Frequentie bezoek (schoon)ouders

14-02-2022 16:16 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vast een veel voorkomend onderwerp. Hoe vaak ga je op bezoek bij (schoon)ouders. Afgelopen weekend waren de schoonouders op bezoek en die gaven aan dat ze graag zouden zien dat we vaker spontaan bij ze langskomen. Het was op zich een open en rustig gesprek (hoewel nog wel tussendoor een opmerking dat we ons diep moesten schamen en dat schoonvader zich best zielig vond). We zien elkaar ongeveer 1x in de 2 maanden. Ze wonen op een klein uur van ons vandaan dus even snel langsgaan voor een koffie zit er niet in. Als we elkaar bezoeken is dat meestal wel voor 4-6 uur. Maar het is inderdaad vaak voor een verjaardag/feestdagen op of initiatief van schoonouders.

Ik ben geen groot fan van schoonouders. Ze hebben een erg sterke mening die ze graag uiten en kunnen soms lang doorpreken. Zowel partner als ik voelen ons vaak overprikkeld na een visite. Mijn partner heeft zelf ook weinig behoefte aan contact met zijn ouders. Uit een soort van “zo heurt het” moedig ik hem regelmatig aan om even sociaal te reageren op een app of de telefoon te pakken. Dat doet hij dan maar hij toont dus geen interesse in zijn ouders vanuit zichzelf. Toch is er wel een warme band tussen hen en zal vriend wel als eerste zijn ouders bellen als er iets speelt.

Wat nu doen n.a.v. het gesprek van gisteren? In principe zou ik zeggen, status quo is prima zo, gewoon ja knikken en op dezelfde voet doorgaan. Toch is mijn people-pleasende ik getriggerd. Schoonouders hebben eigenlijk zo goed als geen familie. Alleen hun twee kinderen waarvan er 1 in het buitenland woont. Dat ze hun enige zoon graag vaker willen zien en dat het pijnlijk voor ze is dat bevriende stellen wel veel aanloop hebben van hun kinderen, begrijp ik heel goed. Ik voel dus wel een soort van verplichting om ze meer tijd en aandacht te geven.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch frequentie ophogen, gewoon op dezelfde voet doorgaan, nogmaals in gesprek gaan om eerlijk aan te geven dat de behoefte er niet is? Iets anders?
Op dezelfde voet doorgaan.
Jullie passen deze bezoekjes in op deze manier, omdat dat zo bij jullie past.
Tijd voor schoonouders om een leven op te bouwen naast hun zoons. Een hobby, vrienden, vriendinnen.

Ik lees die zin: dat we ons diep moesten schamen en dat schoonvader zich best zielig vond, en mijn nekharen gaan overeind.
Als je er telkens 6 uur durende bezoeken van maakt snap ik dat je overprikkeld raakt.

Wij hebben hebben maar een van de set ouders in het land wonen en ook niet in de buurt maar combineren een bezoekje vaak met iets anders dat ongeveer in de buurt ligt. Dus gaan we vrienden bezoeken of naar een meubelwinkel of hebben we een werk afspraak, dan maken we een omweg voor een kop koffie of een borrel. Dan ben je er even een uurtje en stap je weer op.

Andere wonen in buitenland dus dan zijn het toch vaak langere periodes maar daar gaat dan iedereen ook wel zijn of haar eigen gang en is het dus niet urenlang opzitten op de bank: neem sport kleren mee en ga eens een rondje hardlopen in een andere omgeving terwijl de ander ondertussen kan bijpraten met zijn of haar ouders. Je hoeft niet 6 uur er bij te zitten.
Wat is nu een uurtje? Mijn schoonouders wonen op 3 kwartier en als we elkaar 2 weken niet gezien hebben, bellen we op om wat af te spreken. We gaan ook samen een weekendje weg bijvoorbeeld, of ik ga winkelen met schoonmoeder. Het zijn ook lieve mensen, dus het voelt niet als tijd uitzitten.
Ik zie ze graag. ❤️
Ik zou kijken of het mogelijk is af en toe te gaan zonder dat er een speciale aanleiding (feest- of verjaardag) is, en dan de bezoekjes wat korter maken. Zoek een activiteit in de buurt uit om te combineren: ergens lunchen, een stuk wandelen, naar een museum etc. En daarvoor of erna twee uurtjes op de koffie bij je schoonouders.
Van bezoeken a 4 tot 6 uur zou ik ook doodmoe worden, en hiermee snel de frequentie omlaag gooien. Maar uiteindelijk doe je dat zelf. Je kan ook aangeven dat te lang te vinden, en zomaar anderhalf uur a 2 uur te komen, en dat dan 1x per maand bijvoorbeeld. Beter te behappen, en de frequentie is omhoog.

Anderzijds ben ik wel van mening dat je als kind zijnde (indien je op goede voet staat uiteraard) een verplichting hebt jegens je ouders. Ze hebben opgevoed, normen en waarden bijgebracht en zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de persoon die je nu bent.

Nogmaals, voordat ik de toorn van een aantal vrouwen hier over mij heen krijg; dat is mijn mening.

Dat gezegd hebbende, mijn schoonmoeder heeft ook de neiging om haar bezoekjes behoorlijk lang te houden. Soms lijkt het alsof ze expres blijft tot rondom het avondeten, zodat we verplicht zijn te vragen of ze mee blijft eten. Nog een bakkie na, en je bent zo weer een paar uur verder.

Vind ik soms ook behoorlijk irritant, maar ze is alleen en zolang het niet 3x in de week is vind ik dat prima.

Mijn ouders wonen binnen 10 minuten met de auto, daar val ik binnen wanneer ik wil. Zijzelf zouden nooit onaangekondigd langs komen, en dat vind ik prettig.

Uiteindelijk ben ik van mening dat je moet doen waar je je zelf goed bij voelt, maar 1 x per twee maanden vind ik zelf echt wel heel erg karig. Als je kinderen zelf later groot en volwassen zijn, zou jij het dan leuk vinden je kinderen 6 keer per jaar te zien?
Van die opmerking dat je je diep moet schamen zou ik heel recalcitrant worden geloof ik.
Ik begrijp het van hun kant best dat ze jullie vaker willen zien, maar je kunt volwassen mensen niet dwingen om dingen te doen die ze niet willen doen. En ik snap er niets van dat zij niet begrijpen dat zo'n uitspraak niet helpt.

Je zou het gesprek ook aan kunnen gaan en aangeven waarom jullie het niet leuk vinden daar. Als ze wat gematigder qua mening zouden zijn zou het misschien wat gezelliger zijn. Maar vaak is dat niet echt een optie bij mensen die al wat ouder zijn.

Andere optie: iets doen met zijn allen ipv elkaar aan zitten kijken de hele dag. Naar een museum, dierentuin, of nog beter: een voorstelling van iets. Dan heb je afleiding.
We zien mijn ouders ongeveer eens in de drie/vier weken. 40 min rijden. Blijven dan vaak met meteen de hele middag hangen. Verder wel veel app contact met mijn moeder ook. Ik vind het prima zo!

Schoonouders verschilt heel erg, soms 2 keer per week, soms zien we ze twee weken niet. Wonen op loopafstand dus dan breng of haal je toch sneller iets en de bezoekjes zijn vaak wel korter dan wanneer we mijn ouders zien.

Ik snap overigens wel dat je schoonouders het weinig vinden, maar ze kunnen toch ook zelf initiatief nemen om vaker jullie te bezoeken? Krijg hieruit wat het idee dat ze het wel aanhalen maar bijvoorbeeld niet het initiatief nemen ook vaker bij jullie te komen of begrijp ik dat verkeerd?

Dat anderen meer inloop hebben van familie, dat is mooi voor die mensen, maar dat betekent niet dat het bij jullie gelijk moet zijn natuurlijk. Jullie band klinkt niet als de beste, als jullie overprikkeld raken. Ik snap dan ook wel dat je het niet zo ziet zitten,
anoniem_69481ad5a63b4 wijzigde dit bericht op 14-02-2022 16:40
40.00% gewijzigd
Dat vrienden van hen wel heel vaak bezoek krijgen is leuk voor ze, maar daar hoeven jullie niets mee te doen.
Mijn schoonmoeder heeft ook wel eens zoiets laten weten hoor, dat wij zo weinig langskwamen en dat bij Miep om de hoek iedere zondag de zoon kwam eten met zijn gezin.
Ja, èn? Misschien woont die zoon wel in hetzelfde dorp en niet op bijna een uur rijden. Misschien hebben hij en zijn gezin wel geen hobby's. Misschien zijn Miep en haar man wél gezellige mensen.
Wij hebben er dus niets mee gedaan. En ik als schoondochter voel me al tot helemaal niets verplicht richting schoonouders, maar ik ben ook geen pleaser. Het moet voor ons ook leuk zijn. En ik heb nooit het idee gehad dat ze óns graag wilden zien, maar dat het meer ging om omdat het vroeger zo hoorde, en om mee te doen met de omacompetitie of status of zo. Wat wij vertelden onthielden ze nooit. Ik heb geen zin om erheen te gaan zodat schoonmoeder ook eens tegen Miep kan vertellen dat haar zoon is langsgeweest of dat ze zo'n goede zoon heeft opgevoed die iedere zondag braaf komt opdraven of weet ik het.
Spontaan langsgaan zou ik ook wat minder snel doen. Misschien als je toevallig ergens die kant op moet, dat je een keer langs kan (keertje na winkelen, of iets anders bijvoorbeeld). En ik weet niet hoe het afspreken nu gaat, bellen zij altijd? Dan zouden jullie een keer wat eerder kunnen bellen.
Betekent natuurlijk niet dat je nu elke week langs moet ofzo.

M'n ouders zie ik normaal eens in de maand, maar kan ook weleens 2 maanden niet of ineens 2 werken achter elkaar. Net een beetje hoe het uitkomt. M'n schoonouders wonen om de hoek, dus die zie ik wel vaker. Echter is het ook vaak snel even gedag zeggen en weer weg, zeker niet de hele tijd bij elkaar op visite. Zou ik ook niet aan moeten denken.
Waarom moeten jullie naar hen toe? Zij kunnen toch ook naar jullie toe komen? Dat scheelt voor jullie al een paar uur voor zo'n bezoekje. Ik vind eens per 2 maanden overigens heel erg weinig. Zelf verkies ik minimaal 1 keer per week, maar dan wel eigen ouders.
Wellicht kan je man wat vaker halverwege afspreken bij een restaurant en daar samen met z'n ouders lunchen.
Iets vaker op bezoek maar dan wel veel korter!

"Malicious compliance' noem je dat :lol:
For whom the bell tolls
TO, komen je schoonouders ook wel eens bij jullie op bezoek?
Zij kunnen toch ook de auto pakken als ze jullie vaker willen zien?
Met mijn schoonouders hebben we geen contact mee en dat willen we graag zo houden.

Het verschilt hoe vaak ik / we mijn ouders zie / zien. Het is voor ons ongeveer een uur rijden, dus 'even' op de koffie gaan zit er niet in. Vind ik soms wel jammer. Normaal zien we elkaar tijdens verjaardagen of bij bijzonderheden (sinterklaas, kerst, dat soort dingen). Maar soms ook bewust tussendoor afspreken als het te lang geleden is. Hoe vaak we echt met ze afspreken, geen idee, maar in ieder geval niet iedere maand. Eerder zo eens per 1,5 à 2 maand(en). Dan gaan wij naar hen toe of komen zij naar ons, ligt er een beetje aan.

Op werkdagen bel ik regelmatig even mijn moeder, maakt een hoop goed denk ik.
In this mad house we must all survive
Ik vind 4 tot 6 uur lang. Pff moet er niet aan denken. Mijn schoonouders wonen in de buurt. Maar vaak even langs voor een bakkie koffie. Of in de zomer op de fiets in de avond en dan een tussen stop en een ijsje /glas spa ofzo. frequentie is dan vaker. Maar voelt veel fijner aan. Niet als een verplichting.
Probeer het te combineren met iets anders als dat mogelijk is. Een wandeling/ activiteit bij hun in de buurt. En dan langs voor de koffie. Of lunch en daarna weer weg, Het voelt dan veel minder verplichtend. Ben je weleens in de buurt of dat je in de buurt moet zijn? Even zomaar langs 15 minuten kan dan ook.
Tutjebelletje schreef:
14-02-2022 16:39
Iets vaker op bezoek maar dan wel veel korter!

"Malicious compliance' noem je dat :lol:
Dit. Gewoon dus toch ook voor een uur. Plak er ergens een wandeling onderweg aan vast, of even shoppen, of uitgebreid boodschappen doen, of nog beter: bier en bitterballen.
Chocolade, altijd goed!
Wij zien ze denk ik gemiddeld eens per 4-6 weken maar man en ik gaan onafhankelijk van elkaar nog wel vaker naar onze eigen ouders.
Ik ga daar soms lunchen of zelfs werken vanuit hun huis, man gaat vaak bij z’n ouders eten als hij daarna daar in de buurt gaat sporten.
Dus eigen ouders zien we denk ik eens per 2 weken, schoonouders eens per 4-6 weken.
We wonen ongeveer 30min van de ene en 40 min van de andere.
Mijn ouders wonen op bijna 2 uur rijden. Ze passen 1x in de 2 weken op zoontje: 1x in ons huis en en de andere keer in mijn geboortedorp. Dan ben ik daar ook meteen het hele weekend.
Je moet toch eten, dus als je nou het gemak (iemand anders kookt voor je) combineert met de bezoekjes?
Je waait er tegen etenstijd aan, en na de koffie vertrek je weer
Bedankt voor alle reacties al! De suggestie om de bezoekjes wat korter te maken en te combineren met wat anders is misschien wel een goede. En idd misschien vaker zelf het initiatief nemen. Ik vind het ook wel jammer dat de band zo is. Had zowel mijn partner en ik ook een wat hechtere relatie met ouders gegund. Aan mijn kant is de warmte er wel maar een ouder op leeftijd dus dan liggen de rollen anders.

Moet wel zeggen dat mbt schoonouders ik wel vind dat dit bij partner ligt. Maar hij kan dit makkelijk van zich afzetten. Ik vind dat moeilijker.
Partner kan ook alleen gaan hè? Man gaat dat weekend meestal niet mee en ik ga langs niet altijd mee naar mijn schoonouders
Twistersizzle schreef:
14-02-2022 16:46

Moet wel zeggen dat mbt schoonouders ik wel vind dat dit bij partner ligt. Maar hij kan dit makkelijk van zich afzetten. Ik vind dat moeilijker.
Maar het zijn zijn ouders, dus als hij niets doet, waarom zou jij het dan moeten opvangen?
De weg van jullie naar hun toe is net zo lang als andersom.
Dus 1 keer in de maand jullie daarheen en de volgende maand komen zij naar jullie. Of je spreekt een keer halverwege af in een restaurant voor de lunch oid.

Mijn schoonouders wonen op een kwartier fietsen en zien we gemiddeld 1 keer per maand denk ik. Soms wat vaker en soms wat minder.
Mijn moeder woont op een dikke 20 minuten met de auto en als ik met de bus moet ben ik een uur onderweg. Die zien we sinds het overlijden van mijn stiefvader 1 a 2 keer per maand denk ik. Meestal bij haar. Ik vind dat wanneer ze dat vaker zou willen ze eens naar ons moet komen maar dat heeft ze tot nu toe niet gedaan. Ze heeft ook geen auto maar ik ook niet, ik moet dus of met Ov of wachten tot man thuis is.
Mijn vader heb ik denk ik al in geen half jaar gezien. Woont in dezelfde stad maar die komt af en toe eens aanwaaien. Dat gaat al heel mijn leven zo.
Leeuw32 schreef:
14-02-2022 16:47
Partner kan ook alleen gaan hè? Man gaat dat weekend meestal niet mee en ik ga langs niet altijd mee naar mijn schoonouders
Vind ik ook. Maar partner voelt die behoefte totaal niet. Probeer het wel eens aan te wakkeren, maar als hij niet wil dan houdt het op natuurlijk.
Ik heb schoonmoeder al maanden niet gezien. Man gaat soms alleen om uit plichtsbesef een klusje te doen, maar dus alleen vanwege die klusjes. Ik vind het helemaal prima. Ik ga hem echt niet voorstellen om eens gewoon op bezoek te gaan, of om vaker een klusje te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven