Familie....
zondag 13 maart 2022 om 18:55
Ha allemaal,
Er moet mij even iets van mijn hart en ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
In juni heeft mijn tante /zijn zus bij een bezoek aan mijn vader een filmpje van mijn vader gemaakt.
Ik heb toen:
1 gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
Ze hebben me echt teleurgesteld en gekwetst, want ze houden maar vol, het is ons broertje... Blablabla....
M'n moeder heeft ze er dit weekend alsnog op aangesproken dat dit ons echt pijn en verdriet heeft gedaan en dan zijn wij kinderachtig etc. want wij gunnen hun geen filmpje. Maar daar gaat het niet om? Het gaat mij om het principe..... Ben ik dan echt zo star?
Er moet mij even iets van mijn hart en ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn vader is in september overleden en zat in de GGZ op een gesloten afdeling.
In juni heeft mijn tante /zijn zus bij een bezoek aan mijn vader een filmpje van mijn vader gemaakt.
Ik heb toen:
1 gelijk aangegeven dat je in de ggz niet mag filmen
2 dat wij als gezin niet willen dat er filmpjes gemaakt worden van een onbekwaam iemand die totaal van de wereld is. Dit omdat wij ook meer dan zeker weten dat hij dit niet gewild zou hebben.
Mijn tante heeft toen gezworen er niks mee te doen, maar net na zijn overlijden is het filmpje toch gedeeld in de familie zonder onze toestemming.
Ze hebben me echt teleurgesteld en gekwetst, want ze houden maar vol, het is ons broertje... Blablabla....
M'n moeder heeft ze er dit weekend alsnog op aangesproken dat dit ons echt pijn en verdriet heeft gedaan en dan zijn wij kinderachtig etc. want wij gunnen hun geen filmpje. Maar daar gaat het niet om? Het gaat mij om het principe..... Ben ik dan echt zo star?
zondag 13 maart 2022 om 20:22
Parella schreef: ↑13-03-2022 20:21Het is in de familie gedeeld hè. Dus zus deelt het met andere broer en neef van hun broer en oom. En TO heeft tante nooit gezegd dat zij het filmpje niet mocht delen. Denk dat daar het probleem
zit.
TO heeft aangenomen dat tante het niet zou delen en niet gezegd dat de GGZ verzocht heeft het te wissen. Tante wist waarschijnlijk helemaal niet dat het zo ernstig was met dat filmpje.
Sorry ik ga hier verder niet op in!
zondag 13 maart 2022 om 20:25
Omdat ik haar gelijk heb gewezen op het feit dat je niet mag filmen daar..... Dat er zoiets als avg bestaat.. Dit gesprek was heel duidelijk! Want ze schrok zich rot toen.
Dat de ggz ook zoiets later zei, heb ik niet gezegd omdat zij toen al had gezegd er niks mee te doen en b het alleen zelf te kijken.Ergens op deze wereld moet je mensen kunnen vertrouwen toch?
Blijkbaar niet! Maar duidelijk!
zondag 13 maart 2022 om 20:27
Tante zwoor er verder niets mee te doen en ook delen met familie is in deze niet akkoord. Wat begrijp jij niet?Parella schreef: ↑13-03-2022 20:21Het is in de familie gedeeld hè. Dus zus deelt het met andere broer en neef van hun broer en oom. En TO heeft tante nooit gezegd dat zij het filmpje niet mocht delen. Denk dat daar het probleem
zit.
TO heeft aangenomen dat tante het niet zou delen en niet gezegd dat de GGZ verzocht heeft het te wissen. Tante wist waarschijnlijk helemaal niet dat het zo ernstig was met dat filmpje.
zondag 13 maart 2022 om 20:28
Nog gecondoleerd met het verlies van je vader.
Mij lijkt het heel logisch dat je niet iemand gaat filmen die niet zichzelf is/ wilsonbekwaam lijkt te zijn. En al helemaal geen andere patiënten en personeelsleden in een (gesloten)ggz setting. Ik zie het delen van zo’n filmpje, ook al is het met familie, meer als sensatie. Wellicht helpt het ze om zijn overlijden te begrijpen/ verwerken oid? Als zijn overlijden iets te maken heeft met het psychisch ziek zijn.
Enfin ik snap je boosheid.
Mij lijkt het heel logisch dat je niet iemand gaat filmen die niet zichzelf is/ wilsonbekwaam lijkt te zijn. En al helemaal geen andere patiënten en personeelsleden in een (gesloten)ggz setting. Ik zie het delen van zo’n filmpje, ook al is het met familie, meer als sensatie. Wellicht helpt het ze om zijn overlijden te begrijpen/ verwerken oid? Als zijn overlijden iets te maken heeft met het psychisch ziek zijn.
Enfin ik snap je boosheid.
zondag 13 maart 2022 om 20:33
Zeker wel. Er bestaat zoiets als portretrecht en de AVG en de instelling had geen toestemming gegeven daar te filmen. Tante zit gewoon fout. Niet moreel maar juridisch.
anoniem_670295c5b7b2b wijzigde dit bericht op 13-03-2022 20:35
0.86% gewijzigd
zondag 13 maart 2022 om 21:15
Ttroeteltje schreef: ↑13-03-2022 20:29Nog los van de AVG, het gaat hier om een kwetsbaar persoon die in een GGZ instelling zat. Zelf onbekwaam om zich bewust te zijn van de situatie.
Niet alleen een dierbare, maar ook nog onbekende, minstens net zo kwetsbare personen. Die daar ook geen toestemming voor gegeven hebben. Moet je je het idee eens indenken als het andersom gebeurt, dat je vader op zijn kwetsbaarst rondgaat op de social media van wildvreemden.
zondag 13 maart 2022 om 21:32
zondag 13 maart 2022 om 21:34
Je schrijft dat je niet tegen onrecht kunt. Wel, recht van de één, is onrecht voor de ander. Dat moet je altijd onthouden. Er zijn maar weinig mensen die zeggen: ‘Haaa, onrecht, ja, daar hou ik van’.
Joh, jullie staan er anders in, niemand heeft gelijk, over een tijdje neemt je begrip de overhand en verdwijnen je principes naar de achtergrond.
Joh, jullie staan er anders in, niemand heeft gelijk, over een tijdje neemt je begrip de overhand en verdwijnen je principes naar de achtergrond.
zondag 13 maart 2022 om 21:37
Ze begrijpt het wel, ze wil gewoon even graag zuigen.Ttroeteltje schreef: ↑13-03-2022 20:27Tante zwoor er verder niets mee te doen en ook delen met familie is in deze niet akkoord. Wat begrijp jij niet?
zondag 13 maart 2022 om 21:41
Precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 13 maart 2022 om 22:57
Advies: neem contact op met het juridisch loket.
Voor zover ik weet en over het algemeen genomen:
Voor het filmen / maken van beeldopnamen van een persoon moet toestemming gevraagd worden aan de betrokken persoon, dwz in geval de bewindvoerder van vader. Naar wat ik lees is dat niet gebeurd.
Of er filmopnames / foto's gemaakt mogen worden van een familielid die als patient op een gesloten afdeling verblijft, dit zal in de huisregels van betrokken instelling moeten staan.
Het ongevraagd delen van foto's van derden (ook als is het familie) die zijn overleden is niet toegestaan. De nabestaanden moeten hiervoor toestemming verlenen. De wet op de privacy is hier heel duidelijk in. Dat een persoon is overleden betekent niet dat het recht op privacy is komen te vervallen.
De door tante gemaakte filmopnames mogen niet openbaar gemaakt worden tenzij de partner (en de kinderen) toestemming geven om ze openbaar te maken. Zonder toestemming plaatsen is strafbaar.
Tante mag de gemaakte filmopnames wel in eigen huis en eigen kring bekijken.
De wet op de privacy is er niet voor niets en dat tante voorbij gaat aan de rechten die haar overleden broer en zijn naasten hebben, zegt genoeg.
Voor het filmen / maken van beeldopnamen van een persoon moet toestemming gevraagd worden aan de betrokken persoon, dwz in geval de bewindvoerder van vader. Naar wat ik lees is dat niet gebeurd.
Of er filmopnames / foto's gemaakt mogen worden van een familielid die als patient op een gesloten afdeling verblijft, dit zal in de huisregels van betrokken instelling moeten staan.
Het ongevraagd delen van foto's van derden (ook als is het familie) die zijn overleden is niet toegestaan. De nabestaanden moeten hiervoor toestemming verlenen. De wet op de privacy is hier heel duidelijk in. Dat een persoon is overleden betekent niet dat het recht op privacy is komen te vervallen.
De door tante gemaakte filmopnames mogen niet openbaar gemaakt worden tenzij de partner (en de kinderen) toestemming geven om ze openbaar te maken. Zonder toestemming plaatsen is strafbaar.
De wet op de privacy is er niet voor niets en dat tante voorbij gaat aan de rechten die haar overleden broer en zijn naasten hebben, zegt genoeg.
maandag 14 maart 2022 om 00:03
Dat je vader is overleden is verschrikkelijk maar je vader was ook een broer en misschien zelfs nog zoon. Zelfs als kind heb je geen alleen recht op verdriet en jij verwerkt het op een andere manier dan zijn zus. Ik kan me zo voorstellen dat zijn zus het tegen andere broers/zussen heeft gezegd en dat die het filmpje wilde zien en dat je tante dacht dat het wel kon.
Voor jou is het een klap in je gezicht want je was heel duidelijk maar het was ook haar broer, kende hem langer dan jij, is met hem opgegroeid en heeft alles in hun leven met elkaar meegemaakt. Dat maakt haar handelen niet goed maar ik zou toch proberen om wat schikkelijker te zijn. Zou je vader willen dat dit een ruzie zou worden waardoor jij je tante niet meer wil zien? Weet je zeker dat je verdriet niet een uitweg zoekt in woede naar je tante? Ik vind het rot voor je maar probeer het niet al te hoog uit te spelen.
Voor jou is het een klap in je gezicht want je was heel duidelijk maar het was ook haar broer, kende hem langer dan jij, is met hem opgegroeid en heeft alles in hun leven met elkaar meegemaakt. Dat maakt haar handelen niet goed maar ik zou toch proberen om wat schikkelijker te zijn. Zou je vader willen dat dit een ruzie zou worden waardoor jij je tante niet meer wil zien? Weet je zeker dat je verdriet niet een uitweg zoekt in woede naar je tante? Ik vind het rot voor je maar probeer het niet al te hoog uit te spelen.
maandag 14 maart 2022 om 05:55
Jij vindt dat hij voor schut staat in zijn kwetsbaarheid maar misschien zou hij dat zelf helemaal niet vinden. Zijn zus vindt dat ook niet. Het is gewoon zoals hij was in het laatste hoofdstuk van zijn leven.
Maar zij had jouw mening moeten respecteren. Misschien heeft zij daar onvoldoende aan gedacht.
En jij moet misschien nog verwerken dat hij in zijn laatste levensfase heel anders geworden is dan jij hem graag had willen zien. Je wil je vader als de sterke, krachtige persoonlijkheid blijven zien die hij was toen je klein was. Maar mensen veranderen nu eenmaal. Je eindigt als niet veel meer dan je was toen je begon: tamelijk hulpeloos. Het is erg moeilijk te accepteren; voor de een moeilijker dan voor de ander.
Als zij onware roddels had verteld was het veel erger geweest.
Maar zij had jouw mening moeten respecteren. Misschien heeft zij daar onvoldoende aan gedacht.
En jij moet misschien nog verwerken dat hij in zijn laatste levensfase heel anders geworden is dan jij hem graag had willen zien. Je wil je vader als de sterke, krachtige persoonlijkheid blijven zien die hij was toen je klein was. Maar mensen veranderen nu eenmaal. Je eindigt als niet veel meer dan je was toen je begon: tamelijk hulpeloos. Het is erg moeilijk te accepteren; voor de een moeilijker dan voor de ander.
Als zij onware roddels had verteld was het veel erger geweest.
Dan moet het maar zoals het kan
maandag 14 maart 2022 om 06:26
Nou deze familie zie ik toch niet meer en dat is meer dan prima...
Mijn vader zou ons heel goed begrijpen.
Er zijn wel degelijk dingen verdraaid in hun woorden, maar daar draait het nu niet om.
Dus zeker geen uitweg van woede in rouwverwerking, maar ik was gewoon even benieuwd hoe anderen hierin staan.
Ik blijf erbij dat de basis is dat je geen filmpje mag maken en dat als ze het had willen delen dat ze dat had moeten vragen.
Ik ga echt niet naar een juridisch loket, die energie verdienen ze niet!
Er zijn wel degelijk dingen verdraaid in hun woorden, maar daar draait het nu niet om.
Dus zeker geen uitweg van woede in rouwverwerking, maar ik was gewoon even benieuwd hoe anderen hierin staan.
Ik blijf erbij dat de basis is dat je geen filmpje mag maken en dat als ze het had willen delen dat ze dat had moeten vragen.
maandag 14 maart 2022 om 06:30
Als je er op deze manier instaat is dat jouw goed recht. Eenmaal per 3 weken op bezoek komen getuigt ook niet van een immens stevige band. En dan vervolgens wel gewichtig gaan lopen doen met dat filmpje.Angela1984 schreef: ↑14-03-2022 06:26Nou deze familie zie ik toch niet meer en dat is meer dan prima...
Over de berg ermee………
maandag 14 maart 2022 om 06:33
Ik heb zelden iemand zoveel onzin zien verkopen in een post.Kleppeboxx schreef: ↑13-03-2022 22:57Advies: neem contact op met het juridisch loket.
De wet op de privacy bestaat helemaal niet. Meestal bedoelen mensen daarmee de AVG. De AVG is niet van toepassing op overleden personen (Overweging 27 van de AVG)
Auteursrecht/portretrecht is wel van toepassing op overleden personen. Maar auteursrecht gaat over het openbaar maken van portretten. Een filmpje delen in de familiesfeer is niet openbaar maken.
Je zit TO die al verdriet heeft alleen maar op te stoken met je verkeerde informatie.
TO: het is heel naar wat er met je vader gebeurd is. Maar wat anderen hier ook al zeggen: je vader is niet alleen je vader maar ook de broer van je tante. Zij ziet zijn ziekte blijkbaar heel anders dan jij en voor haar is het filmpje dierbaar.
Laat het gaan.
maandag 14 maart 2022 om 07:01
Ik had ook een psychisch ziek familielid. Tijdens de begravenis hebben we foto's laten projecteren vanaf zijn jeugd (gezond) tot een paar maanden voor zijn overlijden. je zag daarin ook het verloop. Heeft jouw familie wel herinneringen aan je vader in de vorm van foto's en video's? Lijkt mij dan dat je het liefst de goede tijden herdenkt. Heeft jouw tante uit die tijd beelden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 14 maart 2022 om 08:43
Tante was erop gewezen dat filmen niet mocht en had het voor zichzelf moeten houden.Ttroeteltje schreef: ↑14-03-2022 06:30Als je er op deze manier instaat is dat jouw goed recht. Eenmaal per 3 weken op bezoek komen getuigt ook niet van een immens stevige band. En dan vervolgens wel gewichtig gaan lopen doen met dat filmpje.
Over de berg ermee………
Een stevige band hebben met iemand staat naar mijn mening los van het aantal bezoekjes die je aflegde.
Ik kom ook niet elke week bij mijn demente ouder.
Ik snap Angela wel, ze wil gewoon weten hoe een ander hier over denkt en dan misschien aan de hand van de meningen haar mening bijstellen.
Ik vind het ook fijn te weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt gewoon of ik over reageer of niet en bij familie ben je natuurlijk nooit echt objectief omdat gevoel altijd meespeelt.
Bij de crematie van mijn schoonmoeder nam een oom zijn buren mee omdat die haar ook 'kenden' . Zulke dingen zijn toch te zot, de crematie was alleen op uitnodiging
Alles gaat voorbij
maandag 14 maart 2022 om 08:48
Zij hebben zeker foto's etc van hem in goede tijden. @vivaamber wij hebben dat hetzelfde gedaan, foto's van zijn goede tijden, omdat hij zo herinnerd wilde worden.
Ze gingen zelf 1x per 3 weken op bezoek, omdat ze het zo naar vonden om hem zo te zien terwijl hij elke keer vroeg of ze vaker wilde komen. Dat deden ze niet....
Deze mensen dachten inspraak te hebben op zijn behandeling etc en hebben ons geregeld voorbij gelopen.
Dus
uit mijn leven en door, maar ergens doet het gewoon pijn.
Zelfs toen hij 2 jaar geleden 10 maanden thuis was, omdat het beter ging , zijn ze allemaal welgeteld 1x thuis op bezoek geweest.
De rest waren ze te druk met hun gezellige leuke uitstapjes en ja hij woonde wel wat ver weg (30 minuten met de auto)
Joh je leert mensen kennen!
Ze gingen zelf 1x per 3 weken op bezoek, omdat ze het zo naar vonden om hem zo te zien terwijl hij elke keer vroeg of ze vaker wilde komen. Dat deden ze niet....
Deze mensen dachten inspraak te hebben op zijn behandeling etc en hebben ons geregeld voorbij gelopen.
Dus
Zelfs toen hij 2 jaar geleden 10 maanden thuis was, omdat het beter ging , zijn ze allemaal welgeteld 1x thuis op bezoek geweest.
De rest waren ze te druk met hun gezellige leuke uitstapjes en ja hij woonde wel wat ver weg (30 minuten met de auto)
Joh je leert mensen kennen!