Vrienden trouwen in het buitenland
donderdag 21 april 2022 om 20:22
Vrienden van ons hebben vorige week de vooraankondiging gedaan dat ze volgend jaar zomer in Zwitserland gaan trouwen. Ze trouwen halverwege de week. Wij worden ook uitgenodigd. Ondanks dat ik het heb van harte gun, heb ik hier wel een dubbel gevoel bij. We worden zo flink op kosten gejaagd: het vervoer erheen, het verblijf, de extra vakantiedagen die we ervoor moeten inzetten, want ik weet nog niet of we de vakantie gaan combineren en bovendien laat ik mij niet verplichten om dan maar ergens verplicht rond Zwitserland op vakantie te gaan. Mijn vriend wil sowieso wel gaan, want het is eigenlijk zijn vriend. Ik wil ook mee, omdat ik niet moeilijk wil doen, maar ik ben er niet blij mee.
Hoe zouden jullie erin staan? Wat zouden jullie doen?
Hoe zouden jullie erin staan? Wat zouden jullie doen?

donderdag 21 april 2022 om 21:45

Dat zou waar kunnen zijn als je niet makkelijk nee zegt en misschien niet zo aversie tegen bruiloften heb als ik.

Ik zeg nu wel nog makkelijker nee dan vroeger, dat heb ik wel pas later geleerd.
Maar ik heb al wat bruiloften en vrijgezellenfeestjes vriendelijk afgeslagen. Ik denk dat ik voor mijn zus en broer van mijn partner nog een uitzondering zou maken, mits in Nederland. Maar verder ga ik echt niet meer heen.
Maar hier is wel nog makkelijker nee tegen te zeggen inderdaad, ook voor TO.
Als je niet wil, niet doen.
donderdag 21 april 2022 om 21:45
Maar goed, ik heb sowieso al niks met bruiloften. Ik krijg het altijd plaatsvervangend benauwd en denk: waar begin je aan? Waarom moet er een duur feest en een contract aan te pas komen? En kado's en weet ik veel wat. Ik vind het een grote poppenkast. Ook in Nederland ga ik meestal niet. En de keren dat ik wel ga, denk ik achteraf: waarom eigenlijk? Het bruidspaar is toch vooral met zichzelf bezig.
impala wijzigde dit bericht op 21-04-2022 21:48
23.01% gewijzigd
.
donderdag 21 april 2022 om 21:47
Het ligt wellicht ook aan, wat je gewend bent aan afstanden. Wij hebben een vriendenkring waar het niet vreemd is dat iemand woont in Berlijn en werkt in Amsterdam. Een andere vriend werkte, tot de brexit, in Londen en woonde in Utrecht
We rijden ook gerust opvrijdag naar Berlijn en zondag terug
Maar kan me.voorstellen dat als je dat niet hebt, dat Zwitsterland een stuk verder weg is
Maar goed, TO moet het vooral zelf weten natuurlijk. Ik snap ook dat topic niet zo goed. Het maakt toch niets uit, wat anderen vinden? Al roept iedereen dat ze wel gaan, kan TO nog gerust niet gaan
Maar kan me.voorstellen dat als je dat niet hebt, dat Zwitsterland een stuk verder weg is
Maar goed, TO moet het vooral zelf weten natuurlijk. Ik snap ook dat topic niet zo goed. Het maakt toch niets uit, wat anderen vinden? Al roept iedereen dat ze wel gaan, kan TO nog gerust niet gaan
donderdag 21 april 2022 om 21:48
Ja, maar met zo'n vriendenkring is de kans groot dat de portemonnees (en daarmee gepaarde vrijheid) ook wat groter zijn dan gemiddeld.....lilalinda schreef: ↑21-04-2022 21:47Het ligt wellicht ook aan, wat je gewend bent aan afstanden. Wij hebben een vriendenkring waar het niet vreemd is dat iemand woont in Berlijn en werkt in Amsterdam. Een andere vriend werkte, tot de brexit, in Londen en woonde in Utrecht
donderdag 21 april 2022 om 21:49
Dat hoeft ook niet, maar ik zou er gewoon iets moois van maken
lilalinda wijzigde dit bericht op 21-04-2022 21:49
0.29% gewijzigd
donderdag 21 april 2022 om 21:49
Op bezoek ga ik graag, bij vrienden in het buitenland. Maar niet voor een bruiloft.lilalinda schreef: ↑21-04-2022 21:47Het ligt wellicht ook aan, wat je gewend bent aan afstanden. Wij hebben een vriendenkring waar het niet vreemd is dat iemand woont in Berlijn en werkt in Amsterdam. Een andere vriend werkte, tot de brexit, in Londen en woonde in Utrecht
.
donderdag 21 april 2022 om 21:53
Helder. Daar was ik niet opgekomen. Misschien heeft TO wel haar lot verbonden aan de uitslag van de poll.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
donderdag 21 april 2022 om 21:54
Eigenlijk sowieso al bijzonder dat ‘niet willen, toch gaan’ normaal gedrag is voor bruiloften. Helaas wel heel herkenbaar voor mij.stokbootje schreef: ↑21-04-2022 21:36Oh ik vond niet netjes redelijk mild, ik bedoelde het als veel minder sterk dan aso of dat soort woorden.
Maar voor mij zit het denk ik in het schuldgevoel dat o.a. TO hebben, waardoor ze dus eigenlijk gedwongen wordt te komen. Zie de OP: ze wil eigenlijk echt niet, maar gaat toch maar wel. Dat zou ik normaal gesproken normaal sociaal gedrag vinden voor een bruiloft, en het bruidspaar weet meestal ook wel dat genodigden niet echt kunnen afslaan. Allemaal prima, zo werkt dat nou eenmaal. Maar om daarbij je niet in te leven in de zorgen van de ander over kosten, vakantiedagen etc, vind ik niet zo empathisch, vandaar mijn niet netjes. Het is ook het én én, en in het buitenland, en een erg duur land, en doordeweeks.

OT; als je geen zin hebt zou ik vriend lekker laten gaan en zelf bedanken vanwege de reistijd- en kosten. Daar mogen ze m.i. best wat begrip voor tonen.

donderdag 21 april 2022 om 21:54
impala schreef: ↑21-04-2022 21:45Maar goed, ik heb sowieso al niks met bruiloften. Ik krijg het altijd plaatsvervangend benauwd en denk: waar begin je aan? Waarom moet er een duur feest en een contract aan te pas komen? En kado's en weet ik veel wat. Ik vind het een grote poppenkast. Ook in Nederland ga ik meestal niet.
Niks mis met dat contract. Mits je echt goed na hebt gedacht over de inhoud, voor jezelf, voor de ander en hoe wat waar als er ooit kinderen misschien komen. Als iemand ziek wordt en minder inkomen heeft, ect. Gewoon alle scenario's .
Prima, tekenen en klaar.
De rest staat me altijd tegen. Meeste symboliek van de ceremonie/bruiloft zelf staat me tegen.
Maar goed daar maakt de locatie verder niets voor uit.
Als ik dan en iets moet doen waar ik eigenlijk wat tegen heb, dan ga ik daar niet een vakantie omheen plannen, geen vrije dagen extra voor opnemen, mijn zuurverdiende/gespaarde geld aan spenderen.
donderdag 21 april 2022 om 22:02
Doe even normaal.Madeliefjees schreef: ↑21-04-2022 22:002 retourtjes Zwitserland met de trein is ca. 300 euro. Zit je wel 8 uur lang 2e klas.
2 hotelovernachtingen 300 euro.
Dan je eten en drinken nog.
Zijn ze nu helemaal van de pot gepleurd?
donderdag 21 april 2022 om 22:03
Of je ziet het als een uniek weekend weg met leuke vriendenMadeliefjees schreef: ↑21-04-2022 22:002 retourtjes Zwitserland met de trein is ca. 300 euro. Zit je wel 8 uur lang 2e klas.
2 hotelovernachtingen 300 euro.
Dan je eten en drinken nog.
Zijn ze nu helemaal van de pot gepleurd?

donderdag 21 april 2022 om 22:04
Ik heb ook overal mensen wonen. Maar bij mij trouwen er dan weer weinig mensen. Ben wel bij wat bruiloften in het buitenland geweest, maar dat waren dan gewoon mensen van daar.lilalinda schreef: ↑21-04-2022 21:47Het ligt wellicht ook aan, wat je gewend bent aan afstanden. Wij hebben een vriendenkring waar het niet vreemd is dat iemand woont in Berlijn en werkt in Amsterdam. Een andere vriend werkte, tot de brexit, in Londen en woonde in Utrecht
donderdag 21 april 2022 om 22:07
Ik zou het trouwens wel gewoon zeggen zoals het is. Dat je ze een mooie bruiloft wenst, maar dat het je te veel gaat kosten (geld en tijd) om ook naar Zwitserland af te reizen.
Dat ik er ook niet echt zin in zou hebben als de bruiloft in Nederland was en het mij dus wel goed uitkomt dat ik nu niet kan komen, zeg ik er dan maar niet bij
Dat ik er ook niet echt zin in zou hebben als de bruiloft in Nederland was en het mij dus wel goed uitkomt dat ik nu niet kan komen, zeg ik er dan maar niet bij

impala wijzigde dit bericht op 21-04-2022 22:51
33.33% gewijzigd
.
donderdag 21 april 2022 om 22:15
Mensen die geen rekening houden met anderen zijn toch uberhaupt geen leuke vrienden? Dus "wat als het een goeie vriend is" zou bij mij al niet eens van toepassing zijn. Goeie vrienden vieren zoiets met intimi die ze niet op kosten willen jagen. Egocentrische types zoeken zaalvulling. Al kon ik 20 van dat soort tripjes betalen, ik zou het niet doen.
donderdag 21 april 2022 om 22:26
En het vrijgezellenfeest wordt uiteraard betaald door de vrienden. Het bruidspaar in spe heeft al genoeg kosten aan de bruiloft zelf.Airesopure schreef: ↑21-04-2022 22:16In Italië, een week ervoor, want dan kunnen alle gasten Italië en Zwitserland in 2 weken doen. Hebben ze gelijk een leuke vakantie!
Echt, dat iemand überhaupt overweegt om te gaan.....

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 21 april 2022 om 22:29
Dit hebben wij ooit gehad. Dat was eens maar nooit meer. Vliegtickets , huurauto, verblijf, ontbijt enz moesten we allemaal zelf betalen. We waren 1500 euro kwijt
kwam ook, omdat er een fout was gemaakt met de tickets, dus dat bedrag waren we dubbel kwijt.
Tegenwoordig vind ik dit soort mensen vooral asociaal.

Tegenwoordig vind ik dit soort mensen vooral asociaal.