Knuffel van vrienden

29-03-2022 11:30 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet erg aanrakerig of knuffelig van mezelf, maar ik was altijd gewend om oude vrienden bij begroeting en afscheid, of bij verdriet, soms even een knuffel te geven, of even een hand op hun arm.

Toen kwam corona, de 1,5 meter maatregel en in die tijd ben ik ook verhuisd naar een andere uithoek van het land.

Nu is het zo dat ik mijn huidige vriendenkring allemaal in coronatijd heb ontmoet. Hierdoor is het nooit onze gewoonte geweest om elkaar aan te raken. Iedereen bewaart eigenlijk continu afstand, vandaag de dag nog steeds. Wat ik begrijp en respecteer, want er is nog steeds corona en deze mensen hebben allemaal nog ouders of zelfs opa's en oma's die ze niet willen ziek maken.

Ik heb zelf geen gezin of partner, en geen ouders/familie meer, en ook geen collega's.
Dus de enige mensen die mij nog wel eens fysiek aanraken zijn de tandarts of een andere zorgverlener en incidenteel een oude vriend/kennis van vroeger. Hoewel ik dus nooit heel aanrakerig ben geweest als ik mezelf met anderen vergelijk, merk ik dat ik compleet kan opleven van zo'n liefdevolle aanraking van een vriend. Dat ik achteraf zelfs tot tranen toe geroerd ben door die aanraking, omdat ik het zo mis.

Vorige week was ik bij een (corona-)vriendin en na samen lol gehad te hebben zou ik haar zo graag even omhelzen bij het afscheid. Hetzelfde met een andere vriend, met hem kan ik altijd over alles praten en lachen, alleen iets als een knuffel of zelfs maar een hand op je schouder, doen we nooit.

Ik vind het moeilijk om dit onderwerp bespreekbaar te maken en me hierin kwetsbaar op te stellen, omdat ik bang ben dat het een ongemakkelijke situatie oplevert of dat iemand zich verplicht zal voelen om me een knuffel te geven. Ik ben over het algemeen erg op mezelf dus ik denk ook dat mensen het niet echt verwachten misschien.

Herkent iemand deze situatie? Hoe doen jullie dit? Of is het gewoon nog te vroeg hiervoor? Zal dit vanzelf goed komen met de tijd, of kan ik hier zelf iets mee? Ik hoop een tip te lezen waar ik iets mee kan.

Waar ik ook aan denk is om een massage te boeken, misschien neemt dan het verlangen naar aanraking wat meer af.
xynix schreef:
29-03-2022 19:43
Bijtie, ik ben blij dat je het herkent, dat is exact waar ik het over heb. En ik denk dat dat het waarschijnlijk maakt dat jij het wel goed aanvoelt, juist omdat je weet waar het mis kan gaan.

Ik vind uitnodigend je armen wijd doen bij vrienden wel een prettige manier. Dan heeft de ander alle ruimte en tijd om de knuffel te beantwoorden of toch liever een stapje opzij te doen.
Ja. Alleen voelt dat nu gek om ineens te introduceren bij mensen die ik sinds onze kennismaking nog nooit heb aangeraakt.

Dus moet ik er eerst met ze over praten. En ik moet niet vergeten mezelf daarin kwetsbaar op te stellen, dat laat ik nog wel eens achterwege waardoor het onduidelijk wordt en er misverstanden ontstaan.

Ik vind het zo moeilijk. Een tijdje terug wilde ik iemand met wie ik in een lullig conflict was beland mijn excuses aanbieden en vice versa. Maar ik lag gewoon letterlijk de hele nacht zwetend wakker, omdat ik me had voorgenomen om tegen diegene te zeggen dat ik ons contact miste.

Dan komt weer die angst voor afwijzing naar boven.

Met bonzend hart en knalrode kop toch de woorden uitgesproken. Als er een luik in de grond was had ik ter plekke erin willen verdwijnen.

De betreffende persoon snapte er niets van waarom ik er zo nerveus bij was en zei "ok, dat was wat je wou zeggen? Ja snap ik toch, dan kom je toch gewoon een keer eten volgende week?" en keek me een beetje meewarig aan.

Dus dat is ongeveer het huidige niveau waar ik sta.
DontYouHatePants schreef:
29-03-2022 19:49
Wederom, alle respect voor andermans grenzen hoor.
Maar in mijn omgeving is het gewoon wat meer de norm om wel elkaar soms even een knuffel of iets te geven en die mensen doen dat ook bij mij. Dus gelukkig weet ik dat het bij die mensen niet als vervelend wordt beschouwd, want anders zouden ze het niet ook bij mij doen.
Maar jullie er gelijk in dat je dat niet fijn hoeft te vinden en dat is ook okee.
Ik zal het sowieso niet bij iemand doen die ik niet (goed) ken of bij iemand waarvan ik weet dat die het niet wil.

Sorry maar zo'n snerende opmerking geeft echt wat anders aan.
DontYouHatePants schreef:
29-03-2022 19:49
Wederom, alle respect voor andermans grenzen hoor.
Maar in mijn omgeving is het gewoon wat meer de norm om wel elkaar soms even een knuffel of iets te geven en die mensen doen dat ook bij mij. Dus gelukkig weet ik dat het bij die mensen niet als vervelend wordt beschouwd, want anders zouden ze het niet ook bij mij doen.
Maar jullie er gelijk in dat je dat niet fijn hoeft te vinden en dat is ook okee.
Ik zal het sowieso niet bij iemand doen die ik niet (goed) ken of bij iemand waarvan ik weet dat die het niet wil.
Nogmaals, ik denk echt dat je het goed bedoelt, maar dit was je eerste opmerking in dit topic:

Misschien kan je zelf ook proberen om, zoals ik beschreef, bijvoorbeeld tijdens een gesprek even zelf een korte, vriendschappelijke aanraking te geven aan je vrienden.
Als ze vertellen over een prestatie waar ze trots op zijn, feliciteer en leg daarbij je arm op de schouder van de ander.
Als ze vertellen dat iets tegenzit, leg even je hand op hun arm om medeleven te tonen.
Dit soort kleine momenten zorgen ervoor dat de stap van helemaal niks naar een knuffel/meer fysiek contact vaak natuurlijk verloopt (is mijn ervaring).”

Dit geeft voor mij aan dat je het misschien niet (altijd) goed aanvoelt. Voor degenen die niet van aanraking houden is die hand of arm namelijk al een grens over. Vragen of er behoefte naar is? Geen probleem. Ongevraagd, niet fijn.

En over de wederzijdze behoefte: ook dat weet je niet. Ik wil best iemand een knuffel geven die dat vraagt enof aangeeft daar even behoefte aan te hebben, ik heb dat zelf terug juist liever niet.
Wanna grow up to be
Be a debaser
bijtie schreef:
29-03-2022 20:05
Dus dat is ongeveer het huidige niveau waar ik sta.
Stoer dat je het dan toch doet.

Ik heb dat met ‘nee’ zeggen in sommige situaties. Dat dat een berg is waar je bijna niet overheen kunt.

Met dank aan onze moeders 😁
Chienandalou schreef:
29-03-2022 20:15
Nogmaals, ik denk echt dat je het goed bedoelt, maar dit was je eerste opmerking in dit topic:

Misschien kan je zelf ook proberen om, zoals ik beschreef, bijvoorbeeld tijdens een gesprek even zelf een korte, vriendschappelijke aanraking te geven aan je vrienden.
Als ze vertellen over een prestatie waar ze trots op zijn, feliciteer en leg daarbij je arm op de schouder van de ander.
Als ze vertellen dat iets tegenzit, leg even je hand op hun arm om medeleven te tonen.
Dit soort kleine momenten zorgen ervoor dat de stap van helemaal niks naar een knuffel/meer fysiek contact vaak natuurlijk verloopt (is mijn ervaring).”

Dit geeft voor mij aan dat je het misschien niet (altijd) goed aanvoelt. Voor degenen die niet van aanraking houden is die hand of arm namelijk al een grens over. Vragen of er behoefte naar is? Geen probleem. Ongevraagd, niet fijn.

En over de wederzijdze behoefte: ook dat weet je niet. Ik wil best iemand een knuffel geven die dat vraagt enof aangeeft daar even behoefte aan te hebben, ik heb dat zelf terug juist liever niet.

Food for thought. Ik neem je opmerking mee en zal er proberen meer bewust van te zijn.
Sinds corona heb ik dit verzoek ook van een aantal single vrienden ontvangen. Ook van vrienden waar ik voordien niet echt mee knuffelde. Toen ze zeiden was het heel logisch en ik heb ze daarna met liefde geknuffeld.

Denk dat het vooral belangrijk is dat je je realiseert dat een lichamelijke behoefte heel logisch is en echt niks is om je voor te schamen, dat vinden je vrienden ook niet.

Je ziet dat ook hier aan de reacties niemand denkt: wat een freak.
xynix schreef:
29-03-2022 20:17
Stoer dat je het dan toch doet.

Ik heb dat met ‘nee’ zeggen in sommige situaties. Dat dat een berg is waar je bijna niet overheen kunt.

Met dank aan onze moeders 😁
Ja precies die berg, man man. Je moet gewoon een begin maken en dan gewoon maar gaan, zo doe ik het dan maar.

Hoe kan zoiets simpels zo ongelooflijk moeilijk en eng zijn?

Je leert het alleen maar door het daadwerkelijk te doen en de angst aan te kijken.

En zo leer ik dus ineens hoe lief iedereen om me heen is, en jullie hier ook, dat is dan de winst.
Ikhouvankaas schreef:
29-03-2022 20:24
Sinds corona heb ik dit verzoek ook van een aantal single vrienden ontvangen. Ook van vrienden waar ik voordien niet echt mee knuffelde. Toen ze zeiden was het heel logisch en ik heb ze daarna met liefde geknuffeld.

Denk dat het vooral belangrijk is dat je je realiseert dat een lichamelijke behoefte heel logisch is en echt niks is om je voor te schamen, dat vinden je vrienden ook niet.

Je ziet dat ook hier aan de reacties niemand denkt: wat een freak.
Ja dit zal ik nog een aantal keer opnieuw moeten lezen.

Want die overtuiging klopt bij mij dus nog niet. Dankjewel voor dit inzicht.
Housemus schreef:
29-03-2022 19:54
Welke reden gaf ik dan? Ik kan je even niet volgen. Ik dwing nooit knuffels af, pols van tevoren of de ander ervoor open staat, zoiets had ik eerder opgeschreven.

Mijn uitspraak die je quote was een reactie op TO overigens.

En uiteraard is het helemaal goed als de 'geen fan van knuffel' persoon een huginvitatie afslaat. Ik heb zelfs in dit topic een voorzet gegeven hoe je zoiets netjes kan doen.
Dan heb ik je waarschijnlijk verkeerd begrepen. Maar het zou dus nooit zo moeten zijn dat je je (moreel) verplicht zou voelen om een ander een knuffel te geven.
Snouth schreef:
29-03-2022 20:40
Dan heb ik je waarschijnlijk verkeerd begrepen. Maar het zou dus nooit zo moeten zijn dat je je (moreel) verplicht zou voelen om een ander een knuffel te geven.
Helemaal waar en de knuffelaars moeten wederzijds begrip hebben voor de autonomen.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
Housemus schreef:
29-03-2022 20:45
Helemaal waar en de knuffelaars moeten wederzijds begrip hebben voor de autonomen.
Wat leuk dat je dit ‘autonomen’ noemt. 🙂
Dank je. Ik wilde er een positieve swung aangeven. Verschillende mensen, verschillende stijlen, toch?

Ik ben zelf een kroel en als ik de kans krijg parkeer ik mij als een spinnende poes op schoot. Maar iedereen is anders, dat is wel duidelijk uit dit topic gebleken.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
Ah, herken je verhaal wel.
Ik ben een knuffel type ( niet bij iedereen) en de afgelopen twee jaar ook niemand echt goed geknuffeld. Toevallig kwam ik van de week een bekende tegen en die vroeg:" mag ik je even knuffelen?" Nou, heb ik gedaan en nu denk ik ook ooh wat ben ik dat eigenlijk gemist. Gewoon even die aanrakingen, was ik heel erg van is er helemaal uit.

Ik zou mij er niet zo druk om maken, wat een ander er van vindt. Als je gewoon vraagt zou ik je een knuffel mogen geven? Is dat geen rare vraag als je diegene een beetje kent. Als iemand het niet wil zal diegene dat gewoon aangeven niets mis mee.
Als je aanvoelt dat iemand er wel voor open staat kun je het gewoon vragen hoor, ik vind daar niets raars aan als dat aan mij gevraagd wordt zeg ik gewoon eerlijk ja of nee.
Succes!
Ondanks dat het pijnlijk is, mooi dat he weet waar het vandaan komt. Het is dus denk ik met name je eigen ongemak en afwijzing waar je tegenaan loopt. Die gedachte helpt misschien ook bij het vragen aan je vrienden.
Ik heb die behoefte aan aanraking totaal niet. Ik kan me er dus eerlijk gezegd ook echt niets bij voorstellen.

Wanneer iemand mij ineens zou aanraken zou ik daar wel van terugdeinzen. Maar dat zegt denk ik meer over mij dan over die ander. En dat weet ik ook van mijzelf.
Ik mis aanrakingen ook helemaal niet. Ben helemaal niet knuffelig met mensen buiten mijn intieme kring al knuffel ik wel graag met de oudere mensen waarmee ik werk wanneer zij er behoefte aan hebben. Of als ze troost nodig hebben leg ik met gemak mijn arm om hen heen.
Hou van massages, knuffel heel graag met mijn lief (die ik nu niet heb) maar voor de rest liever niet. Knuffel nooit met vriendinnen, geen behoefte aan. Zelfs niet met dichte familie.
Denk dat mijn hond er wel veel mee te maken heeft, dat ik geen knuffels mis.
Word helemaal blij als zij tegen me aan komt liggen met haar kop in mijn nek om te knuffelen.

Ik herken wel het gevoel van mensen (zelfs familie/vrienden) die me een knuffel geven, die ik dan beantwoord terwijl ik binnenin denk 'stop nu maar, hoeft niet' maar waar ik niets over zeg. Zoals nog mensen hier.
Ik geloof dus niet echt in 'iedereen in mijn omgeving knuffelt graag, anders zouden ze het wel aangeven'.
AeonOfWinter schreef:
29-03-2022 16:34
Vrijgezel en geen kinderen inderdaad. Hoezo?

Ah nou, dan ben jij niet één van die mensen die het niet begrijpen ;). En fijn voor jou dat je hier dan niet zo'n last van hebt (gehad).
Nee niet iedereen zal deze behoefte vanzelfsprekend hebben. Ik had dit eerder ook helemaal niet. Ik deelde wel eens knuffels uit maar was niet bezig met mijn eigen gevoel daarbij.

Het was eigenlijk wel comfortabel om zelf die behoefte niet te hebben.

Maar ik zie het ook wel weer als een avontuur om dit te verkennen en uit te vinden hoe ik er op een goede manier mee om kan gaan.

Fijn om sowieso te lezen dat het op zich een normale menselijke behoefte is, daar kan ik wat mee.
Ik ben zelf trouwens ook vrijgezel zonder kinderen, maar heb die knuffelbehoefte totaal niet. Heb er geen moeite mee als een ander mij om de hals vliegt, maar zelf heb ik totaal die drang niet. Heb ook heel Corona gewoon lekker alleen thuis gewerkt, ook geen moeite mee.
Uiteraard is dat een normale behoefte, helemaal niets mis mee en ook helemaal niet raar om aan te geven bij mensen waar je close mee bent.
Ttroeteltje schreef:
30-03-2022 07:54
Ik heb die behoefte aan aanraking totaal niet. Ik kan me er dus eerlijk gezegd ook echt niets bij voorstellen.

Wanneer iemand mij ineens zou aanraken zou ik daar wel van terugdeinzen. Maar dat zegt denk ik meer over mij dan over die ander. En dat weet ik ook van mijzelf.

Maar hier hebben we dan dus ook weer iemand met een man en kinderen.

Of deins je daar ook voor terug?

Appels met peren.
Attraverso schreef:
31-03-2022 10:46
Uiteraard is dat een normale behoefte, helemaal niets mis mee en ook helemaal niet raar om aan te geven bij mensen waar je close mee bent.
Het is misschien wel een normale behoefte, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je omgeving in die behoefte zou moeten voorzien. Je kunt ook seks missen, of andere dingen die je misschien in een relatie wel hebt. Maar soms is het ook een beetje wat het is.

Maar aangeven dat je die behoefte hebt kan natuurlijk prima.
Taskmaster schreef:
31-03-2022 10:54

Appels met peren.
Want die weten niet meer hoe ze dat aanraken vonden voor die man en kinderen?

Sommige mensen vinden dat hun hele leven gewoon niet fijn of nodig. Kan je toch gewoon aannemen?
Taskmaster schreef:
31-03-2022 10:54

Appels met peren.
Jij zegt dat dat appels met peren vergelijken is. Maar nee, ik ben ook vrijgezel geweest. En ik ben gewoon echt niet van de aanrakingen. Mijn partner moest in beginsel ook enige afstand in acht nemen. Hij heeft behoorlijk zijn best moeten doen om dichterbij te komen. En dat is in mijn leven met al mijn partners zo gegaan, niet dat dat er zo ontzettend veel zijn. Maar het zegt wel iets over hoe ik met aanrakingen omga.
Nu hoor je mij niet zeggen dat mijn manier de manier is zoals het zou moeten. Maar ik wil graag ook aandacht voor mensen die die behoefte niet hebben en die je niet aan moet komen met een aanraking tijdens een gesprek, want er zijn mensen die je daarmee afschrikt. En die mensen zijn niet per definitie gek of stom.
Dan blijft natuurlijk nog de vraag wat TO aan de info heeft dat jij daar geen behoefte aan hebt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven