Hoe kom ik te weten wat ik wil?
dinsdag 25 januari 2022 om 21:41
Wat wil ik nou?
Ik heb een universitaire studie afgerond en ben inmiddels lekker aan mijn carrière aan het bouwen. Mijn overstap naar mijn huidige werkgever 3 jaar terug heeft me al geboden wat ik ervan verwacht had, namelijk de deur openen naar een leidinggevende positie.
Die leidinggevende positie vind ik leuk, de meeste mensen zijn ok, de meeste projecten zijn uitdagend en de benodigde apparatuur het nieuwste van het nieuwste.
Mijn salaris ligt 30% onder het gemiddelde dat ik voor een zelfde functie bij de buren kan krijgen. Opleidings budget is tenenkrommend laag en secundaire arbeidsvoorwaarden nihil.
Met mijn leidinggevende kon ik het super goed vinden. Ze was mijn mentor en ik kon echt met alles bij haar terecht. Met haar boven me zou ik het tot haar pensioen (nog 2jaar) wel uithouden. Helaas is ze door omstandigheden recentelijk mijn leidinggevende niet meer. Haar vervanger (=haar baas) is een wolf in schaapskleren en ik vertrouw 'm voor geen meter. Wellicht moet ik 't een kans geven, maar het is zeker dat hij niet mijn leidinggevende blijft maar er weer iemand tussen komt.
Inmiddels ben ik rustig aan het rondkijken. Ik ben gevraagd om te solliciteren bij een bedrijf op dezelfde functie als ik nu heb maar net iets meer verantwoordelijkheid. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden dus die 30% meer en beter. Alleen wel op 45 min met de auto tegenover nu 15 min fietsen.
Grootste voordeel is dus de financiële waardering, weer een stap omhoog, grootste nadeel de reistijd, en nog meer verantwoordelijkheid...
Ik heb een gezin, ik wil sporten, ik wil een sociaal leven, maar ook een leuke uitdagende baan.
Wanneer is het genoeg? Wanneer kan ik beter blijven zitten, de omstandigheden accepteren an niet alleen maar meer en hogerop willen? Wanneer is het wel de juiste beslissing om echt verder te gaan kijken. Hoe weet je dat 't een goede beslissing is? Wat wil ik nou?
Iemand tips/tricks/antwoorden /ervaringen die ze willen delen?
Ieder stukje hulp wordt gewaardeerd.
Ik heb een universitaire studie afgerond en ben inmiddels lekker aan mijn carrière aan het bouwen. Mijn overstap naar mijn huidige werkgever 3 jaar terug heeft me al geboden wat ik ervan verwacht had, namelijk de deur openen naar een leidinggevende positie.
Die leidinggevende positie vind ik leuk, de meeste mensen zijn ok, de meeste projecten zijn uitdagend en de benodigde apparatuur het nieuwste van het nieuwste.
Mijn salaris ligt 30% onder het gemiddelde dat ik voor een zelfde functie bij de buren kan krijgen. Opleidings budget is tenenkrommend laag en secundaire arbeidsvoorwaarden nihil.
Met mijn leidinggevende kon ik het super goed vinden. Ze was mijn mentor en ik kon echt met alles bij haar terecht. Met haar boven me zou ik het tot haar pensioen (nog 2jaar) wel uithouden. Helaas is ze door omstandigheden recentelijk mijn leidinggevende niet meer. Haar vervanger (=haar baas) is een wolf in schaapskleren en ik vertrouw 'm voor geen meter. Wellicht moet ik 't een kans geven, maar het is zeker dat hij niet mijn leidinggevende blijft maar er weer iemand tussen komt.
Inmiddels ben ik rustig aan het rondkijken. Ik ben gevraagd om te solliciteren bij een bedrijf op dezelfde functie als ik nu heb maar net iets meer verantwoordelijkheid. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden dus die 30% meer en beter. Alleen wel op 45 min met de auto tegenover nu 15 min fietsen.
Grootste voordeel is dus de financiële waardering, weer een stap omhoog, grootste nadeel de reistijd, en nog meer verantwoordelijkheid...
Ik heb een gezin, ik wil sporten, ik wil een sociaal leven, maar ook een leuke uitdagende baan.
Wanneer is het genoeg? Wanneer kan ik beter blijven zitten, de omstandigheden accepteren an niet alleen maar meer en hogerop willen? Wanneer is het wel de juiste beslissing om echt verder te gaan kijken. Hoe weet je dat 't een goede beslissing is? Wat wil ik nou?
Iemand tips/tricks/antwoorden /ervaringen die ze willen delen?
Ieder stukje hulp wordt gewaardeerd.
dinsdag 25 januari 2022 om 22:01
Kun je niet alles letterlijk tegenover elkaar zetten, dus opschrijven op een papiertje? Die 30% extra salaris en 'n hogere functie wegen voor sommige mensen misschien wel op tegen meer reistijd en minder tijd voor hun hobby's, voor anderen weer niet. Ik zou het ook moeilijk vinden.
Voor mij helpt het dan soms als ik de voors en tegens van beide uitkomsten echt tegenover elkaar zie staan en me dan het leven in beide situaties voor probeer te stellen... dan voelt de juiste beslissing soms instinctief beter en durf ik beter een besluit te nemen.
Voor mij helpt het dan soms als ik de voors en tegens van beide uitkomsten echt tegenover elkaar zie staan en me dan het leven in beide situaties voor probeer te stellen... dan voelt de juiste beslissing soms instinctief beter en durf ik beter een besluit te nemen.
dinsdag 25 januari 2022 om 22:02
Lekker blijven zitten. 45 minuten enkele reis is erg lang, zeker als je een gezin hebt en ook nog in de file komt.
Autorijden zal alleen nog maar duurder en drukker worden dus ik zou het wel weten.
Nog meer verantwoordelijkheid.. Dat moet je zelf kiezen. Mijn ding zou het niet zijn, je wilt je werk tenslotte ook weer kunnen loslaten..
Qua salaris.. Wat heb je werkelijk nodig? Meer maakt echt niet per definitie gelukkiger,sommige gevallen daar gelaten..
Autorijden zal alleen nog maar duurder en drukker worden dus ik zou het wel weten.
Nog meer verantwoordelijkheid.. Dat moet je zelf kiezen. Mijn ding zou het niet zijn, je wilt je werk tenslotte ook weer kunnen loslaten..
Qua salaris.. Wat heb je werkelijk nodig? Meer maakt echt niet per definitie gelukkiger,sommige gevallen daar gelaten..
dinsdag 25 januari 2022 om 22:09
Heb je plezier in je werk? Heb je het geld nodig?
Ik ben erachter gekomen dat ik fijne collega’s en een ‘veilige omgeving’ belangrijker vind dan ‘uitdaging’ in het werk. Mijn werkzaamheden zijn heel OK, ik krijg alle ruimte om extra projecten op te pakken, de collega’s superleuk. Mijn salaris is ook heel OK, daar heb ik dan wel geluk mee.
Drie kwartier reistijd vind ik niet schokkend. Ik reis tegenwoordig buiten de spits in 35 minuten, maar ben dus altijd (pre Corona) langer gewend. Alles tot een uur vind ik acceptabel.
Ik ben erachter gekomen dat ik fijne collega’s en een ‘veilige omgeving’ belangrijker vind dan ‘uitdaging’ in het werk. Mijn werkzaamheden zijn heel OK, ik krijg alle ruimte om extra projecten op te pakken, de collega’s superleuk. Mijn salaris is ook heel OK, daar heb ik dan wel geluk mee.
Drie kwartier reistijd vind ik niet schokkend. Ik reis tegenwoordig buiten de spits in 35 minuten, maar ben dus altijd (pre Corona) langer gewend. Alles tot een uur vind ik acceptabel.
dinsdag 25 januari 2022 om 22:11
Moet je speciaal voor deze baan een tweede auto aanschaffen waarvoor he dus geldlwijt bent aan verzekering, wegenbelasting en brandstif en je kind meer uren naar het KDv of BSO moet dan schiet je dus weinig op met het extra salaris.
Is die tweede auto er toch al 45 minuten reisrijd enkele reis v8nd ik niet extreem voor een leuke baan.
Verzucht je nu al regelmatig ik wou dat een dag meer uren had dan gaat dat extra uur reistijd per dag je opbreken.
Weer je dat je best een half uurtje eerder op kan staan en eigenlijk elke dag best wel wat tijd nutteloid op je laptop, telefoon of voor de tv soorbrengt dan is die extra reisstijd best in te passen.
Is dat extra salaris genoeg om zoveel hulp in te kopen dat het de extra reistijd compenseert?
Zelf vind ik vrije tijd en tijd met kind doirbrengen heel waardevol.
.dus dat zou ik niet inleveren voor meer salaris er vanuit gaand dat je nu ook goed rond kan komen.
Voit joukjan dat anders zijn.
Dus bepaal eerst wat nu eigenlijk je prioriteiten zijn en kijk dan welke baan we beter bij past.
Is die tweede auto er toch al 45 minuten reisrijd enkele reis v8nd ik niet extreem voor een leuke baan.
Verzucht je nu al regelmatig ik wou dat een dag meer uren had dan gaat dat extra uur reistijd per dag je opbreken.
Weer je dat je best een half uurtje eerder op kan staan en eigenlijk elke dag best wel wat tijd nutteloid op je laptop, telefoon of voor de tv soorbrengt dan is die extra reisstijd best in te passen.
Is dat extra salaris genoeg om zoveel hulp in te kopen dat het de extra reistijd compenseert?
.dus dat zou ik niet inleveren voor meer salaris er vanuit gaand dat je nu ook goed rond kan komen.
Dus bepaal eerst wat nu eigenlijk je prioriteiten zijn en kijk dan welke baan we beter bij past.

dinsdag 25 januari 2022 om 22:42
Ik ben anders dan de meesten hier, want ik vind geld en verantwoordelijkheid wel belangrijk in een baan. Ik kan mezelf gewoon niet motiveren als ik 30% minder verdien dan elders. Als er dan ook nog eens weinig ontwikkelmogelijkheden zijn dan vind ik het bewonderingswaardig dat je het uithoudt. Die leidinggevende kan me dan weer weinig schelen. Heb zelf ook een vreselijke leidinggevende, maar die houd ik dus zoveel mogelijk buiten mijn zaakjes.
dinsdag 25 januari 2022 om 22:58
Vanaf volgende week krijg ik er 40 minuten extra reistijd bij, bovenop de 35 minuten die ik eerst had. Enkele reis en ja, dat is veel bij elkaar. Ik heb veel nagedacht of ik dat het waard vond. Mijn vorige baan was comfortabel maar er was weinig uitdaging. Ik kon makkelijke hele dagen niets doen zonder dat iemand het merkte. Een luxepositie dus. Nu begin ik volgende week ergens waar ik heel enthousiast van word en waar ik een veel uitdagendere baan zal hebben. Daar zal ik qua reistijd en inzet veel meer energie in moeten gaan steken, maar ik verwacht dat ik er ook veel meer energie van terugkrijg waardoor ik die lange reistijd wel overleef.
Dat is mijn afweging geweest en misschien heb je er iets aan. Ik kan overigens de helft van de week thuiswerken. Wellicht is dat voor jou ook een optie?
Dat is mijn afweging geweest en misschien heb je er iets aan. Ik kan overigens de helft van de week thuiswerken. Wellicht is dat voor jou ook een optie?

dinsdag 25 januari 2022 om 23:24
Waarom zou je nu op de rem trappen? Lekker doorknallen. Kijken hoever je kan komen en kijken hoe dat bevalt. Ervaren is de enige manier. Bevalt het niet, dan kun je toch weer een andere weg inslaan?
Ik wilde ook omhoog en toen ik manager was, vond ik er geen flikker aan. Ben blij dat ik dat op mijn 29ste al wist.
Ik wilde ook omhoog en toen ik manager was, vond ik er geen flikker aan. Ben blij dat ik dat op mijn 29ste al wist.

woensdag 26 januari 2022 om 00:41
Want klimmen kan alleen nu? Over een paar jaar ben je afgeschreven en zijn je kansen verkeken of zo? 
TO, wat vind jij in de kern het belangrijkst? In het leven in het algemeen, en je werk in het bijzonder?
Voor mij persoonlijk staan zingeving en balans op nummer 1. En beiden vond ik op een gegeven moment niet meer in mijn management functie, in de non profit. Alle energie en passie die ik er in stak, betaalde zich onvoldoende terug in uitkomsten. (Vond ik zelf). Ik heb ontslag genomen zonder te weten wat ik dan wel wilde. Maar toen kwamen ineens de juiste vacatures voorbij. Nooit aan gedacht, van mijn huidige baan wist ik zelfs niet dat hij bestond. Maar al toen ik de tekst las, wist ik dat het klopte; het voelde goed.
Wat ik vooral wil aangeven is, vertrouw op je gevoel. Als de baan HET is, ga ervoor. Als je beren op de weg ziet, doe het niet. Er zijn momenteel zoveel vacatures; heb nog even geduld en de juiste vacature komt echt voorbij.
TO, wat vind jij in de kern het belangrijkst? In het leven in het algemeen, en je werk in het bijzonder?
Voor mij persoonlijk staan zingeving en balans op nummer 1. En beiden vond ik op een gegeven moment niet meer in mijn management functie, in de non profit. Alle energie en passie die ik er in stak, betaalde zich onvoldoende terug in uitkomsten. (Vond ik zelf). Ik heb ontslag genomen zonder te weten wat ik dan wel wilde. Maar toen kwamen ineens de juiste vacatures voorbij. Nooit aan gedacht, van mijn huidige baan wist ik zelfs niet dat hij bestond. Maar al toen ik de tekst las, wist ik dat het klopte; het voelde goed.
Wat ik vooral wil aangeven is, vertrouw op je gevoel. Als de baan HET is, ga ervoor. Als je beren op de weg ziet, doe het niet. Er zijn momenteel zoveel vacatures; heb nog even geduld en de juiste vacature komt echt voorbij.
woensdag 26 januari 2022 om 04:11
Dat heb ik gedaan en daar kom ik dus niet uit... Vandaar dat ik hulp nodig heb.konwalia schreef: ↑25-01-2022 22:01Kun je niet alles letterlijk tegenover elkaar zetten, dus opschrijven op een papiertje? Die 30% extra salaris en 'n hogere functie wegen voor sommige mensen misschien wel op tegen meer reistijd en minder tijd voor hun hobby's, voor anderen weer niet. Ik zou het ook moeilijk vinden.
Ik had zeker plezier in mijn werk, maar nu mijn leidinggevende weg is en ik dus extra taken heb, mijn sparring partner / mentor kwijt ben en niet weet hoe snel de situatie gaat verbeteren is dat wel drastisch verminderd.
Kan ik zonder het geld? Ja dat kan. We hebben nu een prima levensstandaard, mooi huis en hoeven niks te laten.
woensdag 26 januari 2022 om 04:18
De tweede auto moet er komen, maar is inclusief bij de baan. Ik zou dan iig voor een elektrische gaan zodat kosten wat dat betreft ook minder zijn.sugarmiss schreef: ↑25-01-2022 22:11Moet je speciaal voor deze baan een tweede auto aanschaffen waarvoor he dus geldlwijt bent aan verzekering, wegenbelasting en brandstif en je kind meer uren naar het KDv of BSO moet dan schiet je dus weinig op met het extra salaris.
Dat uur 'extra' reistijd zou inderdaad van m'n nutteloze surf gedrag afkunnen. Helaas is die reistijd wel op momenten dat mijn kinderen wakker zijn. En dus gaat het van quality time met m'n kinderen af.
We kopen al extra hulp in. Daar valt weinig meer te behalen.
Wat betreft opvang zal de jongste dit jaar ook naar school gaan. De kosten vso/bso zullen minder zijn dan de kosten bso+kdv nu.
Dat prioriteiten bepalen vind ik nu juist zo lastig. Vooral omdat zoveel factoren mee wegen.
woensdag 26 januari 2022 om 04:22
Hoe combineer je dit met je relatie, een sociaal leven, kinderen (als je die hebt?), hobby's?Eefje96 schreef: ↑25-01-2022 22:58Vanaf volgende week krijg ik er 40 minuten extra reistijd bij, bovenop de 35 minuten die ik eerst had. Enkele reis en ja, dat is veel bij elkaar. Ik heb veel nagedacht of ik dat het waard vond. Mijn vorige baan was comfortabel maar er was weinig uitdaging. Ik kon makkelijke hele dagen niets doen zonder dat iemand het merkte. Een luxepositie dus. Nu begin ik volgende week ergens waar ik heel enthousiast van word en waar ik een veel uitdagendere baan zal hebben. Daar zal ik qua reistijd en inzet veel meer energie in moeten gaan steken, maar ik verwacht dat ik er ook veel meer energie van terugkrijg waardoor ik die lange reistijd wel overleef.
woensdag 26 januari 2022 om 04:29
Ik vind het ook demotiverend om te weten dat ik voor een vergelijkbare functie zoveel meer zou kunnen verdienen. Juist met mij eerdere leidinggevende accepteerde ik dat omdat ik zoveel van haar kon leren. Mij leercurve was enorm stijl. Ik kreeg de waardering in kennis en ervaring. En zag de 30% als leergeld voor zolang het zou duren (max 3 jaar doordat de pensioen datum vast stond)cleo schreef: ↑25-01-2022 22:42Ik ben anders dan de meesten hier, want ik vind geld en verantwoordelijkheid wel belangrijk in een baan. Ik kan mezelf gewoon niet motiveren als ik 30% minder verdien dan elders. Als er dan ook nog eens weinig ontwikkelmogelijkheden zijn dan vind ik het bewonderingswaardig dat je het uithoudt. Die leidinggevende kan me dan weer weinig schelen. Heb zelf ook een vreselijke leidinggevende, maar die houd ik dus zoveel mogelijk buiten mijn zaakjes.
Nu er zoveel variabelen in het spel zijn en ik veel minder waardering ervaar ben ik gaan twijfelen. Ik heb mijn LinkedIn profiel open gezet voor recruiters en ik krijg ineens alternatieven. Maar ja, wat wil ik nou...
woensdag 26 januari 2022 om 04:39
Ik merk dat ik enorm in mijn hoofd zit en het heel moeilijk vind om mijn gevoel te laten spreken.Betty schreef: ↑26-01-2022 00:41Want klimmen kan alleen nu? Over een paar jaar ben je afgeschreven en zijn je kansen verkeken of zo?
Nee, zeker niet. Nog een paar jaar in deze functie maakt me alleen maar sterker voor vergelijkbare of hogere functies.
Voor mij persoonlijk staan zingeving en balans op nummer 1. En beiden vond ik op een gegeven moment niet meer in mijn management functie, in de non profit. Alle energie en passie die ik er in stak, betaalde zich onvoldoende terug in uitkomsten. (Vond ik zelf).
Dat gevoel begin ik nu dus te krijgen nu mijn leidinggevende weg is, ik veel van haar taken moet overnemen naast mijn eigen taken en de waardering financieel en voor mijn gevoel uitblijft.
Ik heb ontslag genomen zonder te weten wat ik dan wel wilde. Maar toen kwamen ineens de juiste vacatures voorbij. Nooit aan gedacht, van mijn huidige baan wist ik zelfs niet dat hij bestond. Maar al toen ik de tekst las, wist ik dat het klopte; het voelde goed.
Ontslag nemen zonder iets nieuws is niks voor mij. Dit geeft te veel onzekerheden waar ik niet gelukkig van wordt.
Er komen nu ineens ook veel nieuwe functies vrij die me leuk lijken. Helaas dus wel veel met 45 min auto reistijd. Iets wat ik al 15 jaar niet meer gewend ben en ons leven als gezin niet op is ingesteld. Mijn kinderen zijn maar zo kort klein.

woensdag 26 januari 2022 om 08:36
Maar onder de streep gaat het dus alleen maar om 1 uur meer reistijd per dag? Alle andere punten zijn positief? Dat is toch niks? Dat maakt je toch niet ineens een afwezige moeder, slechte partner en workaholic? Ga ervoor. Zie dat extra half uur heen en terug als gelegenheid om even af te schakelen. Podcast luisteren, de prikkels van de dag verwerken. Helemaal niets mis mee.
Dat er een paar aanpassingen nodig zijn, so what? Dat is het leven. Dingen veranderen. Als een kind een of andere hobby krijgt of ouders niet meer willen oppassen of je partner een opleiding gaat doen, moet er ook worden geschoven. Dat overleeft iedereen wel. Laat je niet gijzelen door aangepraat schuldgevoel.
Dat er een paar aanpassingen nodig zijn, so what? Dat is het leven. Dingen veranderen. Als een kind een of andere hobby krijgt of ouders niet meer willen oppassen of je partner een opleiding gaat doen, moet er ook worden geschoven. Dat overleeft iedereen wel. Laat je niet gijzelen door aangepraat schuldgevoel.
woensdag 26 januari 2022 om 09:01
Ik denk niet dat iemand je kan helpen simpelweg omdat iedereen andere prioriteiten heeft.
Zelf heb ik 1,5 uur reistijd en dat vind ik geen probleem. Ik heb een geweldig fijne werkomgeving, wat voor mij het allerbelangrijkste is en een uitdagende baan met veel doorgroeimogelijkheden. Kun je bij nieuwe baan niet regelen dat je twee dagen thuis werkt? Dat is na corona in veel organisaties gewoon standaard.
En die 1,5 uur reistijd is inderdaad wel lang, maar ik mediteer 's ochtends in de trein en lees op de terugweg. In de auto zou je luisterboeken of je favoriete muziek kunnen opzetten. Gebruik die tijd voor dingen die je leuk vindt.
Zelf heb ik 1,5 uur reistijd en dat vind ik geen probleem. Ik heb een geweldig fijne werkomgeving, wat voor mij het allerbelangrijkste is en een uitdagende baan met veel doorgroeimogelijkheden. Kun je bij nieuwe baan niet regelen dat je twee dagen thuis werkt? Dat is na corona in veel organisaties gewoon standaard.
En die 1,5 uur reistijd is inderdaad wel lang, maar ik mediteer 's ochtends in de trein en lees op de terugweg. In de auto zou je luisterboeken of je favoriete muziek kunnen opzetten. Gebruik die tijd voor dingen die je leuk vindt.
woensdag 26 januari 2022 om 09:26
Dit. En je bent gevraagd om te solliciteren. Je kan dus best zelf ook wat wensen/ eisen op tafel leggen. 2 dagen thuis, 2 dagen daar als jat wat werk betreft kan, of geen 9-5, maar 10-16 en dan op andere momenten wat administratie/leeswerk thuis tussendoor? Of gewoon wat minder uren?Kaaaaaaaatje schreef: ↑26-01-2022 09:17En hoe vaak moet je daar echt heen? Kun je 1 dag in de week thuis werken? Dat zou al best wel wat compenseren van de reistijd.
Ik dacht altijd dat ik omhoog, omhoog, omhoog wilde, en ben er een paar jaar achtergekomen dat ik gewoon zo opgegroeid ben, maar eigenlijk vanaf een bepaalde hoogte vooral in de breedte dingen wil doen. Meer afwisselend. Maar in jouw geval klinkt het alsof dat bij je huidige baan er ook niet zo in zit. En weten dat je voor hetzelfde werk minder loon krijgt gaat ook aan je vreten op enig moment. Het klinkt ook alsof je al ingecalculeerd had dat je over 2 jaar het wel gezien zou hebben, als je leidinggevende met pensioen ging, maar dat moment komt net even eerder.
IK zou gewoon bij die andere baan solliciteren, en als het toch niet bevalt zoek je toch gewoon weer verder?