Mode & Beauty alle pijlers

Piek in uiterlijk.

12-01-2022 12:13 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.

Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...

Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.

Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.

Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.

Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?

(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
Lorem_Ipsum schreef:
13-01-2022 12:42
Nou, qua symmetrie valt dat tegen hoor. Op tiktok had je zo’n filter (symmetrical face challenge) waarmee je je gezicht kon spiegelen en dan zag je bij sommigen nauwelijks verschil en bij vele anderen werd pijnlijk duidelijk hoe scheef hun neus was en hoe ongelijk hun wenkbrauwen zijn, etc.
Ik schreef 'redelijk symmetrisch' en niet 'perfect symmetrisch'. Perfect symmetrisch zal juist weer zeer zeldzaam zijn.
Verder had ik het over wat dan de basis zou zijn voor 'mooi' en niet over wat het 'mooist' zou zijn. Ook een weinig interessante vraag trouwens, wat het mooist is. Alsof er niet verschillende vormen van mooi naast elkaar kunnen bestaan.
happyface97 schreef:
13-01-2022 13:08
Dat kan, maar maakt dat dan dat iemand met een asymmetrisch gezicht minder mooi is?
Iggy Azalea heeft een symmetrisch gezicht, toch ik vind haar niet de knapste als ik naar haar foto's kijk.
Dat komt misschien doordat het geheel nogal vlak oogt door alle nips & tucks.
Het is zeer subjectief. Bepaalde modellen kunnen beeldschoon zijn op een foto, in de zin van esthetisch mooi, maar als je ze in het echt ziet dan vallen ze niet op, of ze zijn zo dun en lang dat veel mensen het niet aantrekkelijk zullen vinden.

Je hebt ook mensen die op een foto totaal niet tot hun recht komen, maar in het echt zijn ze zeer innemend, sexy, of hebben ze zo'n warme uitstraling dat iedereen erbij in de buurt wil zijn.

Er is niet 1 standaard. De ene houdt van vol met ronde vormen, een ander valt op een meer atletisch type. De ene valt op een meer glamoureus mysterieus type, de ander op vrolijk, spontaan, springerig.
Ik denk dat in dit topic, en in voorgaande topics over dit onderwerp, de begrippen "mooi" en "aantrekkelijk" door elkaar gebruikt worden.
"Mooi" is een objectief begrip. Het is meetbaar. Een symmetrisch gezicht. Boven- en heupwijdte hetzelfde, goede taille-heupratio, glanzend haar, rechte tanden. Al kan de definitie van het schoonheidsideaal veranderen in de jaren.
Terwijl "aantrekkelijk" een subjectief begrip is. Iemand die volgens de huidige maatstaven niet mooi is, kan toch heel aantrekkelijk zijn. Door een leuke lach, gevoel voor humor, intelligente gesprekken, spontaniteit, bijvoorbeeld.
amarna schreef:
13-01-2022 14:24
Ik denk dat in dit topic, en in voorgaande topics over dit onderwerp, de begrippen "mooi" en "aantrekkelijk" door elkaar gebruikt worden.
"Mooi" is een objectief begrip. Het is meetbaar. Een symmetrisch gezicht. Boven- en heupwijdte hetzelfde, goede taille-heupratio, glanzend haar, rechte tanden. Al kan de definitie van het schoonheidsideaal veranderen in de jaren.
Terwijl "aantrekkelijk" een subjectief begrip is. Iemand die volgens de huidige maatstaven niet mooi is, kan toch heel aantrekkelijk zijn. Door een leuke lach, gevoel voor humor, intelligente gesprekken, spontaniteit, bijvoorbeeld.

wie zegt dat 'mooi' een objectief begrip is? Als ik de Van Dale erbij pak, krijg ik dit als definitie:
"het oog strelend; aangename gewaarwordingen teweegbrengend;"

Aangename gewaarwordingen teweeg brengend: dat zegt dus alles over degene die het object van mooihei beschouwt, niks over het object zelf. Kortom, exact de uitspraak 'beauty is in the eye of the beholder" . Die uitspraak gaat ook over 'beauty' niet over 'attractiveness'.

Waar komt het idee vandaan dat schoonheid of mooi iets is wat objectief gemeten kan worden?
Iemand met een onregelmatig gezicht en een van het ideaal afwijkend figuur zal nooit "beauty" genoemd worden.
iemand van 1.50 m, geen taille en gemillimeterd haar zal nooit toegelaten worden tot een beautycontest, ook al heeft diegene nog zoveel aanbidders vanwege een sprankelende persoonlijkheid.
Ik bedoel met "meetbare schoonheid" het geheel van algemeen geaccepteerde criteria.
amarna wijzigde dit bericht op 13-01-2022 15:49
55.69% gewijzigd
Ja dat is een goeie vraag, katkaatje. Mooi hangt sterk samen met beleving. En je zou misschien ergens kunnen turven dat een zekere groep mensen ongeveer dezelfde dingen mooi vindt op een bepaald moment in de tijd, maar daar blijft het dan wel bij. Overigens zegt dat nog steeds niet veel. Als je moet afgaan op de smaak van de meerderheid dan levert dat over het algemeen vrij vlakke resultaten op. Denk maar aan populaire muziekgenres, boeken, e.d.
Is dat wat de meerderheid mooi vindt dan ook het mooiste wat er is gemaakt? Lijkt mij niet.
En nog steeds: wat de meerderheid vindt is nog steeds iets anders dan "objectief".
amarna schreef:
13-01-2022 14:24
Dat is lang niet in iedere cultuur zo. Wat voor iemand in het westen een ‘mooi’ atletisch figuur is, is voor Zuid-Amerikaanse begrippen te mannelijk (heupen! Hips don’t lie!) en voor veel Afrikaanse culturen ‘ziekelijk’
En iemand kan een symmetrisch gezicht hebben, glanzend haar, atletische bouw met rechte tanden, kortom helemaal volgens de gulden snede en toch een dertien in een dozijn mens zijn.

Wat maakt dat zo’n 13 in één dozijn vrouw ineens wel ‘mooi’ is, ligt dan weer aan trends die verschillen per tijd, plaats en groep. Mooi is daarmee geen objectief begrip. Zo’n Gigi Hadid, daar zie ik letterlijk halve schoolklassen mee gevuld iedere werkdag. Alleen zijn die meisjes nog echte Bambi’s die moeten wennen aan hun lange pinnen, hebben ze net de verkeerde tutorial op TikTok bekeken qua verfwerk, hebben geen stylist noch geld voor haute couture en hebben de meesten de tanden nog versierd met beugeltjes.

Wat maakt een Marilyn Monroe knapper en tot een groter icoon dan een Jayne Mansfield?
Als kind was ik me er heel erg van bewust dat ik niet zo mooi was omdat ik een mooi zusje had die daar constant opmerkingen over kreeg. Dus er werd continu tegen haar gezegd 'oh wat ben jij mooi', 'wat heb jij prachtige haren', of tegen mijn ouders: 'wat is [naam zus] toch een schatje om te zien'! Tegen/over mij werd dat nooit gezegd. Ik was heel erg bleek (dat ben ik nog steeds, maar het is beter geworden), had dun en piekerig haar en was gewoon een beetje een awkward kind. Tegen mij werd vooral gezegd dat ik in de zon moest gaan zitten en grapjes over 'melkflessen' enzo (ha ha ha, wat su-per grappig..). Rond een jaar of 12/13 was het het ergst, ik kan daar nog steeds slecht foto's van terug zien omdat ik toen zo vreselijk onzeker was en ik vind nog steeds dat ik toen echt niet mooi was.

Ik ben dus heel lang onzeker over mijn uiterlijk geweest, tot ongeveer mijn 18e. Toen kreeg ik door dat ik een mooie vrouw was geworden en ik kreeg vanaf toen ook aandacht van mannen. Als ik foto's vergelijk van mijn late tienerjaren (zeg maar vanaf 16/18) dan zie ik er nu dik 10 jaar later eigenlijk nog bijna hetzelfde uit. Ik heb iets meer rondingen gekregen en het jeugdige is eraf, maar oprecht ben ik niet zoveel veranderd. Die opmerkingen over mijn lichte huid en dat ik in de zon moet krijg ik nog elke zomer, maar ik reageer nu met 'nee dankje, ik hoef geen huidkanker'. Dan is het gesprek ineens snel over. Nou ja, als antwoord op de vraag: mijn piek is denk ik nu en als ik op mijn moeder lijk dan ben ik over 30 jaar nog steeds mooi ;).
Ik bezie mezelf eigenlijk alleen binnen mijn leeftijdscategorie. Twintigers vinden mij vast niet meer aantrekkelijk, maar wat kan mij dat schelen? Ik vind twintigers ook niet interessant.

Onder 40+ ers behoor ik nog steeds tot de leuke verschijningen. Het is toch niet zo dat een vrouw die op haar 20e veel knapper was dan ik, nu op ons 45e ineens veel lelijker is dan ik ben of andersom? Een 8 blijft een 8, en een 6 een 6. Over het algemeen veranderen mensen niet zoveel (zeker niet in hun gezicht), behalve de natuurlijke zwaartekracht die aan de huid gaat trekken, maar die geldt voor iedereen.
Parella schreef:
13-01-2022 16:16
Ik bezie mezelf eigenlijk alleen binnen mijn leeftijdscategorie. Twintigers vinden mij vast niet meer aantrekkelijk, maar wat kan mij dat schelen? Ik vind twintigers ook niet interessant.
Ja precies. Het was ook niet dat toen ik zelf twintig was ik mijn neus ophaalde voor veertigers, ik hield me daar gewoon niet op die manier mee bezig en zij niet met mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
happyface97 schreef:
13-01-2022 13:08
Dat kan, maar maakt dat dan dat iemand met een asymmetrisch gezicht minder mooi is?
Iggy Azalea heeft een symmetrisch gezicht, toch ik vind haar niet de knapste als ik naar haar foto's kijk.

'Mooi' is natuurlijk subjectief. Maar uit onderzoek is gekomen dat als je mensen uit een hele zooi random portretfoto's laat kiezen wie ze het meest aantrekkelijk vinden, dit de foto's zijn van mensen met een symmetrisch gezicht. Kan het ook niet leuker maken.
Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat jij iemand die jij kent woest aantrekkelijk of beeldschoon kan vinden, ondanks een scheve neus. Statistiek zegt niets over individu:
Susan schreef:
13-01-2022 16:20
Ja precies. Het was ook niet dat toen ik zelf twintig was ik mijn neus ophaalde voor veertigers, ik hield me daar gewoon niet op die manier mee bezig en zij niet met mij.

Klopt. Ik vond veertigers toen ik zelf jong was vooral allemaal hetzelfde en niet mooi of aantrekkelijk.
Als ik nu foto's terugkijk van mijn moeder zie ik dat zij best een knappe vrouw was, maar dat kan ik alleen zien omdat ik nu zelf die leeftijd heb en door de paar kilo's teveel en de beginnende rimpels heen kan kijken.

Dat kan een jongere niet, die hanteren andere normen. Mensen boven de, grofweg, 45 jaar hebben nooit een strak, glad gezicht dus zijn per definitie niet mooi in de ogen van jongere mensen.
Parella schreef:
13-01-2022 16:25
Klopt. Ik vond veertigers toen ik zelf jong was vooral allemaal hetzelfde en niet mooi of aantrekkelijk.
Als ik nu foto's terugkijk van mijn moeder zie ik dat zij best een knappe vrouw was, maar dat kan ik alleen zien omdat ik nu zelf die leeftijd heb en door de paar kilo's teveel en de beginnende rimpels heen kan kijken (omdat ik die nu zelf ook heb). Dat kan een jongere niet, die hanteren andere normen.
Ik kon wel heel slecht leeftijden van volwassenen inschatten. Ik weet nog dat ik een brugklasmentor had en dat was een behoorlijk knappe man, ik schatte hem vierentwintig, later kwam ik erachter dat hij al eind dertig was, wel bijna een veertiger dus. Niet dat ik op hem viel, maar dat hij er goed uitzag viel me heus wel op.
Parella schreef:
13-01-2022 16:21
'Mooi' is natuurlijk subjectief. Maar uit onderzoek is gekomen dat als je mensen uit een hele zooi random portretfoto's laat kiezen wie ze het meest aantrekkelijk vinden, dit de foto's zijn van mensen met een symmetrisch gezicht. Kan het ook niet leuker maken.
Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat jij iemand die jij kent woest aantrekkelijk of beeldschoon kan vinden, ondanks een scheve neus. Statistiek zegt niets over individu:

Maar dan heb je het dus over gemiddelden en dat zegt in dit geval niet zo veel. Coldplay wordt door héél veel mensen als een fantastische band beschouwd, ik kan er niks mee. Sterker nog, de hele top 10 van de top2000 is niet aan mij besteed. Toch is dat gekozen door veel mensen uit iets te laten kiezen. En waar is hun oordeel over mooi dan op gebaseerd? Eerder, denk ik, door wat bekend is. Door wat veelvuldig voorbij komt in reguliere en sociale media. Wat iemand eerder al zei: het is cultureel bepaald. Het is nauwelijks evolutionair vermoed ik, maar veel meer 'bekend maakt bemind'. Dus waar je mee doodgegooid wordt (Coldplay, Danny Vera) wordt vanzelf bemind.

Bovendien verschilt het over de tijd. In de jaren 90 was een sportieve atletische look in,: kleine borsten, platte buik, platte billen. Nu moet alles voller: dikke lippen, dikke borsten, dikke billen. Dat is een mega verandering binnen 1 generatie!

En het kan ook variëren binnen jezelf. Je hebt zelf vast ook wel eens meegemaakt dat je iets helemaal niet mooi vond, maar er toch aan ging wennen. Ik had dat bijvoorbeeld bij skins jeans. 3 jaar lang vond ik het verschrikkelijk tot ik eraan ging wennen, en het mooi begon te vinden.

Kortom, 'mooi' blijft subjectief. Je kan onderzoeken doen, maar dan zegt dat meer over wat een maatschappij op dat moment mooi vindt, dan over het object zelf.
Kijk maar eens naar foto's van Cindy Crawford naast haar dochter. Cindy is een knappe vrouw maar ze is gewoon een oud wijf naast haar dochter.
Dus ik zeg: na je 45e is iedereen over de piek en ben je per definitie alleen nog maar mooi in de ogen van leeftijdgenoten of ouder.
Dat vind ik dan weer niet van Reese Witherspoon naast haar dochter. Daar moet ik soms echt goed kijken wie wie is.
Coldplay is inderdaad een typisch voorbeeld van "mainstream-smaak".
Het enige wat te zeggen valt over mensen die door veel andere mensen mooi gevonden worden, is dat ze blijkbaar goed vallen binnen diezelfde mainstream-smaak. Dat zijn dan qua uiterlijk de Coldplays onder de mensen. Met objectiviteit heeft dat niks te maken.
katkaatje schreef:
13-01-2022 16:30
Maar dan heb je het dus over gemiddelden en dat zegt in dit geval niet zo veel. Coldplay wordt door héél veel mensen als een fantastische band beschouwd, ik kan er niks mee. Sterker nog, de hele top 10 van de top2000 is niet aan mij besteed. Toch is dat gekozen door veel mensen uit iets te laten kiezen. En waar is hun oordeel over mooi dan op gebaseerd? Eerder, denk ik, door wat bekend is. Door wat veelvuldig voorbij komt in reguliere en sociale media. Wat iemand eerder al zei: het is cultureel bepaald. Het is nauwelijks evolutionair vermoed ik, maar veel meer 'bekend maakt bemind'. Dus waar je mee doodgegooid wordt (Coldplay, Danny Vera) wordt vanzelf bemind.

Bovendien verschilt het over de tijd. In de jaren 90 was een sportieve atletische look in,: kleine borsten, platte buik, platte billen. Nu moet alles voller: dikke lippen, dikke borsten, dikke billen. Dat is een mega verandering binnen 1 generatie!

En het kan ook variëren binnen jezelf. Je hebt zelf vast ook wel eens meegemaakt dat je iets helemaal niet mooi vond, maar er toch aan ging wennen. Ik had dat bijvoorbeeld bij skins jeans. 3 jaar lang vond ik het verschrikkelijk tot ik eraan ging wennen, en het mooi begon te vinden.

Kortom, 'mooi' blijft subjectief. Je kan onderzoeken doen, maar dan zegt dat meer over wat een maatschappij op dat moment mooi vindt, dan over het object zelf.

Het lijkt mij logischer om naar de modus te kijken dan naar het gemiddelde in zo'n soort onderzoek, maar ik weet niet genoeg van het onderzoek. Ik weet ook niet of het cross cultureel is of wat de vraagstelling was en de onderzoeksmethode. Zonder die gegevens kun je jouw conclusie niet trekken.
Ik weet wel dat het alleen om gezichten ging, dus lichaamskenmerken zijn niet meegenomen.
Dat is natuurlijk ook een beetje vreemd om te stellen, alsof alle leeftijdscategorieën strikt enkel contact hebben met mensen van hun eigen leeftijd. Zeker met daten gaat dat echt wel over leeftijdscategorieën heen.

Ik van altijd al (vanaf heel jong!) op mannen van rond de 40. Ik denk dat als ik op vrouwen zou vallen, ik ook op vrouwen van rond die leeftijd zou vallen. Iets in hun uitstraling (natuurlijk lang niet bij allemaal) trekt me aan, wat blijkbaar bij die leeftijd vaker voorkomt dan bij bijvoorbeeld twintigers.

En zo zullen toch wel meer mensen voorkeuren hebben voor ouder of jonger dan hun eigen leeftijd. Of dat nou strakheid, schoonheid, levenservaring, vruchtbaarheid, financiële zekerheid etc. is... En dan is het toch niet vreemd om wel degelijk ook te vergelijken met mensen van andere leeftijd, je 'vist immers in dezelfde poel'.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik vind die topics hier over uiterlijk altijd best naar.
Ob moona ka kaprio oj danse qu plate!
Stouteboel schreef:
13-01-2022 16:40

Ja, eigenlijk heb je wel gelijk. Het loopt altijd een beetje uit op een naar iets.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Stouteboel schreef:

Dan lees je ze niet.
Stouteboel schreef:
Omdat je leest dat iemand iets lelijk vindt wat jij toevallig hebt? Je moet het niet zo persoonlijk nemen. Ik heb al zoveel kenmerken gelezen die men lelijk vindt die ik heb. Ik kan er niet mee zitten wat Viva vrouwen van mij vinden. Er bestaan gelukkig mensen die mij aantrekkelijk vinden. Daar moet k t van hebben.
Stouteboel schreef:
Is ook, op Viva zitten altijd extreem knappe, rijke, slimme mensen lijkt wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven