Mode & Beauty alle pijlers

Piek in uiterlijk.

12-01-2022 12:13 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag

Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.

Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...

Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.

Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.

Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.

Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?

(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
Avelie schreef:
14-01-2022 14:30
Schoonheid loont. Dat bleek toen in 2000 elfduizend mensen van 33 jaar aan onderzoekers uit Londen verklapten wat hun salaris was. Mooie mannen bleken gemiddeld liefst vijftien procent meer te verdienen dan onaantrekkelijke seksegenoten. Bij vrouwen was het onderlinge inkomensverschil kleiner, maar toch nog altijd elf procent. Mensen met een knap gezicht en een slank lijf verdienen als gevolg daarvan vaak honderden euro’s per maand meer. Dat maakt de salariskloof tussen mooi en lelijk ongeveer even groot als die tussen blank en zwart of tussen man en vrouw.

Niet alleen een mooi gezicht, maar ook lichaamslengte draagt bij aan het inkomen – althans, bij mannen. Onderzoekers in Florida becijferden in 2006 dat elke extra centimeter lichaamslengte neerkwam op 26 dollar meer salaris per maand. Voor mooie en tevens lange mannen tikt dat lekker aan.
Bron: psychology magazine
Waar reageer je nou op?
Mevrouw75 schreef:
14-01-2022 15:15
Waar reageer je nou op?
Dit is een van de vele onderzoeken waar ik naar refereerde en waaruit blijkt dat er zoiets bestaat als pretty privilege voor zowel mannen als vrouwen.
Avelie schreef:
14-01-2022 15:16
Dit is een van de vele onderzoeken waar ik naar refereerde en waaruit blijkt dat er zoiets bestaat als pretty privilege voor zowel mannen als vrouwen.
Wat niemand ontkende.
lilalinda schreef:
14-01-2022 14:43
Volgens mij is het wel iets waar vooral vrouwen last van hebben. Als een mooie man succesvol is in zijn werk, zal veel minder gedacht worden: ah zie, dat komt omdat hij de baas pijpt

Oh, ik denk daar wel wat van hoor. Niet dat 'ie hem gepijpt heeft maar wel dat uiterlijk een rol gespeeld heeft.
Je kon ze op de studentenvereniging al aanwijzen hoor, wie bij de topbedrijven terecht zouden komen. Combi van goede studieresultaten, goede achtergrond en omdat zo'n bedrijf toch kan kiezen uit verder gelijkwaardige kandidaten: knap, lang en slank, yuppenkapsel (net te lang) en goed passend pak. En er heerst een stevige voorkeur voor mannen die een sport beoefenen.

Het is volgens mij wel bekend dat een leuk uiterlijk en andere oppervlakkigheden ook bij mannen helpt.
Avelie schreef:
14-01-2022 15:16

Ik zal het je nog sterker vertellen, peuters hebben al een voorkeur voor de knappere leidster boven de lelijkere.
Wickedwitch schreef:
14-01-2022 12:33
Knappe mensen doen vaak gereserveerd omdat de andere sexe vaak iets te enthousiast op hun reageert. Vroeger moest ik bij het uitgaan ronduit kattig doen om een beetje rustig te kunnen dansen. En dan behoorde ik echt niet tot de knapste.
Ik draag zelden make-up omdat ik heel vaak te maken heb gehad met ongewenste seksuele intimidatie of zelfs aanranding als ik wel make-up droeg.
Am Yisrael Chai!
Sjulia schreef:
14-01-2022 14:26
Ik denk dat je in dat soort gevallen zeker een punt achter kan staan.
Als je mooi bent én sexy, dan ben je niet meteen heel benaderbaar voor veel vrouwen. Dat is een beetje flauw om te ontkennen vind ik.

Anyway, uit blijkt ook dat mooie mensen vaak slimmer zijn. Ik trek daar ook niet de conclusie uit dat lelijke mensen dom zijn?

Ik vind het ook echt heel flauw dat mooie mensen arrogant, dom of onderontwikkeld moeten worden genoemd, het is erg beledigend.
En nogmaals, het komt op mij over als jaloezie.

Eens.
Am Yisrael Chai!
Dit topic begint nu een beetje te lezen als topics waar dikke vrouwen massaal in reageren en dan dingen zeggen als "gratenpakhuizen" "mannen houden juist van een beetje vlees" "ze zal wel een eetstoornis hebben" en dat soort jaloers gelul.
Am Yisrael Chai!
Parella schreef:
14-01-2022 15:36
Oh, ik denk daar wel wat van hoor. Niet dat 'ie hem gepijpt heeft maar wel dat uiterlijk een rol gespeeld heeft.
Je kon ze op de studentenvereniging al aanwijzen hoor, wie bij de topbedrijven terecht zouden komen. Combi van goede studieresultaten, goede achtergrond en omdat zo'n bedrijf toch kan kiezen uit verder gelijkwaardige kandidaten: knap, lang en slank, yuppenkapsel (net te lang) en goed passend pak. En er heerst een stevige voorkeur voor mannen die een sport beoefenen.

Het is volgens mij wel bekend dat een leuk uiterlijk en andere oppervlakkigheden ook bij mannen helpt.
Uit onderzoek blijkt dat mooie mensen vaak ook slimmer zijn. Wie weet speelt dat ook wel een rol :roll:
amarna schreef:
14-01-2022 10:01
Het valt me op dat vaak met enige trots vertelt wordt dat men jonger wordt geschat dan de echte leeftijd.
Is het zo erg om eruit te zien als je leeftijd?
Ik ben 63 en meestal zie je dat.
Nou en? Ik zit er niet mee. Het zal me aan mn dikke kont roesten.
Waarom moet ik 45 lijken? Heb wel wat anders aan mn hoofd om me druk over te maken...
Er is zo'n druk op vrouwen én mannen om er jong en aantrekkelijk uit te blijven zien.
Dat staat me soms tegen.
Ach iedereen schat iedereen jonger. Doe ik ook. Gewoon omdat ik weet dat mensen dat fijn vinden.
Annefleura schreef:
14-01-2022 16:17
Ach iedereen schat iedereen jonger. Doe ik ook. Gewoon omdat ik weet dat mensen dat fijn vinden.
Ik werd elf of twaalf geschat toen ik twintig was, ik kan me niet voorstellen dat ze dat toen zeiden omdat ze dachten dat dat vleiend was, want dat vind je dan helemaal niet. Geen idee hoe oud ik nu word geschat, dat komt niet heel vaak ter sprake.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Laatst bij de AH kwam iemand controleren of ik wel alcohol mocht kopen, ik schoot hardop in de lach.
lilalinda schreef:
14-01-2022 16:21
Laatst bij de AH kwam iemand controleren of ik wel alcohol mocht kopen, ik schoot hardop in de lach.
Maar dat kan ook zijn omdat je van achter lyceum en van voren museum bent ;) .
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-01-2022 16:23
Maar dat kan ook zijn omdat je van achter lyceum en van voren museum bent ;) .
Over jaloers zijn gesproken...
happyface97 schreef:
14-01-2022 16:23
Over jaloers zijn gesproken...
Welnee, is gewoon een grapje en heb ik bovendien zelf al een paar maal meegemaakt. Bij onze Appie staan de controleurs achter je namelijk. En ik weet dat Lilalinda slank is en een goed figuur heeft, en ze heeft volgens mij ook lang haar. En ik weet hoe oud ze ongeveer is, en zelfs als je hele goede genen hebt zie je er rond die leeftijd echt niet meer uit als een 18jarige.

Dus vandaar, een dolletje. Zou mij namelijk ook kunnen gebeuren.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-01-2022 16:27
Welnee, is gewoon een grapje en heb ik bovendien zelf al een paar maal meegemaakt. Bij onze Appie staan de controleurs achter je namelijk. En ik weet dat Lilalinda slank is en een goed figuur heeft, en ze heeft volgens mij ook lang haar. En ik weet hoe oud ze ongeveer is, en zelfs als je hele goede genen hebt zie je er rond die leeftijd echt niet meer uit als een 18jarige.

Dus vandaar, een dolletje. Zou mij namelijk ook kunnen gebeuren.
Gelukkig, ja in dit soort topics weet je het nooit. :-]
Susan schreef:
14-01-2022 16:19
Ik werd elf of twaalf geschat toen ik twintig was, ik kan me niet voorstellen dat ze dat toen zeiden omdat ze dachten dat dat vleiend was, want dat vind je dan helemaal niet. Geen idee hoe oud ik nu word geschat, dat komt niet heel vaak ter sprake.
Nee dat lijkt me ook niet. Is ook wel heel extreem. En nogal beledigend.
Annefleura schreef:
14-01-2022 16:17
Want jij denkt dat er regelmatig raadspelletjes worden gespeeld (hoe oud ben je; raad maar)? Onzin natuurlijk. Het gaat om meer 'indirecte' zaken. Vragen naar een studentenkaart, mensen die zeggen 'wacht maar tot je zelf 40 bent' ( terwijl je dat al ver voorbij bent), of verbaasd zijn als muziek uit jouw tijd uit de jaren '80 komt. Ik ontmoete een keer een klasgenoot uit de brugklas (35 jaar later), die vertelde dat ze eerst niet naar mij toe kwam omdat ze dacht 'dat kan haar niet zijn want ze moet nu veel ouder zijn'. Dat mensen denken dat je de stagair bent terwijl je ergens al lang en breed werkt. Zo complimemteus vind ik dat allemaal niet. En op een bepaalde leeftijd maakt het ook niet zoveel meer uit, of je nou 40 of 50 wordt geschat, voor een hoop mensen is beiden gewoon oud :)
Susan schreef:
14-01-2022 16:19

Ik vond dat soort dingen heel vervelend. Toen ik ging studeren dachten een aantal mensen dat ik vast een wonderkind was, zo jong al op de uni. Viel dat even tegen, haha.
Sarai- schreef:
14-01-2022 07:59
Men heeft het hier allemaal over: iedereen heeft wel wat moois en ik hou van al mijn vriendinnen ondanks hun piekhaar en dikke heupen. Maar daar ging de vraag helemaal niet over.
Ik irriteer me aan de zogenaamd politiek correcte antwoorden altijd als het over uiterlijk gaat. Als uiterlijk idd niet zo belangrijk zou zijn en iedereen wel wat moois heeft who cares dan wat ik of wie dan ook vindt.
Het gaat niet om wat iemand op micro niveau persoonlijk gezien wel of niet mooi vindt maar over een objectieve schoonheid en dat die tussen bepaalde leeftijden in piekt en wat het met je doet als je beste jaren achter je liggen.
Ik denk nog steeds dat als uiterlijke schoonheid nooit echt een grote rol in je leven heeft gespeeld dat het verlies daarvan ook minder impact op je zou hebben.

Zoals ik al zei: mijn uiterlijk is wel degelijk een groot deel van mijn leven (geweest) en dan ben ik niet meteen oppervlakkig (want hoezo mag je dat wel over iemand zeggen die 'knap' is en wiens uiterlijk in haar werkgerelateerde kringen vroeger nogal belangrijk was)
Er is zoveel kift onderling. En gek genoeg heb ik dat naar anderen nauwelijks.
Ik kan ontzettend genieten van schoonheid en ik ben ook amper jaloers op andermans schoonheid.
Ik heb er ook echt wel van genoten toen ik nog slank en knap en strak was.
Inmiddels is die tijd wel voorbij (ik heb al gepiekt) en heb ik werk waarin mijn uiterlijk totaal van ondergeschikt belang is. Ik ga totaal als plain jane door het leven tegenwoordig. En dat is ook prima.

Ik heb vriendinnen in alle soorten en maten waar uiterlijk geen rol speelt. Ik hoef ze niet te versieren of wat dan ook. Ze zijn wie ze zijn en ik waardeer ze om heel veel redenen en uiterlijk is daar niet 1 van.
Maar ik ben niet zo iemand die zegt omdat ze van haar vriendinnen houdt dat ze allemaal stuk voor stuk prachtig zijn. Ik hou van ze, dat is een feit maar als ik objectief naar ze kijk zijn ze echt niet allemaal knap en sommigen hebben zelfs niks objectief knapt. But who cares? Ik niet namelijk. Ik hou om heel andere redenen van ze en uiterlijk speelt daarbij totaal geen rol. Ik zie het niet eens.

En ja ik kom heel geregeld mensen tegen die ik oprecht lelijk vind. Natuurlijk zeg ik dat niet. Maar ik vind dat wel. Sommige mensen hebben gewoon echt achteraan gestaan. Daar kan je dan niks aan doen en lijkt me oprecht kut. En soms kom je met goede verzorging en een make-upje er nog niet. Maar ga dan niet lopen doen alsof iedereen wel iets moois heeft want ik zie het echt niet.
De eerste die me te binnen schiet is die Inge uit 'wat een stel'.
Zwerver of geen zwerver ik vind die vrouw echt afstotelijk. Die heeft echt helemaal niks moois vind ik.
Maar lekker boeiend wat ik vind toch?

En degene die zich aangesproken voelt in een topic als deze moet hier beter niet meer lezen. Het gaat namelijk niet over iemand persoonlijk hier. We kunnen elkaar niet zien en we kunnen hier zijn wie we willen wie we zijn. Het is on the end maar internet he?
Ik erger me aan dat je ‘ik irriteer me’ schrijft.
En in dit topic vind ik je overigens helemaal niet zo te genieten…
Voornu schreef:
14-01-2022 17:25
Want jij denkt dat er regelmatig raadspelletjes worden gespeeld (hoe oud ben je; raad maar)? Onzin natuurlijk. Het gaat om meer 'indirecte' zaken. Vragen naar een studentenkaart, mensen die zeggen 'wacht maar tot je zelf 40 bent' ( terwijl je dat al ver voorbij bent), of verbaasd zijn als muziek uit jouw tijd uit de jaren '80 komt. Ik ontmoete een keer een klasgenoot uit de brugklas (35 jaar later), die vertelde dat ze eerst niet naar mij toe kwam omdat ze dacht 'dat kan haar niet zijn want ze moet nu veel ouder zijn'. Dat mensen denken dat je de stagair bent terwijl je ergens al lang en breed werkt. Zo complimemteus vind ik dat allemaal niet. En op een bepaalde leeftijd maakt het ook niet zoveel meer uit, of je nou 40 of 50 wordt geschat, voor een hoop mensen is beiden gewoon oud :)
Exact. Het komt vaker ter sprake dan je denkt. Inderdaad die vraag naar een studentenkaart, omdat je dan korting kunt krijgen, terwijl je bijna 40 bent. Of een nieuwe collega van je eigen leeftijd die naar je opleiding vragen en of je al op kamers woont. Of dat je iets vertelt over je kind en dan steevast de opmerking krijgt dat je wel erg jong moet zijn geweest bij de geboorte van je kind en of misschien een tienermoeder was.
Voornu schreef:
Oh, ik heb dat bij mijn nevenfunctie. Daar werkt een vrouw (hoger in functie) waar ik echt heel erg goed mee op kan schieten en die eind 50 is. Maar die zegt dus steeds dingen tegen mij als "ja, daar kan jij je nog niks bij voorstellen" of "ja, dat is in jouw ogen natuurlijk ontzettend oud" of "ja, zo ging dat in onze tijd" waardoor ik inmiddels begrijp dat zij kennelijk denkt dat ik veel jonger ben dan ik in werkelijkheid ben. En ik vind het ook zo ongemakkelijk om haar te corrigeren dus dan lach ik altijd maar een beetje schaapachtig of doe net alsof ik het niet hoor. Echt heel awkward elke keer.
Am Yisrael Chai!
Voornu schreef:
Nou nee hoor. Ik weet dat mensen anderen inderdaad graag een goed gevoel geven. Het is in ieder geval meestal positief en goed bedoeld. Net als in jouw voorbeelden. Ik kan daar zelf ook van genieten. Al neem ik het natuurlijk wel met een korreltje zout.
fashionvictim schreef:
14-01-2022 17:43
Oh, ik heb dat bij mijn nevenfunctie. Daar werkt een vrouw (hoger in functie) waar ik echt heel erg goed mee op kan schieten en die eind 50 is. Maar die zegt dus steeds dingen tegen mij als "ja, daar kan jij je nog niks bij voorstellen" of "ja, dat is in jouw ogen natuurlijk ontzettend oud" of "ja, zo ging dat in onze tijd" waardoor ik inmiddels begrijp dat zij kennelijk denkt dat ik veel jonger ben dan ik in werkelijkheid ben. En ik vind het ook zo ongemakkelijk om haar te corrigeren dus dan lach ik altijd maar een beetje schaapachtig of doe net alsof ik het niet hoor. Echt heel awkward elke keer.
Ja precies, het is vaak heel ongemakkelijk.
Mevrouw75 schreef:
13-01-2022 07:46
Je moet dan wel, en dat is even een flinke realisatie, met iets anders aan de slag.

Ik was altijd die leuke knappe jonge juf (best lang trouwens) waar de jongens verliefd op werden. Dat heeft effect op de wisselwerking in de klas en opeens was die wisselwerking er niet meer en liep het gewoon niet zo lekker meer. Ik heb in die tijd echt hele andere bronnen in mijzelf moeten onderzoeken om op een andere manier voor de klas te staan. Niet dat ik expres bevallig liep te zijn, trouwens, maar dat leerlingen het wel leuk vinden in mijn lessen was niet omdat ik zoveel van mijn vak weet (wat ik wél doe) maar omdat er aan uiterlijk en uitstraling iets aangenaams was. Toen dat veranderde werd ik niet van de een op de andere dag om mijn kennis bewonderd. Ik heb dus echt bewust moeten leren anderen aspecten van mij naar voren te brengen.
Ik wou hier nog op reageren omdat ik dit zo'n herkenbare post vond. Ik ben dan weliswaar geen juf maar ik had ook altijd zo'n soort status in mijn werk. En net als jij heeft het me best wel wat moeite gekost (en doet het dat soms nog steeds) om in die andere dynamiek ook te excelleren.
Daarom zei ik eerder ook al dat ik het echt niet eens ben met de mensen die zeggen dat uiterlijk onbelangrijk is of ondergeschikt aan je talenten. In mijn beleving is het altijd een wisselwerking geweest, precies als jij ook schrijft.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven