Familie....
zondag 13 maart 2022 om 18:55
Ha allemaal,
Er moet mij even iets van mijn hart en ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
In juni heeft mijn tante /zijn zus bij een bezoek aan mijn vader een filmpje van mijn vader gemaakt.
Ik heb toen:
1 gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
Ze hebben me echt teleurgesteld en gekwetst, want ze houden maar vol, het is ons broertje... Blablabla....
M'n moeder heeft ze er dit weekend alsnog op aangesproken dat dit ons echt pijn en verdriet heeft gedaan en dan zijn wij kinderachtig etc. want wij gunnen hun geen filmpje. Maar daar gaat het niet om? Het gaat mij om het principe..... Ben ik dan echt zo star?
Er moet mij even iets van mijn hart en ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
In juni heeft mijn tante /zijn zus bij een bezoek aan mijn vader een filmpje van mijn vader gemaakt.
Ik heb toen:
1 gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
Ze hebben me echt teleurgesteld en gekwetst, want ze houden maar vol, het is ons broertje... Blablabla....
M'n moeder heeft ze er dit weekend alsnog op aangesproken dat dit ons echt pijn en verdriet heeft gedaan en dan zijn wij kinderachtig etc. want wij gunnen hun geen filmpje. Maar daar gaat het niet om? Het gaat mij om het principe..... Ben ik dan echt zo star?
zondag 13 maart 2022 om 19:05
Hij was ook haar familie en in rouw en verdriet doen mensen rare dingen. Aanspreken erop dat het delen met anderen niet respectvol is dat begrijp ik ze had het voor haarzelf moeten houden. Echter je kan de tijd niet terug draaien, ik zou er geen energie meer aan geven, jullie gaan het er niet eens over worden.
zondag 13 maart 2022 om 19:10
Wat wil je nu nog? Ik snap dat het heel pijnlijk is maar je kunt het niet meer terugdraaien en het kost je volgens mij veel energie.
Ik zou het laten bij feit dat je hebt aangegeven het niet prettig gevonden te hebben dat ze het toch gedeeld heeft en verder gaan met mijn leven.
Ik zou het laten bij feit dat je hebt aangegeven het niet prettig gevonden te hebben dat ze het toch gedeeld heeft en verder gaan met mijn leven.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
zondag 13 maart 2022 om 19:13
Ik vind vooral de reactie van je tante echt grensoverschrijdend. Je moeder heeft netjes aangegeven dat jullie, maar ook je vader, dit niet prettig hadden gevonden?
Ik snap jullie verdriet en frustratie.
Zou het idd verder ook laten rusten. Jullie zijn duidelijk geweest. Zij had daar geen oren naar. Hopelijk kunnen jullie dit gebeuren verder vergeven en vergeten.
Heel veel sterkte en gecondoleerd.
Ik snap jullie verdriet en frustratie.
Zou het idd verder ook laten rusten. Jullie zijn duidelijk geweest. Zij had daar geen oren naar. Hopelijk kunnen jullie dit gebeuren verder vergeven en vergeten.
Heel veel sterkte en gecondoleerd.
zondag 13 maart 2022 om 19:24
Wat win je ermee om je er zo aan vast te houden?
zondag 13 maart 2022 om 19:38
Nou het speelt nu even op omdat als ze erop aangesproken worden dat zij de waarheid verdraaien en denken dat zij zo'n filmpje mogen maken, want tsja hun broer en ze kwamen toch wel elke 3 weken een keer bij hem op bezoek.... Onze punten begrijpen ze niet, want dit filmpje is hun zo dierbaar.... Tsja mijn manische vader die daar niet zichzelf is... Dat zien ze niet.
Ik kan gewoon moeilijk tegen onrecht en ga het zeker weer naast me neerleggen, maar ik vraag me dus gewoon af of dit normaal is of niet?! Ik ga geen gelijk krijgen, maar soms is het fijn om hier even hart te luchten en andermans mening te lezen.
M'n nieuwe quote (gehoord van iemand) is: Neem bruistabletten en geen zuigtabletten!
Ik kan gewoon moeilijk tegen onrecht en ga het zeker weer naast me neerleggen, maar ik vraag me dus gewoon af of dit normaal is of niet?! Ik ga geen gelijk krijgen, maar soms is het fijn om hier even hart te luchten en andermans mening te lezen.
M'n nieuwe quote (gehoord van iemand) is: Neem bruistabletten en geen zuigtabletten!
zondag 13 maart 2022 om 19:40
Op dat moment was spoedig overlijden niet wat in "de planning" stond.
Maar daar.gaat het wat mij betreft niet om-> je mag daar niet filmen! Het zijn mensen totaal vaag de wereld... Dan hadden ze altijd ons een filmpje kunnen vragen van toen hij goed was O.i.d.
zondag 13 maart 2022 om 19:46
Er is geen gelijk.
Het is namelijk beide waar.
Of ze de nagedachtenis van je vader recht doen is dan wel weer de vraag. Wat heb je nu aan een filmpje van iemand waarop iemand waar je van houdt totaal van de wereld is?
Maar het blijft een moeilijk gegeven. In de filmpjes die van mijn moeder en schoonmoeder gemaakt zijn tijdens het laatste jaar van hun leven (beide dementerend) zijn ze allebei echt zichzelf niet meer. Toch zijn die filmpjes voor ons wel waardevol.
Het is namelijk beide waar.
Of ze de nagedachtenis van je vader recht doen is dan wel weer de vraag. Wat heb je nu aan een filmpje van iemand waarop iemand waar je van houdt totaal van de wereld is?
Maar het blijft een moeilijk gegeven. In de filmpjes die van mijn moeder en schoonmoeder gemaakt zijn tijdens het laatste jaar van hun leven (beide dementerend) zijn ze allebei echt zichzelf niet meer. Toch zijn die filmpjes voor ons wel waardevol.
zondag 13 maart 2022 om 19:55
Ik denk dat jouw beleving een hele andere is dan hun beleving maar dat er geen goed of fout is in dit geval.
Ik vind niet dat jij als dochter een monopolie hebt op de beeltenissen van jouw vader of dat jij kan bepalen hoe anderen hem zien of herinneren, laat staan wat zij nodig hebben om op hun manier te verwerken wat er met hun broer gebeurd is, al lijk je daar helemaal niet mee bezig te zijn.
Ik vind niet dat jij als dochter een monopolie hebt op de beeltenissen van jouw vader of dat jij kan bepalen hoe anderen hem zien of herinneren, laat staan wat zij nodig hebben om op hun manier te verwerken wat er met hun broer gebeurd is, al lijk je daar helemaal niet mee bezig te zijn.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 13-03-2022 20:23
47.15% gewijzigd
zondag 13 maart 2022 om 20:03
Wel een kleine sideNote:
De GGZ heeft mij een dag later gevraahd of ik wilde vragen bij zijn zus om het filmpje te verwijderen. Ze hadden het op dat memt niet benoemd maar realiseerden zich later.dat personeel, mijn vader en andere patiënten gefilmd zijn..
Ik heb dat toen niet aan mijn tante gevraagd, omdat.zij heeft aangegeven er niks mee te doen. Denk dat hier mijn pijnpunt zit, ik ben gewoon in de zeik genomen door haar.
Daarnaast was ik zijn bewindspersoon dus had er degelijk wel wat over te zeggen, maar daar gaat het allemaal niet om.
Het gaat mij om de dingen die gezegd, gezworen zijn en niet nagekomen worden en dat van familie, doet pijn!
Maar ook hier zijn de meningen verdeeld en dat mag en kan!
De GGZ heeft mij een dag later gevraahd of ik wilde vragen bij zijn zus om het filmpje te verwijderen. Ze hadden het op dat memt niet benoemd maar realiseerden zich later.dat personeel, mijn vader en andere patiënten gefilmd zijn..
Ik heb dat toen niet aan mijn tante gevraagd, omdat.zij heeft aangegeven er niks mee te doen. Denk dat hier mijn pijnpunt zit, ik ben gewoon in de zeik genomen door haar.
Daarnaast was ik zijn bewindspersoon dus had er degelijk wel wat over te zeggen, maar daar gaat het allemaal niet om.
Het gaat mij om de dingen die gezegd, gezworen zijn en niet nagekomen worden en dat van familie, doet pijn!
zondag 13 maart 2022 om 20:03
Dit idd. Voor de familie is het filmpje waardevol. Jullie staan daar anders tegenover. Ik vind dat beide moet mogen. En dat er in de instelling niet gefilmd mag worden, staat er helemaal buiten.Parella schreef: ↑13-03-2022 19:55Ik denk dat jouw beleving een hele andere is dan hun beleving maar dat er geen goed of fout is in dit geval.
Mijn ouder had dementie, zat in een verpleeghuis en zag er verschrikkelijk uit op het laatst. Ongetwijfeld zijn er vrienden of familieleden geweest die filmpjes van mijn ouder hebben gemaakt en foto's. En wellicht hebben ze die ook onderling gedeeld.
Wie ben ik om daar wat van te vinden? Ja, ik ben de dochter, maar zij zijn zus, broer, neef, oude vriend. Ieder heeft zijn eigen, persoonlijke relatie met een persoon.
Jij vind het beeld van je vader naar. In die instelling, manisch. Voor zijn zus en ander geliefden kan dat heel anders voelen. Ik had ook een heel andere beleving van mijn demente ouder dan dat mijn andere ouder (de partner dus) had. Die vond het verschrikkelijk, ik voelde dat heel anders en heb de dementiefase als heel dierbaar en intiem ervaren. Ik koester de foto's en filmpjes uit die tijd, mijn andere ouder kan er niet naar kijken.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
zondag 13 maart 2022 om 20:07
Maar het gaat erom wat vader zelf wilde, en die wilde dat niet. Klaar dus!toedeledokie schreef: ↑13-03-2022 20:03Dit idd. Voor de familie is het filmpje waardevol. Jullie staan daar anders tegenover. Ik vind dat beide moet mogen. En dat er in de instelling niet gefilmd mag worden, staat er helemaal buiten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 13 maart 2022 om 20:12
Los van wat de GGD zegt ... er zou voor mij nog een verschil liggen in dat tante dat filmpje écht privé alleen voor haar houdt (een laatste beeld van haar broer, ook al zeggen jullie dat het niet het beeld schetst van hoe hij was), of dat ze dat filmpje gaat delen.
Met dat delen zou ik écht wel een probleem hebben want god-mag-weten hoe ver wordt het nog gedeeld.
Met dat delen zou ik écht wel een probleem hebben want god-mag-weten hoe ver wordt het nog gedeeld.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 13 maart 2022 om 20:14
zondag 13 maart 2022 om 20:16
Angela1984 schreef: ↑13-03-2022 20:03Wel een kleine sideNote:
Aah... fijn zo'n toevoeging... Zet dat dan in de OP. Klinkt alsof je boos bent op jezelf omdat je nagelaten hebt het verzoek van de GGZ op te volgen. Je hebt dus zelf gewoon niet gedaan wat er gevraagd werd en nu is dat de schuld van je tante, die je dat niet verteld hebt?
De meningen zijn hier volgens mij niet zo verdeeld hoor.
zondag 13 maart 2022 om 20:21
Ttroeteltje schreef: ↑13-03-2022 20:14Wanneer zij dit filmpje voor zichzelf had gehouden was het vast niet zo’n gevoelig onderwerp. Maar daar zij dit filmpje heeft gedeeld is dit ethisch niet correct en ik kan jou en je moeder goed begrijpen.
Ik vind het ronduit verkeerd en ongepast dat zij nu doet alsof jullie niet ok zijn in deze.
Het is in de familie gedeeld hè. Dus zus deelt het met andere broer en neef van hun broer en oom. En TO heeft tante nooit gezegd dat zij het filmpje niet mocht delen. Denk dat daar het probleem
zit.
TO heeft aangenomen dat tante het niet zou delen en niet gezegd dat de GGZ verzocht heeft het te wissen. Tante wist waarschijnlijk helemaal niet dat het zo ernstig was met dat filmpje.
zondag 13 maart 2022 om 20:21
zondag 13 maart 2022 om 20:22
Angela1984 schreef: ↑13-03-2022 20:20Zo Parella, ik heb niks nagelaten, ging in overleg met ggz en mij! Dus niet gelijk zo hard oordelen ajb.
Ik lees toch zeker wat meningsverschillen van personen die niet vinden kunnen en personen wel! Beiden prima!
Je schrijft toch dat je je tante niet verteld hebt dat de GGZ er zo zwaar aan tilde? Hoe moet jouw tante dat dan weten?