familie

01-06-2009 17:41 258 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan nergens terecht met mijn verhaal, vandaar dat ik er een topic over open.

ik ben geadopteerd, ik heb meerdere malen geprobeerd te zoeken, helaas werd dit niet in behandeling genomen ivm te weinig info/politieke situatie v/h land.

Een aantal jaren geleden heb ik het contact verbroken met het adoptiegezin waarin ik opgegroeid ben. Het was voor mij niet meer haalbaar om contact te hebben.

Ik mis het hebben van een familie, waar je op terug kunt vallen, waarbij je warmte, liefde & geborgenheid kunt vinden. Ik heb het hier erg moeilijk mee, dit is elke keer weer wat mij "nekt" en depressief maakt.

Ik heb weinig sociale contacten en de contacten die ik heb zijn "druk" met hun eigen leven. Ik snap dit ook wel, maar voel me er vaak wel verontwaardigd/boos over. Dat dit onterecht is weet ik ook. Ik voel me zo weinig waard, ben ik niet de moeite waard om regelmatig wat leuks mee te doen?

Ook voel ik me niet verbonden met mensen, ik zou heel graag hechte vriendschappen willen, maar het lukt me niet om dit voor elkaar te krijgen. Over het algemeen ben ik een luisteraar, vrienden vertellen en ik luister. Als het dan al een keer over mij gaat, draait het gesprek al gauw weer hun kant op en vind ik het moeilijk om weer over mezelf te beginnen. Het is niet mijn bedoeling dat het overkomt alsof ik hun de schuld geef, ik heb zelf ook mijn aandeel, ik vind het moeilijk om het over mezelf te hebben, dus ik draai ook vaak genoeg het gesprek weer om.

Al het bovenstaande maakt dat ik me erg eenzaam voel. Ik ben ook wel bezig om op zoek te gaan naar meer contacten, maar ik denk niet dat dit de gehele oplossing is, volgens mij zit die eenzaamheid in mij. Feit blijft dat ik geen familie heb.

Alle adviezen/tips/reacties die ik op de laatste zin krijg vind ik moelijk (reacties zoals "familie is ook niet alles" "er zijn meer mensen die geen familie hebben") ik krijg daardoor het gevoel dat ik MOET relativeren, maar waarom? Ik weet dat soort dingen wel, ik weet dat er meer mensen zijn die geen familie hebben/het contact met familie hebben verbroken. Ik weet helaas maar al te goed dat het niet alles is om een (adoptie)familie te hebben!

Ik hoop vaak dat iemand me alsnog komt halen en dat ik vanaf nu bij dat gezin hoor. Dat ik bij iemand op schoot kan kruipen om uit te huilen, veilig onder iemand zijn armen. Ik baal ervan dat ik al te oud ben om alsnog in een pleeggezin geplaats te worden. Ik schaam me voor deze gevoelens, maar ik heb het zo nodig. Ik voel me net een kind van 5 wat om liefde & verzorging schreeuwt. Maar ik ben een volwassen vrouw, deze gedachten/gevoelens mogen geen plaats meer hebben in mijn hoofd/hart.

Ik heb altijd gedacht als ik mijn ouders vind, dan word alles beter, dan heeft het leven zin, maar dit breekt me ook op, het heeft me niks gebracht! Laatst zei iemand nog tegen me dat ik moet blijven vechten om mijn biologische ouders te vinden. Maar ik wil niet meer vechten, ik wil niet meer hopen dat ik mijn ouders vind, ik wil niet meer hopen dat het leven dan beter word, ik wil er vanaf, van het doet me onbeschrijfelijk veel pijn.

Maar dan is er niks meer, een leeg, zwart gat, vol met eenzaamheid & angst, dat ik altijd alleen blijf, dat het niet gaat lukken om een gelukkig leven te kunnen leiden.

Ik wil niet meer "overleven" ik wil leven. Ik wil kunnen genieten van kleine dingen, een leuk sociaal leven, huisje, boompje, beestje, kortom de zin van het leven inzien, maar het lukt me niet. Zelfs op een dag als vandaag, met dit mooie weer, is de wereld voor mij "donker"

Ik vind dat de hulpverlening tekort schiet om me hier bij te helpen, zij weten het ook niet, ik krijg alleen maar te horen dat ik het moet accepteren en dat ik het hier mee moet doen. En daar sta je dan met legen handen, want hoe moet ik verder, ik heb handvaten nodig, maar die krijg ik niet aangereikt.

Zijn er meer mensen die het contact met hun familie verbroken hebben, of in een zelfde situatie zitten als ik?

hoe gaat jij met dit gemis om?, wat ervaar jij wel/niet als steunend/helpend. waar loop je tegen aan? word dit gevoel minder, of is dit een blijvend iets?
jane het is een chicklit oftewel verstand op nul. maar hoe lang zal ik gaan lezen, wat is wijs eerst maar eens 5 minuten of 10, heb je tips.

dat is misschien iets voor de toekomst, maar voor nu nog niet.
potver wist mijn kat net wat ik heb getypt.

Hai New styl,

Geeft jezelf desnoods voor elke gelezen minuut een punt of schouderklopje. Of voor de dingen die je ervoor doet: Bv voor kop thee zetten, ervoor gaan zitten en boek openslaan, 1 paragraaf lezen, 1 bladzijde lezen. Stel jezelf een doeltje en geeft jezelf een dikke schouderklop als het lukt. Doeltje bereikt, weer even ontspannen en volgende doeltje bv 1,5 blz lezen. Wat voor jou het beste werkt. Begin klein en haalbaar.

Doelen kan je stellen in tijd of afstand, dat laatste is makkelijker denk ik. Als je hiervoor jezelf een uur of twee gunt dan (hoef je niet vol te maken) hou je tijd genoeg over om dingen te doen die verder nodig zijn.

Hoop dat het duidelijk is, het is wat laat aan het worden dus enige warrigheid moet je me maar niet kwalijk nemen.

Groetjes Jane
jane, die tip over de afstand vind ik wel een goed idee! ik denk dat ik de tijd ga verdelen over de gehele dag, afhankelijk van wat ik die dag moet.

en een kopje thee erbij is ook fijn, het is duidelijk hoor wat je verteld, helemaal niet warrig!
thanks en welterusten en succes morgen
dank je wel! jij heel erg bedankt voor je reacties van vandaag, erg lief! de emoticons werken niet dus knuffel.

jij ook slaap lekker!
Goedemorgen!!

Fijn Newstylista dat je herkent wat ik schrijf, toen ik je Op las dacht ik: dat had ik net zo goed zelf kunnen schrijven.

Ik heb een tijdje begeleiding gehad van een maatschappelijk werkster en een sessie gehad bij een psychologe, maar ik kan voor mij niet zeggen dat het werkte, ik heb namelijk Hbo-v gedaan en ik herkende alle 'gesprekstechnieken' vanuit de opleiding dus ik stond er niet zo voor open.

Wel heeft het me geholpen om veel van mijn gevoel op te schrijven, en dat heel vaak over te lezen.
Goedemorgen allemaal!

Ns, ik heb je knuffel met twee handen aangegrepen en je krijgt er eentje terug. Ik hoop dat je er een prettig dagje van kunt maken. Als het boek niet zo lukt, zoek lekker een plekje waar je met je hoofd in de zon zit en neem de warmte in je op. Dat doet je misschien goed en is daarom heel nuttig!
Goedemiddag NewStylista,

Hoest gegaan vandaag. Was je boek leuk?

Groetjes Jane
@indonees, zou je wel weer therapie willen of sta je er nog steeds niet voor open?

@zoe & jane: qua lezen is het niet gelukt, ik heb gisteren & vandaag een erg drukke dag gehad. vandaar ook mijn late reactie.

hoe is het met jullie?
Hey!

Ik heb momenteel geen behoefte aan therapie. Als ik me verdrietig voel, dan huil ik gewoon, als ik mijn verhaal kwijt moet, dan schrijf ik t op. Ik heb kinderen en die zorgen ook voor blijdschap en afleiding. Toen ik nog geen kinderen had heeft het me veel geholpen om te schilderen, niet dat ik kunstzinnig ben, maar mijn gevoel uiten op doek hielp ook veel.
waarom heb je geen behoefte aan therapie, omdat je denkt dat het niet werkt?

fijn dat je op andere manieren afleiding hebt.
Ik wil geen therapie omdat ik er dan te bewust mee bezig ben. Dan heb ik er na een paar gesprekken geen zin meer in en haak ik af, dan sta ik ook niet meer open voor gesprekken. Vandaar dat ik afleiding zoek met andere dingen. Volgens mij ben ik een beetje een complex iemand
ik kan me dat wel voorstellen hoor. je moet doen wat voor jou het beste is. er zijn wel meerdere mensen complex hoor
hoi Newstylista,

