Familie....
zondag 13 maart 2022 om 18:55
Ha allemaal,
Er moet mij even iets van mijn hart en ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
In juni heeft mijn tante /zijn zus bij een bezoek aan mijn vader een filmpje van mijn vader gemaakt.
Ik heb toen:
1 gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
Ze hebben me echt teleurgesteld en gekwetst, want ze houden maar vol, het is ons broertje... Blablabla....
M'n moeder heeft ze er dit weekend alsnog op aangesproken dat dit ons echt pijn en verdriet heeft gedaan en dan zijn wij kinderachtig etc. want wij gunnen hun geen filmpje. Maar daar gaat het niet om? Het gaat mij om het principe..... Ben ik dan echt zo star?
Er moet mij even iets van mijn hart en ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
In juni heeft mijn tante /zijn zus bij een bezoek aan mijn vader een filmpje van mijn vader gemaakt.
Ik heb toen:
1 gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
Ze hebben me echt teleurgesteld en gekwetst, want ze houden maar vol, het is ons broertje... Blablabla....
M'n moeder heeft ze er dit weekend alsnog op aangesproken dat dit ons echt pijn en verdriet heeft gedaan en dan zijn wij kinderachtig etc. want wij gunnen hun geen filmpje. Maar daar gaat het niet om? Het gaat mij om het principe..... Ben ik dan echt zo star?
maandag 14 maart 2022 om 12:15
Er stonden ook personeel en andere patiënten op het filmpje. En die leven nog.
Ik mag van mijn opdrachtgever anders geen foto's van een groep kinderen delen met hun ouders, zonder voorafgaande toestemming. Dus wanneer is het wel openbaar maken?een filmpje delen in de familiesfeer is niet openbaar maken
maandag 14 maart 2022 om 12:16
zet hem op!Angela1984 schreef: ↑14-03-2022 08:52Maar dank voor al jullie reacties en meedenken. Ik ga het loslaten en genieten van lieve, eerlijke mensen om mij heen!
![]()
maandag 14 maart 2022 om 12:28
You go girl!Angela1984 schreef: ↑14-03-2022 08:52Maar dank voor al jullie reacties en meedenken. Ik ga het loslaten en genieten van lieve, eerlijke mensen om mij heen!
![]()
maandag 14 maart 2022 om 13:11
Ook al is het jouw vader en de man van je moeder, jullie zijn geen eigenaren van hem. De zus van je vader heeft net zo goed een band met haar broer. Ik kan me voorstellen dat je woest zou zijn als dit filmpje respectloos in de rondte gaat en op social media komt te staan.
Maar kun je niet ook je tante wat credits geven dat ze zelf een inschatting kan maken wie het wel/niet te zien krijgt?
Je kunt als dochter of vrouw van uitspreken wat je wensen zijn. Maar deze hoeven niet klakkeloos opgevolgd te worden, als een familielid net wat anders erin staat. Je moet het in dit soort situaties hebben van overleg en naar elkaar luisteren en proberen er samen uit te komen. Ook als anderen er net wat anders instaan dan jij. Er is niet maar 1 'gelijk'.
maandag 14 maart 2022 om 13:17
Ik mag hopen dat je verder wel wat genuanceerder in het leven staat? Mensen kwetsen elkaar nu eenmaal wel eens. Daar kun je tot zekere hoogte best mee leven hoor. Is part of the deal dat het leven heet. Jij zal jouw familie vast ook wel eens kwetsen?Angela1984 schreef: ↑13-03-2022 20:21Niks, doorgaan zonder deze mensen in mijn leven.
Fijne van een forum, even sparren!
maandag 14 maart 2022 om 13:20
Dit dus. En gecondoleerd trouwens. Het is verdrietig dat je je vader zo jong bent verloren.ninanoname schreef: ↑13-03-2022 21:34Je schrijft dat je niet tegen onrecht kunt. Wel, recht van de één, is onrecht voor de ander. Dat moet je altijd onthouden. Er zijn maar weinig mensen die zeggen: ‘Haaa, onrecht, ja, daar hou ik van’.
Joh, jullie staan er anders in, niemand heeft gelijk, over een tijdje neemt je begrip de overhand en verdwijnen je principes naar de achtergrond.
maandag 14 maart 2022 om 13:37
Waar staat dat? Ik heb dat niet gelezen. En TO haar vraag gaat alleen over haar vader, niet over andere mensen. Degene waar ik op reageer beweert heel stellig dat de AVG ook voor overleden mensen geldt. Dat is pertinent onjuist.
Die leven toch nog? Dus op deze kinderen is de AVG van toepassing. Op die grond mag je dat niet doen.Ik mag van mijn opdrachtgever anders geen foto's van een groep kinderen delen met hun ouders, zonder voorafgaande toestemming. Dus wanneer is het wel openbaar maken?
Niet op basis van de Auteurswet.
maandag 14 maart 2022 om 14:05
Wat ik nu ga zeggen klinkt heel hard maar bedoel ik niet hard...Angela1984 schreef: ↑13-03-2022 19:38Nou het speelt nu even op omdat als ze erop aangesproken worden dat zij de waarheid verdraaien en denken dat zij zo'n filmpje mogen maken, want tsja hun broer en ze kwamen toch wel elke 3 weken een keer bij hem op bezoek.... Onze punten begrijpen ze niet, want dit filmpje is hun zo dierbaar.... Tsja mijn manische vader die daar niet zichzelf is... Dat zien ze niet.
Ik kan gewoon moeilijk tegen onrecht en ga het zeker weer naast me neerleggen, maar ik vraag me dus gewoon af of dit normaal is of niet?! Ik ga geen gelijk krijgen, maar soms is het fijn om hier even hart te luchten en andermans mening te lezen.
M'n nieuwe quote (gehoord van iemand) is: Neem bruistabletten en geen zuigtabletten!
Je vader was wel degelijk zichzelf. Het manische hoorde ook bij hem, hoewel dat misschien niet een leuk filmpje is was het wel degelijk hoe hij is
Je tante is ook zijn zus en ik snap ook wel dat ze dat filmpje willen houden. Wellicht kunnen ze door het manische heenkijken.
Kijk... Ik heb ADHD. En ik doe daardoor ook wel eens heel maf. Maar dat hoort wel degelijk ook bij mij. Als mijn zusje een filmpje van vlak voor mijn overlijden zou willen houden waarop ik maf doe dan is dat aan haar. Zij weer al mijn hele leven hoe ik ben en kan daar doorheen kijken denk ik.
Ik snap dat het echt niet leuk is en dat je je vader anders wil herinneren maar het is aan je tante hoe zij hem wil herinneren.
maandag 14 maart 2022 om 17:27
Zeker, heel genuanceerd en altijd echt hulpvaardig naar anderen, maar na meerdere trappen vanuit deze familiekant is het nu klaar!Singlejingle schreef: ↑14-03-2022 13:17Ik mag hopen dat je verder wel wat genuanceerder in het leven staat? Mensen kwetsen elkaar nu eenmaal wel eens. Daar kun je tot zekere hoogte best mee leven hoor. Is part of the deal dat het leven heet. Jij zal jouw familie vast ook wel eens kwetsen?
maandag 14 maart 2022 om 17:31
abracadabra schreef: ↑14-03-2022 14:05Wat ik nu ga zeggen klinkt heel hard maar bedoel ik niet hard...
Je vader was wel degelijk zichzelf. Het manische hoorde ook bij hem, hoewel dat misschien niet een leuk filmpje is was het wel degelijk hoe hij is
Je tante is ook zijn zus en ik snap ook wel dat ze dat filmpje willen houden. Wellicht kunnen ze door het manische heenkijken.
Kijk... Ik heb ADHD. En ik doe daardoor ook wel eens heel maf. Maar dat hoort wel degelijk ook bij mij. Als mijn zusje een filmpje van vlak voor mijn overlijden zou willen houden waarop ik maf doe dan is dat aan haar. Zij weer al mijn hele leven hoe ik ben en kan daar doorheen kijken denk ik.
Ik snap dat het echt niet leuk is en dat je je vader anders wil herinneren maar het is aan je tante hoe zij hem wil herinneren.
Ik denk dat ADHD iets heel anders is dan een manisch persoon! Zeker dit stukje hoorde helaas ook bij hem, maar je bent op dat moment opgenomen en hij was onwilsbekwaam he! Zin n rechten lagen niet meer bij hem, hoe erg ook.
Ik gun ze ook zeker wat, alleen hebben zij niet het recht dit te delen zonder overleg.
Maar weet je, ik zie hier ook verschillende meningen en dat is goed. Maar er heeft meer gespeeld en misschien geef ik daarom ook minder gratie aan ze...
maandag 14 maart 2022 om 17:38
Tsja. Ik heb vrienden gehad die overleden zijn aan een ernstige ziekte. Die herinner ik me ook liever zoals ze waren toen ze gezond waren, dan dat ik filmpjes bekijk waarin ze happen naar adem. Kan je zeggen ‘dat is ook wie ze waren’ maar ik denk daar toch anders over.
Dat geldt ook voor psychische kwalen. Waarbij ik ADHD toch echt van een andere orde vindt dan opname in een gesloten inrichting.
Dat geldt ook voor psychische kwalen. Waarbij ik ADHD toch echt van een andere orde vindt dan opname in een gesloten inrichting.
maandag 14 maart 2022 om 18:45
Helemaal met je eensxynix schreef: ↑14-03-2022 17:38Tsja. Ik heb vrienden gehad die overleden zijn aan een ernstige ziekte. Die herinner ik me ook liever zoals ze waren toen ze gezond waren, dan dat ik filmpjes bekijk waarin ze happen naar adem. Kan je zeggen ‘dat is ook wie ze waren’ maar ik denk daar toch anders over.
Alles gaat voorbij
maandag 14 maart 2022 om 20:34
Ik denk dat dat dan ook vooral je probleem is. Want puur gebaseerd op wat je schrijft, lees ik geen hele schandelijke dingen wat jouw boosheid en verwijten zou kunnen verklaren. Je bent ergens anders van overstuur, dat kan haast niet anders.Angela1984 schreef: ↑14-03-2022 17:31
Maar weet je, ik zie hier ook verschillende meningen en dat is goed. Maar er heeft meer gespeeld en misschien geef ik daarom ook minder gratie aan ze...
woensdag 16 maart 2022 om 11:12
Zou het? Het overlijden van haar vader in september misschien?Singlejingle schreef: ↑14-03-2022 20:34Ik denk dat dat dan ook vooral je probleem is. Want puur gebaseerd op wat je schrijft, lees ik geen hele schandelijke dingen wat jouw boosheid en verwijten zou kunnen verklaren. Je bent ergens anders van overstuur, dat kan haast niet anders.
woensdag 16 maart 2022 om 11:28
Je wil helemaal niet sparren over jouw beslissing, je hebt hem al gemaakt. Ik hoop dat je heel jong bent want naarmate je ouder wordt zal je meer begrijpen dat je als kind niet je vader kan opeisen als persoon. In feite doe je niet veel anders dan je tante (en eventuele andere siblings), jij wil bepalen voor anderen hoe zij je vader moeten herinneren. Het verliezen van je broer of zus slaat een heel diep gat bij broers en zussen, ook als ze volwassen zijn, je hebt niet het alleenrecht op het verdriet en nog kunnen jij of anderen hier bepalen of zij wel of geen recht hebben op het filmpje. Verdriet wordt op verschillende manieren verwerkt en er bestaat daarin geen goede of slechte manier van verwerken.Angela1984 schreef: ↑14-03-2022 17:31Ik denk dat ADHD iets heel anders is dan een manisch persoon! Zeker dit stukje hoorde helaas ook bij hem, maar je bent op dat moment opgenomen en hij was onwilsbekwaam he! Zin n rechten lagen niet meer bij hem, hoe erg ook.
Ik gun ze ook zeker wat, alleen hebben zij niet het recht dit te delen zonder overleg.
woensdag 16 maart 2022 om 11:42
Het filmen van iemand die wilsonbekwaam is vind ik al beneden alle peil. Laat staan het verspreiden van zo'n filmpje. Manisch is niet zomaar een beetje druk of zo, dat is echt full blown krankzinnig met hallucinaties en bizar gedrag. Iemands persoonlijkheid kan compleet veranderen. Maar goed, die zus lijkt me niet voor rede vatbaar. Verdere stappen ondernemen is inderdaad weinig zinvol.
For whom the bell tolls
woensdag 16 maart 2022 om 11:51
Sodeju. Ik hoop dat jij ook heel jong bent, misschien word je nog wijzer.DingDong schreef: ↑16-03-2022 11:28Je wil helemaal niet sparren over jouw beslissing, je hebt hem al gemaakt. Ik hoop dat je heel jong bent want naarmate je ouder wordt zal je meer begrijpen dat je als kind niet je vader kan opeisen als persoon. In feite doe je niet veel anders dan je tante (en eventuele andere siblings), jij wil bepalen voor anderen hoe zij je vader moeten herinneren. Het verliezen van je broer of zus slaat een heel diep gat bij broers en zussen, ook als ze volwassen zijn, je hebt niet het alleenrecht op het verdriet en nog kunnen jij of anderen hier bepalen of zij wel of geen recht hebben op het filmpje. Verdriet wordt op verschillende manieren verwerkt en er bestaat daarin geen goede of slechte manier van verwerken.
woensdag 16 maart 2022 om 12:06
Hallo Angela,
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Ik heb ook ervaring met familieleden die over bepaalde grenzen gaan en ik zou het volgende doen als ik jou was.
Schrijf een email aan haar en in de cc familieleden met de volgende boodschap:
'Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
Ik heb toen:
1 Gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 Dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
3 Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
4 Tante had dit ook niet leuk gevonden als er zo'n filmpje gemaakt zou worden van haar man. Tante begrijp dus goed dat dit filmpje mensonterend is.
5 Het is pijnlijk en niet respectvol voor de nabestaanden dat er zo'n mensonterend filmpje is.
6 Verzoek: filmpje verwijderen. Dit is hun plicht en verantwoordelijkheid, niet meer de jouwe.
7 Advies: haal je goede herinneren maar uit de foto's waar vader wel in goede staat op staat.
8 Jammer dat dit in email nogmaals uitgelegd moet worden, maar dan is het meteen wel duidelijk (want er zit hier geen woord Spaans bij).
Met deze email:
- Maak je je standpunt duidelijk zonder te hoeven bekvechten met je tante. Je tante kan ook geen verdere ruis en suffe excuses aanvoeren. En als ze deze aanvoert, dan houdt dat geen stand in de rest van de familie. Familie snapt dan ook beter je verhouding met die tante. In je email is kutgedrag van tante duidelijk.
- Grote kans dat het filmpje niet meer gaat circuleren.
- Verder is het de verantwoordelijkheid van die tante om dit filmpje te verwijderen. Haar kutgedrag is niet meer jouw verantwoordelijkheid. Laat het maar over aan de familiegroep.
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Ik heb ook ervaring met familieleden die over bepaalde grenzen gaan en ik zou het volgende doen als ik jou was.
Schrijf een email aan haar en in de cc familieleden met de volgende boodschap:
'Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
Ik heb toen:
1 Gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 Dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
3 Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
4 Tante had dit ook niet leuk gevonden als er zo'n filmpje gemaakt zou worden van haar man. Tante begrijp dus goed dat dit filmpje mensonterend is.
5 Het is pijnlijk en niet respectvol voor de nabestaanden dat er zo'n mensonterend filmpje is.
6 Verzoek: filmpje verwijderen. Dit is hun plicht en verantwoordelijkheid, niet meer de jouwe.
7 Advies: haal je goede herinneren maar uit de foto's waar vader wel in goede staat op staat.
8 Jammer dat dit in email nogmaals uitgelegd moet worden, maar dan is het meteen wel duidelijk (want er zit hier geen woord Spaans bij).
Met deze email:
- Maak je je standpunt duidelijk zonder te hoeven bekvechten met je tante. Je tante kan ook geen verdere ruis en suffe excuses aanvoeren. En als ze deze aanvoert, dan houdt dat geen stand in de rest van de familie. Familie snapt dan ook beter je verhouding met die tante. In je email is kutgedrag van tante duidelijk.
- Grote kans dat het filmpje niet meer gaat circuleren.
- Verder is het de verantwoordelijkheid van die tante om dit filmpje te verwijderen. Haar kutgedrag is niet meer jouw verantwoordelijkheid. Laat het maar over aan de familiegroep.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 16-03-2022 12:14
1.48% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
zondag 20 maart 2022 om 15:58
Dank voor jullie reacties! Dat is er zeker, ik onthoud de reactieaardbeitje8 schreef: ↑16-03-2022 12:09En bij elke kut excuus zeg je: er zijn genoeg foto's waar hij wel goed opstaat. Wil je er een mooie voor aan je muur in je woonkamer? Dat kan ik wel regelen.
En single jingle zo overstuur en jong ben ik niet, maar beiden andere mening. Oke toch?