Hoe kom ik te weten wat ik wil?
dinsdag 25 januari 2022 om 21:41
Wat wil ik nou?
Ik heb een universitaire studie afgerond en ben inmiddels lekker aan mijn carrière aan het bouwen. Mijn overstap naar mijn huidige werkgever 3 jaar terug heeft me al geboden wat ik ervan verwacht had, namelijk de deur openen naar een leidinggevende positie.
Die leidinggevende positie vind ik leuk, de meeste mensen zijn ok, de meeste projecten zijn uitdagend en de benodigde apparatuur het nieuwste van het nieuwste.
Mijn salaris ligt 30% onder het gemiddelde dat ik voor een zelfde functie bij de buren kan krijgen. Opleidings budget is tenenkrommend laag en secundaire arbeidsvoorwaarden nihil.
Met mijn leidinggevende kon ik het super goed vinden. Ze was mijn mentor en ik kon echt met alles bij haar terecht. Met haar boven me zou ik het tot haar pensioen (nog 2jaar) wel uithouden. Helaas is ze door omstandigheden recentelijk mijn leidinggevende niet meer. Haar vervanger (=haar baas) is een wolf in schaapskleren en ik vertrouw 'm voor geen meter. Wellicht moet ik 't een kans geven, maar het is zeker dat hij niet mijn leidinggevende blijft maar er weer iemand tussen komt.
Inmiddels ben ik rustig aan het rondkijken. Ik ben gevraagd om te solliciteren bij een bedrijf op dezelfde functie als ik nu heb maar net iets meer verantwoordelijkheid. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden dus die 30% meer en beter. Alleen wel op 45 min met de auto tegenover nu 15 min fietsen.
Grootste voordeel is dus de financiële waardering, weer een stap omhoog, grootste nadeel de reistijd, en nog meer verantwoordelijkheid...
Ik heb een gezin, ik wil sporten, ik wil een sociaal leven, maar ook een leuke uitdagende baan.
Wanneer is het genoeg? Wanneer kan ik beter blijven zitten, de omstandigheden accepteren an niet alleen maar meer en hogerop willen? Wanneer is het wel de juiste beslissing om echt verder te gaan kijken. Hoe weet je dat 't een goede beslissing is? Wat wil ik nou?
Iemand tips/tricks/antwoorden /ervaringen die ze willen delen?
Ieder stukje hulp wordt gewaardeerd.
Ik heb een universitaire studie afgerond en ben inmiddels lekker aan mijn carrière aan het bouwen. Mijn overstap naar mijn huidige werkgever 3 jaar terug heeft me al geboden wat ik ervan verwacht had, namelijk de deur openen naar een leidinggevende positie.
Die leidinggevende positie vind ik leuk, de meeste mensen zijn ok, de meeste projecten zijn uitdagend en de benodigde apparatuur het nieuwste van het nieuwste.
Mijn salaris ligt 30% onder het gemiddelde dat ik voor een zelfde functie bij de buren kan krijgen. Opleidings budget is tenenkrommend laag en secundaire arbeidsvoorwaarden nihil.
Met mijn leidinggevende kon ik het super goed vinden. Ze was mijn mentor en ik kon echt met alles bij haar terecht. Met haar boven me zou ik het tot haar pensioen (nog 2jaar) wel uithouden. Helaas is ze door omstandigheden recentelijk mijn leidinggevende niet meer. Haar vervanger (=haar baas) is een wolf in schaapskleren en ik vertrouw 'm voor geen meter. Wellicht moet ik 't een kans geven, maar het is zeker dat hij niet mijn leidinggevende blijft maar er weer iemand tussen komt.
Inmiddels ben ik rustig aan het rondkijken. Ik ben gevraagd om te solliciteren bij een bedrijf op dezelfde functie als ik nu heb maar net iets meer verantwoordelijkheid. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden dus die 30% meer en beter. Alleen wel op 45 min met de auto tegenover nu 15 min fietsen.
Grootste voordeel is dus de financiële waardering, weer een stap omhoog, grootste nadeel de reistijd, en nog meer verantwoordelijkheid...
Ik heb een gezin, ik wil sporten, ik wil een sociaal leven, maar ook een leuke uitdagende baan.
Wanneer is het genoeg? Wanneer kan ik beter blijven zitten, de omstandigheden accepteren an niet alleen maar meer en hogerop willen? Wanneer is het wel de juiste beslissing om echt verder te gaan kijken. Hoe weet je dat 't een goede beslissing is? Wat wil ik nou?
Iemand tips/tricks/antwoorden /ervaringen die ze willen delen?
Ieder stukje hulp wordt gewaardeerd.
woensdag 26 januari 2022 om 10:28
Wat ik wel eens doe:
- voordelen en nadelen opschrijven
- een gewicht toekennen aan ieder voordeel/nadeel
- het totaal uitrekenen
- als ik het niet eens ben met de uitkomt, verander ik de gewichten.
Zo ontdek ik wat ik echt belangrijk vind.
- voordelen en nadelen opschrijven
- een gewicht toekennen aan ieder voordeel/nadeel
- het totaal uitrekenen
- als ik het niet eens ben met de uitkomt, verander ik de gewichten.
Zo ontdek ik wat ik echt belangrijk vind.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
woensdag 26 januari 2022 om 10:29
Verder klinkt dit als het juiste moment om over te stappen:
- jouw leuke leidinggevende is weg
- je bent gevraagd
Maar de reistijd is per dag een uur meer, en fietsen is natuurlijk leuker.
- jouw leuke leidinggevende is weg
- je bent gevraagd
Maar de reistijd is per dag een uur meer, en fietsen is natuurlijk leuker.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
woensdag 26 januari 2022 om 10:35
Het schijnt mij toe dat het neerkomt op kiezen tussen 90 minuten per dag in de auto zitten of een wolf in schaapskleren.
Ik zou voor de wolf kiezen, wat je zo schrijft kun jij die wolf wel aan en wie weet komt baan nummer drie aanwaaien.
Succes met kiezen.
Ik zou voor de wolf kiezen, wat je zo schrijft kun jij die wolf wel aan en wie weet komt baan nummer drie aanwaaien.
Succes met kiezen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
woensdag 26 januari 2022 om 10:37
Dat is geen optie in deze baan. Het is in een cruciaal beroep. Minimaal 4dagen en on site.
woensdag 26 januari 2022 om 10:42
Minstens 32 uur on site vanwege het cruciale beroep. Klopt dat ik het ingecalculeerd had. Ik had nog veel kunnen leren in die 2 jaar. Kan nu nog wel, maar minder goed omdat de klik er met de wolf in schaapskleren (nog?) niet is.elein schreef: ↑26-01-2022 09:26Dit. En je bent gevraagd om te solliciteren. Je kan dus best zelf ook wat wensen/ eisen op tafel leggen. 2 dagen thuis, 2 dagen daar als jat wat werk betreft kan, of geen 9-5, maar 10-16 en dan op andere momenten wat administratie/leeswerk thuis tussendoor? Of gewoon wat minder uren?
Ik dacht altijd dat ik omhoog, omhoog, omhoog wilde, en ben er een paar jaar achtergekomen dat ik gewoon zo opgegroeid ben, maar eigenlijk vanaf een bepaalde hoogte vooral in de breedte dingen wil doen. Meer afwisselend. Maar in jouw geval klinkt het alsof dat bij je huidige baan er ook niet zo in zit. En weten dat je voor hetzelfde werk minder loon krijgt gaat ook aan je vreten op enig moment. Het klinkt ook alsof je al ingecalculeerd had dat je over 2 jaar het wel gezien zou hebben, als je leidinggevende met pensioen ging, maar dat moment komt net even eerder.
IK zou gewoon bij die andere baan solliciteren, en als het toch niet bevalt zoek je toch gewoon weer verder?
Ik heb net het 2e gesprek ingepland gekregen. Praten kan altijd. Al is het alleen maar om weer eens een gesprek te oefenen.
woensdag 26 januari 2022 om 14:52
Gewoon doen. Het is niet voor de rest van je leven. Zie het als een constructieve tussenstap. Hier ervaring opdoen, aan je cv werken, salaris opbouwen. Daarna weer verder stappen in iets wat weer een stap voorwaarts is. Je klinkt ambitieus.
Of bedenken dat je graag meer tijd wilt met je kinderen, sporten, hobby's, en je baan plannen in de tijd die je overhoudt. Daar is niks mis mee, maar is wel een keuze die iets betekent voor je carrière en salaris.
Of bedenken dat je graag meer tijd wilt met je kinderen, sporten, hobby's, en je baan plannen in de tijd die je overhoudt. Daar is niks mis mee, maar is wel een keuze die iets betekent voor je carrière en salaris.
woensdag 26 januari 2022 om 15:21
Dit is ook een goed punt. Je volgende sollicitatie (als het niet bevalt) zal zijn vanuit een functie met een hoger salaris en meer verantwoordelijkheid.
En in 40 minuten kan je een hoop leuke podcasts luisteren trouwens.
woensdag 26 januari 2022 om 15:46
ldp schreef: ↑26-01-2022 14:52Gewoon doen. Het is niet voor de rest van je leven. Zie het als een constructieve tussenstap. Hier ervaring opdoen, aan je cv werken, salaris opbouwen. Daarna weer verder stappen in iets wat weer een stap voorwaarts is. Je klinkt ambitieus.
Dit zijn inderdaad precies de 2 uiterste van opties waar ik uit kan kiezen en daar ben ik dus nog niet uit.
Mijn huidige werk was bedoeld als tussenstap. Inmiddels bijna 3 jaar in dienst tegen de tijd dat mijn opzegtermijn over is dus dat is prima. Nog zo'n tussen stap is wellicht niet handig omdat ik dan als hopper gezien kan worden.
Ik ben ook zeker ambitieus, maar niet ten koste van alles. Maar waar de grens nu ligt vind ik lastig te bepalen.
woensdag 26 januari 2022 om 16:55
Ik ga maar twee dagen in de week naar kantoor, dus op die manier is het goed te combineren. De overige twee dagen werk ik thuis. Een uitkomst! Ik weet niet of ik deze baan anders aangenomen had. Maar nu heb ik overal genoeg tijd voor.
woensdag 26 januari 2022 om 21:20
Maar 'men' weet nu niet dat ik minder salaris verdien. Ik weet dat ik niet markt conform zit. Dus bij een mogelijk nieuwe functie zal ik vanuit dat marktconforme salaris gaan onderhandelen, niet vanuit wat ik nu heb.
Wat betreft verantwoordelijk heb je wel een punt, maar ik heb ook weer niet de ambitie om CEO te worden.
woensdag 26 januari 2022 om 21:36
Vind jij het in andere situaties ook moeilijk om besluiten te nemen?
Of speelt het vooral nu, omdat je nog niet voor jezelf helder hebt wat je wil en waar je goed aan doet?
Als het tweede het geval is, dan zou ik het niet doen. Ik heb eerder ook zo zitten draaikonten. Afwegen, redenen voor en tegen bedenken. Er zijn echter ook banen, waar je dit helemaal niet voor hoeft te doen. Dat je zo enthousiast bent, dat de eventuele nadelen in het niets vallen. Het is alleen even zoeken (vooral wachten) waar jij op ‘aan’ gaat. Maar als DE functie voorbij komt, dan weet je het meteen. Echt.
Je hebt nu een luxe positie. Stabiliteit, en banen op het oprapen. Ik zou daar gebruik van maken.
(Praktisch: ik zou een email alert op Indeed aanzetten voor een aantal zoektermen die jij belangrijk vindt. Verder hoef je alleen maar je mailbox in de gaten te houden).
Of speelt het vooral nu, omdat je nog niet voor jezelf helder hebt wat je wil en waar je goed aan doet?
Als het tweede het geval is, dan zou ik het niet doen. Ik heb eerder ook zo zitten draaikonten. Afwegen, redenen voor en tegen bedenken. Er zijn echter ook banen, waar je dit helemaal niet voor hoeft te doen. Dat je zo enthousiast bent, dat de eventuele nadelen in het niets vallen. Het is alleen even zoeken (vooral wachten) waar jij op ‘aan’ gaat. Maar als DE functie voorbij komt, dan weet je het meteen. Echt.
Je hebt nu een luxe positie. Stabiliteit, en banen op het oprapen. Ik zou daar gebruik van maken.
(Praktisch: ik zou een email alert op Indeed aanzetten voor een aantal zoektermen die jij belangrijk vindt. Verder hoef je alleen maar je mailbox in de gaten te houden).
woensdag 26 januari 2022 om 21:38
Werken voor een wolf in schaapskleren kleren is energie zuigend, en killing voor je leercurve.
Ik zou er voor gaan. Kan je partner wat minder werken? Kom je echt in de problemen met de kinderen?
Samen met mijn 3 ambitieuze vriendinnen hebben we dit boek:
Nice Girls Don't Get The Corner Office : Unconscious Mistakes Women Make That Sabotage Their Careers
Bij dit soort problemen zou ik hem vragen, en eens met hen brainstormen. Overigens hoef je er helemaal geen onaardige vrouw voor te worden. De titel is iets misleiden. Wat je wel moet doen is een beetje lef. Mannen denken, dit kan ik wel. Vrouwen denken, kan ik dit wel? En thuis dan?
Uitgangspunt moet denk ik altijd zijn: waarom niet? Voor de leukste baan. Waarom wel? Meer groei, salaris, waardering is duidelijk.
Waarom niet? Reis afstand onder een uur is te doen. Loopt het thuis in de soep, hoe kan dat opgelost? Ben jij de enige oplossing? Sporten? Wat kan er wel?
Ik zou in ieder geval niet nu op de rem gaan voor problemen die er niet eens zijn. Weet je wat pas energie geeft? Leuk baan. Nu en in de toekomst. Vooral niet stil blijven zitten als je aan je water voelt dat je leidinggevende gekloot gaat geven op een onprettige manier. En het is ook helemaal niet erg om over een jaar te denken: ik kijk verder. Je tekent niet voor het leven.
Ik zou er voor gaan. Kan je partner wat minder werken? Kom je echt in de problemen met de kinderen?
Nice Girls Don't Get The Corner Office : Unconscious Mistakes Women Make That Sabotage Their Careers
Bij dit soort problemen zou ik hem vragen, en eens met hen brainstormen. Overigens hoef je er helemaal geen onaardige vrouw voor te worden. De titel is iets misleiden. Wat je wel moet doen is een beetje lef. Mannen denken, dit kan ik wel. Vrouwen denken, kan ik dit wel? En thuis dan?
Uitgangspunt moet denk ik altijd zijn: waarom niet? Voor de leukste baan. Waarom wel? Meer groei, salaris, waardering is duidelijk.
Waarom niet? Reis afstand onder een uur is te doen. Loopt het thuis in de soep, hoe kan dat opgelost? Ben jij de enige oplossing? Sporten? Wat kan er wel?
Ik zou in ieder geval niet nu op de rem gaan voor problemen die er niet eens zijn. Weet je wat pas energie geeft? Leuk baan. Nu en in de toekomst. Vooral niet stil blijven zitten als je aan je water voelt dat je leidinggevende gekloot gaat geven op een onprettige manier. En het is ook helemaal niet erg om over een jaar te denken: ik kijk verder. Je tekent niet voor het leven.
woensdag 26 januari 2022 om 22:01
Dit laatste heb ik gedaan. Binnen 2 weken mijn huidige kans in de schoot geworpen gekregen. Dus je hebt idd gelijk. Ik zit in een luxe positie.Betty schreef: ↑26-01-2022 21:36Vind jij het in andere situaties ook moeilijk om besluiten te nemen?
Dit laatste vooral. Wetende dat er op fiets afstand nog 10 mogelijke bedrijven zijn waar ik dezelfde functie met goede arbeidsvoorwaarden kan doen. Maar nu geen vacatures zijn.
woensdag 26 januari 2022 om 22:04
Dank je voor de concreetheid. Je hebt gelijk. Ik zal het boek eens raadplegen. Fijne tips!Siebje schreef: ↑26-01-2022 21:38Werken voor een wolf in schaapskleren kleren is energie zuigend, en killing voor je leercurve.

woensdag 26 januari 2022 om 22:04
Het hangt ervan af hoe erg die wolf is, maar dat weet je nog niet.
Ik zou 1 uur per dag extra in de auto echt vreselijk vinden en dat alleen doen als het inhoudelijk de baan van m’n leven was. En zeker niet voor alleen maar meer geld, als je al genoeg hebt.
Wat is belangrijk in je leven? Tijd met je geliefden, tijd met je kop in de wind.
Of misschien: meer geld om weg te geven of je oude moedertje te steunen.
Kun je bij je huidige baan niet onderhandelen over meer geld? Zeggen dat je een beter bod hebt? Kun je meteen zien hoe graag ze je willen houden.
Ik zou 1 uur per dag extra in de auto echt vreselijk vinden en dat alleen doen als het inhoudelijk de baan van m’n leven was. En zeker niet voor alleen maar meer geld, als je al genoeg hebt.
Wat is belangrijk in je leven? Tijd met je geliefden, tijd met je kop in de wind.
Of misschien: meer geld om weg te geven of je oude moedertje te steunen.
Kun je bij je huidige baan niet onderhandelen over meer geld? Zeggen dat je een beter bod hebt? Kun je meteen zien hoe graag ze je willen houden.

woensdag 26 januari 2022 om 22:17
Een leuke baan en wat meer reistijd gaat niet ten koste van tijd met je geliefden. Het is niet het een of het ander. En werk is een groot en integraal deel van je leven. Dat moet je ook wat bieden. Op zijn minst een marktconform salaris, al is het maar omdat een organisatie jou anders eigenlijk niet verdient.
woensdag 26 januari 2022 om 22:29
Klopt dit weet ik nog niet, maar mijn fijne baas is niet voor niets 'ineens' niet meer mijn baas...
Dit is zeker een poging waard. Al is het alleen maar om een keer zo'n gesprek geoefend te hebben. Op zo'n moment heb ik toch een goed alternatief. Mocht het zover komen laat ik je weten wat de uitkomst was

donderdag 27 januari 2022 om 22:21
Volgens mij weet je prima wat je wil: een functie zoals de nieuwe, maar dan op kortere reisafstand. Je probeert nu te kiezen tussen twee dingen die je eigenlijk niet wil.
Misschien moet je proberen een 3e optie te zoeken. Blijkbaar ben je goed in je werk (want gevraagd te solliciteren), misschien zijn er meer banen te vinden. Bij welke bedrijven (dichterbij) zou we willen / kunnen werken? Kan je daar eens wat open sollicitaties heensturen, linkedIn connecties maken, op de koffie gaan, via-via contact maken, of wat in jouw werkveld gebruikelijk is?
Misschien moet je proberen een 3e optie te zoeken. Blijkbaar ben je goed in je werk (want gevraagd te solliciteren), misschien zijn er meer banen te vinden. Bij welke bedrijven (dichterbij) zou we willen / kunnen werken? Kan je daar eens wat open sollicitaties heensturen, linkedIn connecties maken, op de koffie gaan, via-via contact maken, of wat in jouw werkveld gebruikelijk is?
maandag 31 januari 2022 om 20:01
Tja, ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat...
Ik voel me vereerd. Vanochtend te horen gekregen dat ik door ben naar de volgende ronde. Laatste gesprek met de directie, rondleiding en ontmoeten van wat teamleden wordt zsm ingepland. Dit is waar ik de laatste jaren zo hard voor gewerkt heb en bepaalde keuzes voor gemaakt heb.
Net met man overlegd over wat als ik de baan krijg? Hij is tegen, hij wil niet dat de kinderen naar de VSO gaan. Hij wil niet wat later eten (18u ipv, 17.30u.)
Hij wil alles bij het oude houden. Ondanks dat hij zei dat ik het gesprek aan moest gaan komt hij er nu op terug...

Ik denk dat wachten tot optie 3 dichter bij huis, de enige realistische optie is.

maandag 31 januari 2022 om 20:27
Jammer dat man tegen is. Hij werkt al langer waar hij werkt, misschien kan hij schuiven met start- en eindtijden.
Alles bij het oude is leuk, maar als dat betekent dat jij iets moet vinden onder precies dezelfde voorwaarden als nu, dan wordt het lastig.
18:00 eten is toch geen absurd late tijd. Dat redden maar weinigen. Ik snap dat je als stel overlegt, maar dat is wel een erg starre houding. Veel kantoorbanen zijn tot 17:30, al moet je maar 10 minuten fietsen, dan kun je niet om 18:00 eten. Geen andere baan voor jou dus.
Alles bij het oude is leuk, maar als dat betekent dat jij iets moet vinden onder precies dezelfde voorwaarden als nu, dan wordt het lastig.
18:00 eten is toch geen absurd late tijd. Dat redden maar weinigen. Ik snap dat je als stel overlegt, maar dat is wel een erg starre houding. Veel kantoorbanen zijn tot 17:30, al moet je maar 10 minuten fietsen, dan kun je niet om 18:00 eten. Geen andere baan voor jou dus.
maandag 31 januari 2022 om 21:05
maandag 31 januari 2022 om 21:25
Dan zorgt je man toch lekker dat het eten klaar staat om half zes??Gizimo schreef: ↑31-01-2022 20:01Tja, ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat...
Ik voel me vereerd. Vanochtend te horen gekregen dat ik door ben naar de volgende ronde. Laatste gesprek met de directie, rondleiding en ontmoeten van wat teamleden wordt zsm ingepland. Dit is waar ik de laatste jaren zo hard voor gewerkt heb en bepaalde keuzes voor gemaakt heb.
Net met man overlegd over wat als ik de baan krijg? Hij is tegen, hij wil niet dat de kinderen naar de VSO gaan. Hij wil niet wat later eten (18u ipv, 17.30u.)
Hij wil alles bij het oude houden. Ondanks dat hij zei dat ik het gesprek aan moest gaan komt hij er nu op terug...![]()
Ik denk dat wachten tot optie 3 dichter bij huis, de enige realistische optie is.
maandag 31 januari 2022 om 21:37
woensdag 2 februari 2022 om 22:28
Mag ik nog niet een boek aanmelden voor je leeslijst/volgende vakantie?
Lean in van Sheryl Sanderberg. Misschien ken je het al, anders vooral eens bekijken en misschien mag je man er ook eens doorbladeren.
Ik weet wat ik nu schets te kort door de bocht is: maar het is natuurlijk van de zotte om over een etenstijd van een half uur een droombaan te laten lopen. En dan is de eerlijke vraag: had jij dat van hem ook verwacht? Of had jij er een mouw aan gepast om het voor hem werkend te maken? Jij was niet de enige reden dat ze dan naar de VSO moeste hè, hij ook. Jij was ook niet de enige reden dat ze later zouden eten. Hij heeft het eten ook niet klaar. Hij klinkt als een lieve vent die je ook echt stimuleerde om er voor te gaan. Maar die praktische bezwaren die zijn diep ingesleten ik onze cultuur en onze eigen relaties. En je mag ze ook samen onder de loep leggen. Met jou ambitie en kunde zit het er dik in dat je niet altijd het eten klaar heb om half 6…… en dat is okeey
Lean in van Sheryl Sanderberg. Misschien ken je het al, anders vooral eens bekijken en misschien mag je man er ook eens doorbladeren.
Ik weet wat ik nu schets te kort door de bocht is: maar het is natuurlijk van de zotte om over een etenstijd van een half uur een droombaan te laten lopen. En dan is de eerlijke vraag: had jij dat van hem ook verwacht? Of had jij er een mouw aan gepast om het voor hem werkend te maken? Jij was niet de enige reden dat ze dan naar de VSO moeste hè, hij ook. Jij was ook niet de enige reden dat ze later zouden eten. Hij heeft het eten ook niet klaar. Hij klinkt als een lieve vent die je ook echt stimuleerde om er voor te gaan. Maar die praktische bezwaren die zijn diep ingesleten ik onze cultuur en onze eigen relaties. En je mag ze ook samen onder de loep leggen. Met jou ambitie en kunde zit het er dik in dat je niet altijd het eten klaar heb om half 6…… en dat is okeey