Hier alles kits, net flamencogedanst en frietje gegeten...burps.En met jou?

groet Jane
hey jane, flamencodansen, wat leuk! doe je dat al lang? met mij gaat het.

iok vraag me alleen iets af, ik heb het idee, dat de meeste mensen hier, die geen familie hebben, toch een leuke relatie/kinderen hebben. als ze dat vertellen merk ik dat ik daardoor een beetje "verlamd" raak en over ga in de automatische piloot, zo van wat fijn voor je! ik vraag me af of ik het echt wel fijn vind voor die ander (wat klinkt dat stom!)
Hoi Newstylista,

Hoe voel je je? Ik heb een min dagje. Ik ben de laatste tijd zo moe en dan zakt ook de moed me een beetje in de schoenen. Ik weet dat ik beter iets kan gaan doen (van het lijstje van Jane misschien) maar ik heb sterk de neiging om te blijven hangen. Ben alleen bang om teveel weg te zakken...

merk ik dat ik daardoor een beetje "verlamd" raak en over ga in de automatische piloot, zo van wat fijn voor je! ik vraag me af of ik het echt wel fijn vind voor die ander (wat klinkt dat stom!)

Dat klinkt helemaal niet stom, maar herkenbaar. Verlamd, dan denk ik dat er iets is wat je tegenhoudt. Als je (van jezelf of van een ander) niet mag voelen wat je voelt, houd je dat (onbewust) tegen en kun je je in plaats daarvan verlamd voelen. Als ik jou zo lees, dan weet je dat eigenlijk al wel. Jij mag van jezelf niet jaloers zijn, ook al heb je daar soms alle reden toe. Daarmee wil ik niet zeggen dat je maar de hele dag een potje jaloers moet gaan wezen, of dat dat altijd helemaal terecht is, maar zou het ook kunnen helpen jezelf af en toe toe te staan om dit gevoel te hebben? Het is namelijk ook kut, wat jou allemaal is overkomen. Het is ook heel wat, en jij verdient die ellende niet, niet meer dan een ander. Volgens mij mag je dat best wel eens oneerlijk vinden. Daar doe je een ander toch geen kwaad mee?

Klopt dit zo'n beetje, wat hierboven staat? Ik wil niet voor jou dingen invullen, hoor. Ik ben wel benieuwd of er iets in zit, of dat het anders ligt. In elk geval komt dit in me op naar aanleiding van wat je schrijft. Vind je het prettig als ik zo mee denk? Als het irritant is, hoor ik het ook graag...

Knuffel!
Hoe Zoe,

ik weet niet zo goed hoe ik mij voel vandaag. Is dat iets van de laatste tijd dat je zo moe bent?

Klopt idd, ik mag van mijzelf niet jaloers zijn, maar toch ben ik het, en ook niet een klein beetje, maar heel erg. Ik wil dat ook niet laten merken aan anderen. 9 van de 10 keer is het echt oprecht hoor dat ik het fijn vind voor die ander, maar die 1 keer dan weer niet, dan is het zo confronterend, dan word er ik er verdrietig van en voel ik mij nog eenzamer. ga ik twijfelen aan mijzelf. hoe kan het toch dat ik dat niet heb, dan moet er wel iets mis zijn met mij.

ik had niet verwacht dat ik dit op een forum ook zou tegen komen. ik kan er dus niet om heen om geconfronteerd te worden met mijn gemis/eenzaamheid en dat doet pijn.

Dat maakt dat ik mij wil opsluiten in mijn huis, en niets of niemand wil zien
Hey Newstylista, dat gevoel mag je best hebben hoor, en je hoeft ook niet te zeggen dat je het fijn voor me vindt terwijl je dat eigenlijk niet zo vindt.

Ik kan je ook zeggen, dat ondanks dat ik kinderen heb en een man, het gemis van eigen familie erg groot is, dat gevoel gaat nooit weg.
He Newstylista

Er is helemaal niks mis met je.

Dat het zo verkeerd is gelopen met je adoptie-ouders ligt toch niet aan jou, jij bent in die situatie terecht gekomen, dat heb je niet zelf gecreëerd. En de nasleep, daar zit jij nu mee te worstelen, dat is gewoon oneerlijk en daar mag je ook boos om zijn.
Hoi Newstylista,

Weet je ik vind het heel logisch dat je iemand benijd die iets heeft wat jij niet hebt. Bedenk dan wel als diegene een vergelijkbare achtergrond heeft als jij dat het voor jou dus ook mogelijk is. Als Indonees het kan kan jij het ook.

Waarom zou je eigenlijk blij zijn voor anderen. We worden zo opgevoed met lief en aardig zijn voor anderen (als je vrouw bent). Volgens mij is het handiger om blij voor jezelf te zijn dat je dingen wel hebt al is het maar centrale verwarming, lekker eten en een computer. Met dat laatste ben ik heel blij want dan kan ik lekker forummen zoals nu. (Met dat eerste ook trouwens want ik ben een koukleum)

Familie hebben, ik heb ze wel maar sommigen kan ik missen als kiespijn. Kijk eens bij Kopp kinderen (website) beter geen ouder dan zo'n ouder denk ik dan.

Ben net terug van runningtherapie....zonder therapeut en het hoosde maar toch gelopen (tja wat moet je ook als je midden in het bos staat) en ik voel me nu kiplekker. Kan Runningtherapie zeer aanbevelen.

Groetjes en tot forum's

Jane
@indonees, het klinkt zo ongelofelijk naar, die jaloezie & afgunst, ik vind dat heel erg van meijzelf dat ik dit zo denk/voel. Het is echt niet persoonlijk, als ik heel eerlijk ben, heb ik naar iedereen toe, die dingen heeft die ik graag zou willen en dan gaat het echt niet alleen om familie. Maar wat zeg je dan, dan valt er voor mij eigenlijk nis te zeggen op zo'n moment.

ik vind het enorm kut dat ik hier mee moet worstelen, ik vind het niet eerlijk. volgens mij is dit ook weer iets wat met acceptatie te maken heeft, maar dat lukt mij niet.

daar ben ik mij van bewust hoor dat het absoluut niet zaligmakend is een gezin.

@Jane, ik vraag me af, waar ik dan blij mee moet zijn. even afgezien van daklozen, heeft iedereen een huis en CV, daar voel ik mij niet minder eenzaam door.

ik vraag me af of dit wel zo is, is het niet gewoon een kwestie van geluk hebben?

Hebben jou ouders een psychische stoornis? voor mij gaat deze gedachte echt niet op!

ik heb op google even gezocht naar runningtherapie, misschien iets voor later.
Hai Newstylista,

Tja eenzaamheid is ook een k*gevoel en heeft weinig met een cv te maken. Zou wensen dat ik het voor je verminderen kon.

Geluk is voor iedereen denk ik en na moeilijke tijden komen ook betere tijden. Als jij therapie krijgt dan wordt je gelukkiger en je krijgt heus wel een relatie. Alles is mogelijk, nu zie je het misschien niet maar jij hebt net zoveel kans op een leuke relatie als heel veel anderen (ook die hier rondforummen).

Mijn moeder heeft een psychisch stoornis (manisch-depressief) en mijn vader is overleden. Voelde bij hun best eenzaam en geen knuffels.... Maar goed dat doet niks af natuurlijk aan jouw verhaal.

Veel sterkte en

Jane
ik voel mij zo machteloos, het is moeilijk om dan nog positief te blijven.

ik voel me gelijk weer een kutwijf, jou situatie is natuurlijk ook erg! kan mij voorstellen dat dit eenzaam voor je is geweest.

wat ik bedoelde te zeggen is dat ik daar alles wel van weet, een ouder die psychische klachten heeft. het had zo anders moeten zijn en dat is wrang. eerst afgestaan ter adoptie in de hoop op een betere toekomst. en vervolgens kom je in een gezin, waarbij alles mis gaat
En ik maar denken dat het beter was geweest als ik was afgestaan . Balen zeg dat het zo mis gelopen is. Volwassenen bakken er met kinderen soms echt niks van.

Hoe oud was je toen je geadopteerd werd?

Je bent een prima mens hoor. Jij zit nu in een rotsituatie/-gevoel.

Dat van mij raakt steeds meer op de achtergrond. Gewoon wat serotonine produceren komt het vanzelf goed;).

Jane
ik was 1 toen ik geadopteerd werd. slik je medicatie om het tekort aan serotonine aan te vullen? of is het een combinatie van de hulp die je krijgt waardoor het meer op de achtergrond raakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven