Frequentie bezoek (schoon)ouders

14-02-2022 16:16 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast een veel voorkomend onderwerp. Hoe vaak ga je op bezoek bij (schoon)ouders. Afgelopen weekend waren de schoonouders op bezoek en die gaven aan dat ze graag zouden zien dat we vaker spontaan bij ze langskomen. Het was op zich een open en rustig gesprek (hoewel nog wel tussendoor een opmerking dat we ons diep moesten schamen en dat schoonvader zich best zielig vond). We zien elkaar ongeveer 1x in de 2 maanden. Ze wonen op een klein uur van ons vandaan dus even snel langsgaan voor een koffie zit er niet in. Als we elkaar bezoeken is dat meestal wel voor 4-6 uur. Maar het is inderdaad vaak voor een verjaardag/feestdagen op of initiatief van schoonouders.

Ik ben geen groot fan van schoonouders. Ze hebben een erg sterke mening die ze graag uiten en kunnen soms lang doorpreken. Zowel partner als ik voelen ons vaak overprikkeld na een visite. Mijn partner heeft zelf ook weinig behoefte aan contact met zijn ouders. Uit een soort van “zo heurt het” moedig ik hem regelmatig aan om even sociaal te reageren op een app of de telefoon te pakken. Dat doet hij dan maar hij toont dus geen interesse in zijn ouders vanuit zichzelf. Toch is er wel een warme band tussen hen en zal vriend wel als eerste zijn ouders bellen als er iets speelt.

Wat nu doen n.a.v. het gesprek van gisteren? In principe zou ik zeggen, status quo is prima zo, gewoon ja knikken en op dezelfde voet doorgaan. Toch is mijn people-pleasende ik getriggerd. Schoonouders hebben eigenlijk zo goed als geen familie. Alleen hun twee kinderen waarvan er 1 in het buitenland woont. Dat ze hun enige zoon graag vaker willen zien en dat het pijnlijk voor ze is dat bevriende stellen wel veel aanloop hebben van hun kinderen, begrijp ik heel goed. Ik voel dus wel een soort van verplichting om ze meer tijd en aandacht te geven.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch frequentie ophogen, gewoon op dezelfde voet doorgaan, nogmaals in gesprek gaan om eerlijk aan te geven dat de behoefte er niet is? Iets anders?
Twistersizzle schreef:
14-02-2022 16:51
Vind ik ook. Maar partner voelt die behoefte totaal niet. Probeer het wel eens aan te wakkeren, maar als hij niet wil dan houdt het op natuurlijk.
laat het dan ook los he?

als als je schoonouders erover beginnen, verwijs je ze door naar hun zoon
Twistersizzle schreef:
14-02-2022 16:46
Moet wel zeggen dat mbt schoonouders ik wel vind dat dit bij partner ligt. Maar hij kan dit makkelijk van zich afzetten. Ik vind dat moeilijker.
Weet je ook waarom dit zo is?
Ik wijs mijn man soms wel op dingen ‘dit is zo’n moment om even spontaan je ouders te bellen’ of ‘joehoe, ze maken zich zorgen, dus….’
En daarna zit mijn ding erop hoor.

Ik ben behoorlijk dol op mijn schoonouders, maar blijf wel heel graag op de plek áchter hun kinderen in verantwoordelijkheid voor het contact.

Grappig genoeg hebben zij drie zonen met alledrie een partner die zich niet op de voorgrond wil plaatsen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Leeuw32 schreef:
14-02-2022 16:47
Partner kan ook alleen gaan hè? Man gaat dat weekend meestal niet mee en ik ga langs niet altijd mee naar mijn schoonouders
Dit inderdaad.
Ik kom eens per 2 maanden bij schoonouders, soms vaker door verjaardagen of andere vieringen.
Man komt ook eens per 2 maanden bij mijn ouders.
Apart gaan we elke twee weken even bij onze ouders langs.
Misschien kan je man af en toe tussendoor even naar zijn ouders? 4-6 uur vind ik wel erg lang, als je er niet heel graag zit.
feow schreef:
14-02-2022 16:53
Weet je ook waarom dit zo is?
Ik wijs mijn man soms wel op dingen ‘dit is zo’n moment om even spontaan je ouders te bellen’ of ‘joehoe, ze maken zich zorgen, dus….’
En daarna zit mijn ding erop hoor.
Zo doe ik het in principe ook. Ik probeer bewust niet voor of zelfs naast mijn partner te gaan staan in de ouder-kind relatie. Zit bijv. bewust niet in de familie-app. Maar merk dat ze toch een soort van schuldgevoel aangewakkerd hebben, omdat ze ons zo rechtstreeks hebben aangesproken en ik dus gesprekspartner was.
Waarom komen je schoonouders niet naar jullie? Durven ze geen auto meer te rijden?
Mijn vrije tijd is heilig. Ik ga geen tijd meer verspillen aan verplichte bezoekjes. Dus ik zou op de oude voet verder gaan.
redbulletje schreef:
14-02-2022 17:00
Waarom komen je schoonouders niet naar jullie? Durven ze geen auto meer te rijden?
Ze komen zeker ook bij ons langs. De laatste tijd zij meer onze kant op, maar dat had ook te maken dat we midden in een verhuizing zaten. Daar zal vanuit schoonouders ook wel het gevoel ontstaan zijn dat we weinig initiatief tonen om bij hen op bezoek te gaan.
Grappig al die mensen die beginnen over dat de schoonouders maar vaker het initiatief moeten nemen en/of naar hun toe moeten komen, terwijl TO al schrijft dat de schoonouders juist meestal al het initiatief nemen en dat het gesprek van afgelopen weekend bij haar en haar vriend thuis was.

TO, dit is iets tussen je vriend en zijn ouders. Ik zou me er niet mee bemoeien.
lilalinda schreef:
14-02-2022 16:52
laat het dan ook los he?

als als je schoonouders erover beginnen, verwijs je ze door naar hun zoon
Dit. Laat je partner dit regelen. Als jij niet zo’n zin hebt in je schoonouders, en híj al helemaal niet, zou ik dit probleem lekker bij je man laten.
Agen schreef:
14-02-2022 17:05
Grappig al die mensen die beginnen over dat de schoonouders maar vaker het initiatief moeten nemen en/of naar hun toe moeten komen, terwijl TO al schrijft dat de schoonouders juist meestal al het initiatief nemen en dat het gesprek van afgelopen weekend bij haar en haar vriend thuis was.
1
Voor mezelf zou ik niks meer tegen mijn man zeggen dat hij zijn ouders moet bellen.
Of moet bezoeken. Voor jouw eigen rust. Laat je man het zelf contact zoeken of op het idee komen.

Deze ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling van hun leven.
Mijn moeder was een tijdje alleen geweest.
En nooit heeft ze tegen ons gezegd ik zie je weinig.
Vaak is dat een gebrek aan een eigen leven kunnen creeeren door genoeg vrienden om je heen.

Daar zijn zij zelf verantwoordelijk voor.

Als je man niks onderneemt naar zijn ouders. Dan blijft het lekker makkelijk voor jouw.
Heerlijk toch.
Waarom van die lange bezoeken ?
Bel tussendoor eens. ( man ) Stuur eens een appje.
Ga bij/ met ze lunchen , vraag ze eens te eten, laat man met zijn pa gaan bieren/ darten / snookeren / voetbal kijken, misschien kun je eens gezellig winkelen oid met zijn moeder, ga eens een dag(deel) op pad met ze.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
mara2 schreef:
14-02-2022 17:11
.
Vaak is dat een gebrek aan een eigen leven kunnen creeeren door genoeg vrienden om je heen.

Daar zijn zij zelf verantwoordelijk voor.

Je kunt het toch best tietendruk hebben, volop in het leven staan, vrienden hebben en dan alsnog vinden dat je je kind(eren) heel weinig ziet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Twistersizzle schreef:
14-02-2022 16:46

Moet wel zeggen dat mbt schoonouders ik wel vind dat dit bij partner ligt. Maar hij kan dit makkelijk van zich afzetten. Ik vind dat moeilijker.
" Piet, we gaan morgen ff naar je ouders, goed?
En een beetje shoppen/wandelen/wijn drinken. Ik heb wel zin in een uitje met jou en als we dan toch in de buurt zijn pakken we je ouwelui gelijk mee, een uurtje"

Echt, doe nou gewoon even niet zo verongelijkt "moet bij mijn vriend liggen" en regel het gewoon. Dodelijk vermoeiend, die houding.
Hij doet het niet en jij wil het wel: regel dat dan.
Chocolade, altijd goed!
Waarom meteen vier tot zes uur blijven? De reistijd heb je toch, dat heeft eigenlijk gewoon niet zo veel te maken met de duur van het bezoek. Dus misschien is dat een mooie compromis, zoals voorgangers al schreven: ga iets vaker, maar niet meteen een halve dag of langer.
TheeMetChocolade schreef:
14-02-2022 17:18
" Piet, we gaan morgen ff naar je ouders, goed?
En een beetje shoppen/wandelen/wijn drinken. Ik heb wel zin in een uitje met jou en als we dan toch in de buurt zijn pakken we je ouwelui gelijk mee, een uurtje"

Echt, doe nou gewoon even niet zo verongelijkt "moet bij mijn vriend liggen" en regel het gewoon. Dodelijk vermoeiend, die houding.
Hij doet het niet en jij wil het wel: regel dat dan.
en juist door jouw voorgestelde houding, hebben vrouwen vaak de derde shift

ik regel mijn familie, mijn man de zijne (en ook op zijn manier, als hij te laat met een kado aankomt zetten, dan is dat prima)
Het is heel prettig, als je in een relatie duidelijke taken hebt. TO kan dit prima bij haar man laten liggen
Ik maak het verhaal van beide kanten mee. De ouder die teleurgesteld is, en dit af en toe laat blijken, wat drukt op het schuldgevoel.

En een familielid, waarbij ik soms denk: het is wel je ouder, kan het niet iets vaker?

Als je 6 x per jaar langskomt waarvan een paar verjaardagen, zijn er weinig spontane bezoekjes. Maar zij komen wel naar jullie, dus de frequentie is dan dat jullie elkaar maandelijks? zien.
Er zijn altijd mensen zijn waar het zoete inval is, waar kinderen dagelijks of wekelijks komen. Dat houd je.

Toch verbaas ik mij over veel reacties, in eerdere topics lijkt het of komen mensen meerdere keren per week bij elkaar. Maar dat zullen veelal ouders zijn die oppassen op hun kleinkinderen.
lilalinda schreef:
14-02-2022 17:21
en juist door jouw voorgestelde houding, hebben vrouwen vaak de derde shift

ik regel mijn familie, mijn man de zijne (en ook op zijn manier, als hij te laat met een kado aankomt zetten, dan is dat prima)
Het is heel prettig, als je in een relatie duidelijke taken hebt. TO kan dit prima bij haar man laten liggen
Prima, maar zanik dan ook niet dat dat je dit moeilijk vindt, want dat is waar ik over val.

Dat jij het zonder zeuren bij je kerel laat liggen lijkt me niet meer dan normaal, dat doe ik ook. Maar als je zoals to een topic op Viva nodig vindt omdat dit lastig is: neem dan in godsnaam het initiatief om aan het feit dat je er last van hebt wat te doen.
Chocolade, altijd goed!
Ik maak eruit op dat je man zijn ouders niet echt graag ziet en het eigenlijk wel goed vindt zo, ik kan me voorstellen dat het voor hem helemaal niet fijn is als hij vanuit jouw 'people-pleasende' kant wordt gepusht om toch vaker te gaan.

Verder vind ik dat je schoonouders dit nogal onhandig aanpakken, als je meer contact wil met mensen is 'je moet je schamen' geen opmerking waarmee je dat aantrekkelijker maakt.

Ik zou in ieder geval de bal bij man laten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind TO trouwens helemaal niet verongelijkt, ik snap helemaal niet waar dát vandaan komt. En ik vind haar ook niet zaniken. Ze kan dit gewoon wat minder makkelijk van zich af zetten dan haar man.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Creatieveling schreef:
14-02-2022 17:26
Ik maak het verhaal van beide kanten mee. De ouder die teleurgesteld is, en dit af en toe laat blijken, wat drukt op het schuldgevoel.

En een familielid, waarbij ik soms denk: het is wel je ouder, kan het niet iets vaker?

Als je 6 x per jaar langskomt waarvan een paar verjaardagen, zijn er weinig spontane bezoekjes. Maar zij komen wel naar jullie, dus de frequentie is dan dat jullie elkaar maandelijks? zien.
Er zijn altijd mensen zijn waar het zoete inval is, waar kinderen dagelijks of wekelijks komen. Dat houd je.

Toch verbaas ik mij over veel reacties, in eerdere topics lijkt het of komen mensen meerdere keren per week bij elkaar. Maar dat zullen veelal ouders zijn die oppassen op hun kleinkinderen.
Corona (en mijn (schoon)ouders zijn 75+ en hebben allemaal wel iets, waardoor ze geen Corona moeten krijgen), zijn bij ons de bezoekjes tot een minimum teruggebracht
Maar ook daarvoor liepen we de deur niet plat. Dat is met de jaren minder geworden.

Man en ik gaan nog wel eens zonder ons gezin bij onze ouders langs. Maar spontaan een hele middag langsgaan? Kan me niet herinneren wanneer dat was
Met eigen ouders geen contact.
En schoonouders gaat zoals t komt wonen in dezelfde stad ik ga ook nog wel regelmatig alleen ff langs voor bakje. Partner minder vaak. Heeft minder behoefte aan familie en schoonouders komen alleen op uitnodiging maar dat is meestal last minute als we denken och ze kunnen wel even komen. Van beide kanten is dit een goede manier. Schoonouders vinden dat wij ons eigen leven hebben een als we elkaar zien is altijd goed en gezellig, gaan ook wel samen uit eten maar de frequentie kan echt enorm verschillen van elke week tot weken niet
Ik vind het deel waarin je schoonouders aangeven bepaalde verwachtingen/teleurstellingen hebben met betrekking tot jullie iets waar je niet zoveel mee kunt. De kans is namelijk groot dat het probleem in hen zit: kijken naar wat er niet is in plaats van wat er wel is en de kans is groot dat een andere frequentie weer tot andere klachten leidt (als je vaker komt maar korter blijft bijvoorbeeld).

Ik zou dus niet proberen om ervoor te zorgen dat zij minder ontevreden zijn, maar ermee dealen dat zij nu eenmaal zo kunnen reageren.

Daarnaast vind ik de suggestie van Bianca om iets te ondernemen met ze wel een hele goede. Dan zit je ook niet alleen maar op visite te discussiëren. Probeer dingen te doen die jullie zelf leuk vinden met ze, misschien is het dan ook gezelliger. En maakt de frequentie niet zoveel uit uiteindelijk.
.
TheeMetChocolade schreef:
14-02-2022 17:27
Prima, maar zanik dan ook niet dat dat je dit moeilijk vindt, want dat is waar ik over val.

Dat jij het zonder zeuren bij je kerel laat liggen lijkt me niet meer dan normaal, dat doe ik ook. Maar als je zoals to een topic op Viva nodig vindt omdat dit lastig is: neem dan in godsnaam het initiatief om aan het feit dat je er last van hebt wat te doen.
ik zanik niet hoor
en TO eigenlijk ook niet

die heeft last van schuldgevoel, de reden dat veel vrouwen die verrekte derde shift zo vaak oppakken.
En jij draagt bij aan haar schuldgevoel, en dat lijkt me echt niet nodig
lilalinda schreef:
14-02-2022 17:10
1
Beter lezen op pagina 1.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven