STAP-budget

donderdag 3 maart 2022 om 08:23
Wie zegt dat?
https://www.windesheim.nl/professionals ... elijkheden
Tabje: Financieringen in het onderwijs
Niet zomaar wat roepen.

donderdag 3 maart 2022 om 08:26
Misschien moet je je er eerst wat meer in verdiepen.jules* schreef: ↑02-03-2022 20:42En ik begrijp dat dit topic niet gestart is om het daar over te hebben, maar het lijkt me niet gek dat een topic met de naam stap-budget veel lezers trekt. Ook die dit budget niet aanvragen. En als je dan leest waar het over gaat, dan lijkt het me logisch dat je in een tijd waarin iedereen de hand op knip moet houden, je hier verbaasd over kunt zijn.
donderdag 3 maart 2022 om 08:33
Ik heb gezocht op Bv pabo (Nav een forummers wiens man niets kreeg) en er was geen enkele hit. Het staat er dus leuk, maar het is dus (nog) niet mogelijk. En de pot is bijna leeg. Ik roep niet zomaar wat.Noia schreef: ↑03-03-2022 08:23Wie zegt dat?
Niet zomaar wat roepen.

donderdag 3 maart 2022 om 08:37
En 1 mei is er een nieuwe ronde voor het stapbudget. In totaal zijn er geloof ik vijf rondes per jaar om budget aan te vragen.
Er zijn ook weer potjes voor andere dingen.
donderdag 3 maart 2022 om 08:38
Waarom? Wat valt er te verdiepen? Er is budget vrijgekomen om een opleiding te volgen. Helaas geldt dit niet voor iedereen. De man van een forummer en een forummer krijgen niets voor een gedegen opleiding en een schoonvader die met pensioen is wel. Of ze liegen allemaal, dan trek ik al mijn woorden in en zal oprechte excuses aanbieden. Zo niet, dan blijf ik bij mijn standpunt dat een gedeelte van de pot niet naar de juiste mensen gaat.

donderdag 3 maart 2022 om 08:38
Heb je je ook verdiept in de voorwaarden van deze regelingen? Je moet heel erg weinig verdienen, zeg maar een salaris waarmee je sowieso je deeltijdstudie al niet zou kunnen betalen en waarbij een dag minder werken om stage te kunnen lopen sowieso al geen optie is en er wordt ook nog gekeken naar het inkomen van een eventuele partner.Noia schreef: ↑03-03-2022 08:23Wie zegt dat?
Niet zomaar wat roepen.
En half collegegeld voor de pabo? Ja, als je nog geen ander hbo-diploma hebt. Ik heb al een hbo-diploma (zelf gefinancierd) en betaal dus gewoon heel collegegeld.
donderdag 3 maart 2022 om 08:39
Als ze het aanpassen, vind ik dat een goede zaak. Ik vraag me alleen af waarom dat bij voorbaat geen optie was.
donderdag 3 maart 2022 om 08:40
Dat lees ik ook (klik even door naar de pagina van duo en lees daar wat je echt krijgt). Het is dus minstens net zo’n worst die precies niet geldt voor heel veel mensen.Marelyse schreef: ↑03-03-2022 08:38Heb je je ook verdiept in de voorwaarden van deze regelingen? Je moet heel erg weinig verdienen, zeg maar een salaris waarmee je sowieso je deeltijdstudie al niet zou kunnen betalen en waarbij een dag minder werken om stage te kunnen lopen sowieso al geen optie is en er wordt ook nog gekeken naar het inkomen van een eventuele partner.
En half collegegeld voor de pabo? Ja, als je nog geen ander hbo-diploma hebt. Ik heb al een hbo-diploma (zelf gefinancierd) en betaal dus gewoon heel collegegeld.

donderdag 3 maart 2022 om 08:43
https://www.ncoi.nl/opleiding/zij-instr ... sidie.htmljules* schreef: ↑03-03-2022 08:38Waarom? Wat valt er te verdiepen? Er is budget vrijgekomen om een opleiding te volgen. Helaas geldt dit niet voor iedereen. De man van een forummer en een forummer krijgen niets voor een gedegen opleiding en een schoonvader die met pensioen is wel. Of ze liegen allemaal, dan trek ik al mijn woorden in en zal oprechte excuses aanbieden. Zo niet, dan blijf ik bij mijn standpunt dat een gedeelte van de pot niet naar de juiste mensen gaat.
Omdat jij heel negatief dingen gaat beweren, die niet kloppen. Prima dat je negatief wilt doen, we hoeven het niet eens te zijn, maar dan wel graag met feiten.

donderdag 3 maart 2022 om 08:46
Alleen de pabo van de NCOI, commerciële aanbieder, wordt vermeld. En voor zover mij bekend betaal je daar fors meer voor je opleiding.

donderdag 3 maart 2022 om 08:46
Nee, want ik wil geen leraar worden. Voor zover ik weet, kun je dat stapbudget ook aanvragen om leraar te worden.Marelyse schreef: ↑03-03-2022 08:38Heb je je ook verdiept in de voorwaarden van deze regelingen? Je moet heel erg weinig verdienen, zeg maar een salaris waarmee je sowieso je deeltijdstudie al niet zou kunnen betalen en waarbij een dag minder werken om stage te kunnen lopen sowieso al geen optie is en er wordt ook nog gekeken naar het inkomen van een eventuele partner.
Ik ga vooral in tegen de zwart-witte stelling dat er “niks” is voor leraren, want dat is er wel.

donderdag 3 maart 2022 om 08:47
Ja dat zei een van de pabo studenten dus al. Dat dat de énige pabo is die ertussen staat. En zij doet de reguliere opleiding aan een hogeschool en krijgt niks.Noia schreef: ↑03-03-2022 08:43https://www.ncoi.nl/opleiding/zij-instr ... sidie.html
Omdat jij heel negatief dingen gaat beweren, die niet kloppen. Prima dat je negatief wilt doen, we hoeven het niet eens te zijn, maar dan wel graag met feiten.
Ik begrijp echt niet waarom een aantal van jullie zo gepikeerd reageert op de kritiek op de regeling.
Als jij pabo zou doen, of een andere serieuze en nuttige opleiding waar je niks voor krijgt, sterker je gaat erop achteruit omdat Stap in plaats van de aftrek studiekosten is gekomen, dan zou je wel anders piepen.
impala wijzigde dit bericht op 03-03-2022 08:53
26.92% gewijzigd
.
donderdag 3 maart 2022 om 08:48
En ja, daar irriteer ik me aan. De Corona crisis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat onderwijs en zorg in erg zwaar weer zitten. Dan komt er een budget wat je wel kunt gebruiken voor een cursus virtuele maagband, maar niet voor de pabo. Dat is toch
Overigens vind ik dat niet van alle opleidingen die ik voorbij zie komen hoor. Medisch secretaresse of hrm vind ik prima voor dit budget in aanmerking komen. Daarmee ga je je arbeidstoekomst een boost geven. Ik ben dus niet tegen dit budget, maar denk dat er over de uitwerking wel iets zorgvuldiger had mogen worden nagedacht.
Ik lees Bv veel cursussen die exact €1000 kosten. Is er onderzocht of dat eerder ook zo was? Of zijn ze nu ineens Bv €200 duurder, zodat ze makkelijk wat extra geld vangen?

Overigens vind ik dat niet van alle opleidingen die ik voorbij zie komen hoor. Medisch secretaresse of hrm vind ik prima voor dit budget in aanmerking komen. Daarmee ga je je arbeidstoekomst een boost geven. Ik ben dus niet tegen dit budget, maar denk dat er over de uitwerking wel iets zorgvuldiger had mogen worden nagedacht.
Ik lees Bv veel cursussen die exact €1000 kosten. Is er onderzocht of dat eerder ook zo was? Of zijn ze nu ineens Bv €200 duurder, zodat ze makkelijk wat extra geld vangen?
donderdag 3 maart 2022 om 08:50
Ik weet niet of jij ooit aan het NCOI hebt gestudeerd of er mensen kent? Ik snap wel dat zij er tussen staan.Noia schreef: ↑03-03-2022 08:43https://www.ncoi.nl/opleiding/zij-instr ... sidie.html
donderdag 3 maart 2022 om 08:53
En als je doorklikt naar de informatiepagina, zul je zien dat die pabo er niet tussen staat. Ook niet op de website van STAP zelf. Zou kunnen dat ik eroverheen lees. En daarnaast, die NCOI kost een kapitaal, want particulier. Dan kun je bijna net zo goed een reguliere deeltijd pabo gaan doen zonder tegemoetkoming.
https://www.ncoi.nl/stap-aanbod.html
mockturtle wijzigde dit bericht op 03-03-2022 08:55
2.90% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

donderdag 3 maart 2022 om 08:55
Persoonlijk raakt kritiek op de regeling mij niet. Voor zowel de belastingteruggave als de stap-regeling zijn plus en minpunten. Tijd gaat ook wel uitwijzen welke regeling “beter” is.
Wat me wel stoort is dat opleidingen van mensen worden afgedaan als “korte cursussen”. Tis geen punniken ofzo. Dat komt wat denigrerend over. Ik vind het juist een positief iets dat mensen willen leren.
Wat me ook stoort is afgunstigheid. Ik heb ook jaaaaaren mijn eigen studie betaald mensen. Nu heb ik totaal geen budget om mijn cv aan te passen, dankzij deze regeling wel. Ik ben dus dankbaar.
donderdag 3 maart 2022 om 08:57
Ik heb ook jaren mijn eigen opleidingen betaald. En nu wil ik graag nog een stapje verder en een ander richting en moet ik dus instellingsgeld gaan betalen. Dat was nog enigszins mogelijk met aftrek, nu dus niet meer. Dus ja, het is heel mooi dat er voor sommige mensen nu een mogelijkheid is om door te leren die er anders misschien niet was, maar er valt ook een flinke groep buiten de boot.Noia schreef: ↑03-03-2022 08:55Persoonlijk raakt kritiek op de regeling mij niet. Voor zowel de belastingteruggave als de stap-regeling zijn plus en minpunten. Tijd gaat ook wel uitwijzen welke regeling “beter” is.
Wat me wel stoort is dat opleidingen van mensen worden afgedaan als “korte cursussen”. Dat komt wat denigrerend over. Ik vind het juist een positief iets dat mensen willen leren.
Wat me ook stoort is afgunstigheid. Ik heb ook jaaaaaren mijn eigen studie betaald mensen. Nu heb ik totaal geen budget om mijn cv aan te passen, dankzij deze regeling wel. Ik ben dus dankbaar.
mockturtle wijzigde dit bericht op 03-03-2022 08:58
1.42% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
donderdag 3 maart 2022 om 08:57
Zelfs die staat er niet eens in?MockTurtle schreef: ↑03-03-2022 08:53En als je doorklikt naar de informatiepagina, zul je zien dat die pabo er niet tussen staat. Ook niet op de website van STAP zelf. Zou kunnen dat ik eroverheen lees. En daarnaast, die NCOI kost een kapitaal, want particulier. Dan kun je bijna net zo goed een reguliere deeltijd pabo gaan doen zonder tegemoetkoming.
https://www.ncoi.nl/subsidie/stap-budget.html
Maar ook als hij er wel in staat, dat is toch bizar dat het dan maar voor 1 paboopleiding zou gelden en niet eens voor de reguliere? De gewone pabo student gaat erop achteruit door Stap, terwijl er wel een hoop onzin cursussen vergoed worden. Niet recht te praten dit hoor.
.

donderdag 3 maart 2022 om 08:59
Bijzonder dat je denkt dat je mij dingen moet voorkauwen over (de financiering van) een pabo-opleiding, terwijl je zelf verwijst naar subsidieregelingen waarbij je je niet verdiept hebt in de voorwaarden.
Doe je zij-instroom dan wordt je opleiding betaald ja. Maar zoals ik al zei, die plekken zijn nog altijd schaars, je eindigt niet met een pabo-diploma en sowieso voldoet lang niet iedereen die de pabo wil doen aan de eisen hiervoor.
En specifiek voor jouw link, er zijn maar weinig schoolbesturen zijn die hun zijinstromers bij NCOI laten studeren. Als commerciële aanbieder vragen zij meer geld dan een reguliere hbo en bij zijinstroom moet dus het schoolbestuur dat betalen.

donderdag 3 maart 2022 om 09:01
Kun jij dan geen gebruik maken van deze regeling?MockTurtle schreef: ↑03-03-2022 08:57Ik heb ook jaren mijn eigen opleidingen betaald. En nu wil ik graag nog een stapje verder en een ander richting en moet ik dus instellingsgeld gaan betalen. Dat was nog enigszins mogelijk met aftrek, nu dus niet meer. Dus ja, het is heel mooi dat er voor sommige mensen nu een mogelijkheid is om door te leren die er anders misschien niet was, maar er valt ook een flinke groep buiten de boot.
Ik zou het kut voor je vinden als jij nu beperkt wordt in verder studeren. Ik gun het niemand om buiten de boot te vallen.
donderdag 3 maart 2022 om 09:03
Ik vind het een rare regeling ik was er door het UWV op gewezen omdat die graag willen dat ik deel uit ga maken van de participatie samenleving. Maar de opleiding die ik wil doen is op dit moment niet handig om aan te vragen want ik krijg geen kot en kan dus geen stage lopen om binnen de tijd de opleiding te voldoen. Ik wacht nog een jaar.
Maar mijn vriendin heeft een opleiding toegewezen die ze al eerder aangevraagd had bij haar werkgever en niet gekregen heeft omdat hij simpel weg veels te hoog gegrepen is. Ze heeft hier al meerdere malen een toelatingsexamen voor gedaan die ze niet gehaald heeft en nu word het budget zonder morren toe gekend.
En idd enkele echt goede opleidingen komen hier nu iets voor in aanmerking.
Maar mijn vriendin heeft een opleiding toegewezen die ze al eerder aangevraagd had bij haar werkgever en niet gekregen heeft omdat hij simpel weg veels te hoog gegrepen is. Ze heeft hier al meerdere malen een toelatingsexamen voor gedaan die ze niet gehaald heeft en nu word het budget zonder morren toe gekend.
En idd enkele echt goede opleidingen komen hier nu iets voor in aanmerking.

donderdag 3 maart 2022 om 09:05
Nogmaals, ik ga in op het feit dat er “niks” voor leraren zou zijn.Marelyse schreef: ↑03-03-2022 08:59Bijzonder dat je denkt dat je mij dingen moet voorkauwen over (de financiering van) een pabo-opleiding, terwijl je zelf verwijst naar subsidieregelingen waarbij je je niet verdiept hebt in de voorwaarden.
Doe je zij-instroom dan wordt je opleiding betaald ja. Maar zoals ik al zei, die plekken zijn nog altijd schaars, je eindigt niet met een pabo-diploma en sowieso voldoet lang niet iedereen die de pabo wil doen aan de eisen hiervoor.
En specifiek voor jouw link, er zijn maar weinig schoolbesturen zijn die hun zijinstromers bij NCOI laten studeren. Als commerciële aanbieder vragen zij meer geld dan een reguliere hbo en bij zijinstroom moet dus het schoolbestuur dat betalen.
Ik geloof direct dat jij er veel meer van af weet.
Ik heb geen idee hoe het verder gaat lopen met het STAP budget, maar ik hoop dat ook daar naar gekeken zal worden. Want ik gun het jullie van harte hoor.

donderdag 3 maart 2022 om 09:05
Als je instellingsgeld moet betalen dan is dit ook waardeloos ja, had ik nog niet aan gedacht. Dat hele fenomeen instellingsgeld is al een enorme drempel om om te scholen.MockTurtle schreef: ↑03-03-2022 08:57Ik heb ook jaren mijn eigen opleidingen betaald. En nu wil ik graag nog een stapje verder en een ander richting en moet ik dus instellingsgeld gaan betalen. Dat was nog enigszins mogelijk met aftrek, nu dus niet meer. Dus ja, het is heel mooi dat er voor sommige mensen nu een mogelijkheid is om door te leren die er anders misschien niet was, maar er valt ook een flinke groep buiten de boot.
Er zijn dus mensen die nu bezig zijn, instellingsgeld betalen en nu niet meer kunnen aftrekken want stap en dus misschien wel moeten stoppen met hun opleiding.

donderdag 3 maart 2022 om 09:13

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in