik even heel eerlijk reageren?
Ik kan wel schrijven dat het vast allemaal wel meevalt, maar ik krijg niet de indruk dat ik je daarvan kan overtuigen. Ik gun je wel dat je wat milder voor jezelf wordt.
donderdag 13 januari 2022 om 22:34
Ik denk dat als je foto's zou zien van de forummers het reuze meevalt met al die knapheid hoor, de meeste mensen zijn reuze normaal en doorsnee.Stouteboel schreef: ↑13-01-2022 22:19Mag ik even heel eerlijk reageren?
En ik kan niet geloven dat anderen jou net zo zien als jijzelf want ik bekijk anderen zelden op zo'n negatieve manier.
Uitstraling, een leuk karakter en een beetje verzorging is het halve werk. En dat zit bij jou zo te horen helemaal goed
donderdag 13 januari 2022 om 22:44
Lief jullie reacties Kees en Ronjja, ik merk dat het me toch weer aangrijpt, zo'n draadje over uiterlijk waaruit dan blijkt dat ik gewoon tot de mensen behoor die niet mooi gevonden worden.
Dat ik achterin de rij heb gestaan toen God de schoonheid uitdeelde.
Mijn leven is best wel leuk en ik geniet er ook van, maar ik was veel liever wat mooier geweest. En veel reacties blijken me toch te triggeren.
Je hoort er als niet zo aantrekkelijke vrouw of meisje soms gewoon niet helemaal bij en dat is best kut.
Mijn leven is best wel leuk en ik geniet er ook van, maar ik was veel liever wat mooier geweest. En veel reacties blijken me toch te triggeren.
Je hoort er als niet zo aantrekkelijke vrouw of meisje soms gewoon niet helemaal bij en dat is best kut.
Ob moona ka kaprio oj danse qu plate!
donderdag 13 januari 2022 om 22:47
Van mn 35e tot 50e altijd geverfd.dagdromer1986 schreef: ↑13-01-2022 21:15Dat is goed om te horen. Sommige mensen staat grijs/wit haar zeker mooi inderdaad.
Goed punt, dat je tint ook mee verandert waardoor grijs haar er bij mij waarschijnlijk anders uitziet dan ik nu verwacht.
Heb je het eerst wel een tijd geverfd o.i.d.? Of gewoon z'n gang laten gaan aan geleidelijk steeds iets grijzer geworden?
Mn haar werd er niet mooier van. Droog en dun.
Aan mn uitgroei kon ik zien dat ik behoorlijk grijs was. Highlights laten doen en uit laten groeien zodat de uitgroei niet zo opviel. Ik heb kort haar dus in een maand of 10 was ik grijs met witte plukken. Het wordt steeds witter. Zit in de familie.
donderdag 13 januari 2022 om 22:51
Met zo'n overduidelijk onnatuurlijk rechthoekje boven de binnenste ooghoek...Lorem_Ipsum schreef: ↑13-01-2022 20:48Ja, anderen tekenen weer rupsen op hun pan, of ze borstelen ze recht omhoog (lamineren), voor elk wat wils.
donderdag 13 januari 2022 om 23:00
En ook al zijn de dat niet, dat wil nog niet zeggen dat ze gelukkiger zijn.RonJja schreef: ↑13-01-2022 22:34Ik denk dat als je foto's zou zien van de forummers het reuze meevalt met al die knapheid hoor, de meeste mensen zijn reuze normaal en doorsnee.
En ik kan niet geloven dat anderen jou net zo zien als jijzelf want ik bekijk anderen zelden op zo'n negatieve manier.
Uitstraling, een leuk karakter en een beetje verzorging is het halve werk. En dat zit bij jou zo te horen helemaal goed
Of dat ze het zelf zo ervaren wanneer ze in de spiegel kijken.
Met objectief mooi zijn, koop je in de werkelijkheid vaak maar weinig diepgaands voor.
Vrienden en relaties zijn niet ineens meer authentiek wanneer je knap bent.
En dat zijn toch wel dingen waar een mens het meest naar hunkert: Oprechte connecties.
donderdag 13 januari 2022 om 23:07
Maar bij wat dan? Denk je dat een club met al die mooie mensen zo authentiek en oprecht zijn met elkaar, vanwege uiterlijk? Wanneer ze uiterlijk zo hoog zouden hebben staan, dan valt er ook weinig oprechts aan te beleven toch?Stouteboel schreef: ↑13-01-2022 22:44Lief jullie reacties Kees en Ronjja, ik merk dat het me toch weer aangrijpt, zo'n draadje over uiterlijk waaruit dan blijkt dat ik gewoon tot de mensen behoor die niet mooi gevonden worden.
Genoeg mensen die daar helemaal niet zo mee bezig willen zijn, en die willen ook gewoon ergens "bijhoren".
Maar wel om een andere reden dan knap gevonden worden.
Je wil toch gewoon dat een ander je een leuk mens vind?
Stel je voor dat je in zo'n dom clubje zit, waar niemand een moer om je geeft, behalve wat je uiterlijk te bieden hebt.
Daar heb ik in gezeten als jonge meid, en daar ren je hard van weg, als je weet wat goed voor je is.
Het is namelijk helemaal niet aantrekkelijk, oppervlakkigheid.
Daar prikken echte leuke mensen dwars doorheen.
donderdag 13 januari 2022 om 23:23
Iedereen zegt altijd dat haar dochter een kopie van Reese is, maar ik vind die dochter sprekend op haar vader lijken.
Reese is wel een leuk voorbeeld, want die is niet standaard mooi. Ze heeft een hele grote kin, een beetje een onderbeet zelfs en een beetje een moeke-figuur met platte billen. Toch vind ik haar er erg goed uitzien.
Een soortgelijk voorbeeld vind ik Jennifer Aniston, die is ook niet klassiek mooi, grote neus (nou ja, nu niet meer), en vrij kleine, dicht bij elkaar staande ogen. Maar alles bij elkaar gewoon een mooie vrouw met tophaar.
Zoiets had ik laatst ook met Florence Pugh, ik vind haar mooi, maar wat er nou zou mooi aan is kan ik niet bedenken.
Het geeft aan dat mooi niet een standaard formule is. En genoeg mensen zullen deze vrouwen niks vinden. Maar ik vind ze beiden echt mooi.