Mode & Beauty alle pijlers

Piek in uiterlijk.

12-01-2022 12:13 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.

Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...

Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.

Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.

Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.

Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?

(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
amarna schreef:
14-01-2022 10:01
Het valt me op dat vaak met enige trots vertelt wordt dat men jonger wordt geschat dan de echte leeftijd.
Is het zo erg om eruit te zien als je leeftijd?
Ik ben 63 en meestal zie je dat.
Nou en? Ik zit er niet mee. Het zal me aan mn dikke kont roesten.
Waarom moet ik 45 lijken? Heb wel wat anders aan mn hoofd om me druk over te maken...
Er is zo'n druk op vrouwen én mannen om er jong en aantrekkelijk uit te blijven zien.
Dat staat me soms tegen!
Dat moet helemaal niet, maar er zijn nu eenmaal mensen die er veel jonger uitzien. Mag daar dan niet over gesproken worden?

Het is trouwens lang niet altijd leuk. Als je op je bijna 35e met 10 jaar werkervaring nog altijd als de stagiair wordt aangezien, is dat erg vervelend kan ik je vertellen. En altijd je legitimatie moeten tonen als je een fles wijn koopt begint naar verloop van tijd echt te irriteren.
Avelie schreef:
14-01-2022 10:06
Dat moet helemaal niet, maar er zijn nu eenmaal mensen die er veel jonger uitzien. Mag daar dan niet over gesproken worden?

Het is trouwens lang niet altijd leuk. Als je op je bijna 35e met 10 jaar werkervaring nog altijd als de stagiair wordt aangezien, is dat erg vervelend kan ik je vertellen.
Er wordt over het algemeen angstig tegen ouder worden aangekeken. Grijs haar brrrrr....rimpels brrrr....
Waarom? We worden hopelijk allemaal ouder. Dat proces is niet tegen te houden.
Met geen enkel produkt uit creme- of pillenpotje.
Nou ik wil er ook graag zo lang mogelijk jonger uit blijven zien hoor!
Thank god voor makeup en haarverf, dat scheelt vaak al heel veel.
In mijn ogen staat jong niet synoniem voor mooi. Slank ook niet.
Oprah is verre van slank en niet jong meer maar in mijn ogen zit zij nu wel in de piek van haar uiterlijk.
Zo ook met Camilla, in de 70 en nu pas vind ik het een mooie vrouw. Haar gezicht is nu meer in proportie dan toen ze nog een jonge vrouw was.
Haar piek ligt duidelijk in haar eind 60/begin 70.
Topic was ontstaan omdat ik me afvroeg hoe het voelt om eerst niet anders gekend te hebben (bewonderd om uiterlijk, privileges etc) en dan ineens niet meer.

Overigens vind ik niks zo vervelend dan iemand die bij anderen in hun neus moet wrijven hoe mooi ze wel niet is.
Ik kende een vrouw die het tijdenz discussies (ruzies) heerlijk vond om dat bij een andere vrouw in te wrijven: 'ik ben tenminste mooi, dat kunnen we ben jou niet zeggen' of ' je bent gewoon jaloers op mijn uiterlijk' (in een discussie die daar verder niks mee te maken had). Vreselijk vernederend voor de tegenpartij. Maar duidelijk dat dat haar grootste wapen was.
Ilse_de_L schreef:
14-01-2022 10:48
Topic was ontstaan omdat ik me afvroeg hoe het voelt om eerst niet anders gekend te hebben (bewonderd om uiterlijk, privileges etc) en dan ineens niet meer.

Overigens vind ik niks zo vervelend dan iemand die bij anderen in hun neus moet wrijven hoe mooi ze wel niet is.
Ik kende een vrouw die het tijdenz discussies (ruzies) heerlijk vond om dat bij een andere vrouw in te wrijven: 'ik ben tenminste mooi, dat kunnen we ben jou niet zeggen' of ' je bent gewoon jaloers op mijn uiterlijk' (in een discussie die daar verder niks mee te maken had). Vreselijk vernederend voor de tegenpartij. Maar duidelijk dat dat haar grootste wapen was.
Heb ik het toch goed begrepen. Dankje
Metallover schreef:
14-01-2022 10:15
Nou ik wil er ook graag zo lang mogelijk jonger uit blijven zien hoor!
Thank god voor makeup en haarverf, dat scheelt vaak al heel veel.
Niks mis met haarverf en makeup maar het maakt je niet (veel) jonger.

Overigens gebruik ik ook makeup, hoor.
Maar niet om jonger te lijken. Ik vind het (bij mij) verzorgder staan.

Ik blijf me afvragen waarom je er zo lang mogelijk jong uit wilt blijven zien.
Wat levert het je op?
amarna schreef:
14-01-2022 11:04
Niks mis met haarverf en makeup maar het maakt je niet (veel) jonger.

Overigens gebruik ik ook makeup, hoor.
Maar niet om jonger te lijken. Ik vind het (bij mij) verzorgder staan.

Ik blijf me afvragen waarom je er zo lang mogelijk jong uit wilt blijven zien.
Wat levert het je op?
Ik zou er op mijn 60e gewoon uit willen zien als een leuke 60'er, dan een 60'er die eruit probeert te zien als een 40'er.
Een 60'er kan toch ook een leuke verschijning zijn.
Ik vind niks zo onaantrekkelijk dan iemand die overduidelijk de tijd wil laten stilstaan.
Ik denk bv dat Conny van Breukhoven er best leuk en knap uit zou zien op deze leeftijd als ze af was gebleven van al die ingrepen.
Merel Streep bv ziet eruit als een prachtige 60 jarige vrouw. Ze zal vast wel een en ander hebben gedaan, maar het lijkt niet alsof ze probeert te lijken op een 20/30 er.
Gewoon een mooie 60'er.

Ik denk niet dat zij zo mooi en elegant zou zijn gebleven als zij al die ingrepen die Conny heeft ondergaan ook zou ondergaan.
Ik vind van die kindvrouwtjes of enorm opgespoten vrouwen ook tien keer niks. En zie er ook liever zo oud uit als ik ongeveer ben maar dan goed geconserveerd. Ik heb echt de jeugdigheid van een 20 jarige niet meer maar je zou me ook nooit eind 40 geven. En dat heb ik echt vrijwel volledig te denken aan mijn genen. Het is dus amper een verdienste te noemen. Ik voel me ook beslist niet beter dan een ander ofzo.
Ilse_de_L schreef:
14-01-2022 11:19
Merel Streep bv ziet eruit als een prachtige 60 jarige vrouw. Ze zal vast wel een en ander hebben gedaan, maar het lijkt niet alsof ze probeert te lijken op een 20/30 er.
Gewoon een mooie 60'er.

Ik denk niet dat zij zo mooi en elegant zou zijn gebleven als zij al die ingrepen die Conny heeft ondergaan ook zou ondergaan.

Oef, ik zag Meryl Streep laatst in Don't Look Up en toen zag ze er toch wel fiks gebotoxt/gefacelift uit. Maar dat kan ook onderdeel van de rol zijn geweest. Zij is inmiddels 72 en als je Googlet op Meryl Streep 2022 lijkt het wel alsof ze niet puur natuur meer is.

Emma Thompson dan? Die vind ik dus ook prachtig. Haar vind ik ook een voorbeeld van iemand die later aan het pieken is. Ik vind haar nu echt heel erg mooi voor haar leeftijd. Mooier dan dat ik haar 15 jaar geleden voor haar leeftijd vond.
Lorem_Ipsum schreef:
14-01-2022 09:07
Toch ook niet om jou? Jij stelt iets, en anderen denken er anders over. Nou, prima.
Dat zegt ze toch ook niet?
Ilse_de_L schreef:
14-01-2022 10:40
In mijn ogen staat jong niet synoniem voor mooi. Slank ook niet.
Oprah is verre van slank en niet jong meer maar in mijn ogen zit zij nu wel in de piek van haar uiterlijk.
Zo ook met Camilla, in de 70 en nu pas vind ik het een mooie vrouw. Haar gezicht is nu meer in proportie dan toen ze nog een jonge vrouw was.
Haar piek ligt duidelijk in haar eind 60/begin 70.
Oprah en Camilla, beiden hartstikke rijk he...
Er jong uit willen zien heeft denk ik uiteindelijk toch te maken met (kort door de bocht) jong = vruchtbaar = sexy. Dus niet zozeer jong willen zijn, maar seksueel aantrekkelijk willen blijven. Het is helaas immers vaak zo dat je als oudere vrouw op dat vlak minder meetelt en dat vertaalt zich ook in hoe mensen (mannen) je benaderen. Triest, maar vaak waar. Als je het moet hebben van sexy zijn, gaan mensen blijkbaar ver. Verbazingwekkend wat sommige actrices bijvoorbeeld doen om er 'jong' uit te blijven zien, aan de ene kant begrijpelijk omdat ze anders minder rollen krijgen, maar je ziet het meestal meteen en mooi is het bijna nooit, eerder afstotelijk wat mij betreft.
Als je je hele leven mooi bent geweest zal het best slikken zijn om in te moeten leveren, qua uiterlijk maar dus vooral ook wat de bijbehorende voordelen betreft. Zoals anderen ook al zeiden hangt het erg van je uiterlijk af hoe mensen je benaderen. Ik ben nu weer net te dik om (door de gemiddelde mens zeg maar) mooi gevonden te worden. Als ik dan loop te wandelen op mijn niet-flatteuze schoenen word ik veel minder door tegemoetkomers gegroet dan wanneer ik er (door hoge hakken beter in verhouding) slanker uitzie. Zo stom eigenlijk. Als ik zoiets weer merk, probeer ik er zelf extra op te letten niet ook zelf in die val te trappen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ilse_de_L schreef:
Dit lijkt me alleen maar goed, want het dwingt je om jezelf te gaan ontwikkelen ipv dat je alles in je schoot geworpen krijgt vanwege je uiterlijk.

Het is gechargeerd, maar mij valt op dat heel knappe mensen vaak een nogal vlakke, niet heel uitgesproken persoonlijkheid hebben. Ook hebben ze vaak een gereserveerde houding.

Waarschijnlijk komt dat omdat er nooit noodzaak is geweest om verder te ontwikkelen. Als je toch wel wordt geaccepteerd en bewonderd door allerlei mensen, zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen, dan hoef je geen grappige opmerking te bedenken, of moeite te doen.
Grappig, ik word op mijn wandelschoenen juist vaker begroet. Maar wij wonen in een wandeldorp dus men ziet mij dan meer als ‘hun soort’ ofzo. Juist op hakken word je hier een beetje raar aangekeken.

En helemaal eens dat het zo zonde is wanneer actrices te veel laten doen. Goed voorbeeld vind ik Julianna Marguiles van ER en The Good Wife. Ze was prachtig, maar met ieder seizoen ging er meer Botox in haar voorhoofd totdat het uiteindelijk niet meer te zien was of ze nou boos was of niet in een scène. Echt zoooo zonde, want zij was waarschijnlijk prima oud geworden.
Avelie schreef:
14-01-2022 12:14

Het is gechargeerd, maar mij valt op dat heel knappe mensen vaak een nogal vlakke, niet heel uitgesproken persoonlijkheid hebben. Ook hebben ze vaak een gereserveerde houding.
dat vind ik van mensen met een jong uiterlijk
Avelie schreef:
Dit lijkt me alleen maar goed, want het dwingt je om jezelf te gaan ontwikkelen ipv dat je alles in je schoot geworpen krijgt vanwege je uiterlijk.

Waarschijnlijk komt dat omdat er nooit noodzaak is geweest om verder te ontwikkelen. Als je toch wel wordt geaccepteerd en bewonderd door allerlei mensen, zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen, dan hoef je geen grappige opmerking te bedenken, of moeite te doen.
:roll:

Deze bullshit klinkt als jaloezie. Niemand leeft alleen op zijn of haar uiterlijk.
Avelie schreef:

Knappe mensen doen vaak gereserveerd omdat de andere sexe vaak iets te enthousiast op hun reageert. Vroeger moest ik bij het uitgaan ronduit kattig doen om een beetje rustig te kunnen dansen. En dan behoorde ik echt niet tot de knapste.
amarna schreef:
14-01-2022 10:13
Er wordt over het algemeen angstig tegen ouder worden aangekeken. Grijs haar brrrrr....rimpels brrrr....
Waarom? We worden hopelijk allemaal ouder. Dat proces is niet tegen te houden.
Met geen enkel produkt uit creme- of pillenpotje.
Een van mijn tantes maakte zich hier tot voor kort ook heel druk om.
Toen overleed mijn nichtje van 23 ineens, niemand had het aan zien komen.
Zij vertelde dat ze toch met haar neus op de feiten is gedrukt en heel anders kijkt naar oud worden dan eerst.
CharlotteCcc schreef:
14-01-2022 12:37
Zij vertelde dat ze toch met haar neus op de feiten is gedrukt en heel anders kijkt naar oud worden dan eerst.
ik liep een aantal jaar geleden te zeiken, dat ik 40 werd. Maar ik zanikte net tegen de verkeerde.
Mijn ernstig zieke vriendin, zei dat ze vooral blij was met elkaar jaar dat ze haalde.
Moet zeggen, dat ik nu absoluut niet meer zit met mijn leeftijd. Wel ben ik erg bezig met zo gezond mogelijk oud worden.
Voor zover je dat zelf in de hand hebt, probeer ik er wel alles aan te doen. Ik vind het leven te leuk.
Wickedwitch schreef:
14-01-2022 12:33
Knappe mensen doen vaak gereserveerd omdat de andere sexe vaak iets te enthousiast op hun reageert. Vroeger moest ik bij het uitgaan ronduit kattig doen om een beetje rustig te kunnen dansen. En dan behoorde ik echt niet tot de knapste.
en vrouwen vaak krengerig doen en denken dat je er met hun Harry vandoor wil
CharlotteCcc schreef:
14-01-2022 12:37
Dat kan ook de andere kant op gaan. Heb een soortgelijk verhaal in mijn omgeving, maar zij is juist obsessief bezig met zo jong mogelijk lijken en blijven.

Het maakt niet gelukkig in ieder geval. Teveel bezig zijn met uiterlijk. Voor zowel jong, oud, mooi, gemiddeld, lelijk.
Ilse_de_L schreef:

Duidelijk hoor Ilse, dat begreep ik ook zo. Wat ik moeilijk vind, en dat zal vast komen omdat ik jaloers ben op mensen die er wel mooi uitzien, zijn de maatstaven die bij dergelijke topics weer van stal worden gehaald: Als je er zo uitziet dan ben je mooi.
En dan krijg je, logisch ook, weer reacties van mensen die aangeven voor een groot deel aan dergelijke eisen te voldoen.

Dan realiseer ik me opnieuw dat mijn uiterlijk in zo goed als niets raakt aan het schoonheidsideaal. Gelukkig word ik wel aardig en leuk gevonden door mensen die me kennen, maar ik ondervind als vrouw wel dat ik nou niet bepaald een sexy verschijning ben. Op mooiere vrouwen wordt anders, leuker en positiever gereageerd door veel voorbijgangers, mannen en vrouwen. Voor mij wordt minder vaak een deur opengehouden, als een mooie vrouw bijvoorbeeld iets laat vallen wordt ze geholpen, mooie mensen worden vaak stralend aangekeken enz.

Als niet-mooie vrouw wil ik dit toch illustreren. Natuurlijk wordt er voor mij ook weleens een deur opengehouden als ik met tassen loop te zeulen, maar bij mooiere vrouwen gebeurt dat vaker en vanzelfsprekender. We kunnen met z'n allen wel net doen of dat niet het geval is, maar dan steken we onze kop in het zand.

Het is wreed, maar mooie vrouwen hebben het gemakkelijker. Ik moet veel meer mijn best doen om een positieve indruk te maken.

Eerder schreef ik hier trouwens dat mijn uiterlijk weinig veranderd is in de decennia, itt bij veel andere vrouwen. Ik was al een propperige, muizige tiener en nu ben ik een begin vijftiger die er ongeveer hetzelfde uitziet. Veel rimpels en grijze haren heb ik niet. Een groot voordeel is dat ik niet hoef te wennen aan voortschrijdende "onzichtbaarheid". Daar heb ik mijn hele leven al mee moeten dealen.
Ob moona ka kaprio oj danse qu plate!
Stouteboel schreef:
14-01-2022 12:52
Duidelijk hoor Ilse, dat begreep ik ook zo. Wat ik moeilijk vind, en dat zal vast komen omdat ik jaloers ben op mensen die er wel mooi uitzien, zijn de maatstaven die bij dergelijke topics weer van stal worden gehaald: Als je er zo uitziet dan ben je mooi.
En dan krijg je, logisch ook, weer reacties van mensen die aangeven voor een groot deel aan dergelijke eisen te voldoen.

Dan realiseer ik me opnieuw dat mijn uiterlijk in zo goed als niets raakt aan het schoonheidsideaal. Gelukkig word ik wel aardig en leuk gevonden door mensen die me kennen, maar ik ondervind als vrouw wel dat ik nou niet bepaald een sexy verschijning ben. Op mooiere vrouwen wordt anders, leuker en positiever gereageerd door veel voorbijgangers, mannen en vrouwen. Voor mij wordt minder vaak een deur opengehouden, als een mooie vrouw bijvoorbeeld iets laat vallen wordt ze geholpen, mooie mensen worden vaak stralend aangekeken enz.

Als niet-mooie vrouw wil ik dit toch illustreren. Natuurlijk wordt er voor mij ook weleens een deur opengehouden als ik met tassen loop te zeulen, maar bij mooiere vrouwen gebeurt dat vaker en vanzelfsprekender. We kunnen met z'n allen wel net doen of dat niet het geval is, maar dan steken we onze kop in het zand.

Het is wreed, maar mooie vrouwen hebben het gemakkelijker. Ik moet veel meer mijn best doen om een positieve indruk te maken.

Eerder schreef ik hier trouwens dat mijn uiterlijk weinig veranderd is in de decennia, itt bij veel andere vrouwen. Ik was al een propperige, muizige tiener en nu ben ik een begin vijftiger die er ongeveer hetzelfde uitziet. Veel rimpels en grijze haren heb ik niet. Een groot voordeel is dat ik niet hoef te wennen aan voortschrijdende "onzichtbaarheid". Daar heb ik mijn hele leven al mee moeten dealen.
ik zal niet ontkennen, dat mooie mensen het gemakkelijker hebben. Maar waar je wel altijd last van houdt, is dat mensen denken dat je alles aan je uiterlijk te danken heb. Buitenstaanders vergeten dat je ook andere competenties hebt.
De wereld is gewoon hard voor vrouwen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven