Mode & Beauty alle pijlers

Piek in uiterlijk.

12-01-2022 12:13 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.

Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...

Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.

Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.

Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.

Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?

(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
Sjulia schreef:
14-01-2022 12:21
:roll:

Deze bullshit klinkt als jaloezie. Niemand leeft alleen op zijn of haar uiterlijk.
Dat is het niet. Ik mag er zelf ook best zijn, maar ik heb lelijke periodes gekend in mijn vormende jaren. Hoe rot dat destijds ook was, het heeft me zeker gevormd.
Avelie schreef:
14-01-2022 13:08
Dat is het niet. Ik mag er zelf ook best zijn, maar ik heb lelijke periodes gekend in mijn vormende jaren. Hoe rot dat destijds ook was, het heeft me zeker gevormd.
Maar je moet jezelf natuurlijk niet op anderen projecteren.
Avelie schreef:
14-01-2022 13:08
En heb je ook nog andere dingen meegemaakt of is dat het enige dat je gevormd heeft en had je anders geen leuk karakter gehad? Klinkt imo erg oppervlakkig. Lelijk moeten zijn om een stukje persoonlijke groei door te maken. En die zouden mooie mensen dan missen? Serieus?

Iedereen maakt dingen mee. Mooie mensen komen ook in aanraking met de dood, ziektes, trauma’s, verdriet.
Sjulia schreef:
14-01-2022 13:15
En heb je ook nog andere dingen meegemaakt of is dat het enige dat je gevormd heeft en had je anders geen leuk karakter gehad? Klinkt imo erg oppervlakkig. Lelijk moeten zijn om een stukje persoonlijke groei door te maken. En die zouden mooie mensen dan missen? Serieus?

Iedereen maakt dingen mee. Mooie mensen komen ook in aanraking met de dood, ziektes, trauma’s, verdriet.
Wat betreft sociale omgang met anderen maakt het nogal uit of je lelijk bent of bloedmooi. Zeker in de puberjaren word je daar hard op afgerekend.

Het is toch niet zo'n gek idee om te vermoeden dat dit invloed heeft op de ontwikkeling?
Avelie schreef:
14-01-2022 13:25
Wat betreft sociale omgang met anderen maakt het nogal uit of je lelijk bent of bloedmooi. Zeker in de puberjaren word je daar hard op afgerekend.

Het is toch niet zo'n gek idee om te vermoeden dat dit invloed heeft op de ontwikkeling?
En dus zijn mooie mensen oppervlakkig?
Omdat jij iets hebt meegemaakt in je leven?
Snoesje83 schreef:
14-01-2022 12:05
Dat zegt ze toch ook niet?
Ze lijkt te denken dat mensen specifiek haar opmerkingen persoonlijk oppakken.
Avelie schreef:
14-01-2022 13:25

En ook de mooiste tieners krijgen te maken met bijvoorbeeld afwijzing, pest of uitsluit gedrag, onzekerheid over het lichaam. Als je bloedmooi bent krijg je ook te maken met jaloezie.

Het is niet alsof het leven een sprookje is, alleen omdat je mooi bent.

Het is een beetje triest om te denken van wel. Jij hebt niet meer ontwikkeling doorgemaakt omdat je een onaantrekkelijke puber was.
Mevrouw75 schreef:
14-01-2022 13:26
En dus zijn mooie mensen oppervlakkig?
Omdat jij iets hebt meegemaakt in je leven?
Dat zeg ik niet. Het valt me op dat zij zich anders ontplooien, omdat het voor hen minder belangrijk is om bepaalde skills te ontwikkelen.

Mensen vinden hen toch wel aardig en ze krijgen makkelijker wat ze willen. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Pretty privilege bestaat net zo goed als dat white privilege.
Avelie schreef:
14-01-2022 13:36
Dat zeg ik niet. Het valt me op dat zij zich anders ontplooien, omdat het voor hen minder belangrijk is om bepaalde skills te ontwikkelen.

Mensen vinden hen toch wel aardig en ze krijgen makkelijker wat ze willen. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Pretty privilege bestaat net zo goed als dat white privilege.
Misschien ligt het wel aan jou en hoe je kijkt naar mooie mensen.

Ik ontken geen pretty privilege. Maar het betekent niet dat je geen persoonlijkheid ontwikkelt omdat het niet “belangrijk” zou zijn, omdat je hele dagen gepamperd wordt door je omgeving.

En de jaloezie wordt ook flink onderschat. Andere vrouwen vinden je helemaal niet leuker als je bloedmooi bent hoor.
Ik zie net een onderzoek van Tanke & Berscheid uit 1977. Hieruit bleek wel dat wanneer mannen dachten dat ze telefoneerden met een aantrekkelijke vrouw, zij warmer en aardiger op haar reageerden dan wanneer ze dachten met een onaantrekkelijke vrouw te praten. Bovendien had het gedrag invloed op hoe de vrouwen aan de telefoon (random gekozen, niet per se aantrekkelijk of onaantrekkelijk) zelf op hen reageerden. De vrouwen waarvan de mannelijke gesprekspartners dachten dat ze fysiek aantrekkelijk was, werden door onafhankelijke meeluisteraars die alleen de vrouw hoorden, als aantrekkelijker, zelfverzekerder, geanimeerde en warmer beschouwd.

Oftewel: omdat de mannelijke gesprekspartner dacht dat hij met een aantrekkelijke vrouw praatte, spreek hij tegen haar op een manier die haar beste en meest sprankelende eigenschappen naar boven haalde.

Dus dat je als knap persoon anders wordt benaderd en dat dan invloed heeft op je eigen ontwikkeling, lijkt me niet onlogisch.
Sjulia schreef:
14-01-2022 13:32

Het is een beetje triest om te denken van wel. Jij hebt niet meer ontwikkeling doorgemaakt omdat je een onaantrekkelijke puber was.
Ik heb het allebei meegemaakt en dat was een wereld van verschil. Natuurlijk was ik in mijn mooie periode nog wel eens onzeker, maar ik kreeg zoveel positieve reacties en vriendelijkheid van anderen dat dit fors minder werd.

Over het algemeen is mijn leven er een stuk makkelijker op geworden. Deuren openen zich, mensen zijn bereid je te helpen en lachen je toe, je maakt makkelijker contact. Je hoeft minder je best te doen, want mensen vinden je toch wel leuk, ook als je je mond dichthoudt.
katkaatje schreef:
14-01-2022 14:03
Ik zie net een onderzoek van Tanke & Berscheid uit 1977. Hieruit bleek wel dat wanneer mannen dachten dat ze telefoneerden met een aantrekkelijke vrouw, zij warmer en aardiger op haar reageerden dan wanneer ze dachten met een onaantrekkelijke vrouw te praten. Bovendien had het gedrag invloed op hoe de vrouwen aan de telefoon (random gekozen, niet per se aantrekkelijk of onaantrekkelijk) zelf op hen reageerden. De vrouwen waarvan de mannelijke gesprekspartners dachten dat ze fysiek aantrekkelijk was, werden door onafhankelijke meeluisteraars die alleen de vrouw hoorden, als aantrekkelijker, zelfverzekerder, geanimeerde en warmer beschouwd.

Oftewel: omdat de mannelijke gesprekspartner dacht dat hij met een aantrekkelijke vrouw praatte, spreek hij tegen haar op een manier die haar beste en meest sprankelende eigenschappen naar boven haalde.

Dus dat je als knap persoon anders wordt benaderd en dat dan invloed heeft op je eigen ontwikkeling, lijkt me niet onlogisch.

Ik ben in het algemeen van mening dat je stem naast je uiterlijk ook heel belangrijk is, dat als je een niet zo mooie stem hebt maar wel knap bent dit dan ook naar beneden gaat.
Oh mannen doen geweldig tegen je ja. Doen alles voor je. Maar de waarom is ook duidelijk. Dat kun je helemaal super vinden, maar het heeft ook een keerzijde.

Maar wat denk je wat er gebeurt als je een echte babe bent en je gaat op sollicitatie gesprek bij een vrouw?

Ik beweer nu niet dat mooie mensen het zo moeilijk hebben, maar het is niet alleen zonneschijn. Het leven is nog steeds zwaar.

Alles heeft invloed op je persoonlijkheid en diens ontwikkeling. Je uiterlijk, je levensstijl, je gewicht, je gezondheid, de familie waar je bent geboren, je omgeving. De ergernis zit bij mij vooral bij de bewering dat je minder ontwikkeld zou zijn, puur omdat je mooi bent.
katkaatje schreef:
14-01-2022 14:03

Dat geloof ik best.
Mijn kind had iemand in de klas die bloedmooi was maar ze was een enorme pestkop naar anderen toe (van dingen afpakken tot vernielen, schelden en pijn doen).
Nou je wilt niet weten hoe vaak zij daar mee wegkwam of hoe vaak er verzachtende omstandigheden in het leven werden geroepen. Het leek wel alsof men het pestgedrag niet wilde/kon koppelen aan haar mooie uiterlijk. Alsof niet kon kloppen.
Dat was heel naar voor de slachtoffers van dat meisje. (Eentje heeft later therapie moeten volgen om het pesten te verwerken)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 14-01-2022 14:21
0.12% gewijzigd
Sjulia schreef:
14-01-2022 14:16
Oh mannen doen geweldig tegen je ja. Doen alles voor je. Maar de waarom is ook duidelijk. Dat kun je helemaal super vinden, maar het heeft ook een keerzijde.

Maar wat denk je wat er gebeurt als je een echte babe bent en je gaat op sollicitatie gesprek bij een vrouw?

Ik beweer nu niet dat mooie mensen het zo moeilijk hebben, maar het is niet alleen zonneschijn. Het leven is nog steeds zwaar.

Alles heeft invloed op je persoonlijkheid en diens ontwikkeling. Je uiterlijk, je levensstijl, je gewicht, je gezondheid, de familie waar je bent geboren, je omgeving. De ergernis zit bij mij vooral bij de bewering dat je minder ontwikkeld zou zijn, puur omdat je mooi bent.
Dus jij denkt dat als je een geschikte kandidaat bent voor een functie maar heel knap bent je niet wordt aangenomen? Zolang je niet arrogant bent zal dit echt wel meevallen hoor. Ik vraag mij af wanneer die vijandigheid gaat spelen, of dat ik in een totaal andere wereld leef want heel veel dingen (ook bij knappe mensen die ik ken) herken ik totaal niet hier.
happyface97 schreef:
14-01-2022 14:20
Dus jij denkt dat als je een geschikte kandidaat bent voor een functie maar heel knap bent je niet wordt aangenomen? Zolang je niet arrogant bent zal dit echt wel meevallen hoor. Ik vraag mij af wanneer die vijandigheid gaat spelen, of dat ik in een totaal andere wereld leef want heel veel dingen (ook bij knappe mensen die ik ken) herken ik totaal niet hier.
Ik denk dat je in dat soort gevallen zeker een punt achter kan staan.
Als je mooi bent én sexy, dan ben je niet meteen heel benaderbaar voor veel vrouwen. Dat is een beetje flauw om te ontkennen vind ik.

Anyway, uit blijkt ook dat mooie mensen vaak slimmer zijn. Ik trek daar ook niet de conclusie uit dat lelijke mensen dom zijn?

Ik vind het ook echt heel flauw dat mooie mensen arrogant, dom of onderontwikkeld moeten worden genoemd, het is erg beledigend.
En nogmaals, het komt op mij over als jaloezie.
Sjulia schreef:

daar heb ik laatst onderzoek over gelezen, dan kun je het wel schudden :)
Vrouwen nemen liever minder mooie vrouwen aan

Zal zo eens kijken of ik het terug kan vinden
happyface97 schreef:
14-01-2022 14:20
Nou onderschat dat niet hoor.
Ik ben er zeker van dat dat ook gebeurt.
Genoeg vrouwen trouwens die een bloedmooie vrouw niet als stap- vriendin willen.
Mijn knappe jeugdvriendin werkte een tijdje als model en in die periode werd ze uitgescholden voor hoer en slet omdat een paar meiden hadden gehoord dat ze vriendelijk was geweest tegen hun vriendjes (in hun ogen was het flirten). Maar ik was erbij. Het was geen flirten. Die gasten probeerden met haar flirten.
Ik kan me nog herinneren dat die vriendinnen haar op straat belaagden en riepen dat ze met haar 'tering poten' van hun vriendjes af moest blijven. Het werd een onveilig situatie. We hebben echt moeten wegvluchten
Daarna is ze jarenlang bang geweest te vriendelijk te zijn tegen een man en weer een vriendin op haar dak te krijgen.
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 14-01-2022 14:31
1.60% gewijzigd
Sjulia schreef:

Schoonheid loont. Dat bleek toen in 2000 elfduizend mensen van 33 jaar aan onderzoekers uit Londen verklapten wat hun salaris was. Mooie mannen bleken gemiddeld liefst vijftien procent meer te verdienen dan onaantrekkelijke seksegenoten. Bij vrouwen was het onderlinge inkomensverschil kleiner, maar toch nog altijd elf procent. Mensen met een knap gezicht en een slank lijf verdienen als gevolg daarvan vaak honderden euro’s per maand meer. Dat maakt de salariskloof tussen mooi en lelijk ongeveer even groot als die tussen blank en zwart of tussen man en vrouw.

Niet alleen een mooi gezicht, maar ook lichaamslengte draagt bij aan het inkomen – althans, bij mannen. Onderzoekers in Florida becijferden in 2006 dat elke extra centimeter lichaamslengte neerkwam op 26 dollar meer salaris per maand. Voor mooie en tevens lange mannen tikt dat lekker aan.
Bron: psychology magazine
als ik even Google vind ik meerdere onderzoeken
https://www.trouw.nl/nieuws/een-mooie-v ... ~b86223ab/
ook een optie

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1182206 ... lijker-uit
Nogmaals! Ik ontken het pretty privilige niet. MAAR ik ontken wel dat je als mooi persoon minder ontwikkeld zou zijn. Alsof alles je komt aanwaaien, ik benoem dat je nog steeds een mens bent met de lastige uitdagingen van het leven, ook wanneer je een buitengewoon mooie verpakking hebt. Bloedmooi zijn heeft grote voordelen. En er zijn ook nadelen.

Zie de vooroordelen hier. Mensen kunnen er gewoon al vanuit gaan dat je karakter minder leuk is lol.
Sjulia schreef:
14-01-2022 14:37
Nogmaals! Ik ontken het pretty privilige niet. MAAR ik ontken wel dat je als mooi persoon minder ontwikkeld zou zijn. Alsof alles je komt aanwaaien, ik benoem dat je nog steeds een mens bent met de lastige uitdagingen van het leven, ook wanneer je een buitengewoon mooie verpakking hebt. Bloedmooi zijn heeft grote voordelen. En er zijn ook nadelen.

Zie de vooroordelen hier. Mensen kunnen er gewoon al vanuit gaan dat je karakter minder leuk is lol.
Volgens mij is het wel iets waar vooral vrouwen last van hebben. Als een mooie man succesvol is in zijn werk, zal veel minder gedacht worden: ah zie, dat komt omdat hij de baas pijpt
lilalinda schreef:
14-01-2022 14:43
Volgens mij is het wel iets waar vooral vrouwen last van hebben. Als een mooie man succesvol is in zijn werk, zal veel minder gedacht worden: ah zie, dat komt omdat hij de baas pijpt
Ja dat denk ik ook. Heel jammer.
lilalinda schreef:
14-01-2022 14:43

Nee, maar wel dat de baas een menselijke voorkeur vertoont voor mensen die op hem lijken. Dus als zowel baas als man mooi zijn, denk ik dat die man niet alleen op zijn kwaliteiten zijn succes heeft behaald. Het hielp ook dat hij op zijn baas leek.

Heel vaak hebben (mooie) mannen niet de kwaliteiten of ervaring die hun ‘succes’ verklaart……maar dat is een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven