Spanningen Rusland en Amerika

23-12-2021 18:27 3155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een beangstigende ontwikkeling.

https://www.nu.nl/buitenland/6174753/po ... cties.html

Ik hoop dat Biden tot inzicht komt, en een stapje terug wilt doen, want ze staan in de achtertuin van Poetin, en dat zou escalatie kunnen opleveren.

Zo vlak voor kerst hoop ik dat de vrede blijft.
DS1971 schreef:
25-02-2022 21:46
Zelensky. De clown die de Hitlergroet nog altijd grappig lijkt te vinden.

Overigens zag ik van de week iemand van het Nederlands consulaat Glory to Ukraine twitteren. Het historisch besef is echt non-existent.
Zelensky de zwaar bedreigde president van Oekraïne bedoel je, die zich nog altijd dapper staande houd in Kiev.
Thing1 schreef:
25-02-2022 21:16
In Kazachstan is de oude Poetin-garde en de clan van Nazarbajev verdreven in Januari. Maar voorzichtigheid is ook daar geboden in de achtertuin van Rusland.

In Januari maakten we ons enorm zorgen om onze familie daar, in Almaty met de rellen In februari om familie en kennissen in Oekraïne. Wie volgt in maart? Onze familieleden in Moskou zelf??
Heftig! Nou zijn die regio's nooit rustig, maar nu wel heel onrustig. Rot voor jullie, die onzekerheid.

En zo bizar, hè. Opgegroeid met angst voor de Russen en nu staan ze gewoon in Oekraïne. Ik ben echt bang dat ze doortrekken naar Polen. En die angst is al heel lang weg (sinds begin '90). Die gedachte was een paar dagen geleden niet eens in me opgekomen. Het is zo'n rare gewaarwording.
zurimat schreef:
25-02-2022 21:44
Soevereiniteit, ook jij negeert de wil van het Oekrainse volk.
Nee, het gaat om de wil van ons. Ik herhaal het nog maar eens: de EU had niets te winnen en veel te verliezen met lonken naar de Oekraïne. Dat is een corrupte bende waarbij vergeleken Polen en Hongarije heilig zijn en daar hebben we al genoeg mee te stellen.

We hebben in Nederland ook duidelijk tegen het associatieverdrag gestemd.

Ik vind de wil van het Nederlands volk echt belangrijker dan de wil van de Oekraïners. Natuurlijk willen die meer welvaart. Maar voor Nederland is het belangrijk dat wij onze welvaart behouden.
Zalmsnipper schreef:
25-02-2022 19:13
Ah jij snapt het beter dan een hoogleraar geo politiek.
Jij bent hoogleraar, begrijp ik?

Het zijn nota bene zijn eigen woorden. Nou ja, hij heeft misschien niet expliciet Sovjet-Unie gezegd, maar de strekking is duidelijk.
Dokje schreef:
25-02-2022 21:52
Heftig! Nou zijn die regio's nooit rustig, maar nu wel heel onrustig. Rot voor jullie, die onzekerheid.

En zo bizar, hè. Opgegroeid met angst voor de Russen en nu staan ze gewoon in Oekraïne. Ik ben echt bang dat ze doortrekken naar Polen. En die angst is al heel lang weg (sinds begin '90). Die gedachte was een paar dagen geleden niet eens in me opgekomen. Het is zo'n rare gewaarwording.
Ik vraag me soms af of dit echt gebeurd. Bizar idd. Ik kan me kinderlijk verwonderen over het leven, hoe mensen zich bewegen, waarom dit gebeurt, de waarom? Het is niet te begrijpen. We hebben een wereldbol, die in het hele universum geen fuck voorstelt en op dat kleine bolletje slachten mensen elkaar af omdat ze vroeger geen step gehad hebben ofzo. Macht, landje pikken, mensen pijn willen doen. En wat levert het op? Nooit iets!
DS1971 schreef:
25-02-2022 21:53
Nee, het gaat om de wil van ons. Ik herhaal het nog maar eens: de EU had niets te winnen en veel te verliezen met lonken naar de Oekraïne. Dat is een corrupte bende waarbij vergeleken Polen en Hongarije heilig zijn en daar hebben we al genoeg mee te stellen.

We hebben in Nederland ook duidelijk tegen het associatieverdrag gestemd.

Ik vind de wil van het Nederlands volk echt belangrijker dan de wil van de Oekraïners. Natuurlijk willen die meer welvaart. Maar voor Nederland is het belangrijk dat wij onze welvaart behouden.
Hoe kan je nog duidelijker de wil van dat volk negeren als hierboven? En dan nog durven stellen dat het Westen deze inval heeft veroorzaakt. Faut le faire.
newspaper schreef:
25-02-2022 21:58
Ik vraag me soms af of dit echt gebeurd. Bizar idd. Ik kan me kinderlijk verwonderen over het leven, hoe mensen zich bewegen, waarom dit gebeurt, de waarom? Het is niet te begrijpen. We hebben een wereldbol, die in het hele universum geen fuck voorstelt en op dat kleine bolletje slachten mensen elkaar af omdat ze vroeger geen step gehad hebben ofzo. Macht, landje pikken, mensen pijn willen doen. En wat levert het op? Nooit iets!
Bizar hè. Soort verongelijkte mannetjes die nog even de geschiedenisboeken in willen als grootheid.
yasmijn schreef:
25-02-2022 21:31
De president van Oekraïne.
Ik dacht dat Zelensky was. Maar zoals ik al zei, ik ken ook niet iedereen.
Let’s Go Brandon!
zurimat schreef:
25-02-2022 21:41
Waarom heb je eigenlijk geen enkel oog voor de wil van het Oekrainse volk? Janoekovitsj was idd democratisch verkozen, maar nam beslissingen waar het volk niet mee akkoord was. Uiteindelijk heeft het parlement, hem na de massale protesten afgezet. Geen Europese raketten of legermacht.
Ik weet niet hoe je de democratie voor je ziet maar in een democratie worden vertegenwoordigers afgezet tijdens verkiezingen. Niet tijdens een opwelling van oppositie gesteund door buitenlandse stokers. Stel je voor dat de Russen hier een demonstratie tegen ik heb het mij dat verkeerd herinnerd Rutte houden.
Let’s Go Brandon!
DS1971 schreef:
25-02-2022 21:42

Het is pure arrogantie geweest om ook Oekraïne in te willen lijven bij de EU en de Navo. En dat heeft sowieso bijgedragen aan het conflict.

Ik denk wel dat het de bedoeling was om Oekraïne lid te maken van de EU maar niet van de NAVO
Wie wil een brandend huis verzekeren?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Lange-met-een-korte schreef:
25-02-2022 22:13
Ik weet niet hoe je de democratie voor je ziet maar in een democratie worden vertegenwoordigers afgezet tijdens verkiezingen. Niet tijdens een opwelling van oppositie gesteund door buitenlandse stokers. Stel je voor dat de Russen hier een demonstratie tegen ik heb het mij dat verkeerd herinnerd Rutte houden.

Dat was 2014
Inmiddels zijn we in Oekraïne alweer een paar democratisch gekozen regeringen verder.
En of het nu wel of niet netjes is gegaan in 2014 ook dat is een interne aangelegenheid waar Poetin niets mee te maken heeft.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
25-02-2022 22:13
Ja, ik had het reeds gelezen dat jij autocratie met democratie verwart. In een democratie heeft het parlement de macht om de uitvoerende macht af te zetten.

Van dezelfde democratie natuurlijk, ik snap niet warom jij er opeens Russische betogers tegen Rutte erbij haalt.
zurimat schreef:
25-02-2022 18:15
Rusland heeft niet te beslissen wat andere soevereine landen willen, hoeveel je ook naar anderen wijst. Deze propaganda mag wel stilaan stoppen.
Dit.
zurimat schreef:
Hoe kan je nog duidelijker de wil van dat volk negeren als hierboven? En dan nog durven stellen dat het Westen deze inval heeft veroorzaakt. Faut le faire.
Nou echt....ongelofelijk
newspaper schreef:
Ja. Soms uiteindelijk wel? Anders waren we hier nu duits. Bijvoorbeeld.
Mijn familie is (2x) gevlucht. Dan weet je wel dat de wereld niet altijd lief, leuk en aardig is. Maar dit had ik anno 2022 echt niet aan zien komen.

Overigens, los van Putin, geven westerse politici mij ook niet echt (meer) een veilig gevoel.
Een brug in kleuren van de vlag van een belaagd land verlichten, is echt geen steun. En geeft ook geen steun. Dat is enkel voor het eigen ego. Zo sneu dat de huidige generatie denkt dat zulke dingen iemand helpen. Wapens helpen. Vluchtelingen opvangen helpt. Militaire steun. Maar echt niet het verlichten van een brug. We moeten onze kinderen iets meer realisme bij gaan brengen, anders overleven ze later niet in de harde buitenwereld buiten West-Europa.
Hier ook weer goed zichtbaar hoe bepaalde types zich heerlijk inlaten met Russische propaganda. Néé, dit is niet de schuld van 'het westen', néé, dit gedrag van een gek moet je niet proberen goed te praten, néé je moet oorlogsmisdaden en een land binnenvallen niet nuanceren en bagatelliseren. Wat je wel moet doen, als je dit soort dingen denkt, is weer eens goed gaan nadenken over je eigen moraliteit.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Zelfs Zwitserland stopt met neutraal zijn: https://www.reuters.com/world/europe/sw ... 022-02-25/
zurimat schreef:
Lees jij wel wat ik schrijf?
hollebollegijs schreef:
25-02-2022 22:17
Ik denk wel dat het de bedoeling was om Oekraïne lid te maken van de EU maar niet van de NAVO
Wie wil een brandend huis verzekeren?
Het is wel destijds besproken.

Ik kan mij goed voorstellen, zeker nu, dat Oekraïne zich ook belazerd voelt omdat het uiteindelijk bij loze woorden is gebleven.
LaFolie schreef:
25-02-2022 22:47
Hier ook weer goed zichtbaar hoe bepaalde types zich heerlijk inlaten met Russische propaganda. Néé, dit is niet de schuld van 'het westen', néé, dit gedrag van een gek moet je niet proberen goed te praten, néé je moet oorlogsmisdaden en een land binnenvallen niet nuanceren en bagatelliseren. Wat je wel moet doen, als je dit soort dingen denkt, is weer eens goed gaan nadenken over je eigen moraliteit.
Wie veroordeelt de inval dan niet? Wie zegt dat het westen schuld heeft aan de inval?

Het is weer de bekende stropop die van stal wordt gehaald.
DS1971 schreef:
25-02-2022 21:46
Zelensky. De clown die de Hitlergroet nog altijd grappig lijkt te vinden.

Overigens zag ik van de week iemand van het Nederlands consulaat Glory to Ukraine twitteren. Het historisch besef is echt non-existent.
Zelensky is belijdend Joods. Ik denk dat jij wat veel Russische propaganda tot je neemt.
25-02-2022 20:47
Niet met het anti-Russische sentiment wat Oekraine met zich meebrengt.

Al al helemaal niet als Timmermans meeloopt in een demonstratie om Janoekovitsj af te zetten. Janoekovitsj was een democratische verkozen president die pro-Russisch was en die de EU heeft afgezet. Sommige dingen mogen we niet vergeten om het conflict beter te kunnen begrijpen.

Timmermans met zijn leugen verhaaltje over de schurk met de trouwring. En vergeet Guy Verhofstadt vooral niet die in 2014 in Kiev het volk met toeter en tolk vanalles beloofde en hen opriep om daarvoor in ruil te vechten voor de EU.

Ik vind dit een verschrikkelijk smerige vuile nutteloze oorlog waar ik sinds 2014 al bang voor was.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
DS1971 schreef:
25-02-2022 23:13
Lees jij wel wat ik schrijf?
Ja hoor, jij schrijft letterlijk dat het er niet doet wat het Oekraïnse volk wilt en dat Europa een gesloten bastion moet blijven om toch maar geen despoot voor het hoofd te stoten.
madamecannibale schreef:
25-02-2022 21:52
Zelensky de zwaar bedreigde president van Oekraïne bedoel je, die zich nog altijd dapper staande houd in Kiev.

Ik hoorde zo net op tv dat hij alle mannen tot de leeftijd van 60 jaar verbood om het land te verlaten.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Toch krijg ik ergens de indruk dat de inval niet helemaal zo gaat als Rusland gehoopt had. Er is toch wel heel veel verzet onder de Oekraïeners, en de belangrijke steden zijn nog niet gevallen. Belangrijke punten zijn weer terug heroverd door het leger. Uiteraard is de oorlog pas net begonnen, maar heel erg ver zijn ze nog niet. Ook blijken nu wel heel veel landen bereid strenge sancties te nemen en herhaalt zelfs China opnieuw Oekraïne als onafhankelijk land te herkennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven