Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt!

Ik woon in het grensgebied Noord-oostnederland/Duitsland en meestal zijn hier vrij veel vlinders te zien. De koninginnepage heb ik nog nooit gezien hier, maar een aantal jaren geleden hadden we een zomer opeens heel veel kolibrievlinders, sindsdien zie ik ze zeer zelden.

Dit jaar heb ik tot nu toe gespot: kleine vos, gehakkelde aurelia, dagpauwoog, atalanta, koolwitje, citroenvlinder, landkaartje, distelvlinder, kleine blauwe vlinder (boomblauwtje?), oranjetipje, sint-jacobsvlinder en laatst zag ik een rouwmantel (zeldzaam hier, dit was de tweede keer dat ik er één zag).
Mooie foto's SarahScott!!!
Ik heb bij ons nog helemaal geen vlinders in de tuin gehad alleen een verdwaald koolwitje.

Jonna, wij zijn idd plaatsgenoten!
Ik heb wat gegoogled en kwam dit tegen:

1. Zet veel vlinderplanten in uw tuin

Met de volgende planten heeft u zeker succes. Zij zijn favoriet bij veel vlinders:

atalanta op koninginnekruid- Vlinderstruik

- Verbena bonariensis

- Kattestaart

- Herfstasters

- Hemelsleutel (Sedum)

- Beemdkroon (Knautia)

- Oregano, lavendel en andere

bloeiende kruiden

- Koninginnekruid

- Braamstruiken

- (Knikkende) distel

2. Zorg ook voor eten voor de rupsen

Favoriete rupsenplanten zijn:

rups donsvlinder - Brandnetels

- Grassen

- Vuilboom

- Schapezuring

- Klavers

- Koolsoorten

- Look-zonder-look en pinksterbloem

rouwmantel op rottende peer

3. Laat eens wat fruit liggen

Als u wat fruitbomen in uw tuin heeft, laat dan eens wat appels, peren of pruimen op de grond liggen. Atalana's, bijvoorbeeld, zijn dol op rottend fruit.

4. Maai bloemenweides niet in één keer

Maai, als u een bloemenweide heeft, in gedeeltes. Veel rupsen leven op de grassen, en als u alles in één keer maait, houdt u geen rupsen over.

5. Spuit geen gif

U doodt hiermee niet alleen de 'schadelijke' beestjes, maar vaak ook de nuttige en onschadelijke.

En bedenk: 'Zonder rupsen, ook geen vlinders'.

6. Maak wat rommelhoekjes in de tuin

Sommige vlinders hebben een droog plekje nodig om de winter door te komen. Ze kruipen graag weg in een houtstapel, bloempot, schuurtje of op zolder.
Ohhh Duet, de Koningspage zou ik nog wel eens in het echie willen zien. Zo mooi.

'k Heb even op internet gezocht elke planten geschikt zijn voor vlinders.

knip/plak.

Met de volgende planten kunt u ze in uw tuin lokken; Vlinderstruik, Verbena bonariensis, Beemdkroon, Damastbloem, Hemelsleutel (Sedum spectabile) Herfstaster, Koninginnekruid, Lavendel, Muurbloem, enkelbloemige afrikaantjes, Marjolein, Tijm, Kattestaart, Kogeldistel, Kranssalie.

Oh en er stond ook op die site dat ze van een zonnige tuin houden.
Whaaa Duet, 'k was mosterd.
Ja, zoebie het waren zoveel planten dat ik maar meteen een hele pagina gekopieerd heb. En dat er ook goed voor de rupsen gezorgd moet worden, daar had ik ook niet direct aan gedacht, maar het is eigenlijk wel logisch. Daarom vond ik dit wel een handig stukje.

Dus nu met z'n allen op zoek naar de rupsen!
Thanx Mal!

Gister kwam ik deze tegen toen ik berenklauwen aan het trekken was....denk dat het een nachtvlinder (motvlinder) is... Ik vind m wel eng (was best groot )

Dat is een Avondrood Sarah, mooi is die he!
quote:Lemmy schreef op 14 juni 2009 @ 17:23:

Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt!

Ik woon in het grensgebied Noord-oostnederland/Duitsland en meestal zijn hier vrij veel vlinders te zien. De koninginnepage heb ik nog nooit gezien hier, maar een aantal jaren geleden hadden we een zomer opeens heel veel kolibrievlinders, sindsdien zie ik ze zeer zelden.

Dit jaar heb ik tot nu toe gespot: kleine vos, gehakkelde aurelia, dagpauwoog, atalanta, koolwitje, citroenvlinder, landkaartje, distelvlinder, kleine blauwe vlinder (boomblauwtje?), oranjetipje, sint-jacobsvlinder en laatst zag ik een rouwmantel (zeldzaam hier, dit was de tweede keer dat ik er één zag).Ik woon geloof ik in dezelfde hoek Die lila van mijn eerste post is dus een boomblauwtje!
Ah Mal, thanx! Dat is hem inderdaad Hij is wel mooi, maar ik schrok me te pletter toen ie ineens tussen het gras wegkwam

Ben jij een kenner?
Nee, ben geen kenner, maar vind het gewoon leuk! Die avondrood had ik eens gezien bij mijn ouders in de tuin (kwam op de kamperfoelie af).
Oke Ik vind het ook leuk idd, maar heb dat meer met planten en vogels Vlinders eigenlijk niet zo, hoewel ik er wel enorm van geniet als er veel in de tuin zijn
Leuk Mal!

Sarah, bij mij valt de avondrood net achter het blokje forum vandaag weg. Kan hem dus niet goed bewonderen.

Volgens mij is de koningspage van duet. Moooi!!

Morgen en overmorgen komt onze kleinezoon, maar woensdag ga ik mét lijstje vlindervriendelijke struiken en planten naar het tuincentrum. Nu maar hopen dat er planten geschikt zijn voor een dakterras.
@Jonna: *edit*

Als je hem hebt gezien haal ik m weer weg ivm mijn naam
Gezien! Mooi! Dank je wel!
Your welcome!
Die avondrood-vlinders hebben hele grote ogen, heb je dat gezien Sarah? Heel apart!

Wow! Mooi Mal! Inderdaad heel apart zo dichtbij!

Misschien kan ik kleinezoon meenemen morgen naar het tuincentrum, ik wil ook
Ik bedenk opeens dat man ook thuis is morgen, dus ik kan gewoon even gaan
Oeh die's mooi

Hier een baggerkwaliteit foto, maar je kan het wel goed zien idd.

quote:JonnaX schreef op 14 juni 2009 @ 23:04:

Ik bedenk opeens dat man ook thuis is morgen, dus ik kan gewoon even gaan Haha Veel plezier alvast (ik ga ook binnenkort maar weer eens, eerst even "plaats maken" in de tuin!)
Ik vind het wel een schattige vlinder met die haartjes en kleuren. Het is toch een beetje barbie-roze.

Vanmorgen boodschappen gedaan met kleinezoon in de wagen en ook naar Intratuin geweest. Mal, wat is jouw ervaring met Intratuin hier? Ik vroeg goed advies voor een vlinderstruik op het dakterras. Oh, die kan gewoon daar staan hoor mevrouw. Dat vroeg ik niet. Doe er maar een pot om, wel vorstwerend, kan ook kunststof en af en toe wat mest....... Waar vind ik de vlinderstruiken? Buiten.

Ik heb geen vlindersrtuik gevonden. Ga komende week wel naar het tuincentrum buiten de stad.

Tijdens de wandeling viel het me op dat er én heel weinig vlinders zijn, op drie hele kleintjes na, én dat er bijna geen vlinderstruiken in de (voor)tuinen staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven