Werk & Studie alle pijlers

STAP-budget

01-03-2022 12:34 454 berichten
Zijn er nog meer mensen bezig met het aanvragen van hun STAP-budget?

Ik sta sinds tien uur in de wachtrij, en het einde lijkt nog lang niet in zicht te zijn, waardeloos.

Is het jou al wel gelukt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
02-03-2022 16:53
Studiekosten zijn vanaf 1 januari 2022 niet meer aftrekbaar van de belasting. Deze regeling is komen te vervallen en is nu dus STAP.
Heel vervelend. Want mensen die een serieuze opleiding willen doen, wat al snel een paar duizend kost, zijn nu de lul. En de cursussen van minder dan 1000 euro heb je meestal weinig aan. Ik vind dit echt mooi weer spelen terwijl het in feite een verslechtering is. Nu kunnen mensen gratis een pretcursus doen, terwijl mensen die serieus bereid zijn ook zelf te investeren in een gedegen opleiding het nakijken hebben.
Bij welke partij komt dit onzalige plan vandaan?
impala wijzigde dit bericht op 02-03-2022 19:11
18.46% gewijzigd
.
aardbei35 schreef:
02-03-2022 12:58
Ik ga de curus digitaal rechercheur doen en die sprak me wel aan. Dat lijkt me een leuke aanvulling op mijn CV. Tsja, dat er bijvoorbeeld geen HBO deeltijd opleidingen tussen staan begrijp ik wel. Die zijn hartstikke duur en hebben een hoge drempel qua toelating. Heb zelf mijn HBO ook uit eigen zak moeten betalen. Dan zou ik het ook eerlijker vinden als bijvoorbeeld je studieschuld dan wordt kwijtgescholden. Doe mij dat dan maar als anderen een gratis HBO deeltijd kunnen gaan volgen.
Maar het gaat toch niet om een gratis hbo deeltijd… het gaat ook om die 1000 euro..
dus dat is dan een tegemoetkoming in je opleiding..

Een studieschuld kwijt schelden omdat er nu mensen zijn die 1000 euro tegemoetkoming krijgen bij een hbo is wel heel erg: ik niet dan jij ook niet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
jules* schreef:
02-03-2022 13:37
Dit had ik zelf ook niet verwacht. Ik dacht dat het ter compensatie van de aftrek studiekosten was. Maar het is dus een soort wie-het-eerst-komt-wie-het-eerst-maalt subsidie. Daar heb ik al zo'n hekel aan. Daarnaast vind ik het echt bizar dat wanneer je je laat omscholen tot virtuele maagband therapeut, je wel recht hebt op dit budget, maar wanneer je je omschoolt tot onderwijzer niet?
Ja dat is gewoon echt bizar
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
impala schreef:
02-03-2022 19:06
Heel vervelend. Want mensen die een serieuze opleiding willen doen die al snel een paar duizend kost zijn nu de lul. En de cursussen van minder dan 1000 euro heb je meestal weinig aan. Ik vind dit echt mooi weer spelen terwijl het in feite een verslechtering is.
Er zitten een heleboel serieuze opleidingen tussen. Je kunt het budget ook inzetten voor duurdere studies. Dan heb je daarop dus een “korting” van 1000,00
In sommige gevallen is dat meer dan je anders had teruggekregen van de belasting.
aardbei35 schreef:
02-03-2022 13:19
Ja, snap ik. Fijn dat er nog iets voor jou tussen staat😄. Ik heb ook wel cursussen en opleidingen gezien waar ik zo mijn bedenkingen bij had, maar ja daar was ik niet in geïnteresseerd dus naar iets uitgekeken waarvan ik denk dat het een leuke aanvulling op mijn CV is en zo kwam ik op de cursus Digitaal Rechercheren uit. Toch leuk dat ik deze opleiding van bijna 900 euro op kosten van de overheid mag gaan doen. Hier is dus het glas halfvol😉
Klinkt leuk ja. Maar alweer: wat is de maatschappelijke waarde van deze cursus? Je zal heus niet opeens worden aangenomen als digitaal rechercheur. En als je wel over de juiste ervaring, opleiding en capaciteiten beschikt, dan kom je sowieso wel in aanmerking voor zo'n functie en gaat de politie wel in je investeren. Dat gaat dan heus niet afhangen van een korte cursus die je ooit gedaan hebt.
Klinkt als: cursusbedrijf heeft iets gezocht dat mensen mensen trekt.
.
Noia schreef:
02-03-2022 19:18
Er zitten een heleboel serieuze opleidingen tussen. Je kunt het budget ook inzetten voor duurdere studies. Dan heb je daarop dus een “korting” van 1000,00
In sommige gevallen is dat meer dan je anders had teruggekregen van de belasting.
Dit is eenmalig toch? Als je er al tussen komt. Die aftrek was elk jaar.
.
impala schreef:
02-03-2022 19:22
Dit is eenmalig toch? Als je er al tussen komt. Die aftrek was elk jaar.
Nee, ieder kalender jaar. Je kunt dus 1x per jaar dat budget aanvragen.
Noia schreef:
02-03-2022 19:26
Nee, ieder kalender jaar. Je kunt dus 1x per jaar dat budget aanvragen.
Tot ook dit weer afgeschaft wordt. Het klinkt als een vrij slinkse manier om de aftrek studiekosten af te schaffen.
Trouwens, voor mensen die echt omscholing nodig hebben zijn altijd al potjes geweest bij het uwv. Grotere potjes dan 1000 euro, zodat je er echt iets aan hebt. Zijn die nu ook afgeschaft?
impala wijzigde dit bericht op 02-03-2022 19:36
4.64% gewijzigd
.
impala schreef:
02-03-2022 19:21
Klinkt leuk ja. Maar alweer: wat is de maatschappelijke waarde van deze cursus? Je zal heus niet opeens worden aangenomen als digitaal rechercheur. En als je wel over de juiste ervaring, opleiding en capaciteiten beschikt, dan kom je sowieso wel in aanmerking voor zo'n functie en gaat de politie wel in je investeren. Dat gaat dan heus niet afhangen van een korte cursus die je ooit gedaan hebt.
Klinkt als: cursusbedrijf heeft iets gezocht dat mensen mensen trekt.
Ik snap werkelijk waar niet waarom je dan zo negatief over deze subsidie bent. Laat dit topic dan gewoon aan je voorbij gaan i.p.v. mensen die het leuk vinden om een gesubsidieerde cursus te volgen een beetje af te gaan lopen zeiken. Er zijn wel andere dingen in dit land die nutteloos zijn.

Je doet bovendien aannames die ik niet heb gedaan. Ik heb aangegeven dat ik deze cursus als een mooie aanvulling op mijn CV zie die mogelijkheden zou kunnen bieden om verder door te ontwikkelen in de meest uiteenlopende functies bij de overheid of andere bedrijven. Jij kent mijn CV toch helemaal niet?
aardbei35 wijzigde dit bericht op 02-03-2022 19:38
10.39% gewijzigd
aardbei35 schreef:
02-03-2022 19:36
Ik snap werkelijk waar niet waarom je dan zo negatief over deze subsidie bent.

Je doet bovendien aannames die ik niet heb gedaan. Ik heb aangegeven dat ik deze cursus als een mooie aanvulling op mijn CV zie die mogelijkheden zou kunnen bieden om verder door te ontwikkelen in de meest uiteenlopende functies bij de overheid of andere bedrijven. Jij kent mijn CV toch helemaal niet?
Nee. Maar ik kan me niet voorstellen dat het wat uitmaakt voor mensen die digitaal rechercheur willen en kunnen worden, of je zo'n korte cursus hebt gedaan.

Ik gun iedereen alles, maar niet van belastinggeld dat we hard nodig hebben.
impala wijzigde dit bericht op 02-03-2022 19:54
6.77% gewijzigd
.
impala schreef:
02-03-2022 19:35
Tot ook dit weer afgeschaft wordt. Het klinkt als een vrij slinkse manier om de aftrek studiekosten af te schaffen.
Trouwens, voor mensen die echt omscholing nodig hebben zijn altijd al potjes geweest bij het uwv. Grotere potjes dan 1000 euro, zodat je er echt iets aan hebt. Zijn die nu ook afgeschaft?
Geen idee, google het?

Voor sommige mensen is het STAP-budget voordeliger. Voor andere mensen is de belastingteruggave voordeliger. Dit is het eerste jaar dat dit systeem zo ingaat. Na een jaar kunnen we pas beginnen met daadwerkelijk vergelijken wat het financieel doet. Je opleiding niet halen is terug betalen.

Het stap budget biedt mensen die normaal niet de kans hadden om een studie of cursus te doen, ook die kans.

Benieuwd wat dat evt gaat doen voor onze samenleving op de langere termijn.
Noia schreef:
02-03-2022 19:41
Geen idee, google het?

Voor sommige mensen is het STAP-budget voordeliger. Voor andere mensen is de belastingteruggave voordeliger. Dit is het eerste jaar dat dit systeem zo ingaat. Na een jaar kunnen we pas beginnen met daadwerkelijk vergelijken wat het financieel doet. Je opleiding niet halen is terug betalen.

Het stap budget biedt mensen die normaal niet de kans hadden om een studie of cursus te doen, ook die kans.

Op zich prima. Maar laat dat dan opleidingen zijn waar jij en met name de maatschappij echt wat aan heeft.
Plus: Als je een serieuze 3 jarige opleiding wil doen, moet je nog maar afwachten of je volgend jaar weer subsidie krijgt of niet. Dat is toch niet ok, je moet toch weten waar je aan toe bent. Of is het siewieso een eenmalige bijdrage? Als het een meerjarige opleiding is?
impala wijzigde dit bericht op 02-03-2022 19:57
6.19% gewijzigd
.
impala schreef:
02-03-2022 19:49
Op zich prima. Maar laat dat dan opleidingen zijn waar jij en de maatschappij echt wat aan heeft.
Plus: Als je een serieuze 3 jarige opleiding wil doen, moet je nog maar afwachten of je volgend jaar weer subsidie krijgt of niet. Dat is toch niet ok, je moet toch weten waar je aan toe bent.
Eens hoor, dat vind ik ook vervelend. Het gaf ook best stress, omdat er eea van afhangt.
Ik hoop dat ze ook goed naar de studies gaan kijken. Niemand zit te wachten op 6000 virtuele maagband hypnotiseurs.
Wat iedereen er ook van vond: ook ik kreeg het budget toegekend en ben dan vlg jaar medisch secretaresse.
Ben er superblij mee! :hello:
impala schreef:
02-03-2022 19:38
Nee. Maar ik kan me niet voorstellen dat het wat uitmaakt voor mensen die digitaal rechercheur willen en kunnen worden, of je zo'n korte cursus hebt gedaan.

Ik gun iedereen alles, maar niet van belastinggeld dat we hard nodig hebben. Dat heb ik bijvoorbeeld met beleggingskapitalisme en de monarchie. Ik gun mensen hun verzetje door zich in een sprookje te verliezen, maar niet van belastinggeld dat beter kan worden gebruikt door mensen cursussen en kortdurende opleidingen te laten volgen.
Volgens mij lees je wat ik beschrijf niet goed. Nergens heb ik beweerd dat ik de illusie heb dat ik na het volgen van deze 1-jarige cursus digitaal rechercheur ben. Ik zie het als het leren van een extra verdiepende vaardigheid die aansluit op de werkervaring die ik al heb als het gaat om bijvoorbeeld fraudeonderzoeken en handhavingsonderzoeken. Het is een mooie aanvulling. Niets meer, niets minder.
aardbei35 wijzigde dit bericht op 02-03-2022 20:02
15.75% gewijzigd
REDHOTHEAD schreef:
02-03-2022 20:00
Wat iedereen er ook van vond: ook ik kreeg het budget toegekend en ben dan vlg jaar medisch secretaresse.
Ben er superblij mee! :hello:
:yes: leuk nieuws om te lezen! Gefeliciteerd! :thumbsup:
aardbei35 schreef:
02-03-2022 20:00
Volgens mij lees je wat ik beschrijf niet goed. Nergens heb ik beweerd dat ik de illusie heb dat ik na het volgen van deze 1-jarige cursus digitaal rechercheur ben. Ik zie het als het leren van een extra verdiepende vaardigheid die aansluit op de werkervaring die ik al heb als het gaat om bijvoorbeeld fraudeonderzoeken en handhavingsonderzoeken. Het is een mooie aanvulling. Niets meer, niets minder.
Ja leuk. Maar moet dat door de overheid gefinancierd worden? Laat ze opleidingen financieren voor beroepen waar we echt om zitten te springen en waar mensen in gaan werken die anders geen opleiding kunnen betalen. Voor de zorg bijvoorbeeld. Opleidingen die een probleem oplossen. Ic verpleegkundige of zo. Of loodgieter. En geef dan ook meer dan 1000 euro.
.
impala schreef:
02-03-2022 20:07
Ja leuk. Maar moet dat door de overheid gefinancierd worden? Laat ze opleidingen financieren voor beroepen waar we echt om zitten te springen en waar mensen in gaan werken die anders geen opleiding kunnen betalen. Voor de zorg bijvoorbeeld.

Ik ben het vrijwel volledig met je eens. Wat ik tot nu toe aangeboden heb gezien zijn het vooral korte 2-3 daagse pretcursussen, geen dingen waarbij je je werkelijk kunt bijspijkeren of omscholen lijkt me. Al zullen er best ook een paar serieuze opleidingen bij zitten.
impala schreef:
02-03-2022 20:07
Ja leuk. Maar moet dat door de overheid gefinancierd worden? Laat ze opleidingen financieren voor beroepen waar we echt om zitten te springen en waar mensen in gaan werken die anders geen opleiding kunnen betalen. Voor de zorg bijvoorbeeld.
Ja, dat mag van mij door de overheid gefinancierd worden. Nogmaals: er zijn wel andere dingen die door de overheid worden gefinancierd maar nutteloos zijn. Nog een keer: bijvoorbeeld de monarchie.

En over dat werken in de zorg: niet iedereen is daar capabel voor of wil dat ook. Dat is klinkt als rechtse retoriek in de trant van "handen aan het bed". Zelfs een viruspandemie, die toch de mankementen in de waardering van de publieke sector blootlegde, kon daar uiteindelijk helaas niets aan veranderen. Zoals dat vaker in dit land gaat: ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.
Ja duh, dat er geld gaat naar andere nutteloze dingen is toch geen argument om nog meer nutteloze dingen te gaan financieren?
En tegelijkertijd ook nog eens de aftrek van serieuze studiekosten (zowel serieus in inhoud als qua kosten) af te schaffen?
impala wijzigde dit bericht op 02-03-2022 20:17
34.77% gewijzigd
.
Bijzonder, wat ik allemaal lees. Ik doe deeltijdpabo en zou het bijzonder op prijs tellen als ik iets van mijn studiekosten gecompenseerd krijg nu ik per volgend studiejaar het ook niet meer af kan trekken.

Alle beetjes helpen hè en gezien de situatie in het onderwijs vind ik het sowieso al belachelijk dat mijn studie mij alleen al aan collegegeld in totaal 8.000 euro kost. Oh nee, dit schooljaar coronakorting a 1000 euro. Dus 7k. Maar daar heb ik dan ook wel een jaar kloteonderwijs voor gekregen. En geen stage kunnen lopen = studievertraging.

Ik heb even gekeken in dat register en zag dat alleen de pabo van ncoi nu beschikbaar is. Die commerciële aanbieders zijn er als de kippen bij blijkbaar terwijl de reguliere hogescholen geen haast hebben.

Ik zag ook via social media advertenties van commerciële aanbieders met wat vage cursussen voor 930 euro ofzo, waar je dan volgens de advertentie stapbudget voor kunt aanvragen. Ik heb ook niet zoveel behoefte om de cursus virtuele maagband te financieren via mijn belastinggeld terwijl ik zelf geen cent krijg voor mijn pabostudie.
De mijne is voorlopig toegekend. :worship: Wanneer weet je eigenlijk of voorlopig ook daadwerkelijk wordt?
Marelyse schreef:
02-03-2022 20:16
Bijzonder, wat ik allemaal lees. Ik doe deeltijdpabo en zou het bijzonder op prijs tellen als ik iets van mijn studiekosten gecompenseerd krijg nu ik per volgend studiejaar het ook niet meer af kan trekken.

Alle beetjes helpen hè en gezien de situatie in het onderwijs vind ik het sowieso al belachelijk dat mijn studie mij alleen al aan collegegeld in totaal 8.000 euro kost. Oh nee, dit schooljaar coronakorting a 1000 euro. Dus 7k. Maar daar heb ik dan ook wel een jaar kloteonderwijs voor gekregen. En geen stage kunnen lopen = studievertraging.

Ik heb even gekeken in dat register en zag dat alleen de pabo van ncoi nu beschikbaar is. Die commerciële aanbieders zijn er als de kippen bij blijkbaar terwijl de reguliere hogescholen geen haast hebben.

Ik zag ook via social media advertenties van commerciële aanbieders met wat vage cursussen voor 930 euro ofzo, waar je dan volgens de advertentie stapbudget voor kunt aanvragen. Ik heb ook niet zoveel behoefte om de cursus virtuele maagband te financieren via mijn belastinggeld terwijl ik zelf geen cent krijg voor mijn pabostudie.
Dat dus. Moet echt pijnlijk zijn om te lezen dat anderen nu 1000 euro krijgen voor een leuke maar niet noodzakelijke en vaak niet eens nuttige cursus. En dat jij, die notabene zelf al het leeuwendeel zelf betaalde, niet eens meer wat kan aftrekken voor een studie waar de maatschappij echt wat aan heeft.
impala wijzigde dit bericht op 02-03-2022 20:23
8.10% gewijzigd
.
impala schreef:
02-03-2022 20:15
Ja duh dat er geld gaat in andere nutteloze dingen is toch geen argument om nog meer nutteloze dingen te gaan financieren?
En tegelijkertijd ook nog eens de aftrek van serieuze studiekosten (zowel serieus in inhoud als qua kosten) af te schaffen?
Jij vindt het aanbod nutteloos, maar ik niet. Althans, niet de cursus die ikzelf het komende jaar ga doen. Ik heb wel wat cursussen/opleidingen gezien waar ik mijn bedenkingen bij heb. Maar niet het hele aanbod is nutteloos. En ik gun anderen ook iets als een cursus/opleiding van een jaar ook als dat van belastinggeld gaat. Ik vind een cursus volgen sowieso nooit nutteloos. Heb zelf m'n HBO gefinancierd, dit mag de overheid best voor me doen. Ik heb daar geen problemen mee.
Marelyse schreef:
02-03-2022 20:16

Tsja, die maagband cursus of hoe die ook mag heten... die zou mij ook niet trekken. Ik heb mijn voltijd HBO studie nooit van de belasting af kunnen trekken maar volledig zelf gefinancierd. Ik heb er gedeeltelijk voor moeten lenen en dat ben ik keurig aan het terugbetalen. In mijn tijd was het of studiefinanciering of als je geen recht op studiefinanciering had waren bepaalde studiekosten inderdaad fiscaal aftrekbaar. Wat ik ook logisch vind. Ik vind wel dat de basisbeurs terug moet en eigenlijk zelfs dat onderwijs kosteloos zou moeten zijn zoals het ooit in een ver verleden ook was. De laatste 15 jaar is studeren steeds meer voor de elite weggelegd. Dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. Toen ik studeerde was dat ook al gaande. En ja, na 2015 ging het snel bergafwaarts met onze investering in de kenniseconomie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven